Nekromanti Fördomar mot rollspelare.

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Vilka är det fördomar ni känner till?

Dom jag hört är:

Alla är djävulsdyrkare/satanister (fast sataninster och djävulsdyrkare är inte samma sak, fast det hör inte hema här)
Att man misshandlar andra människor för skojs skull.
Att man offrar djur.
Att man bara är vaken på natten, för man är rädd för solen (stämmer för mig men inte av den anledningen)
Att man dricker blod.

Är det så svårt att skilja rollspelare från djävlusdyrkare?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,904
Location
Barcelona
Tja, *personligen* har jag aldrig blivit anklagad för satanism. Jag tror att det först och främst har att göra med vilka kläder man bär. Själv sitter jag här iklädd blå jeans och en gråblå bomullströja, och den som tror att jag är en satanist, tja, han bör nog uppdatera sina fördomar en smula.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Tala Eon i Eonforumet! [Tråden flyttas]

www.rollspel.nu så finns det inte mindre än 17 olika forum. Varje forum behandlar ett speciellt ämne, och det förutsätts att folk som postar sina inlägg, postar dom i det forumet som passar bäst.

I Eonforumet så pratar man om Eon.

Detta inlägg berör inte Eon på något vis, och bör därför inte heller postas i Eonforumet.

Jag flyttar den här tråden till där den hör hemma. Nämligen det allmänna rollspelsforumet.

/Naug, modererar
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Fördomar vet jag inte. Många verkar inte ha en aning om vad det är.

-Så vad sysslar du med?
-Jag spelar rollspel.
-Blir det inte mycket sittande vid dator, då?
-Njae, egentligen inte.
-Tja. Jag har hört att det är farligt att sitta för mycket vid datorn.
-Vi sitter inte vid datorn. Det är faktiskt en social hobby.
-Mmm. Det är för mycket datorer i dagens samhälle... etc etc etc.


Folk vet inte, bryr sig inte och kommer aldrig att bry sig. Det är den vanliga reaktionen. Sedan finns den positiva reaktionen. "Vad är det, hur gör man det?" eller den nyfikna "Coolt. Har alltid velat prova det där."

Men fördomar? Nae. Har nog aldrig drabbats av det där, annat än från mina föräldrar. De sa faktiskt åt mig vid något tillfälle att jag hade ett år på mig att sluta. Uppenbarligen aningen tandlöst, eller så har jag helt enkelt beviljats fyra års övertid sedan dess.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
usch

på senare tid har flera personer anklagat mig för att vara lajvare. Det är en fördom jag ser till att ställa till rätta snabbt...

"Jag spelar riktiga rollspel. jag springer INTE runt i skogen och viftar med svärd..."

Att bli anklagad för satanism har nog i de flesta fall att göra med klädstilen. är du helt svartklädd på högstadiet kommer folk kalla dig satanist. Det står med i grundlagen tror jag...
Sen hjälper det ju inte att man tycker om att spendera nätterna ihop med 4 andra svartklädda personer skrikandes konstiga saker och med tända ljus över hela rummet.
Går man sen runt och ropar Iä Iä! hela tiden så hjälper inte det heller. Rollspelandet är en sån liten del utav det..

misshandlar varandra och offrar djur? nej. det är väl sådant lajvarna sysslar med? (får-incidenten någon?)

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Får-incidenten? [nt]

Det har med lajvmat och får att göra. Jag tänker inte gå in på fler detaljer här. Dessutom är det roligare att höra mig berätta det IRL.
Fråga mig om det när vi träffas eller nått :gremsmile:

chrull
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: usch

får-incidenten någon?

HAHAHAHAHAHA! Det är det jag säger, vi bordsrollspelare är ju hur hyggliga och mysiga som helst, det är lajvarna som skrämmer mig.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Vilka är det fördomar ni känner till?
Det är svårt att säga, jag har så många underliga hobbys att det är svårt att veta vilka fördomar som härstammar från vilken hobby.

Nåja, något slags lista över vad jag stött på:

Har svartmålat med blinkande lysdioder hemma.
Planerar en blodig revolution.
Äter små barn.
Kör som en idiot.
Lyssnar på "psykopatmusik" (i detta fall var det Sisters of Mercy...).
Asocial.
Labila.
Saknar verklighetsförankring.
Hopblandning med sexrollspel.
Äter bara skräpmat.

Iofs så har jag medvetet spritt några av ovanstående rykten på kul, så jag får väl skylla mig själv...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,423
- Finniga tonåringar
- Dåliga i skolan
- Dålig koll på motsatta könet
- Barnsliga
- Datorspel är samma sak som rollspel... :gremwink:
- Småtjocka
- Tjocka glasögon

De flesta av ovanstående fungerar på de flesta typer av nördar... :gremlaugh:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Fördomar om rollspelare

De kommentarer och undringar jag fått mot mig är:
× Rollspel är töntigt och därmed är rollspelare det.
× Att vi verkligen tror på tomtar och drakar.
× Rollspel gör oss psykiskt labila.

Delvis sant(?)
× Rollspelare utövas mestadels av bildade personer.
× Rollspelare springer omkring och gör flummiga saker i skogen.
× Rollspelare gillar att klä ut sig till vampyrer (eller andra konstiga saker).

Första punkten är från någon som knappast får någon respekt från mig.. Särskilt när den personen yttrade sig utan att denne ens visste vad rollspel var.. Rollspel var helt enkelt töntigt, punkt slut.
Andra punkten fick jag som en fråga på krogen när en tjej fick reda på att jag spelade rollspel.
Tredje punkten fick jag uppleva när min moster förbjöd sina söner att spela rollspel.. Detta var under "hetsjakten" på 90-talet (kommer inte ihåg exakt år)..

Fjärde punkten är en fördom om rollspelare av rollspelare.
Femte punkten är vad folk fått för intryck av dokumentärer om lajvare som visats på teve.. Tack teve för ej vinklade dokumentärer!! *sarkasm*
Sjätte punkten är återigen lajvarnas fel.. Det är väl mer att man klär ut sig för att bättre passa sin roll.. Sedan är det väl många Vampirelajvare som är gothare, så de har munderingen även innan och efter lajvet..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som mer tror att fördomarna cirkulerar som myter bland rollspelare än att människor verkligen tror det om rollspelare
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Re: usch

Det är ganska vanligt med flickvänner som blir lite frågande när man säger att man ska spela rollspel, typ: "Är det inte för kallt nu på vintern?" / "Ska ni sitta på en stubbe ute i skogen?" / "Usch, jag tycker inte om myror och barr!"

Sedan när man berättar vad det är blir de inte mer förtjusta för det, men det kan vi prata om nån annan gång.

Trots svarta utstyrsel och kajalpenna annat så har ingen anklagat mig för att vara djävulsdyrkare, mina föräldrar har aldrig varit särskilt frågande inför rollspelshobbyn, de har inte ens frågat mig om skolan sen i sjuan. (jag tror min far är säker på att jag aldrig kan vara värre än han var, så allt är ganska ok.)
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
* Sitter hemma och dregglar över sin gamla atari
(det värsta är att jag har en atari hemma i garderoben)

* Har ormar (som man tycker om att mata med levande möss, för de skriker)
(min morbror hade en, räknas det?)

* Styckar folk och för att sedan våldta dem
(är det inte folk som lyssnar till backstreet boys som gör sånt?)

* Sitter och kategoriserar vapen dagarna i ända...
(den här stämmer nog på ganska många spelare, så det borde vara en sann "fördom", eller?)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,904
Location
Barcelona
Kör som en idiot.

Varför har jag inga problem med att förstå hur folk du känner kan ha fått den här fördomen? :gremgrin:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Lets see.

- Jag VAR en finnig tonåring ett tag
- Jag har toppenbetyg i skolan
- Inte för att skryta.. men du tittar på Dr. Love
- Barnslig? Oh ja.
- Datorspel är kul men långt ifrån samma sak som rollspel (det finns rollspel på datorn också)
- Klart man ska vara lite rund, så det syns att man mår bra.
- Jag tycker om att smycka mig med glasögon, det är så vackert och så ser man intellektuell ut också.

så... 3 av 7.. ett tag 4 av 7.. nästan 50%-ig nörd med andra ord. :gremlaugh:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,904
Location
Barcelona
- Finniga tonåringar

check

- Dålig koll på motsatta könet

check

- Barnsliga

check

- Småtjocka

check

- Tjocka glasögon

check

Arrgghhh! Jag är en vandrande fördom.

Det enda som inte stämmer in på mig är väl

- Dåliga i skolan

I det avseendet är jag nog mer som de amerikanska nördarna, tack och lov.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,375
Location
Helsingborg
Det är väl snarare att folk har en sådan förutfattad mening om blodiga revolutioner. :gremgrin:

Så negativ bild av det hela. Jag säger att vi måste gå ut med en kampanj för att visa blodiga revolutioner ur en mer positiv vinkel :gremcool:
 
Top