Nekromanti Förbjuda spelarraser i 4E?

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Arvidos said:
Jag kan förstås tänka mig en spelare som vill spela en halflingbarbar, det skulle ju kunna vara ascoolt, som en stenhård liten järv eller så, meeeen... Då skulle han faktiskt behöva plus på Str och Con.
Jag har faktiskt aldrig fattat: varför spela liten ras om du inte accepterar att du inte har samma fysiska företräden som ett muskelberg tre gånger längre än dig själv?

Att bara ge Halflingen plus på STR och CON är en lätt men utslätad lösning.

För mig är det självklart att varje Halfling Barbar ska bli spelbar och jämlik med sina halvorch-kollegor på ANNAT sätt än genom att bli en identisk kopia.

Exempelvis: En halflingbarbar får ju få fördelar som uppväger att jag inte är lika stark (mindre skada) och inte lika stor (mindre vapen -> mindre skada).

Inte att man helt sonika tar bort dessa särdrag. Om du absolut måste göra lika mycket skada som en Half-Orc ska du helt enkelt inte spela Halfling.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Poppe said:
Jag som trodde det här skulle vara en totalt politisk inkorrekt post som skulle få någon bannad från wrnu i all framtid, men att förbjuda "raser för rollpersoner" var ju inte alls lika laddat som att försöka sig på samma sak gällande "spelarraser".
Om man tittar in på mina sessioner skulle man ju kunna få för sig jag bannat alla andra rasen än den vita, men tyvärr beror det på att jag inte känner några rollspelsintresserade med rötter utanför Europa.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Arvidos said:
Jag tror ärligt talat inte att det är så farligt, det man skulle oroa sig för isåfall är att vissa raser blir för bra som vissa klasser... Men jag tror inte att en halfling fighter skulle bli mer optat än vad en halfling rogue är i nuvarande system.
Ja, halflingrasen och rogueklassen är så uppenbart anpassade för varandra att jag misstänker att WotC vill att de ska gifta sig med varandra. Med Artful Dodger, Defensive Mobility och Lost in the Crowd kan halflingen få sjukt hög AC i vissa situationer.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
CapnZapp said:
Du säger ju direkt dina val är personliga, och det räcker för mig. (Den kritik som man kan framföra mot att inte få välja en viss ras försvinner ju om jag ombeds acceptera det som en fråga om tycke och smak)
Ja, fast samtidigt gör man det lätt för sig om man enbart hänvisar till personlig smak.
Nu har den här tråden visat att det är ganska vanligt att spelledare förbjuder vissa raser, framför allt monstruösa raser. Ingen har beskrivit några problem som uppstått pga att de inte finns som alternativ för rollpersoner. Jag drar slutsatsen att jag kan fortsätta som tidigare utan att behöva göra någon regelanpassning någonstans.

Gordeg
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Gordeg said:
CapnZapp said:
Du säger ju direkt dina val är personliga, och det räcker för mig. (Den kritik som man kan framföra mot att inte få välja en viss ras försvinner ju om jag ombeds acceptera det som en fråga om tycke och smak)
Ja, fast samtidigt gör man det lätt för sig om man enbart hänvisar till personlig smak.
Nu har den här tråden visat att det är ganska vanligt att spelledare förbjuder vissa raser, framför allt monstruösa raser. Ingen har beskrivit några problem som uppstått pga att de inte finns som alternativ för rollpersoner. Jag drar slutsatsen att jag kan fortsätta som tidigare utan att behöva göra någon regelanpassning någonstans.

Gordeg
Men...?

De enda personerna vars åsikter i denna fråga är relevanta är ju... dina spelare...?!

Inte vi och inte de skrikande snorvalparna på Wizards forum...

Min poäng är att om du ska ta intryck av någon, är det dina spelare. Annars kan du ju lika gärna bestämma helt själv, och helt sonika avfärda dem som väljer att inte vara med i din kampanj...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Gordeg said:
Jag har i min kampanj valt att förbjuda spelarna att välja goliaths och half-orcs. Min motivering till det handlar mer om smak än om spelmekanik. I min erfarenhet brukar sådana raser bli ganska tråkiga rollpersoner. Bonus på två fysiska grundegenskaper och halvmonstruöst utseende har ibland resulterat i rollpersoner som bara kan slåss och som är osociala, kanske på gränsen till autistiska i interaktion med SLP...

/.../

Min motivering är alltså inte helt rationell, och naturligtvis kan man göra en social goliath eller half-orc eftersom personligheten inte sitter i grundegenskaperna. Det är bara min erfarenhet att så inte brukar vara fallet. En spelare som vill spela en social rollperson brukar välja en ras som inte ser ut som någon av bandmedlemmarna i Lordi.
Jag kanske har det här tankesättet då jag inte spelat D&D tidigare i någon nämnvärd utsträckning, men när jag började spela D&D4 rynkade jag åt näsan åt tieflings och dragonborns. Liksom, halvdemoner och drakar springer omkring som rollpersoner. Fast egentligen är det endast mina preferenser från andra fantasylir som sätter in och när jag började tänka "Det är såhär i D&D4" så accepterade jag raserna lättare.

Jag satt och läste lite om goliath och half-orcs i PHB2 och jag ser ingenstans där det står att de blir illa bemötta för att de har "halvmonstruöst utseende". Så jag undrar varifrån du fått den inställningen. När jag ögnade igenom PHB1 så fann jag inte heller någonting om att människor ska vara flest i världen. Det här var det närmaste jag kom: "Human settlements can be found almost anywhere."

/Han som tycker det är coolt i D&D-filmen när det är raser överallt i stadsmiljöerna
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Han said:
Jag satt och läste lite om goliath och half-orcs i PHB2 och jag ser ingenstans där det står att de blir illa bemötta för att de har "halvmonstruöst utseende". Så jag undrar varifrån du fått den inställningen.
Det är inte min uppfattning om hur det fungerar i spelvärlden, utan min uppfattning om hur sådana rollpersoner brukar rollgestaltas av spelaren. Alltså inte att de blir illa bemötta som du skriver, utan att de rollgestaltats på ett osocialt sätt.
Den uppfattningen har jag inte bildat när jag spelat D&D4E eftersom jag än så länge inte haft så mycket med sådana rollpersoner att göra där, istället är det mina erfarenheter från tidigare versioner av D&D samt andra fantasyrollspel. "Monsterraser" har ofta resulterat i socialt tråkiga rollpersoner oavsett kampanjmiljö. Om ni andra har sluppit det syndromet, grattis till er.



Han said:
När jag ögnade igenom PHB1 så fann jag inte heller någonting om att människor ska vara flest i världen. Det här var det närmaste jag kom: "Human settlements can be found almost anywhere."
Människorasens eventuella dominans är egentligen ett sidospår i diskussionen, men jag kan nämna att jag använder en hemsnickrad spelvärld där människorna utgör en bit under 50% av den civiliserade befolkningen vilket ändå gör dem till den största enskilda rasen.

Gordeg
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
CapnZapp said:
Arvidos said:
Jag kan förstås tänka mig en spelare som vill spela en halflingbarbar, det skulle ju kunna vara ascoolt, som en stenhård liten järv eller så, meeeen... Då skulle han faktiskt behöva plus på Str och Con.
Jag har faktiskt aldrig fattat: varför spela liten ras om du inte accepterar att du inte har samma fysiska företräden som ett muskelberg tre gånger längre än dig själv?

Att bara ge Halflingen plus på STR och CON är en lätt men utslätad lösning.

För mig är det självklart att varje Halfling Barbar ska bli spelbar och jämlik med sina halvorch-kollegor på ANNAT sätt än genom att bli en identisk kopia.

Exempelvis: En halflingbarbar får ju få fördelar som uppväger att jag inte är lika stark (mindre skada) och inte lika stor (mindre vapen -> mindre skada).

Inte att man helt sonika tar bort dessa särdrag. Om du absolut måste göra lika mycket skada som en Half-Orc ska du helt enkelt inte spela Halfling.
Jag tycker att det det du säger är rätt, förutom det sista: Om jag säger att jag vill göra en halfling som gör lika mycket skada som en half-orc, och D&D säger nej... Då tycker jag att D&D har fel.

Jag vill att reglerna ska anpassa sig efter mitt koncept, min idé. Men det är bara mitt sätt att spela på: Jag vill ge Gordeg idéer här, inte debattera hur D&D borde vara skrivet.

Jag tar ett exempel:

Jag har ett koncept för en halflingbarbar. Det är en liten sate, och därför har han fått växa upp till att bli hård och hänsynslös för att inte knäckas på kuppen. Hela hans liv har större män tittat ner och hånflinat åt honom. Han har bara förakt och ilska inför livet och sina fiender.

Vad han gör i kamp är att han kastar sig urskiljningslöst mot sin fiende, för liten och snabb för att värja sig emot, och innan man hunnit blinka så är han intill in, svärande och fräsandes, hånflinet byts ut i skräck och hysteriska försök att få bort honom, men då har han redan kört sin kniv i en, svärandes och gormandes åt.

Han har ingen respekt för livet. Varken sitt eget eller andras. Vrede, ursinnighet och vildsinthet, att aldrig stanna och tänka efter, är hans sätt att hantera sin våldsamma och smärtsamma tillvaro. Han är märkt i krigsmålningar, piercingar och ärr, med en ständig rynka på pannan.

Så här har jag alltså börjat med ett koncept som jag vill överföra till siffror. Säkert någon som tycker att det är ostigt, men jag gillar det, så nu får vi försöka köra på det.

I mitt karaktärskoncept så ingår alltså att i strid är detta en farlig och svårstoppad person som sprider förödelse omkring sig utan tanke på sin egen säkerhet, och överlever han så är det på sin egen kvickhet.

Om jag vill uppnå det här så måste den här karaktären ha en riktigt hög Strength, eftersom det är det som avgör hur bra en barbar är på att träffa fiender och göra skada. Jag ger honom styrka 18. Så min halfling blir alltså starkare än gruppens dragonborn fighter...?

Det var ju lite fånigt. Men okej, det här värdet säger ju egentligen inte hur mycket muskelmassa karaktären har, utan hur bra han är på att göra styrkegrejer: Styrkeskills, träffa med attacker, skada och styrkeprestationer. Så jag köper hög styrka och låter detta innebära att han är bra på att göra sådana saker, men det är inte muskler det beror på, utan ren attityd, skicklighet och tillvägagångssätt.

Men han kommer fortfarande hamna lägre än en +2 Strength-ras. Jag håller med dig i ditt resonemang, gick det att göra det här konceptet med maxad dexterity vore det asball, men i D&D är det bestämt att att om du är en farlig barbar, då har du hög Strength.

Vad jag gör är alltså att jag har ett koncept som jag inte kan föra över till reglerna så som jag vill eftersom D&D har andra uppfattningar om hur en barbar ska vara än vad jag har.

Vad D&D utgår från är att raser ska vara räknemässigt utmanande och intressanta. Vad innebär det för mina stats att jag väljer en halfling? Och det kan vara intressant och kul i sig själv.

Men då föredrar jag att låta raserna vara främst känsla (fluff och deras unika små "bonusförmågorna"), och anpassa deras stats så att jag kan förverkliga de koncept jag har.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Gordeg said:
Människorasens eventuella dominans är egentligen ett sidospår i diskussionen, men jag kan nämna att jag använder en hemsnickrad spelvärld där människorna utgör en bit under 50% av den civiliserade befolkningen vilket ändå gör dem till den största enskilda rasen.
Det här tycker jag är ett jättebra argument för att stryka raser, när kampanjvärlden (egen eller andras) säger att det inte fungerar. Jag har fått mina spelare att självmant spela människor efter att i drygt två år svarat "Det finns människor" på frågan "Vilka raser får vi spela". Under spelmötet har jag sedan kryddat med andra raser som rollpersonerna stött på men mestadels har det endast funnits människor.

/Han som föredrar att säga folkslag än raser
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Mja, om du accepterar att barbarians måste vara Strength-baserade (de bästa barnarerna iallafall) då tycker jag man stryker Halflings som "optimal ras".

Det innebär inte att jag dissar din beskrivning av din farliga - och barbariska - Hafling.

Den tillfredställande lösningen är givetvis att spela/skapa/invänta en farlig barbarisk klass som 'inte* är strengthbaserad.

När du skriver "för liten och snabb för att värja sig emot" är det ju en DEX-baserad klass du beskriver; när du skriver "svärande och fräsandes, hånflinet byts ut i skräck" är det en CHA-baserad. Vilket väl inte är en slump att just detta är vad Halflingen är bra på!

Men givetvis kan du ju också strunta i siffrorna och helt sonika separera beskrivning och regler.

Jag menar bara att jag inte ser det som ett stort fel eller begränsning att om man kör "by the book" så blir Halflings inte lika bra barbarer som halvorcher blir.

Det GÅR ju alldeles utmärkt göra en halfling som gör lika mycket skada som en half-orc. D&D säger inte nej! Det är bara det att det då inte handlar om barbaren så som den är skriven, utan någon annan klass (inklusive en hypotetisk dex- eller cha-baserad barbar) :gremsmile:
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Arvidos said:
Om jag vill uppnå det här så måste den här karaktären ha en riktigt hög Strength, eftersom det är det som avgör hur bra en barbar är på att träffa fiender och göra skada. Jag ger honom styrka 18. Så min halfling blir alltså starkare än gruppens dragonborn fighter...?
Till att börja med tycker jag att ditt koncept är coolt och inte alls ostigt i sig självt.
Hur skulle jag göra om en spelare i min grupp ville spela det konceptet...? Jag skulle försöka hjälpa honom att hitta rätt klass. Jag tycker att det är lättare att fluffa om klasserna än raserna. Barbar funkar, om han nöjer sig med 16 i Str och alla offensiva feats han kan hitta.
Din halflingbarbar kan annars mycket väl tillhöra Rogueklassen men ha en barbarisk bakgrund. Jag skulle godkänna att han byter ut någon av sina class skills, tex Streetwise, mot Nature. Det du skriver om "farlig, svårstoppad, överlever på sin egen kvickhet" funkar med Artful dodger-builden som nämnts förut.

Om man betraktar klasserna i 4E mer som stridstekniker än professioner är det lätt att låta en rogue vara soldat eller barbar istället för den klassiska tjuven. Dessutom tycker jag att det är kul att samarbeta med spelaren för att rollpersonen ska funka för honom!

Gordeg
 

vastgoten

Veteran
Joined
29 Sep 2009
Messages
6
Kan bara hålla med Gordeg. Klassen kan mycket väl ses som teknik snarare än yrke. MAssor(alla?) av klasser passar att spelas som barbaraktiga bara man tänker till lite.
Jag har en karaktär själv som är mycket barbaraktig men har klassen ranger. Funkar alldelles utmräkt.

Klass = teknik.
Yrke/sysselsättning/kulturell backgrund = väljs av karaktärens personlighet.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Hoppas bara att den här tolkningen fortsätter att fungera, och att inte WotC börjar med utfyllnadsklasser som är specifika för yrke/sysselsättning/kulturell bakgrund.
Jag såg en tråd på Wizards forum för ett tag sedan som startades av en kille som saknade ninjas. Andra dök upp och försökte förklara att Rogueklassen passar utmärkt till ninjas men jag tror inte att alla köpte det resonemanget...
Sen började tråden gå utför när en annan kille dök upp och efterlyste stats för katanas (han ville att de skulle vara som långsvärd fast bara bättre) :gremsuck:

Gordeg
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
@Gordeg, ang. katanakillen:
Berättade någon för honom att katanas i 3.5 bara var Masterwork Bastardswords, och att samma sak går att göra i 4E? -.-

Bleh, weeaboos som vill ha ninja, wu-jen och samuraj borde sparkas ut ur D&D, ge dem Naruto: The Roleplaying Game istället. :gremtongue:

Tycker att du har en väldigt bra idé med hur systemet ska se ut:
Få klasser som är fria från kulturrestriktioner. Funkar nog bäst så i D&D.

//Kraetyz, hoppar in
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
(off topic)

Kraetyz said:
@Gordeg, ang. katanakillen:
Berättade någon för honom att katanas i 3.5 bara var Masterwork Bastardswords, och att samma sak går att göra i 4E? -.-
Jag tror det, men när den klassiska diskussionen om katana vs spanskt toledostål drog igång skummade jag bara lite i tråden och tröttnade sen.

Sådana förklaringar är som att hälla vatten på en gås, fast istället för en gås är det en nippofil, och istället för vatten är det logik, men annars är det exakt samma sak.

Gordeg
 
Top