Nekromanti Föreningens syfte

Dan Sivnert

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
39
Location
Malmö
Det diskuteras en del om stadgarna och en del om hur styrelsen ska vara sammansatt. För oss (kan iof bara tala förmig själv :gremwink:) nytillkomna till diskussionen så kan det kännas som om en hel del redan bestämts. Jag undrar tex vad det huvudsakliga syftet ska vara med föreningen, då syftar jag inte på den fina skrivelsen som ska stå i "syftesparagrafen" utan vad de som startar föreningen har tänkt att åstakomma.

Är föreningens syfte bara att skaffa pengar för att sedan stödja rollspel.nu? Ett lovvärt initiativ i sig, men för min del tycker jag att det är menlöst att bygga upp en demokratisk funktion om den funktionen bara får ett "luftsyfte"...
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Hehe, kolla på föreningen CS Manager. 18000 medlemmar och med enda syfte att mjölka in pengar i Handelsbolaget CSM.

Nejdu, som jag har sett det så ska vi se till att få lite billigare medlemsträffar så att vi kan träffas och gosa oftare. Fixa lite spel och så.

Sverok har ju iallafall inget problem med jättebamsingar till internetluftföreningar sen innan, och vi tänker ju faktiskt träffas och spela spel.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Jag undrar tex vad det huvudsakliga syftet ska vara med föreningen, då syftar jag inte på den fina skrivelsen som ska stå i "syftesparagrafen" utan vad de som startar föreningen har tänkt att åstakomma.
Det undrar jag också. Enligt vissa som uttalat sig på IRC så är det enkom för att mjölka pengar ur staten som skall trilla rakt ned i famnen på de som driver sajten. Yassilus skrev även att föreningen inte kommer ha något som helst inflytande på sajten, redaktionen eller dess innehåll. Detta måste ju framgå i syftesparagrafen samt i den verksamhetsplan som föreningen drar upp på sitt första årsmöte.

Jag personligen har ingen som helst aning vad de som ligger bakom detta tänkt och jag tänker inte vara med i en mjölkande förening hur som helst.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
<blockquote><font class="small">Citat Foggmock:</font><hr />
Nejdu, som jag har sett det så ska vi se till att få lite billigare medlemsträffar så att vi kan träffas och gosa oftare. Fixa lite spel och så.[/quote]

Bara en sån sak som att köpa kaffe eller bjuda på middag. Jag har formulerat ett förslag på en syftesparagraf i stadgetråden du kan kika på, den talar för sig själv. Den kanske behöver specificeras ner en aning för just nu är den väldigt öppen, men ändock.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag hade gärna sett att föreningen innebar att nya krafter tillkom och att vi blev bättre organiserade så att wrnu kunde bli något mer än bara en internetsida. Det hade kännts skönt att till exempel kunna ge Dante någon form av bidrag eller ersättning för DanCon så att hela grejen kunde fortsätta. Jag tycker att vi inte uttnyttjar våra möjligheter om vi bara skapar en förening i syfte att sponsra sidan. Det förtjänar att bli en större grej än så.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Men i att stödja sidan ingår ju att sponsra forumträffar och liknande. På så sätt ger bidrag till kringaktiviteter och inte bara själva servern.


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Vad är det som är så fel med att mjölka staten på pengar, förresten?


/Dimfrost
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mjölk ger starka ben, men svag ekonomi

"Vad är det som är så fel med att mjölka staten på pengar, förresten?"

Att du får mindre sjukvård, mindre bra vägar, mindre bra skola et cetera, då mjölkningen snor en del av deras resurser. Alternativt så måste skatterna höjas för att finansiera mjölkningen. Personligen föredrar jag att ge mindre än att mjölka mer.

Men nu är vi inne på politik, och det är ju fy här.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Re: Mjölk ger starka ben, men svag ekonomi

Jag menade naturligtvis inte generellt... En politikdiskussion är det sista jag vill ha. Vad jag menade är naturligtvis om vi verkligen startar föreningen för att det är så kul med byråkrati. Man brukar starta en förenining för att få bättre ekonomiska möjligheter att genomföra det man håller på med, i det här fallet wrnu. Därmed är att få in pengar i wrnu ett ok syfte med föreningen, tycker jag.


/Dimfrost
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Mjölk ger starka ben, men svag ekonomi

Jag menade naturligtvis inte generellt... En politikdiskussion är det sista jag vill ha. Vad jag menade är naturligtvis om vi verkligen startar föreningen för att det är så kul med byråkrati. Man brukar starta en förenining för att få bättre ekonomiska möjligheter att genomföra det man håller på med, i det här fallet wrnu. Därmed är att få in pengar i wrnu ett ok syfte med föreningen, tycker jag.
Ja och det tycker absolut inte jag. Jag har själv suttit både på landstingsnivå och på kommunal nivå och beslutat om bidragsansökningar av alla de slag. Det är ett antal miljoner som går åt varje verksamhetsår i varje kommun till de föreningar som vet hur de skall göra för att mjölka pengar ur stat, landsting och kommun.

Jag tycker att alla föreningar som bidragsfuskar och/eller vars syfte är att mjölka pengar ur vår offentliga ekonomi borde veta hut och utestängas från bidragstilldelning i framtiden.

Förhoppningsvis inser Ungdomsstyrelsen sitt ödesdigra misstag med senaste reformen av ungdomsbidragen och gör om de så att man faktiskt måste motprestera för att få pengarna. Hade de bara ställt krav om att deras riktlinjer skall följas så hade jag varit mer nöjd, nu finns det inga såna krav. Sverok har bara att betala ut pengarna, Sverok är inte boven i dramat.

Därmed faller det du anser vara ett OK syfte, att mjölka pengar in till wrnu, i mina ögon.

Låtom beskriva ett ordentligt syfte som får in hela demokratibiten & folkbildningsbiten i sig så jag blir nöjd istället?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Nejdu, som jag har sett det så ska vi se till att få lite billigare medlemsträffar så att vi kan träffas och gosa oftare. Fixa lite spel och så.

RESEUTJÄMNING!!!111oneoneone
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Antagligen inte helt omöjligt. Dock är resor dyrt, och om vi inte har cirkelverksamhet får vi inte in jättemassa pengar. Visst, 40:- för alla grisodlare som inte kommer på forumskalas, men det går minst 10 grisodlare på en enkel resa typ.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Re: Mjölk ger starka ben, men svag ekonomi

Jag har svårt att tänka mig att wrnu-föreningen skulle kunna bidra med så väldigt mycket demokratifostran, men wrnu är ju folkbildning redan som det är nu. :gremsmile: Så det måste väl gå att formulera ett vettigt syfte enligt de ramarna också. Jag ska dock hålla mig i bakgrunden lite eftersom mina åsikter i syftesfrågan inte är särskilt sunda.


/Dimfrost
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Blir inte det lite kaka på kaka? Banden mellan DanCon och wrnu får väl ändå ses som rätt starka. Jag hade väl egentligen hellre sett att det knöts närmare till wrnu, men det är naturligtvis helt upp till Dante själv hur han vill sköta det.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Nu får Yyrkoon och Krille blunda, men Dancon klarar sig antagligen gott på de egna pengarna de drar in, det blir i vilket fall som helst antagligen mer pengar än vad wrnu skulle kunna bidra med.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
Syftet är upp till er...

Syftet med föreningen är upp till de som diskuterar och engagerar sig här, det enda som redaktionen www.rollspel.nu sagt är att bara för att föreningen kommer vara för de som vill vara med, som är medlemmar på sidan, så kommer inte föreningen i sig att ha något inflytande över vad redaktionen tar sig för.

Sen till min egna tanke som inte har något med redaktionen att göra.
Jag vill, genom att vara med i föreningen, hjälpa till att ha forumträffar, minikonvent, köpa in wrnu-pryttlar för självkostnadspris och kanske även se till så att en ny manick stoppas in i servern så att man slipper SQL-fel och slöa sidladdningarn. Det är anledningen till att jag skulle gå med i en sådan förening.
Sen litar jag på att en styrelse som kan se till sin egen (föreningens) överlevnad och välmående väljs. Typ.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Be inte andra om vad de kan göra för dig...

...utan be dig själv om det du kan göra för andra.

Med andra ord, skriv ett syftesförslag som du får tillräckligt många att ställa upp på, så är du i hamn.

M.
 
Top