Nekromanti Förbättring på EON reglerna?

Glasgow_kiss

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
117
Location
Göteborg
Vet någon om det kommer komma några ändringar i reglerna? Ibland kan de vara lite orealistiska. Kan ge 2 bra exempel.
1) Min kompis ska sticka en sovande person med sin dolk och missar (ob1t6 mot en färdighet på 15)... När han senare sätter blir slaget så klent att det knappt ger någon skada. Hur realistiskt är det att man misslyckas att döda en sovande person med en dolk egentigen?

2) En kragg med ob2t6 i grundskada i kross får in ett slag på 76 så den stackars riddaren iförd sin visirhjälm dör direkt. är dette realistiskt?

Efter dessa händelser har vi börjat spela med gränser på vissa slag t.ex att nådastötar och döda sovande efter lyckade smyga slag är 1 hit KO m.m.

Har ni några egna påhittade regler för att göra spelet mer realistiskt?
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
1) Min kompis ska sticka en sovande person med sin dolk och missar (ob1t6 mot en färdighet på 15)... När han senare sätter blir slaget så klent att det knappt ger någon skada. Hur realistiskt är det att man misslyckas att döda en sovande person med en dolk egentigen?
Er husregel är identisk med den redan existerande regeln om nådastöt (sid.45 i spelledarens bok). Lyckas man med ett smygaslag kan man automatiskt döda en sovande person om man har något slags lämpligt vapen.

2) En kragg med ob2t6 i grundskada i kross får in ett slag på 76 så den stackars riddaren iförd sin visirhjälm dör direkt. är dette realistiskt?
Det är rätt spektakulärt, men ibland händer osannolika saker. Kanske lyckades kraggen på något sätt slå in visiret i hjälmen, riddaren kanske gav honom nackskador eller så fanns det någon slags strukturell svaghet i metallen som riddaren inte märkt. Om resultatet verkar orimligt får man ha lite fantasi (kraggen lyckades på något sätt dra upp visiret och slå riddaren, eller så fick slaget riddaren att ramla och slå huvudet mot en vass sten).
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
2) En kragg med ob2t6 i grundskada i kross får in ett slag på 76 så den stackars riddaren iförd sin visirhjälm dör direkt. är dette realistiskt?
Jag har faktiskt hört en historia från vår egna värld (verkligheten) som kanske bör nämnas. Jag har dock ingen aning om den stämmer eller inte, men det var iallfall om en man som slog i huvudet i trappan och svimmade. Han dog senare av en hjärnblödning efter att han kommit till sjukhus.

Att få 72 i skada är inte omöjligt, bara extremt osannolikt, vilket är alldeles rätt. Du har dock en poäng i att vissa regler bör uppdateras. Min spelgrupp försöker till exempel hela tiden flika in att misslor enligt Eons regelsystem inte torde drabbas lika hårt av fallskador då de enligt regelsystemet är mindre än människor, vilket gör att de faller långsammare...
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Duncan said:
2) En kragg med ob2t6 i grundskada i kross får in ett slag på 76 så den stackars riddaren iförd sin visirhjälm dör direkt. är dette realistiskt?
Jag har faktiskt hört en historia från vår egna värld (verkligheten) som kanske bör nämnas. Jag har dock ingen aning om den stämmer eller inte, men det var iallfall om en man som slog i huvudet i trappan och svimmade. Han dog senare av en hjärnblödning efter att han kommit till sjukhus.
Jo, det kan lätt hända. En gammal gymnasieklasskamrat till mig dog så. Hon slog huvudet en kväll i asfalten, och dog i sömnen. Fast å andra sidan kan man få en järnstång genom huvudet utan att dö också. The body works in mysterious ways, hence Ob-systemet.

http://joeltalks.com/web_images/phineas_gage_mcmillan.jpg
 

Hobblin

Veteran
Joined
4 Jul 2010
Messages
13
Location
Göteborg, Sverige
Jag menar inte att vara aggro nu men jag blir lite smått irriterad på alla regelkramare. Visst att Eon har ett avancerat regelsystem och följer man det inte så går en del av charmen ur det. Men det är _inte_ datorspel det handlar om, SL har rätt att rucka på vilka regler hen känner för. Dessutom har jag fått för mig att de flesta jag pratat med som spelleder Eon har missat textrutan i spelledarboken om stridssystemets syfte. Det någon gör under en runda är inte nödvändigtvis bara en handling utan snarare något abstrakt man gör i en runda. Gör du 76 kross av ett slag betyder det inte att du slår ett slag som ger 76 kross utan det kan vara vad som helst som tar en runda som ger den skadan, det är upp till SL och spelarna.

Ha roligt istället för att leta efter "buggar" i reglerna.

P.S. Vill återigen påpeka att jag inte menar att låta så aggro som jag antagligen gör här. Inget illa menat mot någon.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Kingdom of Fish said:
Dessutom har jag fått för mig att de flesta jag pratat med som spelleder Eon har missat textrutan i spelledarboken om stridssystemets syfte. Det någon gör under en runda är inte nödvändigtvis bara en handling utan snarare något abstrakt man gör i en runda. Gör du 76 kross av ett slag betyder det inte att du slår ett slag som ger 76 kross utan det kan vara vad som helst som tar en runda som ger den skadan, det är upp till SL och spelarna
This, this, a thousand times this. Fast, så är ju ett enormt slag som gör freaking 76 skada ganska coolt och roligt.
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Halva charmen med eon-stridsregler är att amputera ett ben med Ob1T6, eller slå 112 i skadeverkan med en smörkniv. Det händer inte ofta, men cinematiskt blir det.

En av mina spelare lyckades i princip ha ihjäl en annan spelares karaktär när han "på skämt" slog huvudet i väggen på en båt. Han hade spelat lite fel spel innan och blev ganska förvånad när hans kamrat fick hjärnskador... :gremtongue:
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Tja, vi har en legoknekt i vår grupp som absolut inte vill döda någon, men det verkar oundvikligt att så inte sker varje gång han ger sig in i ett bråk. Jag tror att han börjar tro att han har en förbannelse över sig snart.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Re: Förbättring på EON reglerna? [OT]

Om han inte vill döda någon varför ger han sig då in i bråk/strid?

[OT] = Off topic
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Duncan said:
Tja, vi har en legoknekt i vår grupp som absolut inte vill döda någon, men det verkar oundvikligt att så inte sker varje gång han ger sig in i ett bråk. Jag tror att han börjar tro att han har en förbannelse över sig snart.
Det finns någon bra regel någonstans om att hålla in sina slag. Man har alltid valet att göra färre tärningar i skada om man vill. Däremot kan ju Ob1T6 fortfarande vara ganska dödligt, men ändå :gremsmile:
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Ichabod said:
Jo, det kan lätt hända. En gammal gymnasieklasskamrat till mig dog så. Hon slog huvudet en kväll i asfalten, och dog i sömnen. Fast å andra sidan kan man få en järnstång genom huvudet utan att dö också. The body works in mysterious ways, hence Ob-systemet.

http://joeltalks.com/web_images/phineas_gage_mcmillan.jpg
Om man får en större blödning innanför den hårda järnhinnan (lätt hänt) så kan blodansamlingen trycka ihop den mjuka hjärnan och när andningscentrum trycks ihop så att cellerna inte får blod slutar man andas.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Re: Förbättring på EON reglerna? [OT]

Vanligtvis är det oundvikligt. Han ahde kunnat lägga sig ner och be för sitt liv när en grupp rövare anfaller, men han väljer istället att försöka ta ner dem och föra dem inför rättvisa. Annars kommer de bara att fortsätta plundra. Dock så brukar det resultera i att han med knytnäven slår in skallen på dem.
 

SchteeekarN^

Veteran
Joined
26 Jun 2010
Messages
44
Location
Luleå
Anders 91 said:
2) En kragg med ob2t6 i grundskada i kross får in ett slag på 76 så den stackars riddaren iförd sin visirhjälm dör direkt. är dette realistiskt?

Efter dessa händelser har vi börjat spela med gränser på vissa slag t.ex att nådastötar och döda sovande efter lyckade smyga slag är 1 hit KO m.m.

Har ni några egna påhittade regler för att göra spelet mer realistiskt?
om han slår så hårt på metal borde han inte krossa sin hand? nånting borde rimligtvis brytas om inte annat ska det göra skitont
 

Hyggelmonstret

Veteran
Joined
17 Jun 2010
Messages
26
Location
Stockholm
SchteeekarN^ said:
om han slår så hårt på metal borde han inte krossa sin hand? nånting borde rimligtvis brytas om inte annat ska det göra skitont
om inte spontana geotropiska flöden plötsligt omger hans knytnäve och ger den en skyddande stenhård aura i just det ögonblick han svingar näven mot hjälmen på den stackars motståndaren vrålandes "THIS IS KRAGGBERGEN!"
*BAAAM*
76 DAMAGE!!!
IT'S A ONE HIT K.O.!!
Metal bitar flyger och slår i väggarna, hjärnsubstans skvätter ner vår hjältes arm och skallbenet krossas i miljoner bitar som små vättar misstar för silver och samlar upp allt innan dem försvinner lika fort som dem dök upp.
.
.
.

:gremlaugh:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
SchteeekarN^ said:
om han slår så hårt på metal borde han inte krossa sin hand? nånting borde rimligtvis brytas om inte annat ska det göra skitont
Ja, enligt den frivillga regeln om "Ont i handen" hade anfallaren fått sju kryss Smärta av anfallet. En normalbyggd person hade mao kunna svimma av att ge en sådan skadeverkan.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Wilmer said:
Ichabod said:
Jo, det kan lätt hända. En gammal gymnasieklasskamrat till mig dog så. Hon slog huvudet en kväll i asfalten, och dog i sömnen. Fast å andra sidan kan man få en järnstång genom huvudet utan att dö också. The body works in mysterious ways, hence Ob-systemet.

http://joeltalks.com/web_images/phineas_gage_mcmillan.jpg
Om man får en större blödning innanför den hårda järnhinnan (lätt hänt) så kan blodansamlingen trycka ihop den mjuka hjärnan och när andningscentrum trycks ihop så att cellerna inte får blod slutar man andas.
Precis min tanke. Jag har inte spelat så mycket Eon, men vad är konstigt med att ett hårt slag mot huvudet kan vara dödligt?
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Duncan said:
2) Min spelgrupp försöker till exempel hela tiden flika in att misslor enligt Eons regelsystem inte torde drabbas lika hårt av fallskador då de enligt regelsystemet är mindre än människor, vilket gör att de faller långsammare...
Varför skulle de falla långsammare?? Är de fyllda med helium eller!
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Oreh said:
Duncan said:
2) Min spelgrupp försöker till exempel hela tiden flika in att misslor enligt Eons regelsystem inte torde drabbas lika hårt av fallskador då de enligt regelsystemet är mindre än människor, vilket gör att de faller långsammare...
Varför skulle de falla långsammare?? Är de fyllda med helium eller!
Luftmotståndet är ju MYCKET förenklat proportionerligt mot en kropps area, medans tyngdkraften är proportionerlig mot massan. På proportionerliga varelse ökar arean som längden i kvadrat, men massan som längden i kubik. Små djur kan t.ex. ofta (beror också rätt mycket på exakt fysionomi) falla mycket längre än större djur utan allvarliga skador.

/Bjorn
 

Zakiiron

Veteran
Joined
11 Feb 2008
Messages
2
Location
Oslo Norge
Efter 25 års spelande kanske jag kan ge lite tips hur vi gör för att underlätta en del situationer som kan ge hjärnan en härdsmälta eller att endast en överdos av redbull kan rädda dagen.

Vi har snackat ihop oss om vad som är viktigast i spelandet.
De har sagt att flyt i spelet är framför allt prio 1, sen en dos realism och småskaligt detaljspelande, sen vill de vara liiiite bättre än pöbeln. Ok lite åt hjälte hållet men ändå på en hanterbar nivå så att 2 skurkar inte är en lätt match.

Då får jag ett bra underlag till att lägga en nivå på ledandet

Jag som SLP använder allt material i EON som ett underlag till allt vi gör. Jag tar inte alla reglerna "by the book" utan det blir ett uppslag vid funderingar sen fattar jag ett beslut baserat på att få ett flyt i spelet. (enligt vad gruppen prioriterade i första läget) Erfarenhetsmässigt så är just flyt, inlevelse och känslan viktigast för oss och inget dödar spänningen mer med att helt plötsligt fastna i någon regeldispyt. Du som SLP har ändå på nått sätt sista ordet men för den skull inte bör förarga dina spelare med tanke på kommande spelmöten.

EON är ett otroligt bra spel med massor av godis. (det bästa jag sett på marknaden..men det är min smak det och jag är gammal =) Se de som en stor godisburk att plocka det du vill ha med och lägg ner det som "hindrar" era möten. Alternativen är helt enkelt ändra förutsättningen/regeln/mm etc.

Att ändra en regel är ibland det man först tänker på men kanske tänk också på vad du eller spelarna gör som gör att den regeln blir aktuell i första läget? Är det äns nödvändigt att applicera regeln/-reglerna?

Att döda ngn som sover genom att lyckats smyga och har en hyffsad färdighet tillsammans med en stridsvana som Ni anser vara av ett värde = "han/hon vet hur man får en person att kasta in handuken" bör var lyckat.
Kanske också Om personen vet hur man dödar en get borde det inte vara ett hinder att döda en person.
Handlar väl lite mera om stridsvana eftersom (om man vill ha realismen) att döda en annan person är psykologisk helt motsträvande.. men då är vi inne på en helt annan diskussion och den droppar jag gärna.

Din fråga 2.
Kraggbarbaren är stor..han är stark och om han blir våldsam och får in en träff får personen helt enkelt skylla sig själv. Är det en spelare som är den där riddaren så är det penna, nytt formulär och sudd som får komma till användning.
Om det är realistiskt? Det kanske kan vara mera realistiskt att riddaren bryter nacken av en whip-lash orsakad av smällen än att den krossar hjälmen. (anpassning av situtationen...slag mot stål)
Att ta reda på om det Är realistiskt att mosa en stålhjälm (om det nu var det) med ett knytnävsslag så är en studie i hållfastighetslära i stål som väntar dig och det är inget jag rekommenderar eftersom det tar kol på spelmötena.

Annars rekommenderar jag till det jag skrev först. Man vill ju gärna ha lite realism men detta är trots allt en fantasyvärld där allt kan hända. För oss kryddar det lite med oväntade resultat om man tycker att det är orealistiskt. återigen.. flyt i spelet och din/gruppens värderingar =)

Summering
Vänta med att leta regeländringar, eller att själv ändra på dem. Fråga dig istället varför du skall använda regeln? Behövs det, baserat på vad ni vill få ut av spelandet? Eller räcker det att "mjuka" upp den eller helt enkelt skita i den. Situationsanpassa ditt spelande.

Tack för mig och hoppas att något är användbart.
//Z
 
Top