Nekromanti Före Tolkien?

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Är det någon som vet några fantasy författare som skrev fantasy innan Tolkiens Bilbo och ringböcker släpptes?

Bela
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det har mycket med att göra vart man drar gränsen för vad man definierar som fantasy, som det diskuterats på annan tråd här så kan man gå till baks till våra äldsta kända skrifter (En episk indisk berättelse som jag inte kan minnas vad den heter just nu), bibeln, vikingaskrönor, Beowulf, Shakespear osv osv. Men jag tänker utgå från inskränkt modernt tänkande:

Jack Vance, CS Lewis. Lord Dunsany, Edgar Rice Burroughs, L. Sprague de Camp, Michael Moorcock är i alla fall några.



Daniel "Warduke" Schenström
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
<I>"En episk indisk berättelse som jag inte kan minnas vad den heter just nu"</I>

Gilgamesh-eposet?

<I>"Jack Vance, CS Lewis. Lord Dunsany, Edgar Rice Burroughs, L. Sprague de Camp, Michael Moorcock är i alla fall några."</I>

Michal Moorcock publicerade sin första novell 1961, alltså några år efter Sagan om ringen publicerades (mitten på 50-talet).



Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Nummer 8 ute nu!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Gilgamesh är babylonisk (eller möjligen sumerisk, men jag tror inte det). Daniel menar förmodligen Ramayana.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Min uppgift om Tolkien ger att LotR gavs ut 1966 (i USA) med The Hobbit nån gång på 50-talet. Moorcocks tidigaste berättelser var från 1957.

Det var Gilgamesh jag menade även om jag säkert blandat ihop det med Ramayana också. Allt jag läst om dem är korta rader i någon litteraturhistoriebok för sådär en 8 år sedan.

Min källa är http://www2.lysator.liu.se/sf_archive/sf_full.html

Daniel "Warduke" Schenström<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by DanielSchenström on 2001-04-04 17:41.</EM></FONT></P>
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Varken Leiber eller Howard är väl kvalitativa. De skrev snarare kiosklitteratur. För min del har jag aldrig stått ut med dem. Conan är usel som bok, värdelös som film men gör sig väl ändå skapligt som hjärndöd serietidningsunderhållning. *Duckar för käftsmällarna* ;)
Leiber har väl haft några få underhållande episoder med Gråkatt och Fafhrd (stavas det så?), men de tillhör minoriteten av hans samlade verk.
Till fantasy borde väl en hel del annat räkna - under romantiken skrevs en hel del som har ungefär samma tema som fantasyn i stort; längtan till andra världar.
När skrevs Gullivers resor? Alice i underlandet? Det är väl fantasy i allra högsta grad?
Och om jag inte missminner mig så kom Peaks Ghormengast trilogi ut innan Härskarringen. Rätta mig om jag har fel.

- daniel

"The force is with you. Always."
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
C.S Lewis och Tolkien var två av frontfigurerna i klubben The Inklings, som läst för varandra ur sina egna böcker de höll på att skriva på. Bilbo kom väl ut innan Lewis historier om Narnia, men före Sagan om ringen. Tolkien började dock skriva på Ringen-historien innan Lewis kommit på Narnia. Läs Tolkien - en biografi av Humprey Carpenter.

- daniel

"The force is with you. Always."
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Läs på din Tolkien. Han gavs ut i Storbritannien 1954 (eller 55) tror jag det var. The Hobbit kom väl 1937? Så han var före Moorcock.

- daniel

"The force is with you. Always."
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
"När skrevs Gullivers resor? Alice i underlandet? Det är väl fantasy i allra högsta grad?"

Jag tror att det är exotism.

Bela
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Håller inte med. Alice i underlandet och Gullivers resor är väl fantasy i allra högsta grad? Hur klassar man egentligen in en bok i fantasygenren annars?

"The force is with you. Always."
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,652
Location
Demokratiska Republiken Latveria
För att plocka några namn ur bokhyllan.
* Lord Dunsany - läs hans berättelser om länderna vid världens kant
* Lovecraft - vid sidan om skräck skrev han trevlig fantasy i drömvärldarna
* jack Vance - hans Dying Earth berättelser är klassiker inom fantasyn
* Howard - Conan kanske inte är kvalitete direkt, men klassiska är de hur som hellst
* Leiber - till skillnad från Howards berättelser har hans sword and sorcery mer humor och mindre testosteron

Som många andra har påpekat finns ju också stora mängder myter och liknande, men de kan väl uteslutas då de inte är skönlitteratur på samma sätt som det vi normalt menar med fantasy.
Shakespear och liknande fall är dock svårare, det enda som hindrar att vi kallar dem för fantasy är väl att de är "finkultur" och det är lite förbjudet att blanda fantasy med accepterade och klassiska författare.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag skyller allt på amerikaniseringen, alla McDonaldsburgare har gjort att jag automatiskt utgår ifrån det förlovade landet i väster. (Eller helt enkelt att en källa jag just låst baserades på amerikansk litteratur). Hur som helst ser jag ingen anledning att läsa på min Tolkien, jag nöjer mig med att läsa de av hans böcker jag tycker är bra, det vill säga Sgan om Ringen.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Gullivers resor [OT]

Eh, de folk som Gulliver står för metaformer för andra saker. Lilliputtlandet för de menlösa saker som människan kan munhuggas om. Hästarna och deras slavar, vetenskapsmännen (kritik!).

Jag är rätt trött på att folk respektlöst kallar allt för fantasy. Kanske är det fel, kanske är det inte rätt. Det finns iaf olika tolkningar om t.ex. Bibeln. Då borde det finnas olika tolkningar om fantasy?

Men är verkligen "Alice i underlandet" fantasy? Är "fragglarna" fantasy? "Bröderna Grimms sagor"? "I fablernas värld?"

/[color:green]Han</font color=green> som hoppas att detta nu inte resulterar i "Detta ÄR fantasy!"-"Näe, det är det inte"-diskussion
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Metaforer?

"Eh, de folk som Gulliver står för metaformer för andra saker. Lilliputtlandet för de menlösa saker som människan kan munhuggas om. Hästarna och deras slavar, vetenskapsmännen (kritik!)."

Och du menar alltså att metaforer inte finns i vanlig fantasy? För att ta alla älsklingsdöing, Tolkien - har du ens reflekterat över alla metaforer som finns där? Industrialismens baksida i Fylke? Alla meddelanden om att "teknisk utveckling leder bara till hybris" som dyker upp så fort man ser Saruman?

För att inte tala om alla metaforer i Narnia... /images/icons/wink.gif

Om två böcker har liknande budskap, liknande intention, liknande miljö och liknande tema, då kan böckerna placeras i samma genre. Det ena som skulle kunna skilja dem åt är det årtal då benämningen uppfanns. Och att hänga upp sig på något så trivialt...

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Varken Leiber eller Howard är väl kvalitativa. De skrev snarare kiosklitteratur. För min del har jag aldrig stått ut med dem. Conan är usel som bok, värdelös som film men gör sig väl ändå skapligt som hjärndöd serietidningsunderhållning. *Duckar för käftsmällarna* :gremwink:

Ducka bör du göra. Leiber hör ju definitivt till de allra bästa fantasyförfattarna och hans verk utklassar i princip all av den skräpfantasy som skrivs idag. Howards berättelser är dessutom oerhört färgstarka och han har förmodligen skapat världens genom tiderna härligaste fantasyhjälte.


Don Kennetho
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: REH rules.

*suck*

Tja, Conanböckerna är mindre mästerverk, och berättelserna om Conan tillhör det mer intelligenta och välgjorda jag läst i serieväg. Att de skulle vara hjärndöda kan du med andra ord gå och gräva ned. Robert E Howards fantasyvärld Hyboria tillhör för övrigt de mest fängslande och färgstarka jag sett...

- Ymir, som dyrkar Conan
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: REH rules.

Instämmer. Howard utklassar många av dagens författare som Eddings, Jordan, Williams, Brooks m fl.

Don Kennetho
 
Top