Fördelar och nackdelar med långa respektive korta spelpass

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
När vi spelar IRL föredrar jag längre pass, så att vi även hinner med att äta/fika tillsammans och snacka om annat än spel, utan att för mycket av speltiden försvinner. Online orkar jag betydligt kortare, men får nästan lika mycket gjort.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Ja, jag skulle nog också hinna med 12-17 spel på ett tolvtimmarspass.
Yes, jag inser att en slöhög som en annan skulle hamna långt efter i en spela flest äventyr på kortast tid-tävling. En vacker dag ska jag testa några av de spel du brukar prata dig varm om. (Motsvarigheten på dataspelsfronten måste vara 30-Second Dungeon eller vad den nu heter.)
(När ska nån organisera första rollspelsolympiaden med grenen ovan, bästa D20-rullare, snabbast till 20 döda orcher i Rolemaster och vad mer man kan hitta på?)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Yes, jag inser att en slöhög som en annan skulle hamna långt efter i en spela flest äventyr på kortast tid-tävling. En vacker dag ska jag testa några av de spel du brukar prata dig varm om. (Motsvarigheten på dataspelsfronten måste vara 30-Second Dungeon eller vad den nu heter.)
(När ska nån organisera första rollspelsolympiaden med grenen ovan, bästa D20-rullare, snabbast till 20 döda orcher i Rolemaster och vad mer man kan hitta på?)
Det var såklart en överdrift och ett skämt. Jag har spelat pass på 45 minuter, och det funkar i vissa spel, men generellt är min föredragna längd runt 4-5 timmar för ett bra pass (och då spelas oftast en berättelse färdigt på den tiden). Att försöka maxa antalet spelpass på en och samma dag låter som en intressant utmaning, dock! Fullständigt utmattande, och man skulle nog inte minnas mer än en handfull av dem efteråt, men kul som experiment.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Rekordet från när vi var unga och dumma var över 24 timmar men jag minns fasen inte hur länge det var. Då och då får vi fortfarande till typ 7-timmarspass. Men oftast är det mer schemat som gör att sessionerna blir 3-4 timmar långa och inte viljan.

Överlag är min känsla att långa pass mycket riktigt får andas mer och leder till mer rollspelande. Men korta pass brukar ha mer "content" då det är lättare att förbereda lite i förväg. Föredrar de långa passen eftersom jag inte har några större problem att improvisera grejer större delen av tiden.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag föredrar att spela pass på 3-4 timmar men återkommande en gång i veckan.

Jag är på autism spektrumet och har även adhd vilket gör att 4 timmar är min om man vill kalla det så "smärtgräns" efter det förlorar jag koncentration och blir mentalt utmattad.


När jag var yngre så kunde jag spela både 10-12 timmars pass och köra sådana pass 3 dagar i rad fredag till söndag men det skulle inte funka idag då jag blivit känsligare för utmattning med åren.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
12h spel?!?! Herregud, skulle inte kunna planera in det regelbundet. Jag vet inte om jag någonsin har spelat så länge. Förr kunde vi nog kunna hålla på till 02.00 men nu påstår min spelgrupp att jag blir "gäspig" 22.30. Kanske ligger något i det... :)

Iaf, spela mellan 19-23 är den enda möjligheten jag har. Vi brukar hinna med snack, strid, pill med formulär och allt annat som känns viktigt och roligt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
När vi spelar så träffas vi generellt vid vid lunch och folket drar hem mellan 18:00 till 20:00, beroende på hur sessionen drar mot sin ände. Så vi hamnar någonstans runt 6 till 8 timmar, och då har vi generellt paus för att käka middag mitt i också. Detta gör vi två gånger i månaden.

När jag var yngre kunde vi lätt träffas varje helg och körda både lördag och söndag, gärna från frukost till midnatt om man sov över hos någon.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
att 4 timmar är min om man vill kalla det så "smärtgräns" efter det förlorar jag koncentration och blir mentalt utmattad.
Du är inte ensam om det.

Jag skulle kunna spekulera i ett extroverta personer kan köra längre pass, den som är introvert blir mer utmattad.

Man ska alltid ta med en nypa salt när folk säger hur länge de gör saker. En del personer (som jag) tenderar att ge effektiv tid. Andra personer berättar mer om "avsatt tid" men vad de gör inom den tiden är något annat.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Jag vet inte om jag kan bidra med några för- eller nackdelar som redan nämnts, men jag föredrar absolut möten på 4-5 timmar. Man kanske inte hinner med ett helt äventyr på den tiden, men det gör inte så mycket. Strid blir det ju sällan när jag spelleder, och blir det det så brukar det gå fort i de system jag kör.

Jag sällar mig till de introverta som tappar energi och fokus av långa möten. Och till de spelledare som blir urlakade och behöver samla mig och göra nya förberedelser.

I somras körde vi ett par intensiva dagar, men då var jag dels inte SL, och dels var det mer som att vi körde två-tre möten a' 3-4 timmar än som att vi körde 12h. Det var hyfsat långa avbrott för käk och lugnt umgänge.

Just nu spelar jag ju inte rollspel regebundet, men om jag gjorde det så skulle nog 3-5 timmar varannan vecka / varje månad kännas ungefär lagom. Gärna med lite Discord-chattande mellan.
 
Top