Nekromanti För-/Nackdelar med olika rollspel...

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Jag har funderat ett tag på att starta en sån här tråd men har inte kommit på nåt ställe att starta den eftersom att jag bara har begränsat mej till EON, Western och Mutant forumen. Så nu startar jag tråden här, eftersom att det verkar som det smartaste stället att starta den.

Vilka för-/nackdelar finns det i de rollspel som ni spelar?

Min åsikt:

EON:
Fördelar: Man kan hitta på så mycket, "uppfinna" nya monster, vapen, gifter, you name it.
Nackdelar: Komplicerade regler...

Western:
Fördelar: Lätt stridssystem, kul att spela...
Nackdelar: Man kan inte hitta på en massa nya djur å gifter å sånt, man kan inte heller låta rp skickas iväg på ett lönnmordsuppdrag på presidenten (iaf så får dom inte lyckas), om man vill att spelet ska hålla sig till historien iaf...

Mutant: UA:
Fördelar: Väldigt intressant att läsa om, intressant spelvärld...
Nackdelar: Tråkigt att spela, inte så verkligt stridssystem, snarare åt dataspels hållet...

Japp, detta var min åsikt om de rollspel som jag har spelat...

//Emil "Kanturi" Nises
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Ok, mina åsikter om spelen du spelat:

EON
Fördelar: Det är tjockt och ger många cm spel i spelhyllan.
Nackdelar: HORRIBELT stridssystem, jag har somnat mellan mina turer att agera. Hela regelsystemet är tillkrånglat utan att tillföra något alls egentligen.

Western:
Fördelar:Nästan alla känner till spelvärlden (och de som förvånande nog skulle vara okunniga kan snabbutbildas med en visning av GodeOndeFule).
Nackdelar:Jag har svårt för att hitta på äventyr i den miljön. Regelsystemet är hemskt långsamt.

Mutant: UA:
Fördelar: Baserat på ett riktigt kul spel. Regeln om TT är genial, och har raskt stulits till alla mina andra BRP-spel.
Nackdelar: Alla "gulliga" namn i spelet ger mig krupp, så jag kan inte ens snegla i böckerna utan att vämjas.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Eon:
Fördelar: Mångsidighet, vad man än söker så finns det eller så kan man hitta på det.
Nackdelar: Man får ha ett "rollspels-lan" om man planerar att ha en strid med.

Western:
Fördelar: Många platser att hitta inspiration, go känsla.
Nackdelar: Att jag inte har läst ut det än.

UA:
Fördelar: Enkelt, många miljöer och liknande.
Nackdelar: Våra sessioner tenderar att inte bli lika seriösa som andra spel.

De här är de rollspel jag väljer att kommentera :gremlaugh:
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Skymningshem: Andra Imperiet
Fördel: Mycket vackert regelsystem. Genomtänkt och väldigt väl anpassat för världen.
Nackdel: Jag har svårt för manga (eller snarare: jag kan inte mycket om det), och resten av gruppen har värre åsikter.

Drakar och Demoner 6
Fördel: Mysig, orginell och helt enkelt min favorit - det är världen jag snackar om.
Nackdel: Ack så dåligt regelsystem. Enkelt, men inte så enkelt att det är positivt.

Gemini
Fördel: Snygga, stämningsfulla bilder. Mycket enkelt och snabbt stridssystem. Annorlunda fantasy.
Nackdel: Efter ett par äventyr så är det omöjligt att komma på nya koncept. Världen är för enkel.

Eon
Fördel: Mycket material (jag jämför inte med några spel jag inte spelat [WoD, DnD]). Standard fantasyvärld, fungerar väldigt bra för de i gruppen som läser sånt (mycket uppslag).
Nackdel: Intetsägande värld (i mitt tycke), långsamt regelsyzzzzz..... som jag inte tycker passar i fantasy.

Neotech 2
Fördel: Även om regelsyzzz.. etc är långsamt också här så tycker jag att pilligheten passar om man kör spelet lite cybertechigt. Japp, det jag ger tummen ner för i fantasy får tummen upp i sci-fi.
Nackdel: Världen är... nästan obefintlig. Det står en massa text, men någon värld bland upprapning av företeelser hittar då inte jag.

- Zire
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
De spel som jag spelat relativt nyligen:

Dungeons&Dragons
Fördelar: Allt finns.
Nackdelar: Allt finns. Alldeles för mycket att hålla reda på. Dessutom är det för mycket korsberoenden, så om något har en egenskap så påverkar det femtielva andra saker.

Big Eyes, Small Mouth
Fördelar: Otroligt flexibelt, manga.
Nackdelar: Manga, en jefla massa för- och nackdelar att hålla reda på.

Usagi Yojimbo
Fördelar: Snabbt, smidigt, härlig stämning, Japan.
Nackdelar: Man kan enbart spela "gulliga djur" i japansk miljö.

Star Wars d6
Fördelar: Snabbt, smidigt, härlig stämning, mängder med material, Star Wars.
Nackdelar: Modulerna lider av spelvärdesinflation.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
DoD6:
Fördelar: Apskön & inspirerande värld !!
Nackdeler: Ett klöddigt regelsystem.

M:UA
Fördelar: Skön stämmning, kul värld.
Nackdelar: Jag vet inte riktigt, har väll det mesta av vad jag tycker är bra faktsitk.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Dungeons and Dragons
Fördelar: Balanserat. Roliga, taktiska strider. Högar med material.
Nackdelar: Svåröverblickat, svårt att ha kontroll över.


Det är faktiskt det enda spelat jag spelar just nu.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
DoD 91
Fördelar: Trevlig värld, rätt trevligt regelsystem enligt mig
Nackdelar: Det finns ett oändligt antal färdigheter som man typ aldrig använder (mest från olika moduler), det är ej längre i tryck.

Western
fördelar: Inspirerande regelbok, intressanta regler
Nackdelar: Man är lätt bunden utav historien

Västmark
Fördelar: Häxor!, skönt färdighets/egenskaps system, fluffiga djurmänniskor
Nackdelar: Har ingen bakgrunds info om världen utanför Lyonia (d.v.s. Europa, mellanöstern m.m.), reglerna kan ibland kännas lite simpla

Call of cthulhu
Fördelar: Trevligt och enkelt regelsystem, "mysig" värld
Nackdelar: Är lite begränsat kanske?
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Traumatröskel

Det var ett tag sedan jag läste spelet, och jag har spelat det ytterst lite, men såvitt jag minns så är TT (traumatröskeln) en siffra på hur hårda smällar din rollperson kan ta. Om skadan är över tröskeln så är den kritisk (typ).
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Re: Traumatröskel

Precis. Skador som är lägre än TT dras på totala KP, för de är bara skråmor och sånt. Och skador högre än TT ger kritiska effekter, så man slipper sitta och föra bok över KP per kroppsdel.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Och så åsikter om spel jag faktiskt spelar.

Höstdimma
Fördelar: Kul spelvärld. Smidiga regler. Spelarinteraktion i spelledandet.
Nackdelar: Svårt att skriva äventyr till.

Vampire
Fördelar: Rik spelvärld. Den underliggande stämningen är lätt för mig att ta till mig, så jag kommer lätt i stämning.
Nackdelar: Oändliga mängder med bakgrundsmaterial, så det är svårt för nybörjare (som jag) att spela centrala och kunniga personer, eftersom man inte vet hur saker hänger ihop.
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Western
Fördelar: Snygg bok, mängder av info, snygg bok, snygg info.
Nackdelar: Jag har faktiskt aldrig orkat westerns regler så här i vikarbyn har vi kört western med regler från dogs in the vineyard...

Eon
Fördelar: Hmm... Öh... Ja, detaljer kan ju vara bra om man får de man vill ha.
Nackdelar: Vill man vara pirat måste man betala extra. Vill man vara alkemist måste man betala extra. Vill man vara riddare måste man betala extra. Vill man vara religiös måste man betala extra...Sen så allmännt ogillar jag de ofta onödigt komplicerade reglerna, särskilt när det gäller strid.

Västmark
Fördelar: Riddare, väpnare, häxor, rävsvansar... Nice.
Nackdelar: Det känns som om man får för mycket av den infon man inte behöver och för lite av den man behöver. Sen så har jag allvarligt börja undra om det finns halvfolk som är annat än kvinnliga, i tonåren, och har rävsvans och rävöron. Eller snarare kanske man ska undra om det finns något annat än tonåriga, kvinnliga halvrävar, de finns ju överallt i boken!

Tänkte köra på Vampire också, men såg att Wilper redan uttryckt det jag ville säga .
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Eon:
Fördelar: En ganska båttentung värld med episka kvaliteter. Mundana ger utrymmer för det mesta och är ett riktigt bra arbetsbord.
Nackdelar: Jag orkar inte med spelet riktigt längre. Det är för tugnt och för stort. De delar jag gillar har jag funnit i bättre och fräshare varianter i nyare spel. Eons bästa tid har passerat.

Western:
Fördelar: Det är tacksamt att göra ett rollspel om en så magnifik blandning mellan myt och verklighet som Vilda Västern. De regler jag spelat med - -89 års upplaga - bidrar med en god känsla för balla revolverdueller och bullet-time, där en fjärdedels sekund gör skillnad mellan liv och död.
Nackdelar: reglerna är pilliga och ibland varken strömlinjeformade eller pedagogiska - något som senare upplagor säkert fixat till. Ibland får jag känslan av att när spelgruppen genomlevt en shootout, en indianattack, ett bankrån, en drös med försupna sydstatare och en guldrush så kan många tänka att det inte finns mycket mer av genren att erbjuda (vad ska man då hitta på?). Det kan givetvis åtgärdas.

Mutant:UA:
Fördelar: Otrolig känsla för stämning och stil. Produktionen käns väldigt proffisionell. Ibland tänker jag att många andra verkar vara fel ute när de söker efter Mutant-stämningen. För mig handlar inte den om de enkla flabben, de knasiga mojängerna, de alldeles crazy filurerna eller de utflippade zonmarorna. Spelmöterna ska inte vara som en Stand Up Comedy på Norra Brunn, när man plikttroget skrattar åt galenskaper och meta-antydningar. Jag vill istället söka mig till den lite mysiga Tjorven-känslan som finns - upptäckarglädje, ungdomlighet, upptåg... sådant! Gärna med viss glimt av uråldrighet och fasa också. Storuggla berättade en gång om ett upplägg som var prick på - där fanns länsfiskaler, skärgård, smugglarligor, sömniga småstäder, mord, besynnerliga händelser och mycket mer. Mutant är det mysigaste vi har!
Nackdelar: regelsystemet har egentligen överlevt sig självt, men efter den reviderade upplagan och ett par egna justeringar så är det prima liv. Jag vill spela eller spelleda det här spelet snart igen, men tyvärr kanske jag inte kan förmå Ugglan att ta sig till Malmö för den sakens skull... (och då får det nästan vara :gremfrown:)

Vampire:tM
Fördelar: det är svårt för mig som spelat det så lite, men världen känns genuin och användbar. Likt Mundana verkar det vara ett riktigt bra arbetsbord.
Nackdelar: aldrig att jag skulle ge mig på det här spelet själv. Det är en sak att spelleda det, men att spelleda det verkar kräva en hel del känsla av samanhang - det vill säga plöjning av en massa moduler. Jag har funderat att ge mig på nya World of Darkness (så att man kan hänga med från början), men vi får se hur det blir med den saken.

Vampire: Kindred of the East:
Fördelar: det här spelet är ballt på ett sätt som få andra White Wolf-spel lyckas med (men naturligtvis försöker vara på olika krystade sätt). Det känns som genuin asiatisk vampyr-skräck, trots att det säkert är en massa amerikanare som suttit och hittat på och fifflat.
Nackdelar: glöm vad jag skrev ovan. Spelet är nämligen samtidigt en rejäl förvrägning. Förvänta dig ingen reel känsla för asien här inte, det mesta är fluff - en chimär. Som tur är så är det kvaliteten på fluffet som räknas.

Skymningshem: Andra Imperiet:
Fördelar: ett i grunden enkelt och lekfullt system. En värld som är bändbart till just mina förhållanden. En gedigen produkt.
Nackdelar: jag får en lite för lättsam ton av spelet ibland. Har man inte konsumerat värst mycket manga så kan det ibland kännas svårt att tränga ner till vilka känslor och stämningar spelskaparen vill kunna förmedla med spelet, som tur är hjälpte det att spelleda spelet på BSK. Nu känner jag mig mer självsäker än Bob.

Neotech:
Fördelar: Neotech kan vara ballt. Neotech kan vara hårt. Skoningslöst. Smutsigt. Elakt. Det är lätt att vända sig till Neotech när man vill spela någonting riktigt kallhamrat i en nära framtid.
Nackdelar: man får knappt någon värld på köpet, så det är lika bra att man hittar på allt själv. Det kanske inte gör så mycket egentligen. Det kan vara befriande att bara kunna spekulera fram världen under resans gång. Spelet kräver också att spelledaren har bra och spelarna någorlunda koll på reglerna för att det ska gå smidigt. När jag runt -94 (11 år gammal) skrev mitt första äventyr till Neotech tillsammans med en vän så var inte bokens regler det centrala: Äventyret började med en flygplanskrasch, rollpersonerna hade 45% chans att överleva. Ingen pardon. (t100:an var en BALL tärning, den måste ju få vara med)

DoD -91:
Fördelar: min rollperson var en jätteball trollkarl! (Men han gjordes till Chronopia ju! Varför tar jag upp honom här!) Spelet har säkert enorma nostalgiska kvaliteter, som inte har ett skvatt med dess egentliga kvalité att göra.
Nackdelar: jag tror att det finns en massa nackdelar med det här spelet. Faktiskt. En positiv sak är att jag inte kommer ihåg dem.

Dungeons & Dragons:
Fördelar: massa balla saker och massor med episkhet! Strunt i dumma saker, fokusera bara på det som är bra. Det här spelet kräver hängivenhet, och resultatet blir ofta den så kallade "drak-glöden" i ögonen. Jag vill också testa på!
Nackdelar: senaste jag spelade spelet - året var -91, det var sommar och min kusin hade en bok med ett ballt omslag på - så kunde jag redan peka på en del saker jag fann dumma i reglerna. Inte dåligt för en 7-åring! Jag gjorde en rollperson, drakdödaren Taz (stulen från huvudpersonen i kussens roman), som jag spelade med innan kusinen tröttnade och dödade mig med en ENORM MAGISK DÖDSSTRÅLE!!! Asballt, liksom! Jag försökte ducka, men oddsen var inte på min sida...

VRT:TomKR:
Fördelar: måste vara det skönaste spelet som någonsin gjorts! Jag tänker inte på någonting annat just nu. Det var så lustigt senaste gången vi spelade... hahaha! Så jävla dråpligt! Ni skulle ha sett hur han snubblade fram! Hohoooo! Donk. Kablash! Och sedan kommer han den andra snubben och säger: ... (Hahahaha! Jag dööör!) Alla var där. Alla. Det var en av de finaste stunderna. Spelarna satt och lipade. När hon kastade sig ut från klippan skar jag av hennes bungyrep. Hehehehe... det var då vi kom fram till slottet. Pianon! Fattar ni! Pianon! Det uppenbarade sig en individ, och han bara försvann! Det är klart... själv var jag väldigt berusad vid tillfället.
Nackdelar: egentligen var det rätt svårt att klura ut vem som gjorde vad och när. Det är ett typiskt sådant där lir som baserar sig på sin egen tyngd. Sin textmassa. Reglerna var det ganska svårt att samanfatta - det tog minst 10 minuter för hon den där bruden att göra det. Som tur är så blev jag väldigt nöjd med min rollperson ändå, och speciellt Kaos-reglerna var sköna.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Sdkfz251

"VRT:TomKR:"

Ursäkta vadåförnågot? :gremsmile:

"Jag vill istället söka mig till den lite mysiga Tjorven-känslan som finns - upptäckarglädje, ungdomlighet, upptåg... sådant! Gärna med viss glimt av uråldrighet och fasa också. Storuggla berättade en gång om ett upplägg som var prick på - där fanns länsfiskaler, skärgård, smugglarligor, sömniga småstäder, mord, besynnerliga händelser och mycket mer."

Det där letar jag fortfarande spelare för. Ont om folk, tydligen :gremfrown:


Storuggla, jag får duscha nu
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Du behöver inte "vara med från början" för att kunna spela nya World of Darkness. Till att börja med så finns det ingen metaplot längre. Dessutom har böckerna ovanligt få referenser till andra böcker i samma spel. Risken att "göra fel" när man spelar sin kampanj och därmed inte kunna använda nästa bok man köper är nästan obefintlig. Nya WoD är varje spelledares eget spel (som vanligt alltså) och inte en lång följetång där varje avsteg från böckerna är en risk (som gamla WoD).

Sen tycker jag ändå att du ska prova det, men inte för att du måste vara med från början. Spela för att du vill eller vänta om du inte är sugen just nu. Det är ett bra spel.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Western:
Fördelar: Lätt stridssystem, kul att spela...
Nackdelar: Man kan inte hitta på en massa nya djur å gifter å sånt, man kan inte heller låta rp skickas iväg på ett lönnmordsuppdrag på presidenten (iaf så får dom inte lyckas), om man vill att spelet ska hålla sig till historien iaf...
Jodå. Lincoln kan de mörda.

- Ymir, föreslår
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jag tar skeden i vacker tass, men slänger med lite spel som jag har spelat men inte är aktiv med nu.

Eon
Fördelar; Vid värld med många alternativ, mycket material (och semiaktiva spelskapare), trevliga nyanser av "klassiska" varelser som dvärgar och alver.
Nackdelar; Lite småsegt stridssystem, struligt (men ändå tvärklart) magisystem och jag avskyr de där förbannade hemligheterna kring mörkret...

Neotech
Fördelar; Trevligt och enkelt rollpersonsskapande även om det tar tid. Intressant värld. Öppen värld för lite olika typer av inriktning.
Nackdelar; Få yrkesinriktningar - mest stridisar känner jag det som, vilket får gärna inriktning i den vägen på äventyren. Inga utomjoriska varelser som som... äsch...

Mutant
Fråga mig inte vilken generation, men det är utan förvandlade djur och sånt.
Fördelar, enkelt system som är snabbt och behändigt (jämför med rolemaster säger jag bara).
Nackdelar. Bautastäder och stadsstater, företagsstyre som är svårt att få grepp om.

Mutant
Senaste versionen, har spelat väldigt lite i
Fördelar: Enkelt system, relativt snabbt. Spännande värld
Nackdelar; Robotar (och det gäller även förra mutant) har inte känslor eller? Men... skulle man inte lika gärna kunna spela Western typ?

Rolemaster
Fördelar; Mycket material... många alternativa världar.
Nackdelar; Segt system (uppslag, spel hela tjillevippen) och massa tabeller.

Star Wars
Fördelar; Underbar värld, enkla regler, snabbt system och och... ja, jag är en fan
Nackdelar; Ett ord; Mörkerpoäng

Skuggornas mästare
Fördelar; Lätt system, en värld som vi lätt kan sätta oss in i. Blanda nutiden med arkiv X och liknande
Nackdelar; Nedlagt spel, inga nyheter och och...

Det var ett smalt axplock och jag hoppade över Drakar och Demoner för att jag alltid blir osäker på vilken version jag spelat... Dungeons and Dragons har jag småkikat på... men, men

Det finns ju en miljon och en spel att spela... ja, viss överdrift. Vill du kan du alltid hitta fördelar och nackdelar i alla... sedan är det ju upp till vilken värld du vill spela i och vad du sätter högst upp på önskelistan:

Spelbarhet
Världsbeskrivning
Rollspel
etc. etc.
 
Top