Nekromanti För lite xp och kill tjuvar

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Överhuvudtaget är...

...våran grupp ganska bra sammansatt. Två stora starka krigare, en cleric som vi skulle var mos utan, en munk som...som...eh...som inte har något annat för sig ( /images/icons/wink.gif ) och en wizard som är ganska feg just nu (jag)...

MVH
Martin Ohlsson
<A HREF="http:// www.martin4um.cjb.net " target="_new">http:// www.martin4um.cjb.net </A>
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: Värdelöst med xp- och lvl-system

Eehhh...om man är en grupp rabida powergamers kanske exp-system inte passar så bra. Men är man seriös så funkar det jättebra.

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: Players HB och XP

Jag brukar i alla fall dela ut XP för bra rollspelande, vad är det för konstigt med det??

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

Jag

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
41
Location
Västerås
Re: XP

Bah... Mycket xp för kills? Inte i vår spelgrupp iaf. Här är det rent rollspel som ger många xp. Kills xp:na
finns knappt, tror vi brukar köra med ~25xp/kill resten delas ut för gott rollspelande och problemlösande.
/Nicklas
"Den som saknar hjärna, brukar gärna nävarna istället"
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
Re: Värdelöst med xp- och lvl-system

Just precis! Men det verkar som om inläggsförfattaren just är en sådan. Jag spelar nämligen oxå d&d, men vi delar inte ut xp för att döda monster alls, utan vi får xp klumpvis efter varje spelmöte. De som rollspelat bäst får mest...
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
Re: Värdelöst med xp- och lvl-system

Jag tycker att level systemet är varken sämre eller bättre än något annat system. Söker man fel så kommer man alltid att kunna hitta dem. Eon och DoD är två spelsystem som innehåller minst lika många buggar som D&D. Sedan om man inte gillar "levels" så är det en annan sak. Men jag håller inte med om att systemet skulle vara sämre.

Blackstorm
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Värdelöst med xp- och lvl-system

Precis! Som Nightowl påpekade nån gång, på D&D-fora utomlands där folk är uppväxta med levelsystem, brukar de hävda precis lika självsäkert att <I>färdighetsbaserade</I> system är värdelösa och bara leder till koboldande och powergaming, så...

--
Åke
 

Krille Holm

Veteran
Joined
4 Mar 2001
Messages
33
Location
Norrköping
Re: Måste jag försvara mig...

Bara för att jag är barbar och inte får så mycket nya grejer

Japanskt ordspråk:
"OM du har ett paraply i röven fäll inte upp det"
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Läs regelboken igen...

XP delas ju på hela partyt och ges inte till bara dem som dödar. Alla som deltagit i en strid får lika mycket XP...
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Till alla Newbies: LÄS REGELBOKEN! eller detta >>

hur många gånger ska jag behöva säga det: LÄS REGELBOKEN IGEN: Alla som deltagit i en strid får lika mycket XP av de XP som kommer från Kills. Den enda gången en Karaktär får alla XP för en besegrad fiende är när han helt på egen hand utan minsta inblandan av någon annan besegrar fienden.
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Till alla Newbies: LÄS REGELBOKEN! eller detta >>

hur många gånger ska jag behöva säga det: LÄS REGELBOKEN IGEN: Alla som deltagit i en strid får lika mycket XP av de XP som kommer från Kills. Den enda gången en Karaktär får alla XP för en besegrad fiende är när han helt på egen hand utan minsta inblandan av någon annan besegrar fienden.
 
Top