Nekromanti Före Tolkien?

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: REH rules.

REH förstod sig i alla fall på att avsluta en historia i tid. /images/icons/wink.gif

Don Kennetho
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: REH rules.

Robert Jordans historia kanske är för lång, men enligt mig är det bara en av alla underbara element, för de e ju tråkigt när man läser en grym bok som tar slut...


/King Kromm
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: REH rules.

<I>de e ju tråkigt när man läser en grym bok som tar slut...</I>

Bättre det än att läsa en grym historia, som blir en seg historia, som blir en tradig historia, som blir en trött j-a soppa...

(Fick nu en hemsk vision om "Sagan om Ringen II" - Frodo skickas tillbaka till Midgård för att bekämpa det nya hotet från Khrë´gukh, mörkrets <I>andre</I> furste som man aldrig råkade höra talas om i första trilogin men ändå, som nu har smitt en ny Härskarring som är ännu maffigare än Saurons...)

--
Åke
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Tidiga Fantasy

"När skrevs Gullivers resor?"

Eftersom författaren Jonathan Swift levde 1667-1745 så är ju hans fantasysaga om Gulliver skriven före Tolkien. År 1726 utkom första engelska utgåvan om Lemuel Gulliver (då använde han också det namnet som pseudonym)

"Alice i underlandet?"
Första svenska utgåvan utkom 1870, författaren Lewis Carroll (eg. Charles Lutwidge Dodgson, 1832-98) skrev boken som utkom första gången på originalspråk 1865.

"Det är väl fantasy i allra högsta grad?"
Ja, det är det.

Riddaren



Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Okej, jag antar att man kan kalla Gullivers resor och Alice i underlandet för fantasy. Men jag vet i alla fall att JAG inte har någon större lust att läsa barnsagor, även om de kan kallas för fantasy!

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
"Men jag vet i alla fall att JAG inte har någon större lust att läsa barnsagor, även om de kan kallas för fantasy!"

Gullivers resor är ingen barnsaga utan en samhällskritisk roman.

Bela
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Gullivers resor är ingen barnsaga utan en samhällskritisk roman.</I>

Sant; Swift skulle nog ha blivit rätt paff om han hade hört hur hans bok skulle komma att bli behandlad.

Förresten, angående barnsago-fantasy ska man ju inte glömma Peter Pan...

--
Åke
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Sedan kan man ju diskutera

Sedan kan man ju diskutera om alla som idag klassas som barnsagofantasy eller liknande verkligen var det från början...

Det är mer våra utveckling och nya tankar m.m. som gjort det och inte sagorna i sig själv.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
De flesta "ungdomsklassiker" var ursprungligen avsedda för vuxna, för övrigt. Dumas' musketörsromaner, Robinsone Crusoe, Vernes och Wells SF, alltihop var avsett för vuxna.

De flesta "folksagor" var avsedda för vuxna; de förvreds av upptecknare med andra åsikter om vad som passade sig för vuxna respektive barn att läsa. Min favvo är Rödluvan, som i originalsagan är en vuxen kvinna; det är ganska uppenbart vad vargen vill göra egentligen - fast det enda (nåja, ganska mycket) han gör är att A, lura henne att äta av sin egen mormor och B, därefter äta upp Rödluvan.

Perrault gjorde henne till en liten flicka, och herrarna Grimm gjorde historien än mer rumsren genom att låta jägaren rädda vargens offer ur hans buk och ta bort mormorskannibalismen.

Nightowl, som inte sett Hannibal än...

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Barnsagor... amsagor?

Hm. Jag antar att de flesta fantasyböcker är någon sorts barnsagor. Och jag har väl inget principiellt mot att läsa såna. Vare sig det är Caroll, Swift, Tolkien eller Eddings. Jo, kanske Eddings. Han är väl den allra barnsligaste av dem alla. Eller kanske pubertala? Upprepat sig i en oändlighet har han dock. Belgariaden var stundtals bra, stundtals riktigt pinsam att läsa, så plump den var.
Lloyd Alexander skriver barnböcker, och Ursula K Le Guins Övärlden hittar man på barn/ungdomsavdelningen på biblioteken. Dessa tillhör några av mina favoriter.

- Daniel


"The force is with you. Always."
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Till Nightowl (men andra får gärna svara oxå)

Min favvo är Rödluvan...

Har du (dvs läsaren, även om du inte kallar dig Nightowl) tillräckligt med kunskaper för att kunna säga om... Alltså, i "Sandman: The Doll's House, Chapter devetesjutton: Collectors" så skall en tjock gubbe som jag egentligen minns namnet på berätta en saga för att trösta en tjej som jag däremot inte minns namnet på och det kan man kanske fundera lite på ur feministiskt perspektiv (vilket namn jag minns alltså) men det var inte det vi skulle göra nu utan han skall i alla fall berätta sagan om Rödluvan:
"I'll tell you one of the earlier versions..." Den version som då följer, är den verkligen en återgivning av en tidig version av Rödluvan, eller...ja, är den inte det?

Förresten 1:
Hur tycker du att man skall placera fantasy-litteratur i ett svenskt folkbibliotek?

Förresten 2:
Har du nånsin funderat på att kalla dig för The Librarian/Bibliotekarien här på forumet (som en Pratchett-referens tänker jag då närmast)? Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det hade varit jättecoolt eller småfånigt eller nåt mittemellan.

MVH,
MHO

Pingvinen jagar ensam.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Till Nightowl (men andra får gärna svara oxå)

<I>"Har du nånsin funderat på att kalla dig för The Librarian/Bibliotekarien här på forumet (som en Pratchett-referens tänker jag då närmast)? Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det hade varit jättecoolt eller småfånigt eller nåt mittemellan."</I>

Småroligt tycker jag. Då kan han ju ha signaturen <I>"Ook"</I>

urinating dog, urinating dog


Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Nummer 8 ute nu!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Till Nightowl (men andra får gärna svara oxå)

<I>Småroligt tycker jag. Då kan han ju ha signaturen "Ook"</I>

Fruktansvärt internt, men enligt Lancelot-listans terminologi skulle han då degradera sig själv från King Kong till en grottman. (-:

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Om fantasy på svenska bibliotek...

Har du (dvs läsaren, även om du inte kallar dig Nightowl) tillräckligt med kunskaper för att kunna säga om...

Nej. Har inte läst den Sandman-historien. So snorry.

Förresten 1:
Hur tycker du att man skall placera fantasy-litteratur i ett svenskt folkbibliotek?

Så att användarna når upp till hyllan, skulle jag svarat om jag vore Krille... ;-)
Beror på vad du menar; det är rent krasst väldigt praktiskt att plocka ut sådant som fantasy/SF för sig, vilket man för övrigt ofta gör med deckare. Jag antar att du undrar huruvida den skall stå på "lilla u" dvs ungdomsavdelningen. Jag skulle säga "beror på om det är en ungdomsbok eller inte". Susan Coopers böcker i "Ovan hav, under sten..." eller Lewis' Narnia-serie är definitivt skrivna för ungdom; de femtielva banden i Jordans' mastodontverk är inte det, men lite lånestatistik visar att den typiske fantasyläsaren är tonåring. Eftersom mina kollegor är som de är händer det ofta att man förvandlar en utdragen fantasy/SF-avdelning till ett sorts annex till ungdomsavdelningen.

Sedan har vi förstås frågan om VAD som är fantasy. Häromdagen när jag sysslade med bokuppställning hittade jag Tim Powers "Anubisportarna" bland den vanliga skönlitteraturen. Med tanke på att huvudpersonerna reser i tiden och slåss med trollkarlar som utövar tvättäkta magi undrade jag varför den inte stod på antingen SF eller fantasy (som har varsin flitigt besökt liten hylla). "Vi visste inte vad den handlade om" förklarade mina lokala mentorer "vi körde på BTJ's genreklassning som vanligt..."

BTJ? BiblioteksTjänst, en statsägd firma som har de facto monopol på "sambindning" - det är de som binder in biblioteksböcker så de har hårda tåliga pärmar, etc. Eftersom det sparar enorma pengar att ha tåliga böcker använder man helst deras tjänster. BTJ "klassar" också böckerna, dvs förser dem med de där bokstavskombinationerna som vi bibliotekarier (men ingen annan människa med högre SAN än 1) använder för att orientera oss ämnesmässigt i bibliotekskatalogerna. De säljer också biblioteksdatassystem, hyllor, och fan och hans moster...

Och de skapar sambindningskatalogerna. Dessa är helt enkelt varukataloger för deras utbud, vilket simpelt uttryckt är alla böcker som ges ut i Sverige på större förlag och en del utländska. All böcker recenseras av folk som är anställda av BTJ för att recensera - fackfolk, vad gäller facklitteraturen. Vad gäller skönlitteraturen är det en skön blandning humanister utan annat för sig.

Get this: Det är OMÖJLIGT för ett enskilt folkbiblioteks personal att sätta sig in i all potentiell litteratur själva. Ingen hinner detta. Man är beroende av sambindningslistorna - även om man inte köper sina böcker via BTJ. Det finns INGEN lika komplett resurs för att få info om böcker.

Ergo, BTJ's recensenter styr bokinköpen till svenska folkbibliotek med silkesvante.

Det är alltså BTJ's folk som "klassar" böckerna som köps in. Inget hindrar att enskilda bibliotekarier manipulerar detta i efterhand - det gör vi - men då skall man känna till boken och veta att lektörerna har gjort "fel", som med mig och Tim Powers.

Det skall tilläggas att eftersom svenskt litteraturklimat är vad det är (dvs spekulativ litteratur har ett utomordentligt lågt anseende - här är det Ivar Lo som gäller) har oftast de flesta bibliotekarier inte särskilt god koll på fantasy och SF. Undantaget är barnbibliotekarier, eftersom det för ett antal år sedan kom en backlash mot alla realistiska böcker om mobbade barn etc, och "fantasy blev rumsrent" som _ungdomslitteratur_. Men de tenderar att dels se all fantasy som passande för avdelning uH*** (skönlitteratur för ungdomar), dels fokuserar de på den litteratur som faktiskt ÄR riktad till ungdomar. Så Den Mörka Materien (Guldkompassen, Den Skarpa Eggen etc) lär bli bättre behandlad än serien om Alvin the Maker, t.ex., eftersom de har större koll på den förra.

Avslutningsvis:
VI ÄR BIBLIOTEKSTJÄNST!
NI KOMMER ATT BLI ASSMILERADE!
MOTSTÅND ÄR MENIGSLÖST!

Förresten 2:
Har du nånsin funderat på att kalla dig för The Librarian/Bibliotekarien här på forumet (som en Pratchett-referens tänker jag då närmast)? Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det hade varit jättecoolt eller småfånigt eller nåt mittemellan.

Jag är säker på att det är småfånigt. ;-) Jag är visserligen Pratchett-fan, men jag identifierar mig inte med den gode orangutangen för fem öre bara för att vi delar jobb. Skulle jag plocka något fantasynamn som alias skulle jag väl kalla mig Grey Mouser eller så, och hur beige är det på en skala??

Nightowl

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Till Nightowl (men andra får gärna svara oxå)

Precis - och hur skulle jag då kunna besegra Godzilla!

Nightowl, som gav flygödlans ena ägg en burk i samband med flytten till Arvidsjaur, för att göra det än mer kryptiskt...

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Om fantasy på svenska bibliotek...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Skulle jag plocka något fantasynamn som alias skulle jag väl kalla mig Grey Mouser eller så, och hur beige är det på en skala??<p><hr></blockquote><p>
Nja, snarare lite grådaskigt :)

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Du har FEL!!!

MUHAHAHAHA! :o) Ne.. allvarligt..

är det inte så att du syftar på en anna version av törnrosa? För i Sandman berättar en gammalgubbe/tant för en flikka om en tidigare version av törnrosa, där prinsessan inte vaknar efter en kyss.. så prinsen tar för sig lite mera.. hon vaknar fortfarande inte.. däremot, nio månader senare vill hennes tvillingbarns oms föds utan att hon vaknar ha lite bröstmjölk.. DÅÅÅ vaknar sjusovaren :o)

Eller har jag missat rödluve grejjen?

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Du har FEL!!!

Okej... hmm jag har ju läst den.. Men det börjar bli ett tag sen nu.. Ska nog införskaffa dem när jag har tid och läsa dem i ORDNING också :o)

Serieteket har sina brister..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Till Nightowl (men andra får gärna svara oxå)

Nightowl, som gav flygödlans ena ägg en burk i samband med flytten till Arvidsjaur, för att göra det än mer kryptiskt...

Och vad jag hört av flygödlan så använder ägget burken också. (-:
Nå, nog om detta...

--
Åke, som (för att skriva nåt begripligt) umgåtts med Jonas "StrapatS" Nelson idag. Han gör inte bara sjyssta lajvtidningar, han är också bra som transporthjälp. (-:
 
Top