Nekromanti Förbjuda spelarraser i 4E?

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Jag undrar om det är någon mer här som har erfarenhet av att banna vissa raser för rollpersoner i D&D4E.

Jag har i min kampanj valt att förbjuda spelarna att välja goliaths och half-orcs. Min motivering till det handlar mer om smak än om spelmekanik. I min erfarenhet brukar sådana raser bli ganska tråkiga rollpersoner. Bonus på två fysiska grundegenskaper och halvmonstruöst utseende har ibland resulterat i rollpersoner som bara kan slåss och som är osociala, kanske på gränsen till autistiska i interaktion med SLP...
När jag rannsakar min egen inställning finner jag att jag hellre ser en krigare med hög Str och Wis än en krigare med hög Str och Con. Det är egentligen ostigare att göra en fighter som är longtooth shifter än en half-orc (med reservation för vissa builds, tex heavy blade eller multiclassing).

Min motivering är alltså inte helt rationell, och naturligtvis kan man göra en social goliath eller half-orc eftersom personligheten inte sitter i grundegenskaperna. Det är bara min erfarenhet att så inte brukar vara fallet. En spelare som vill spela en social rollperson brukar välja en ras som inte ser ut som någon av bandmedlemmarna i Lordi.

En kompis har i sin kampanj bannat alla raserna från PHB2. Både han och jag tillåter dragonborn, men några av spelarna har fortfarande lite svårt att acceptera dem som core. Det kan tyckas inkonsekvent att banna goliaths och half-orcs men tillåta dragonborn, men förutom utseendet ser jag inte samma risker med den rasen av någon anledning.

Det jag undrar är alltså om någon annan här har förbjudit vissa raser, och vad konsekvenserna har blivit i kampanjen. Tex beträffande val av klasser. Som nybörjare på systemet är det ju lätt att stirra sig blind på rasernas grundegenskapsmodifikationer och glömma övriga fördelar.

/Gordeg, tillbaka på forumet?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
Alla spel med en mängd olika monstruösa raser riskerar att förvandlas till något av en "freak show".

För alltsom oftast är de monstruösa (icke mänskliga) raserna bättre än Människor i många aspekter alt. kan man bygga maffigare och mer spetsade builds med dem.

Jag har iofs inte kört D&D4 så detta är mer en allmän reflektion och det jag har hört om D&D4 så skall det vara balanserat i mångt och mycket.

Cog.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jag skulle nog helst vilja banna allt som inte finns i core-böckerna, personligen... men då skulle mina spelare bli ledsna.

Tycker det är svårt att spelleda när det hela tiden dyker opp saker man inte har en aaaaaning om.
 
G

Guest

Guest
Arfert said:
jag skulle nog helst vilja banna allt som inte finns i core-böckerna, personligen... men då skulle mina spelare bli ledsna.

Tycker det är svårt att spelleda när det hela tiden dyker opp saker man inte har en aaaaaning om.
Håller med. Jag själv har bara fokuserat på Core-böckerna och mer eller mindre struntat i allt annat. Mina spelare har gjort tvärtom och köpt ALLT annat. Med andra ord så har jag förlorat kontrollen över min egna kampanj eftersom jag råkade initialt säga att allt officiellt material är ok.

Så nu ser spelgruppen ut som om den är tagen ur en Star Wars-scen. Hmmm... Ingen i spelgruppen är människa längre :gremsmile:
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Jag som trodde det här skulle vara en totalt politisk inkorrekt post som skulle få någon bannad från wrnu i all framtid, men att förbjuda "raser för rollpersoner" var ju inte alls lika laddat som att försöka sig på samma sak gällande "spelarraser".
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Lexx said:
Arfert said:
jag skulle nog helst vilja banna allt som inte finns i core-böckerna, personligen... men då skulle mina spelare bli ledsna.

Tycker det är svårt att spelleda när det hela tiden dyker opp saker man inte har en aaaaaning om.
Håller med. Jag själv har bara fokuserat på Core-böckerna och mer eller mindre struntat i allt annat. Mina spelare har gjort tvärtom och köpt ALLT annat. Med andra ord så har jag förlorat kontrollen över min egna kampanj eftersom jag råkade initialt säga att allt officiellt material är ok.
..ja precis så blev det. Men samtidigt är det ju så att spelarna lever för att leta nya grejer/raser/klasser på D&D Insider och i splatböcker, medan de hela tiden är missnöjda med de karaktärer de har... :gremgrin:
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Arfert said:
jag skulle nog helst vilja banna allt som inte finns i core-böckerna, personligen... men då skulle mina spelare bli ledsna.

Tycker det är svårt att spelleda när det hela tiden dyker opp saker man inte har en aaaaaning om.
Fast det här stämmer ju inte helt. För det första finns ju inte "core" längre (i princip). Allt som WotC släpper är ju core. Sedan har vi ju bara fått använda PHB1 och 2 samt den första splatboken till varje power source. Det är väl så "bara core" man kan komma nästan. Inget av det spejsiga är ju tillåtet.

Sen blir det lätt obalanserat och eller tråkigt om man begränsar för mycket. T.ex. är ju Fightern väldigt bra redan i PHB, medan andra klasser behöver en splatbok för att öht vara med i matchen (nu kan ingen hänga med fightern, men ändå).
Ovanpå det finns det ju en hel del koncept som kräver extramaterial. Personligen ville jag spela en lönnmördare/tjuv-typ av karaktär, men det finns inte i PHB, så vad göra? (roguen är mekaniskt en swashbuckler, so no go).

Till sist så är det väl lite orättvist att säga att det "dyker upp nya saker hela tiden". Även om vi bara hade "core" (vad det nu är) så får vi nya förmågor när vi levlar, och det är ju inte som att du blir mindre överraskad av dom? Och, om man ska vara sån, så får vi nya grejer slängda på oss varje spelmöte, så något ska vi väl ha att sätta emot? :gremwink:
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
cogitare said:
För alltsom oftast är de monstruösa (icke mänskliga) raserna bättre än Människor i många aspekter alt. kan man bygga maffigare och mer spetsade builds med dem.
Ja, den aspekten kommer också in. Tex kan goliaths byggas till bra närstridskrigare och inte så mycket annat, medan andra raser ofta fungerar till olika typer av klasser. Gnomes å andra sidan funkar till det mesta utom närstrid...

Jag tycker inte att människor är särskilt missgynnade i 4E om man jämför med andra spel och tidigare D&D-versioner. Det är en av anledningarna till att jag inte räds att ta bort vissa raser, för om man inte hittar en ras med "rätt" kombination av grundegenskapsbonusar för sin valda klass kan kan man alltid välja att spela human. De får bra grejor som ligger utöver grundegenskaperna.

Gordeg
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Jarl said:
För det första finns ju inte "core" längre (i princip). Allt som WotC släpper är ju core. Sedan har vi ju bara fått använda PHB1 och 2 samt den första splatboken till varje power source. Det är väl så "bara core" man kan komma nästan. Inget av det spejsiga är ju tillåtet.
Jag tycker att WotCs ståndpunkt att "allt är core" är lite konstig, för det är ju uppenbart att vissa moduler är mer frivilliga än andra. Alla power source-böckerna tex.

Med bara PHB1 och PHB2 är spelbalansen visserligen inte perfekt, men det kommer den aldrig att bli ändå. Om vi snackar strid (för det är väl det vi gör...?) så är i mitt tycke spelarnas individuella skicklighet en faktor som är oerhört mycket större än de små obalanser man kan hitta mellan olika raser, klasser och builds. Det kan vara lite känsligt att prata om, men när spelare A hela tiden klarar sig bättre i striderna än spelare B så beror det antagligen på att spelare A är en bättre taktiker. Eller möjligtvis att gruppsammansättningen gynnar A´s klass bättre.

Gordeg
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Personligen anser jag att D&D inte är D&D utan en massa balla skumma kombos mellan klass och ras. Vår nuvarande grupp kanske tala för sig självt ndg att blandning är ballt:
- Huamn Cleric
- Eladrin Wizard
- Goliath Barbarian
- Longtooth Shifter Paladin

Paladinen ersatte gruppens första död - en *tada* half-orc fighter.

Våra spelmöten är som "The Gamers". Men jag tror att alla har riktigt kul när vi spelar. Inlevelsen ligger i behållningen som helhet snarare än djupa personliga agendor, sociala konfliksystem och ångest.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Den Upplyste Despoten said:
Personligen anser jag att D&D inte är D&D utan en massa balla skumma kombos mellan klass och ras.
Om man gillar freakshowstämningen så gör ni självklart rätt i att tillåta allt. Jag lägger ingen negativ värdering i detta.

En stor del av min ovillighet att släppa in vissa raser ligger i hur det fungerar socialt, är nästan inne på simulationism här fast D&D4E inte är ett sådant spel. Men det finns en spelmekanisk fundering också. Om en spelare vill spela barbarian, varför skulle han välja en annan ras än goliath så länge det bara är bättre än alternativen? Om man inte kopplar in mjuka värderingar i stil med "en alvbarbar skulle vara cool att spela".

Gordeg
 

vastgoten

Veteran
Joined
29 Sep 2009
Messages
6
Som DM måste man förstås "känna" av gruppen för att få fram den värld som folket vill ha.
De flesta världar tenderar till att vara människodominerade socialt och kulturellt men trots det så hopas alla möjliga varelser till grupperna. Det finns uppenbarligen ett behov hos spelare att uttrycka sig via icke-mänskliga kanaler.

Gordegs ursprungsfråga är intressant. Varför välja en ras som "bara är sämre"?
Ett svar skulle kunna vara att den sämre rasen får sociala fördelar i världen. Värdshusvärden/tippsaren/uppdragsgivaren väljer att tilltala människan i gruppen och inte halvorchen eftersom de anses vara smutsiga och allmänt otäcka. Människan är kanske den som kan få lindrigare straff än icke-människor när stadvakten griper dem fler sitt klumpiga inbrottsförsök osv.
För att skapa en sådan miljö krävs lite aktivt tänkande av DM dock.

Med tanke på alla klasser och magiska grejer tror inte jag att en grupp egentligen skulle sakna övriga raser om man bara gav det en chans...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Gordeg said:
Det jag undrar är alltså om någon annan här har förbjudit vissa raser, och vad konsekvenserna har blivit i kampanjen. Tex beträffande val av klasser. Som nybörjare på systemet är det ju lätt att stirra sig blind på rasernas grundegenskapsmodifikationer och glömma övriga fördelar.
En liten sidogrej: Man kan ju se raserna som just endast siffermallar, om man nu vill ha plus på karisma och intelligens. I vår grupp har vi en spell-scarred människa, fast han använder en dragonborns siffror och förmågor.

Något jag vill testa i spel är att ge alla raser +2 på valfria stats istället för två (en för människor) förutbestämda för lite mer kreativa kombos.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
vastgoten said:
Ett svar skulle kunna vara att den sämre rasen får sociala fördelar i världen. Värdshusvärden/tippsaren/uppdragsgivaren väljer att tilltala människan i gruppen och inte halvorchen eftersom de anses vara smutsiga och allmänt otäcka. Människan är kanske den som kan få lindrigare straff än icke-människor när stadvakten griper dem fler sitt klumpiga inbrottsförsök osv.
Frågan är om spelarna bryr sig om en sådan nackdel, eller om de ens ser det som en nackdel. Jag själv brukar gilla att spela underdog, så att vara utsatt för rasism kan bli en del av konceptet.

Gordeg
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Arvidos said:
Något jag vill testa i spel är att ge alla raser +2 på valfria stats istället för två (en för människor) förutbestämda för lite mer kreativa kombos.
Det är intressant! Att husregla med siffror är annars något jag undvikit helt eftersom balansen lätt rubbas i någon systemände man inte omeddelbart ser.
Frågan är bara om det misgynnar människor för mycket i relation till andra raser. Och jag är lite insnöad på hur det funkar tematiskt. Hur skulle det kännas med en halfling med +2 i Str och Con, till exempel? Övriga raser kanske kan få välja två av tre grundegenskaper?

Gordeg
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Gordeg said:
Arvidos said:
Något jag vill testa i spel är att ge alla raser +2 på valfria stats istället för två (en för människor) förutbestämda för lite mer kreativa kombos.
Det är intressant! Att husregla med siffror är annars något jag undvikit helt eftersom balansen lätt rubbas i någon systemände man inte omeddelbart ser.
Frågan är bara om det misgynnar människor för mycket i relation till andra raser. Och jag är lite insnöad på hur det funkar tematiskt. Hur skulle det kännas med en halfling med +2 i Str och Con, till exempel? Övriga raser kanske kan få välja två av tre grundegenskaper?

Gordeg
Tja, om nu spelaren verkligen vill spela en jättebiffig halfling, så... Får han väl skylla sig själv. :gremsmile: Hela poängen med rasernas siffror och förmågor är ju förstås att man som spelare ska tänka siffer-kreativt om dom, så nu har man ju tagit bort lite av hela poängen med raserna.

Men jag föredrar att kunna göra rollpersonskoncept utan att straffas för dem.

Och det är den filosofin som ligger bakom en sådan husregel: Jag utgår från att mina spelare inte kommer använda den för att bygga ännu mer optade men löjliga kombinationer (Jättebiffig halfling) utan göra intressanta koncept som förut var mindre attraktiva än de optade, lite mer stereotypiska koncepten.

Jag kan förstås tänka mig en spelare som vill spela en halflingbarbar, det skulle ju kunna vara ascoolt, som en stenhård liten järv eller så, meeeen... Då skulle han faktiskt behöva plus på Str och Con.

Det kan man förstås förklara med att siffrorna mäter hur väl rollpersonen använder sina förmågor, snarare än deras kroppsliga förutsättningar. Jag har en rollperson till ett Werewolf-lajv på gång, vars koncept är att han spöar andar, verkligen sliter ihjäl dom, riktigt rått. Det är mitt koncept för rollpersonen, han ska vara bra på det här, så därför köper jag höga fysiska värden. Men i konceptet ingår också att det inte är en stor och biffig kille, utan snarare en seg, smart person. Jag förklarar detta genom att han inte tycker om att tänka för mycket på saker, det blir för ångestfullt, samt att han har en vildsinthet och brist på självbevarelsedrift = Hög fysik, låg mental. Där är det hans vilja och personlighet snarare än kropp och hjärna som kommer till uttryck i stats.

På samma sätt har jag i D&D en Warlord med 17 i styrka eftersom jag ville att hon skulle kunna träffa sina fiender. Jag störs lite av att min 20-åriga rollperson från krigsakademin skulle vara ett muskelberg, så jag konstaterar att hon har snarare mycket teknik. Lyfter med knäna. :gremsmile:

---

Jag har själv funderat på det där med människor, men jag vet inte riktigt. Okej, så de andra raserna får sätta ut sina värden precis var de vill, men vad får människorna? De får faktiskt +2 mer på sina värden. Även om alla raser nu kan välja vilka klasser de vill, så är det fortfarande människorna som är bäst på det.

Vill man inte gå fullt ut med den här varianten så kan man istället låta alla sätta ut +2 på två valfria stats, men ett utav dessa stats måste vara ett av de som de tilldelats i sin rasprofil, om du förstår den formuleringen. Människor väljer förstås två stats helt fritt.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Varför inte bara skita i bonusarna och ge lite fler poäng att köpa för? Vill man spela en dvärg A1 så får den hög con tex. Om man vill spela något som inte är standard så är det inga problem. Och balansen finns kvar. Så istället för att man tvunget måste välja utseende för att man optar så får man välja vilka egenskaper man maxar OCH sitt utseende.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Snow said:
Varför inte bara skita i bonusarna och ge lite fler poäng att köpa för? Vill man spela en dvärg A1 så får den hög con tex. Om man vill spela något som inte är standard så är det inga problem. Och balansen finns kvar. Så istället för att man tvunget måste välja utseende för att man optar så får man välja vilka egenskaper man maxar OCH sitt utseende.
Hmm, då vore väl det bästa att helt sänka kostnaderna för höga stats? En del av bonusarnas roll är ju att man faktiskt kan komma upp på 17+ värden.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Den Upplyste Despoten said:
Personligen anser jag att D&D inte är D&D utan en massa balla skumma kombos mellan klass och ras. Vår nuvarande grupp kanske tala för sig självt ndg att blandning är ballt:
- Huamn Cleric
- Eladrin Wizard
- Goliath Barbarian
- Longtooth Shifter Paladin

Paladinen ersatte gruppens första död - en *tada* half-orc fighter.
Jag antar att du är ironisk. Det där känns ju som helt uppenbara kombinationer av raser och klasser. Eller tänker du på något annat?
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Nu har jag inte spellett D&D på ett halvår, men om jag skulle spelleda skulle följande raser kräva hård övertalning för att få spelas:
Dragonborn
Drow
Genasi
Tiefling
Goliath
Warforged

Det är lite olika hur hög Diplomacy Check en spelare skulle behöva för att kunna köra någon av ovanstående - Warforged skulle jag aldrig ens fundera på att tillåta, medan Tieflings nog endast skulle kräva en mindre muta (t.ex. en öl). Det hela har helt att göra med tycke och smak - ovanstående raser tycker jag, i olika hög grad, är fula/töntiga/fåniga, vilket gör att jag inte vill att de skall få förpesta mitt spelbord.

När det gäller statbonusar på olika raser är jag ytterst tveksam att husregla. De enda jag skulle kunna tänka mig att ändra är att ge halvalven plus i DEX i stället för CON och göra tvärtom med halvorchen (eftersom jag tycker att det borde ha varit så från början). Sedan skulle jag nog kunna tänka mig att låta ge någon som vill lira en Cimmeriertyp av barbarmänniskofolk samma stats som Goliaths.

För övrigt spelar jag just nu i en pseudovikingakampanj, där alla är människor och en hel del klasser (bl.a. cleric, wizard och paladin) är bannade och det funkar utmärkt.
 
Top