Nekromanti För-/Nackdelar med olika rollspel...

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Vilka för-/nackdelar finns det i de rollspel som ni spelar?
Blir lite lustigt när det mesta är egna hemmabyggen, så två kampanjer får stå i parantes, men så här ser det ut;

PTA
Fördel: Annorlunda, tydliga karaktärer, fanmailsystemet är genialt
Nackdel: Ovant vilket gör att det tar tid

(Thugs R Us
Fördel: reglerna är överflödiga tack vare bra spelare
Nackdel: inte mitt bästa regelbygge, bonussystemet gick det genast inflation i

Swingin´Space
Fördel: Lätt system för att administrera multipla karaktärer, snygga karaktärsblad, min favvomiljö
Nackdel: Känns lite knöligt med d10, föredrog d6 som jag hade i föregångssystemet)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Dogmaspel
Nackdelar: Fungerar mest till enskilda scenarier, om ens det.
Fördelar: Suveräna om man vill framföra koncept och idéer.

Deadlands
Nackdelar: Ett tokkrångligt tärningsystem "byttes" till d20 som "byttes" till ett nytt system som jag inte orkade sätta mig in i. Ger sken att vara skräckvästern med övernaturliga saker, men de större äventyren säger mer att det är fantasyvästern med grottröj. Svårt att komma på "hard-core dime novel"-scenarier och fånga västernkänslan.
Fördelar: Ball värld och ger en hel del uppslag till olika scenarier för specifika grupper. Man behöver inte oroa sig för att förändra historiens förlopp, då det redan är gjort. Full frihet med massa fantasi. Vissa regeldesignbitar är rejält intressanta.

Drakar och Demoner: Expert
Nackdelar: Många specifika regeldelar på exempelvis färdigheterna. Stridssystemet är jättetråkigt. Besvärjelserna för specifika, vilket ger kassa magiker. Sedare versioner blir sedan ännu sämre på nackdelarna.
Fördelar: Rejält pedagogiskt. Har många bra moduler som tar upp hur man skriver kampanjer och får fram en bra miljö. Enkelt tärningssystem.

Feng Shui
Nackdelar: Onödigt mycket förmågerabblande och jag ser inte alltid den röda linjen mellan kapitlena. För lite inverkan på hur man skapar arketyperna, men å andra sidan är spelet mer åt "Ta en gubbe och kör"-stuket.
Fördelar: Ypperligt framfört, så att man kommer in i stämningen hur man ska tänka regelmässigt. Har ett überkapitel om hur man skapar scenarier. Reglerna är skrivet för att man uppenbarligen ska ha roligt, för många regler är mer spelledartips än riktiga regler. Exempel: "Spelarna får placera om värdena under spelets gång om de är onöjda" samt "Om spelarna vet siffrorna på monstret så får det +5 på allting". Normalt ogillar jag detaljregler men i detta fall är allting såå rätt.

In the Dark
Nackdelar: Får hitta på lite för mycket själv i världen för att vara särskilt inspierarande.
Fördelar: Gratisrollspel. Rejält enkelt system och schyssta scenarier på hemsidan. Både regelboken och hemsidan ger en känsla av ett projekt som ständigt utvecklas. Spelskaparen låter sig gärna påverkas.

/Han som håller listan kort till de spel han spellett en del
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
"Du behöver inte "vara med från början" för att kunna spela nya World of Darkness. Till att börja med så finns det ingen metaplot längre. Dessutom har böckerna ovanligt få referenser till andra böcker i samma spel. Risken att 'göra fel' när man spelar sin kampanj och därmed inte kunna använda nästa bok man köper är nästan obefintlig. Nya WoD är varje spelledares eget spel (som vanligt alltså) och inte en lång följetång där varje avsteg från böckerna är en risk (som gamla WoD)."

Det låter onekligen bra. Metaplottar kan jag stå för själv. Problemet ligger naturligtvis i att ha råd med de två dyra (men fina) böckerna som behövs. Suget har funnits från och till sedan spelet kom ut.
 

StefanB

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
207
Location
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Minna tankar om detta...

Ja, då ska vi se vad jag kommer fram till idag. Tar dom spel jag relativt nyligen och mycket spelat.

===Eon===
Fördelar: Mycket realistiskt och komplext system men ändå med ganska bra frihet. Mycket information om världen.

Nackdelar: Det mycket realistiska och komplexa systemet har en tendens att dra ut tiden i strider. Men när man kommer in i det och har allt i huvudet och inte off'ar allt för mycket så kan det vara ganska underhållande.

===Neotech===
Fördelar:Mycket realistiskt och komplext system men ändå med ganska bra frihet. Systemet funkar bättre i strid här änn i Eon.

Nackdelar: Saknar dock mycket info om världen men det är på sätt och vis bra då man kan forma den lite som man vill. (Vill man ha mech's och monofilamentpiskor så är det bara att slänga in)

===D&D===
Fördelar: Först tänkte jag säga snabba strider, men snarare smidiga (se nakdelar). Ett problem som kan uppstå är att regler offta sitter rätt mycket ihop, gör att om man börjar pilla på ett ställa så blir det rörigt.

Nackdelar: Strider är smidiga men om man saknar magiker (Eller Rogue, speciellt med Invisibility) så brukar strider kunna bli lite väl långa. För mig är det en stor nackdel med levelsystem (ogillar det starkt). Dock tycker jag nästan att det passar in i D&D's värld. Spells/day tycker jag inte heller är nån höjdare, trots fluffen som säger vadför det är så.

===StarWars D20===
Fördelar: Mycket bra och välkänd värld. Snabbt och smidigt system. Gillar Vitality bättre änn mer health. Dock kan det skapa vissa problem (låglevlade soldiers tar allt för höga jedi's(alla kan helt enkelt inte ha Dicipate energy)). Dock med en enkelt husregel, vitality alltid före health (dock med vissa "skrubbsår" som tar bort nån enstaka health) samt crittar gör dubbel skada. Så kan man komma runt det.

Nackdelar: Darkside points kan bli lite väl många snabbt dock har dom jobbat på det på Jedi Counseling (Föresten en grymt bra frågor och svar sida till StarWars)

===CoC D20===
Fördelar: En tuff värld där man sakta men säkert utforskar mer och mer. Man känner att oavsätt hur tuff man lyckas bli så finns det alltid mycket mer kvar, både att utforska och bli ägd av.
Nackdelar: Levelsystemet. För det första så passar inte levelsystem till skräckspel och för det andra så hinner man troligen dö innan man levlar (Om man inte har en snäll SL, Tack Jonny)

//Ja, där var minna tankar om det. Hoppas ni fann det något intresant i alla fall...
 

Taranis

Veteran
Joined
2 Oct 2005
Messages
70
Location
Juneköping
EON

Fördelar: Lätt att bygga ut/modifiera regelsystemet. Mycket intressant värld. Fritt (som all fantasy). Mycket moduler.
Nackdelar: Stridssystemet kunde förenklas avsevärt. Vissa moduler känns lite hafsigt gjorda.

Drakar och Demoner 1991

Fördelar: Intressant spelvärld. Mycket material. Underbart regelsystem.
Nackdelar: En icke sammanhållande spelvärld.

Västmark

Fördelar: En avslappnad historisk stämning (medeltidseuropa men ändå inte). Robin of Sherwood-mytologi.
Nackdelar: Djurfolk.

Call of Cthulhu

Fördelar: Underbart regelsystem. Mycket utbyggnadsmaterial. Underbar mytologi.
Nackdelar: Jag får bara spela det.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
För att ta e ngenomgång av de spel jag för tillfället spelleder/spelar:

D&D 3.5
Fördelar: Det finns hur mycket som helst roligt att hitta i olika böcker. Sedan är det kul med "shoppinglistespel" ibland (det vill säga att leta genom listor med feats, spells, prestige classes och planera hur man ska bygga upp sin rollperson).
Nackdelar: Reglerna för karaktärsavancemang. Levels gör rollpersonens kraftnivå alldeles för styrd och gör det till ett otyg att skapa NPCs när man ska spelleda. Korsberoendena är också jobbiga när man ska modifiera spelet.

Eon
Fördelar: Mycket detaljer som är roliga att peta med. Perfekt karaktärsgenerering för när man har ont om idéer. Många intressanta bitar att leka med i världen. Många modulära regler som är roliga att arbeta med (besvärjelsedesign, vapensmide, stridskonster, vandöda).
Nackdelar: Striderna kan bli lite sega ibland (men inte så sega som alla tycks hävda att de blir -- för mig är det mest initiativslagen som tar tid).

Kult
Fördelar: Fantastisk värld och stämning. Roligt med ett skräckspel där människan är i centrum och inte bara är ett offer för främmande makter.
Nackdelar: Reglernas omoderna och klumpiga uppbyggnad.

Star Wars d20
Fördelar: Hey, det är Star Wars! I övrigt, se D&D.
Nackdelar: Se D&D.
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
* Eon
Fördelar: Stor spelvärld, väl beskrivna kulturer, mycket material
Nackdelar: Stor spelvärld, blir ibland för mycket att hålla i huvudet för spelledare. Dessutom ger stridssystemet Ob1T6 åldringslag per spelmöte för spelledaren.

* Neotech
Fördelar: Intressant värld. Livsfarligt stridssystem.
Nackdelar: Dåligt beskriven värld. Livsfarligt stridssystem.

* Gamla World of Darkness spelen
Fördelar: Fruktansvärt mycket material, väl inarbetat. De flesta kan det.
Nackdeler: För mycket material, för många olika författarare. Inte konsekvent för fem öre och jäkligt uppboffat.

* WoD (nya)
Fördelar: Underbar stämning, snygga böcker, man kan spela människa och faktiskt ha nånting intressant att spela. Mystiskt. Väldigt bra regelsystem utan huvudräkning.
Nackdelar: Nytt, och förvirrande för många. Jämförs för ofta med tidigare regler. För många upprepningar av tidigare namn.

* WoD, VtR
Fördelar: Vacker stämning, läskigt, snygga böcker, färre klaner. Mer logiskt, mer intressant information om hur det är att VARA vampyr.
Nackdelar: Bloodlines i överflöd helt i onödan. Lite för hög produktion, då man inte hinner läsa och köpa allt.

* WoD, WtF (don't you just love that förkortning?)
Fördelar: Grymmare, våldsammare, mörkare. Inte längre Good vs Evil.
Nackdelar: Inte längre Good vs Evil. Få spelare. Stora förkunskapskrav.

* WoD, MtA
Fördelar: Mysig stämning, vackra böcker (can't be said enough), mycket information. Mer balanserade krafter.
Nackdelar: 150s magiregler... Komplicerad bakgrund och historia. För stora krav på att ha läst allt.

* Feng Shui
Fördelar: Underhållande förmågor, skrattretande stämning. Oseriöst. Hong Kong.
Nackdelar: Uruselt regelsystem. Oseriöst. För stridsbetonat.

* HôL
Fördelar: Helidiotiskt, fyllespel. Fruktansvärt, och totalt retarderat.
Nackdelar: Helidiotiskt, fruktansvärt och totalt retarderat. Regelsystemet FUNGERAR inte. (dvs 1 + 1 = 6)

* Western
Fördelar: Spagettiwestern, skön stämning. Lowtech. Många äventyrsuppslag. Intressant regelsysten.
Nackdelar: Pilligt rollformulär, lite tråkigt i längden...
 

Kampfbereit

Veteran
Joined
12 Jan 2006
Messages
17
Location
Norrköping
Lone Wolf

Fördelar: Fantastik underhållande och svart vit värld. Vi är Goda, dom andra är onda, dom andra får på käften. Ibland är sådant upplägg väldigt roligt. personligen är Lone Wolf också en massa nostalgi, jag blir glad av att bara titta på Magnamundkartan och tänka tillbaka sådär en 17 år eller vad det är och minnas alla platser man besökt som den tysta och väldigt ensamma Kai-herre man fortfarande har formuläret kvar till. Enkla regler [för att vara D20, se även nackdelar]. Avskalat och strömlinjeformat sen ett X2000 tåg...

Nackdelar: Lite för "fyrkantigt" Klasserna är väldigt låsta, och valmöjligheterna näst intill obefintliga. Support av spelet är så gott som död och modulerna väldigt få [2 st]. Lite långdragna strider Mycket HP vs låg skada.

Conan

Fördelar: En fantastisk väld som är raka motsattsen till Lone Wolf. I Hyboria finns inget svart och vitt, utan allt är väldigt mer grått. Skurkarna går inte omkring i svarta kåpor och kastar eldbollar på spelarna utan här kan ens fiende vara vem som, kanske till och med en själv. Bra balanserade regler med enorma utvecklingsmöjligheter. Massa moduler som inte blir allt för "tunga" att minnas och använda... Roliga strider och framförallt dödliga strider... Ett svärd gör ont att få i huvudet... Jag älskar Hyboria och dess atmosfär.
Nackdelar: Med handen på hjärtat har jag lite svårt för level. Jag oillar hela "ding" konceptet. Du levlar och plötsligt blir du bättre i dina skills, nya feats, nya förmågor och en näve extra HP´s... Vissa tycker att Howards värld är lite för "low" fantasy, vissa spelare har sagt till mig att dom ibland saknar lite mer variation på raser och monster, men jag brukar säga till dom att dom helt enkelt spelar fel rollspel :)

Neotech

Fördelar: Inga större. n2 har blivit en kasse regler utan substans.
Nackdelar: Massa orimligt dåliga regler. Tråkig värld som inte lockar alls. Tråkigt skrivna regler och moduler. Sist men inte minst... Bilderna! OMG!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
[Neotech] Massa orimligt dåliga regler.

Som skapare av de flesta regler (frånsett datordelen eller rättegången) i N2 undrar jag om du skulle kunna peka ut och motivera mer i detalj vad/varför du tycker är dåligt, då jag inte gör samma misstag igen?
 

Kampfbereit

Veteran
Joined
12 Jan 2006
Messages
17
Location
Norrköping
Re: n2 [OT]

Ok, då kör vi...

Först och främst tycker jag att yrkena eller klasserna eller vad man nu vill kalla dom är för låsta, jag tycker inte att dom speglar vilka kunskaper en person i ett framtida rollspel skulle kunna behärska. Mer frihet alá Mutant 2.

För mycket militära och yrken...

De flesta resultaten är för negative... klassiska eländet med att 70% av spelgruppen är kåkfarare känner du säkert igen...

Bakgundsperioderna är för långa och/eller okontrollerbara...
Precis som idag så hoppar folk från jobb till jobb, utbildning eller sysselsättningar rätt ofta och mycket. Varje bakgrundsperiod bör vara kortare som typ i Mutant Chronicles och framförallt bör dom vara av en fast tidsperiod. Kontroll. Tabellerna i övrigt är roliga [dock ej chansen att hamna i kåken].

Kapitel Strid.

Här är det väldigt personligt från min sida men jag tycker att reglerna är på tok för slöa och administrativt krångliga [eller omständiga] för att jag som SL verkligen ska bry mig om värden och tärningsresultat. Ett exempel på det är hur man ska räkna ut initiativ för motståndet, det är cool, ref, stridsvana, plus och minus.. Resultatet är motståndarens TO. Detta tar lång tid att räkna ut och måste improviseras allt för ofta... Med andra ord så är reglen på tok för omständig.

Jag har förstått att Neogames vill ha ett dödligt system, fint. Det kan jag acceptera och till och med gilla... Men metoden är för jobbig... Trauma, smärta och blödningstakt... Allt detta ska räknas ut, och en och samma skada kan resultera i flera omgångar Trauma, Smärta, Blödningstakt... Blödningstakten blir sedan blodpoäng som ska sammanräknas med trauman och du ska slå Chock osv, osv... Jobbigt...

Vi måste utgå från att man spelar efter reglerna, och hålla reda på alla dessa värden för SL är otroligt jobbigt om inte väldigt tidskrävande... Jag vill som SL kunna hålla reda på fiendens poäng i huvudet eller iaf kunna kluddra ner skador på en liten kladdlapp...

Neotech ett var lika dödligt med ack så mycket smidigare... och framförallt lättare för SL att administrera... Du behövde bara veta två värden... motståndarens Chockslag och hans eller hennes Traumatröskel [eller vad det kallades för].

Det är just skadesystemet i n2 som är gruset i maskineriet... Eftersom n2 inte på något sätt är unikt i sin dödlighet men är ett av dom mer omständiga rollspel jag spelat så är det något fel...

Annars så är själva stridssystemet bra, inte större skillnad mellan det och n1...

Men det är ju också en fråga om tycke och smak... Jag gillar när det går fort... 2 tärningsslag per person och SR ska räcka... Vifår komma ihåg att bara ob systemet är rätt så tidskrävande som det är...

Vad är man ute efter med all denna detalj idioti? Vill man exakt veta varje gång i vilket organ varje kula tar och hur exakt hur många deciliter blod man förlorar och antal halkilo muskelmassa som slits av kroppen? Egentligen nej... För mig räcker det att veta att jag fått en skada på si och så många poäng... utifrån min gubbes förmåga att ta dangel kan jag snabbt se hur omfattande skadan är... Typ KP eller Skadepoäng eller liknande... Vill man ha med en slumpfaktor så är Cyberpunk´s skadesystem väldigt bra... n2´s system bygger ju trots allt på det, men det är MYCKET enklare och mer lätthanterligt, men fortfarande lika dödligt...

Det va lite till och börja med... Du kan ju kommntera det jag skrivit så kan vi kanske nästa gång gå vidare till nästa kapitel, Cybertech :)

Med risk att tråden blir OT
 
Top