Nekromanti Förbättring på EON reglerna?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Härligt, vilket bra inlägg tycker jag. Jag var nästan på väg att göra just ett inlägg och säga detsamma, fast jag tror inte jag kan säga det lika väl som du. Inte för att jag spelar Eon, än. Fick min orderbekräftelse idag :gremwink:. Dock har jag spelat andra rollspel under i alla fall tio år. Nu berättigar inte min speltid mina åsikter på något sätt, men man kan väl i alla fall dra den slutsatsen att man kommit på ett och annat under åren, som du säger. det är bara att hoppas på att det är något vettigt.

Nå, det verkar i alla fall som folk hänger upp sig väldigt mycket på reglerna och regelboken, samt att många rollspelare - oavsett spel - har fått för sig att realism = bäst spelkänsla. Enligt mig så är reglerna viktiga på det viset att de hjälper en att tyda och ordna en dramatisk situation i spelet. Är det inte dramatiskt eller på något sätt betydande så slappna av, låt spelet i sig tolka det, inte reglerna. "Du är SL", tolka det själv om du vill, eller låt spelarna tolka det. Att det känns intressant för er är ju mångt mycket viktigare än alla regler. Därav gillar jag heller inte realismletandet som så många föredrar. Realism kan hjälpa liksom stjälpa. Och för mig är inte fartfylld, äventyrlig fantasy realistisk på så många plan, jag föredrar "häftigt" före "realistiskt". När regler väl behövs för tolkning av spelet så tycker jag som du att man inte ska behöva grubbla ihjäl sig och bestämma sig direkt för "Ska jag använda regeln eller kasta den", låt situationen avgöra - "Behövs den här regeln för detta?". Med andra ord, man behöver inte ta varenda regelbit på orden. Gör reglerna till dina egna i den mån du kan få det att passa ihop med det övriga systemet - men främst - så att din spelgrupp tycker om hur det fungerar. Så tänker alltid jag. Förr kunde jag känna mig väldigt regelbunden och visst, jag kan gå mycket efter regelböckerna i vissa sammanhang, men vad spelarna tycker går alltid före. Reglerna kommer alltid i andra hand, för prio ett är ju att ha roligt. Är reglerna i vägen för att ha roligt så släng ut dem.

Så vad det gäller det här med att döda någon i sömnen till exempel... Då skulle jag ta upp det i spelgruppen, vad tycker samtliga? Vill vi ha det så att om personen som dödas är väsentlig så slår vi för att göra det intressantare eller vill vi ha det så att man helt enkelt lyckas döda den sovande automatiskt för att det är mest troligt?
... Personligen skulle jag vilja kompromissa. Är den som ska dödas viktig i handlingen och därmed intressant för spelets berättelse så kanske jag skulle vilja göra det mer spännande och ge den sovande en chans. Skulle dock modifiera det för den döde ska knappast ha stor chans att överleva, det ska ändå vara rare. I andra fall, om det inte är något som är betydande rent dramatiskt så skulle jag låta personen dö direkt.

Vad det gäller skada från den skada man själv ger så kan jag tycka att det är mycket svårt. Jag skulle vilja säga att actiontappningen avgör. Vill man ha snabbt spel där folk slåss, bankar och har sig, blir skadade, läker ihop och kör vidare i en enda hast så skulle jag inte bry mig om att se ifall någon blir skadad när den slår überhårt. Det är oväsentligt för actionkänslan, att kunna göra sådan ofantlig skada och att kunna göra det utan att själv ta skada är däremot lite awesome och därmed väsentligt för actionkänslan. Hur coolt vore om t.ex. Hellboy eller Aragorn bröt fingrarna när de nitade på någon? Dessutom vill jag hålla med andra och säga det att strid kommer mest an på teknik. Visst gör det ont att bli bankad av ett tvåhandssvärd men om killen bakom svärdet dessutom kan hugga med en otrolig precision så blir det andra bullar. Med andra ord så är det full möjligt att någon med ett lättare vapen dödar någon i tung rustning om man kan säga att "denne vet vad den gör", har stridsvanan med andra ord. Och som andra också sagt, man kan dö för mycket lite. Söker man realism, eller trovärdighet kanske man ska säga för det känns mer rätt för mig, så kan man lugnt sälla sig till sådana sällsynta fall då OB:n sticker iväg så högt, för det finns sällsynt oturliga dödsfall i verkliga livet också.

Summering
Vänta med att leta regeländringar, eller att själv ändra på dem. Fråga dig istället varför du skall använda regeln? Behövs det, baserat på vad ni vill få ut av spelandet? Eller räcker det att "mjuka" upp den eller helt enkelt skita i den. Situationsanpassa ditt spelande.
Väl talat, det bästa jag hört sägas om regler på länge. :gremsmile: Har du fler bra tips på lager så länka eller skriv dem gärna.

Tja, nu har jag skrivit av mig lite. Det behövdes verkligen. Nå, allt ovan är bara personliga åsikter och funderingar men om någon tycker att något av det låter vettigt så vidarebefordrar jag mina idéer med glädje. Hoppas förresten att jag kommer att skriva mer här på Eon-forumet i framtiden, beroende på om jag får tid att spela det eller ej när det väl kommer och jag fått in lite av det i skallen.
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Själv skulle jag vilja säga 'Var inte rädd för att ändra på reglerna'. Vet inte hur många regler jag och mina vänner har ändrat på - Simpelt nog för att dom har passat oss bättre. Kan ta en bärsärk som ett exempel. Enligt böckerna har jag för mig att dom har normal tillbakaknuffningsregler (långt störande ord jag inte orkade dela på) - Vilket gör att det fortfarande är lätt att slå ihjäl dom här kämparna som var fruktade back in the days. Så! Istället för det normala STY+TÅL/2 för att bli tillbakaknuffad så har bärsärkar STY+TÅL rakt igenom. Vilket gör en thruk bärsärk lite jobbig att slå på, med tanke på all jävla styrka och adrenalin som pumpar i dig under just DET ögonblicket.

Hur som helst, regler. Din fråga 2 är rätt intressant. Visst, personen i fråga gör 76 i pallet på riddaren vilket kan resultera i att det var en klockren träff (Vad var det för extraskador?). Vet inte om du lirar några datorspel, men tänk dig typ en 'Critical Hit', om du vet innebörden av det.

Och sen det viktigaste av allt, enligt mig - Glöm inte att det är ett rollspel, vi spelar i en värld där det finns eldsprutande drakar, galna magiker och gudar som kastar qadosh vilt omkring sig så att det verkligen finns som här riddarna med skinande metal-rustning och svärd.

Nå väl, vet inte hur långt det här inlägget är nu men för all del - Om det är något ni inte tycker om, eller som ni bara tycker är för klurigt, ändra på det till något som passar er. Du som spelledare har alltid vetorätt och tja... Kommer inte ihåg vart det står men det finns två regler.

1. SL har alltid rätt.
2. Om SL av någon anledning har fel, se regeln nummer 1.

Iavhé, som är mycket, mycket hungrig.
 
Top