Nekromanti Fördomar mot rollspelare.

fivepointseven

Veteran
Joined
9 May 2003
Messages
6
Location
sundbyberg
Som du säkert förstår är jag lite ironisk. Om nu folk anser att jag är en nörd för att jag spelar rollspel och för att rollspel är nördigt så är väl jag en nörd då...

Väljer att skita högaktningsfullt i vilka stämplar folk sätter på mig. Om någon börjar svamla om sina uppfattningar om rollspelare brukar jag säga att självklart offrar vi katter och så vidare.. sen får dom själva inse att jag inte passar in i deras fördomar. =)

För att inveckla det ytterligare så kan jag bekänna att jag ser ner ganska mycket på människor som håller fast vid sina fördomar. Om man försöker resonera med någon som för argument i stil med "men det är ju nördigt att spela rollspel" och sen inte är beredd att slita sig ifrån fördomarna så ska man känna sig som en vinnare. Om en sån människa anser att det jag sysslar med är nördigt så är det nog bra att syssla med något nördigt. =)
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
Jag kan inte hjälpa mig själv från att skirva ett litet inlägg här. -Jag håller med dig med att även jag skiter högaktningsfullt i vad folk tycker om rollsple och kommer det upp att jag spelar rollspel i en diskution står jag alltid på mig och skämms inte det minst över det. Denna inställning brukar ge en rätt motsatt effekt, kan dock ha att göra med mitt utseende, jag är nämligen en rätt stor bit, bredaxlad och lite skäggig och är en väldigt rak och ärlig person, som inte skämms det minata över vem jag är. De brukar sluta med att den som frågat vill veta vad rollspel igentligen är och vad man gör, för alla är så fullproppade med mediapropagandan om att rollspel är skadligt och att man blir psykotisk massmördare i slutändan.

Så mitt tips är att vara raka och inte skämmas över att spela rollspel, står man på sig och har inställningen själv att det inte är barnsligt och fjantigt med rollspel så ser andra personer på det hela med nya ögon.

Mina hobbys är att spela rollspel, lira dataspel, titta på film, läser sci-fi böcker och fantasyböcker. Alltså en massa nördiga saker och det hemskaste av allt, jag tycker till och med Star Trek är bra. Trots att jag uppfyller alal kriterier för att vara ärkenörd så har jag aldrig under min uppväxt varit klassad som nörd, detta för att jag inte låtit folk behandla mig som nörd. Jag har nu spelat rollspel i 12 år kan tillläggas och jag är 21 nu. så jag har gått igenom hela tonåren utan att få skit för det.

oj, vad långt detta blev, men min slutkläm blir att man inte ska vara rädd för att erkänna att man spelar rollspel och att man ska stå på sig och inte vika undan. Du får bara skit för det om du själv tycker det är nördigt och det är ingen anna än du själv som bestämmer vad du tycker är nördigt.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Är det så svårt att skilja rollspelare från djävlusdyrkare?
Många verkar ha svårt att skilja på satanister och djävulsdyrkare...det gäller både media, folk i gemen och även en del rollspelare (som man hade hoppats vara intelligenta men som inte var det).

/Skuggvarg - som vet skillnaden...en gång satanist, alltid satanist
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Hur man skiljer en satanist från en djävulsdyrkare

Satanist: en person som lever enligt livsfilosofin Satanism. Personen hyllar egoismen som den sanna läran och beter sig mot andra som de beter sig mot honom. Ogärningar skall hämnas, gärna tiofalt. Satanismen går inte ut på att man ska tro på djävulen, utan att man ska hjälpa sig själv framför andra. Kort sagt, egoism. Att filosofin heter satanism beror på att namnet skulle provocera den kristna rörelsen.

Djävulsdyrkare: En person som tror på djävulen. En djävulsdyrkare kan förstås hävda att han är satanist men ingen äkta satanist tror på djävulen. Det är oftast djävulsdyrkare som liggar bakom omkullvälta och skändade gravar, blodiga djuroffer och andra hemska dåd. Djävulsdyrkare står inte högt i kurs hos en äkta satanist.

Media varken kan eller vill skilja på dessa två grupper och kallar därför båda grupperna för satanister, vilket bidrar till att den stora massan får helt fel bild av alltihop. Därför alla dessa ständiga missförstånd...

Men vi rollspelare är ju vana vid sånt, media har ju kallat oss psykopater vid ett flertal tillfällen under de senaste åren.

/Skuggvarg
 
Top