Fördelar och nackdelar med långa respektive korta spelpass

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
@Franz har I andra trådar propagerat för långa spelpass, gärna ungefär 12 timmar. Jag håller helt med om att det är ganska lagom tidsrymd. Men annars verkar 3-5 timmar vara mer populärt. Det är säkert inte första gången detta tas upp, men kan vara kul att diskutera ändå.

Vad är fördelar (och om man så vill nackdelar) med olika långa spelsessioner?

Fördelar med 12 timmar som jag ser det

- Man har inget annat inbokat den dag som riskerar att dra ut på tiden eller försena en
- Man har tid att småsnacka
- Man har tid att äta, gärna mer än en gång
- Man kan laga käk, fixa drinkar, rulla jointar och kanske till och med städa och plocka lite under själva spelpasset (antingen när inget viktigt avhandlas, inga tärningar rullas eller när ens gubbe är i andra rummet)
- Man får tid att pilla med formulär, utrustningslistor och slå upp och läsa och diskutera regler
- Man kan få till bra immersion och har tid för schyssta givande dialoger i spelet.
- Man hinner nästan alltid med en strid i varje pass och har tid för strategerande och taktiserande

Fördelar med kort-pass på ett par timmar

- SL blir inte slutkörd
- Man kan spela över nätet (om man gillar det)
- Man slipper samplanera mat
- Man slipper snacka om massa annat
- Man slipper bli hudflängd hemma
- Man hinner jobba, träna eller göra andra rutiner samma dag
- Man kanske hinner spela lite oftare
 

SpringandeKulle

Veteran
Joined
15 Aug 2022
Messages
197
Som spelledare klarar jag inte av att planera mer än ca 3-4 timmars innehåll. Men om sessionen blir ett 3-4 timmars pass utdraget på 12 timmar så skulle det kunna funka. Får bli mycket rollspelande och lite handling...
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Vänta nu...man hinner nästan alltid med en strid på 12 timmar? Vilket system kör ni med? Eller kör ni ofta stora slag på rollpersonsnivå?

För mig finns det inga fördelar med korta spelpass då ingen av fördelarna i den första posten är applicerbara på mig.
Minimum för min smak: 5 timmar. För kort: 3 timmar. Nice: 12 timmar. 16: Nog för långt. Att jag nu spelar två 5-timmarspass i veckan har att göra med de andra spelarna. Jag skulle kunna spela mer, men jag har nu arrangerat mitt liv efter deras önskemål och startat projekt som tar upp övrig tid.

Den stora grejen för mig med långa spelpass är att det hinns med ordentligt med saker, man känner att man kommit en bra bit i äventyret, man har tid med socialt snack under matpauser.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,389
Tar en strid mer än 12 timmar?!!! Vad spelar ni egentligen?!

På 3-4 timmar får man in utredande, karaktärsspel och strid lätt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Jag tycker man hinner med för lite på 3-4 timmar. Man måste liksom sluta just när det börjar bli intressant. Jag tycker saker känns så sega på 3-4 timmar. Men det är såklart en vanesak, jag har alltid kört typ 12 timmar minst med min gamla spelgrupp och vi gjorde så i ett tiotal år.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Vi är medelålders i mitt spelgäng med sämre stamina än alla ungdomar. En medlem lider dessutom av diabetes. Därför har vi satt fyra timmar som maxgräns. Sen ryker koncentrationsförmågan. (För 30 år sedan, då kunde spelpassen vara 7-8 timmar utan besvär.)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Jag tycker man hinner med för lite på 3-4 timmar. Man måste liksom sluta just när det börjar bli intressant. Jag tycker saker känns så sega på 3-4 timmar. Men det är såklart en vanesak, jag har alltid kört typ 12 timmar minst med min gamla spelgrupp och vi gjorde så i ett tiotal år.
Det beror ju en del på takten i spelandet också. När vi spelar hinner vi med innehåll motsvarande en långfilm på typ tre timmar speltid. Kör man i ett lugnare tempo med mer diskussioner, problemlösande, undersökningar och stridssystem som tar tiotals minuter för att spela igenom en fajt så hinner man ju mindre.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Jag menade att man hinner spela så länge att man alltid hinner springa på nåt som ska dödas om man spelar ett långt pass :)
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,929
Location
Örebro
2-4 timmar föredrar jag.
  • Jag kommer till spelbordet för att spela, kort tid förhindrar att tid går åt till annat.
  • Jag orkar inte med fler än 4 timmar, jag har andra saker som jag vill hinna med under en dag.
  • Kortare tid = Mer fokuserat spelande för mig.
  • Jag avskyr när saker tappar fokus och skärpa, för mig ökar risken att fokus och skärpa försvinner ju fler timmar som läggs på spelmötet.
  • Jag vill inte ens umgås med människor jag gillar i mer än högst 5 timmar i rad, varför skulle jag då vilja umgås med min rollspelsgrupp längre än så? Jag skulle vara helt dränerad och förstörd av ett spelmöte som varar allt för lång tid.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Efter en (20 år) lång paus plockade vi upp rollspel för några år sedan. Då planerade vi in att ses är vi spelade, mycket förberedelser, och vi spelade 6-7h (som på den gamla goda tiden).

Så kom Covid och vi började köra online. Jag provade att spela OSR experimentellt med en ny grupp online. Vi bestämde att 2100-2230 en vardagkväll var målet.

Det är fortfarande ambitionsnivån: "ses" 2030-2100. Och spela 1.5 till 2.5h.
Skulle vi träffas live skulle vi spela lite längre.

Jag ser detta främst logistiskt. Om man spelar online, så är fördelen att man kan få in ca 2h en vardagkväll, och få det att faktiskt hända. Som SL är fördelen att jag kan planera en "5-room dungeon", och att spelarna sedan får möjlighet i slutet att avgöra vad de vill göra nästa gång. Dessutom hinner ingen (framför allt inte jag som SL) bli så utmattad.

Nackdelen med korta pass, främst, är att det riskerar att bli så att spelarna tappar sammanhanget lite till nästa gång. En subtil ledtråd från 3 pass tidigare kan man inte räkna med att spelarna kommer ihåg längre. Kör man korta pass (och inte flera dagar i sträck) får man nog acceptera att man inte kan ha för avancerade detektiv-scenarier och för många SLP att hålla ordning på.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Den uppenbara fördelen med långa pass är att man får en slags synergieffekt - det blir mer gjort på 12 timmar än 3×4. Och som @zo0ok skriver blir vissa ryper av scenarion enklare.

Det sagt spelar jag idag bara 3-5 timmar.en del handlar om att visst spelande sker online (då är runt 4 timmar max), annat om schemaläggning. (Men fram till för några år sedan spelade min Symbaroum-grupp vanligen 10 timmarspass, men funkar det inte längre att ses på helger.)
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,929
Location
Örebro
Kanske sticker ut från trådens ämne, men ni som upplever att det blir mer koncentrerat och mer sammanhängande under längre spelpass, hur gör ni? För mig har effekten alltid blivit den motsatta oavsett aktivitet. För lång tid och inlevelse, förmåga att genomföra och förmåga att fokusera försvinner helt desto fler timmar som läggs till.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Det beror ju en del på takten i spelandet också. När vi spelar hinner vi med innehåll motsvarande en långfilm på typ tre timmar speltid. Kör man i ett lugnare tempo med mer diskussioner, problemlösande, undersökningar och stridssystem som tar tiotals minuter för att spela igenom en fajt så hinner man ju mindre.
Så är det absolut, men jag föredrar ett tempo som lämpar sig för ca 12 timmar.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Nackdelen med korta pass, främst, är att det riskerar att bli så att spelarna tappar sammanhanget lite till nästa gång. En subtil ledtråd från 3 pass tidigare kan man inte räkna med att spelarna kommer ihåg längre. Kör man korta pass (och inte flera dagar i sträck) får man nog acceptera att man inte kan ha för avancerade detektiv-scenarier och för många SLP att hålla ordning på.
Bra kommentar. I nuläget kör vi 2h varje söndagkväll över discord, och det funkar bra men det räcker med ett inställt pass för att minnet ska vara klart sämre av vad som hände förra gången (dvs det har gått två veckor istället för en).

IRL har jag aldrig (vad jag kommer på på rak arm, har kanske hänt nån gång) spelat längre än 4-5h i streck och aldrig känt att jag vill spela längre. Förstår att det beror på hur långt borta nästa spelpass är dock. Får jag välja mellan 2h/vecka, 4h varannan vecka eller 8h en gång i månaden kommer jag aldrig välja det sistnämnda (nu skrev jag ordet aldrig igen, får sluta med det).

12 timmarspass? Frukost, spela 4 timmar, lunch, spela 4 timmar, middag, spela de sista 4 timmarna, sovdags? Jag är lika delar fascinerat avundsjuk och ointresserad. :)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,988
9-16 år rollspel var och varannan dag 3-4 timmar.
17- 25 år en gång i veckan 8 timmar åt gången
25-35 år varannan vecka 8 timmar
35-45 en gång i månaden 4 timmar
45-48 så ofta vi kan 3 timmar
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Borde kanske säga att när jag pratar om pass på 12 timmar så inkluderar dessa paus för mat, paus för bensträckare, paus för kaffe och småprat etc. Spelar alltså inte 12 timmar i sträck 😊
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag skulle säga att det här beror jättemycket på. Dels är det fasen så mycket mindre krävande att vara spelare än SL. Dels beror det på hur mycket på man måste vara. Jag kan utan problem spelleda (eller spela) D&D i 12 timmar - regler kan jag hålla i huvudet när jag blir trött, och dungeoncrawling är enkelt - men ska jag vara kreativ, improvisera och spela på rollpersonernas egenskaper, då börjar det bli tyngre efter sex timmar.

(En smutsig SL-hemlighet när man ger spelarna mer frihet, är att kortare pass är enklare eftersom man kan se vart de är på väg nästa gång och hinner gissnings-preppa åt det hållet i alla fall. Det blir svårare ju längre passen är och de hinner sväva iväg längre åt oväntade håll.)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Kanske sticker ut från trådens ämne, men ni som upplever att det blir mer koncentrerat och mer sammanhängande under längre spelpass, hur gör ni? För mig har effekten alltid blivit den motsatta oavsett aktivitet. För lång tid och inlevelse, förmåga att genomföra och förmåga att fokusera försvinner helt desto fler timmar som läggs till.
Jag har ju läst din förra post så du verkar vara en sådan person där sociala möten drar energi, och det bidrar ju till allt som trötthet gör. Jag får energi som spelledare av hur spelarna interagerar och reagerar på det jag har planerat. Som spelare så får jag energi av att vara en del av en grupp som försöker åstadkomma något, och ibland av att spela en rollperson som ger mig nöje.

Sammanhängande och koncentrerat för mig kommer av att det som händer under mötet koms ihåg under hela mötet, medan om man körde korta möten skulle det glömmas bort. Detta oavsett om någon eller några för anteckningar eller inte.

Rent sådär så visar väl undersökningar att vi kan fokusera en viss tid, och sen behöver några minuters paus, men det finns ju personlig varians i det. Själv upplever jag att jag kan hålla mig alert under långa tider, vare sig det är att binga tv-serier, spela tv-spel, måla figurer eller spela rollspel. Det blir naturbehovspauser, mat inkluderat, men för mig kan tiden bara flyta på.

Det finns ett slut på det förstås, en fysisk trötthet kommer till slut men jag håller en jämn nivå hela dagen genom, för att sen känna en tyngd när jag är trött. Dock pga cirkadisk rytm så om jag måste så kan jag pusha genom tills man blir alert igen.

Det varierar en hel del i gruppen. En spelare kan i princip genomföra saker när han halvsover och därför inte kommer ihåg det han gjort i efterhand. En annan kan somna under spel. Om jag är spelledare så spelar jag inte vidare hur som, om vi bör bryta tidigare, som ikväll så gör vi det. En tredje spelare vill aldrig vara den som ger sig oavsett hur trött han är så det varierar hos oss. Det är lite skillnad mellan fredagsspelningar och lördagarna också, och på lördagarna börjar vi en timme tidigare för att ge folk möjlighet att vara alerta under hela mötet.

Vårt gäng innehåller folk från övre 20-årsåldern till nedre 50-årsåldern men jag vet inte om åldern är den viktiga faktorn.

Slutligen, när jag tränar aktivt så är jag mer alert längre än när jag inte gjort det på ett tag.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
12 timmarspass? Frukost, spela 4 timmar, lunch, spela 4 timmar, middag, spela de sista 4 timmarna, sovdags? Jag är lika delar fascinerat avundsjuk och ointresserad. :)
För mig betyder det snarare 12-17 spel, 1 timme middag, 18-24 spel. Att jämföras med seriebingande 9-11 glo, 11-11.30 lunch, 11.30-17 glo, 17-17.30 middag, 17.30-04 glo. Inte hållbart så länge men tillräckligt för att klämma en klassisk Star Trek-säsong på 2 dagar, extramaterial inkluderat. TV-spelande är också åt det hållet om man kör ett japanskt rollspel eller nåt annat spännande och långt.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Jag slutade med rollspel i 16-årsåldern för att jag tyckte att det var så tråkigt.
Först efter att jag tagit upp det igen i vuxen ålder så förstod jag att jag egentligen tycker att rollspel är väldigt roligt. Jag tyckte bara det var tråkigt att sitta så länge. Vi satt i typ 8 timmar åt gången då och jag trodde det var enda sättet.
Nu har jag kul med rollspel igen! 2.5h är lagom för mig. 3h är över gränsen.

Så fördelar med kortare pass: Jag vill vara med!
Fördelar med längre pass: Man slipper mig!
 
Top