Nekromanti För lite xp och kill tjuvar

Cervantes

Veteran
Joined
8 Feb 2001
Messages
33
Location
Krokek
I våran grupp är vi lite många spelare (kan vara en fördel ibland) men nu får vi knappt någon xp eftersom att vi har för många som ska dela på dem. Man får ju 50% av xp för dem man dödar vilket våran magiker har tagit fördel av. Vi står och slår på ett monster var och när ett monster är illa skadat men inte död så skjuter våran magiker en pil i monstret så att den dör. Vid ett annat tillfälle var det en som fick in en critical hit på ett stort flygande kräk.(den hade då 1hp kvar) sedan kom våran munk med sin sling och gjorde 3 skada så att den dog. Så därför tycker vi att den som har gjort mest skada på kräken ska få xpn.

What doesn´t kill you will make you wish it had...
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Players HB och XP

Alla som deltar i en strid får lika många XP. Även de som blir avsvimmade. De som dock inte är i stridbart skick innan en strid startar får inget. Således spelar det ingen roll om någon gav 3 hp i skada och en annan dödade 99% av kräken. Alla som deltog får sin beskärda likvärdiga del av belöningen. Åtminstone om man skall följa Players Handbook 3ed. Så då bör väl problemet vara löst. Fast å andra sidan finns det en viss logik i att de som dödar mest får mest XP.

Men man skulle ju kunna fördela XP belöningen efter antal hp man gav i skada totalt under en strid. Vad säger ni om den tanken?

"When the DM laughs it is already to late"
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Re: Players HB och XP

Experience är vad man lär sig under striden. En magiker kan lära sig lika mkt som en krigare under en strid, även fast krigaren tar mer hp i skada. Jag vet inte riktikt.... men håller med er ändå.

"A true friend stabs you in the back"- Oscar Wilde
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
En annan fråga: får tjuven i er grupp all XP själv för att använda disable device, då han dissarmerar fällor. Eller delar ni på den?

"When the DM laughs it is already to late"
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Re: Players HB och XP

XP baserat på slump har jag personligen aldrig gillat. Den som hade mest tur med tärningen den dagen blir den som tar en level höjning. Något säger mig att den spelledaren som kör det stuket i D&D snart sitter rätt ensam vid spelbordet. Vissa yrken som ex Bard och Cleric på low levels har sämre möjlighet att få in köttiga skador och många av deras förmågor går ut på att de i stället ska boosta gruppens totala stridsförmåga och överlevnadschans med läkning, turn undead, diverse protection spells och abilities, etc. Att då straffa dessa spelare som faktiskt valt att spela yrken som på det stora hela är lika viktiga för gruppens överlevnad och framgång känns för mig extremt barockt. Det finns faktiskt en stor poäng med D&Ds simpla men rättvisa sätt att alltid dela XP lika på gruppens samtliga deltagare. Som redan påpekats så lär man sig även genom att iakta andras handlingar även om jag nu inte finner att det är en så värst övertygande förklaring, ex gruppens krigare nackade några Hobgoblins vilket fick gruppens magiker att lära sig hur man kastar bättre besvärjelser. För mig har det dock alltid varit en rättvise fråga att dela lika på XP då alla drar sitt strå till stacken. Antal infogade skadepoäng är en hemskt dålig mätare på hur nyttig man varit då D&Ds yrken är konstruerade för att vara bra på olika saker.
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
I D&D 3rd Edition får en Rogue inte längre XP för att lyckas med sina tjuvförmågor, eller en Wizard när han kastar spells, etc. Nästan enda som ger XP är just att besegra fiender eller överleva fällor. Det finns en variant regel som ger XP lite mer i stil med 2nd Editions regler men om man kör med dessa så ges i stället halverad XP för att besegra fiender vilket på det stora hela innebär att spelarnas karaktärer får mindre XP. Inte poppis bland många spelare ;)
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Players HB och XP

Själv delar jag ut lika stora delar XP till alla spelare då en strid är avklarad (eller då det är dags att dela ut XP av någon annan anledning).
Men om man skulle basera XP i strid på antal hp utdelade, skulle man även behöva ge XP för andra saker; som lyckad användning av skills, gott rollspelande mm. I vilket fall som helst skulle systemet sannolikt favorisera starka krigare och bringa obalans i spelet och avundsjuka kring bordet.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
En uttalande från den så kallade "killtjuven"...

Jag pratade med Malkavian. Det ÄR bättre att döda än att skada...
Fienderna får inga minus för att vara skadade och är därför ett hot om de lever. 1-0 mig... /images/icons/wink.gif

Dessutom så ska jag börja med en trevlig sak som Douggie kommer utnyttja. Jag kommer låta den som har minst kills döda den levande om det inte är krissituation...

***

VI ÄR FÖR MÅNGA I VÅRAT UPPDRAG. Vi får helt enkelt säga ifrån. Vi kan inte vara fler än 6 i det uppdraget...

MVH
Martin Ohlsson
<A HREF="http:// www.martin4um.cjb.net " target="_new">http:// www.martin4um.cjb.net </A><P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Yassilus on 2001-06-14 16:15.</EM></FONT></P>
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
Värdelöst med xp- och lvl-system

Detta visar egentligen bara hur in i bombens värdelöst det är med xp- och levelsystem. Fast den diskussionen känns rätt uttjatad, men jag blev tvungen att exklamera den ytterligare en gång eftersom diskussionen ovan är ett lysande exempel på att så är fallet.
 

Krille Holm

Veteran
Joined
4 Mar 2001
Messages
33
Location
Norrköping
Det har varit ett problem i våran spelgrupp oxå. Men man kan ju modifiera reglerna lite om man vill.

Det blir mer rättvist och lite änklare oxå för den delen.

t.ex jag en barbar står och slår på en jätte sen kommer Martin (Yassilus) och skjuter en magic arrow och han dör ..... USCH

Japanskt ordspråk:
"OM du har ett paraply i röven fäll inte upp det"
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: "Killtjuven" [ot]

hörru du.. nu när han kommer ut ur sin garderob ska vi gratta honom, inte börja försöka omvända honom.. sådeså..


okej, det här inlägget var ganska onödigt, fast det var ett onödigt svar på ett onödigt inlägg, ber om ursäkt.

ber också om ursäkt till alla som nu tror att jag tror att de är homosexuella och tar illa upp av detta. Det var inte så jag menade.
Ber också om ursäkt för alla som nu tar illa upp av att jag tvingas be om ursäkt för att jag skulle tvingas be om ursäkt bara för att jag drar ett homoskämt

ber också om ursäkt för min låga humor.. men men..

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
och clericen som helar er hela tiden för att jätten bombarderar er med stenar får ingenting då eller?

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Föresten var har ni fått de reglerna i från?

I 2nd edition fick man väl en XP bonus om man helt på egen hand tog hand om ett monster. Alltså funkade inte "kill stealing" med syfte att sno XP där, möjligen att man kunde sabba så att andra inte fick någon bonus. I 3rd edition kan jag inte minnas att jag sett något annat än att gruppen delar lika efter att man _besegrat_ en fiende (ej nödvändigt dödat eller ens nyttjat våld). Om man får bonus för kills i 3rd ed måste jag ha förträngt det :gremwink:

Nu har jag inte spelat MERP på många år men vill mig minnas att i det spelet stod "kill steal" och onödigt våld högt på vissa spelares agenda då det bara gav mer XP. Kanske var det inte systemets fel utan mest för att vi var kobolder.

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Tamshan on 2001-06-14 21:21.</EM></FONT></P>
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
VAR står denna regel???

Jag har spelat AD&D 1&2 i många år och D&D3E sedan det kom ut. INGENSTANS kan jag minna mig att jag läst något om att den som dödar/besegrar en fiends får mer XP. "MonsterXP" har alltid fördelats lika bland alla som deltog i konfrontationen.

Innan 3E fick visserligen Fighters Hit Dice-XP, men det är en helt annan grej. Det fick de ju även om de inte utdelade det dödande hugget.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Det tycker väl gruppen inte alls..... eller åtminstone inte monken i gruppen (dvs jag). Och behöver jag påminna dig om att det inte direkt var din förtjänst att vi hade ihjäl den senaste ogren?

"If it's weak, either kill it or ignore it. Everything else honors it."

// Douggie
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Clericen får till och med bonus-XP

Spelledaren vet likaväl som vi att vi skulle vara smulor utan vår cleric (på detta forum kallad Mystik). Och trots att namnet för tankarna till billiga flickor inne på "Cat's eye" är han ovärdelig för oss.

*Med glimten i ögat.... siktar man sämre"

// Douggie
 
Top