Nekromanti För Gammal?!?

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Hej

På senare tid har jag mer och mer börjat känna mig "för gammal för hobbyn". Inte så att jag tycker det är mindre kul eller så men omvärldens krav (jobb, flickvänner, studier, familj, andra hobbies, etc etc) konspirerar för att hela tiden göra det svårare att få ihop ett gäng och faktiskt få chans att spela...

Hur gör ni andra som börjar närma er eller har passerat de 30 för att faktiskt hålla er spelhobby vid liv?

Sen blir det ju inte bättre av att det känns som om allt är gjort för kids, både spelföretagen och föreningar/förbund etc verkar rikta sig främst till 15-20åringar (inte för att det är något fel i det), finns det någon platts kvar för oss gamla stötar egentligen???


/Bjorn
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,007
Location
Bureå
Jag förstår dig, och då är jag ändå född 76. För min del är det väl inte så mycket min flickvän (som för övrigt aldrig har spelat, men hemskt gärna vill) som tar all min tid utan tusen andra saker. Jag har inte spelat på... många år. Alldeles för många. Men jag försöker. Det som ligger som ett hinder i vägen för mig är istället att min spelargrupp upplösts i en poff för några år sedan pga högskola, militärtjänstgöring och gud vet allt. Dessutom är jag lite kräsen, jag kan inte spela med vem som helst - det ska vara ROLLspel, beskrivningar, långa detaljerade resor och utförliga samtal med mannen i handelsboden. Och det tycks vara svårt att få.
Men ge inte upp hoppet! Det gör inte jag...
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Gamla rävarna
någon borde kanske sätta upp en klubb eller ett kontaktnät för gamla rollspels räver
*hmm* ? jag är själv av årgång 74 och har ännu inga problem att få tag i spelare av liknande årgång i Luleå men jag kan förstå att det kan vara svårt...
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Ge dig tusan på att få ihop ett gäng och fixa första speltillfället. Bestäm nytt datum innan alla går, även om det blir några veckor framåt. Så länge det finns en spikad spelkväll folk är överens om brukar det bli av, men så fort man skall hitta ett nytt datum på kort tid blir det lätt kört...

/t&a, som förresten inte alls anser att vi gjort Western bara för kids...
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
"Vid trettitre
är man passé.
Vid trettifem
då kan man hälsa hem."

Kidsen vet väl inte att HasseåTage skaldade dessa ord innan ordet "åldersfascism" var uppfunnet, men i våra dagar ska man ju vara ungdomlig tills kistan spikas igen.

Själv är jag 35, och även om jag inte spelar lika ofta som jag skulle vilja, har jag intresset kvar efter 18 år i hobbyn. Ofta blir det boardgames som substitut, men ett sätt att hålla igång är att skriva scenarier (är man spelledare 50% av tiden så är man). Kruxet är just att få ihop en tillräckligt stabil spelgrupp i lämplig ålder, men jag har ambitionen att dra igång en mindre kampanj framöver. Har jag några råd? Tja, kolla med den lokala spelbutiken, kontakta spelföreningen på orten, ring gamla kompisar, lura in nya kompisar... Det är inte lätt, men vill man spela, så får man jobba på det.

http://www.algonet.se/~enda
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Vad är felet med en spelgrupp av extremt varierande ålder? Typ 15, 19, 29, 35 exempelvis. Jag ser inga problem med det.....................

"Vad är det, min sssöta?" - Gollum
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Icke sa Nicke.
Själv fyllde jag 39 i slutet på Maj. Min primäre spelledare bor i Australien numera men vill man spela så...

Jag köper nya rollspel, och testar dom i liten krets.
Är du för gammal för att läsa böcker eller att gå på bio?

Rollspel är kul så länge du känner dig road av det.

-Widde <---39, and still kickin'
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vaddå för gammal ????
Rollspel är ju till för alla, oavsett hur gammal man är. Att du inte testar på att lavia. Mycket kul och det är alla åldrar som är med.
Så ge inte upp bara för att du är runt 30.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Jag kan bara instämma. Den kampanj som jag är med i som fungerar bäst får till ungefär ett spelmöte var tredje vecka, men det är rätt sällan som vi tvingas ställa in eftersom vi bokar in nästa spelmöte när ett är slut.

Och att allt görs för kidsen spelar väl inte så stor roll. Personligen tror jag att det går att spela "vuxet" med (nästan) vilket spel som helst som grund (om man inte här helt inställd på realism förstås, men då får man ju stryka en hel del annat också).

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Nope, kan man aldrig bli, visserligen var det ett uppehåll på ca 5-7 år, just pga slutade plugget värnplikt gruppen splittrades då endel flyttade och liknande.

Men tidigt i våras bildade vi en ny grupp, och blev hela 8 personer tror jag vi är, mellan 21-33 år eller något sådant.

Riddaren
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Krille, stavade fel? (OT)

En undran bara...eftersom Krille nu påpekade stavningen, och har editerat sitt inlägg, kan det vara så att Krille råkade stava fel, och har rättat till det?

Riddaren - allmänt nyfiken
 
Top