Nekromanti För gammal?

Tinboy

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
46
Location
Göteborg
Vad tona ner

Jag spelade en kampanj där alla spelade ultrnationalistiska amerikanare som försökte ta sig hem. Urkul!

*oh can´t you see* osv.

/Pär
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
"Ju äldre, ju mer seriöst spelande, tycker jag (20 är)..."

Inte nödvändigtvis, men ju längre man spelat, desto större är chansen att man uppskattar en annan stil av spelande än att röja monster och leta skatter.

Fast det finns ju som sagt vissa undantag med personer i 30års åldern som på rent skoj går tillbaka till att spela på det sättet och spelar igenom dungeon efter dungeon med monster och skatter (pik!) ;)

Men så länge de har kul, så kan man inte kalla det oseriöst spelande IMHO.
De försöker seriöst ha en kul och trevlig stund även om allvarligheten i spelandet inte är på topp,
och det är ju precis vad rollspelande handlar om - att ha kul.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Införståd ...

Jag hajar precis, fick en del uppslag där ja.
Vad en drake kan tänkas ha hjälp med ?
Pfja, försök diska med dom labbarna du så får du väll se
hur enkelt det är.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Kliar lite ...

>> och det är ju precis vad rollspelande handlar om - att
>> ha kul.

Och jag som trodde det handlade om att spela ut sina
perversa fantasier ? ;)
Nej, men så länge var spelare är nöjd så kan spelledaren
och spelkamraterna blicka tillbaka på ett prima spelande.
Som sagt var handlar allt om att göra något skojsigt med
sina kamrater (missuppfatta mig inte !)

/Alexander Gyhlesten
Korpiirs fränder
 
Joined
13 Dec 2000
Messages
17
Location
Malmö
Missat poängen ?

Oj vilket liv det blev på forumet. Först vill vi säga att vi inte anser spela "vuxnare" ( inget vi påstår i vårt första inlägg heller )inte heller påstår vi att vi spelar "seriösare" än någon annan.Det vi menar är att den sortens teman och äventyrsinnehåll vi är intresserade av inte finns tillgängligt på marknaden. Det andra är att när man blir äldre får man ett annat perspektiv på saker och ting, ett annat sätt att analysera, få erfarenhet och tolka skeenden. Det händer i de flestas liv.

Och varför kan man inte ha roligt, altså seriöst roligt att spela med "existensiella" äventyrsämnen. Den andra kärnan i problemet är att i de äventyr som finns tillgängliga inte speglar våra behov. Att kräva ett annat innehåll i äventyren är väl inget att hetsa upp sig över, det är väl bara naturlig att spelare gör sin röst hörd och försöker påverka i en av oss önskad riktning? Klassiska äventyr som tex Krille tycker om att spela är överrepresenterade på marknaden och för dessa lider det ingen nöd, inte ens om vi skulle få våra behov tillgodosedda. Alltså vi hotar inte hobbyn. Visst spelar vi också med humor och har kul, men vi önskar ändå en breddning av rollspelsgenrerna, inte bara action/äventyr som man karaktisera de flesta äventyr som.

De flesta konventsäventyren berör vår eftertraktade genre mycket bättre än de konventionella rollspelsföretagens äventyr.

Tydligen så är vi inte ensamma om dessa åsikter.
Och nä, vi är inga deprimerade existensialister
nä, vi vill inte heller tillskriva hobbyn något elitistiskt kulturvärde, men det är bara så att vi inte är nöjda med vad som finns.
nä, vi går inte heller igenom en trettioårskris ( vi har inte nått denna högaktningsvärda ålder än )

Tjusningen med rollspel är att det är en hobby för alla, men då skall allas behov vara tillgodosett. Eller?

Krille vi har inte riktat ohövlig kritik mot dig, varför riktar du då det mot oss ?
Du beskyller oss för att göra just det du själv gör, beskydda och propagera för en viss spelstil.

Mvh

?
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Poängen är den att ...

>> när man blir äldre får man ett annat perspektiv

Det har ju med själva livet att göra och inte bara rollspel.
Allting är ju bara så helt enkelt.
Grejen med den här debatten är ju just ålder och det är lite
svårt att försöka förklara för 15-18 åriga spelare hur
skillanden mellan åldersgrupperna är igentligen, det är
nog antagligen något man får uppleva med tiden.

>> allas behov vara tillgodosett. Eller?

Jag vet inte den exakta medelåldern på de som utvecklar
Eon eller andra nytillkomna rollspel, men de är nog
antagligen i din ålder (skulle jag chansa på iaf).
Jag anser att de gör saker för de mer äldre i vissa fall.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Missat poängen ?

"Först vill vi säga att vi inte anser spela "vuxnare" ( inget vi påstår i vårt första inlägg heller )"

Inte? Hur var det med den enda rad jag citerade? Eller missuppfattade jag er totalt?

"Det andra är att när man blir äldre får man ett annat perspektiv på saker och ting, ett annat sätt att analysera, få erfarenhet och tolka skeenden. Det händer i de flestas liv."

Jopp, det har hänt mig också. Flertalet gånger, till och med. Ett tag hade jag till och med en illusion om att rollspel spelade någon roll.

Men poängen jag vill komma fram till är inte att man ska rollspela pubertalt. Inte heller är min poäng att marknaden styr så att ni halvgamla gökar inte har något annat val att spela det som finns eller hitta på något eget.

Min poäng är att det ni söker efter redan finns ute på marknaden, om man bara tittar förbi de spel som uppenbart är riktad till en åldersgrupp som är yngre än vad ni är. Eon och Neotech är riktade till folk under 20. Likaså DoD. Men titta förbi de där spelen med sina hyllmeter moduler så hittar ni en kasse trevliga, generationslösa (eller till och med "vuxna") rollspel. Jag nämnde ett förut.

"De flesta konventsäventyren berör vår eftertraktade genre mycket bättre än de konventionella rollspelsföretagens äventyr."

Dåså! Vad väntar ni på? Det finns mångdubbelt fler konventsäventyr i det här landet än vad det finns köpeäventyr. Ladda hem och spela er blå!

För övrigt kan jag ju också nämna att konventsäventyr i nio fall av tio lämnar mig totalt oengagerad nu för tiden, och inte heller jag är ensam om den åsikten.

"Krille vi har inte riktat ohövlig kritik mot dig, varför riktar du då det mot oss ?"

Att jag kallar ert inlägg för "existensialistisk dynga"? Ursäkta mig i så fall, men jag menar det. Att sitta och klaga på att marknaden inte tillgodoser "oss som är äldre" och vill ha mer djup i äventyr och spel tycker jag är existensialistisk dynga.

Ett rollspel är som en bokhylla från IKEA. Det har vare sig mening eller innehåll förrän man själv fyller den. Det är inte IKEAs uppgift eller ens intention att fylla bokhyllan. Den uppgiften ligger hos köparen.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Joined
13 Dec 2000
Messages
17
Location
Malmö
Re: Poängen är den att ...

"Jag vet inte den exakta medelåldern på de som utvecklar
Eon eller andra nytillkomna rollspel, men de är nog
antagligen i din ålder (skulle jag chansa på iaf).
Jag anser att de gör saker för de mer äldre i vissa fall."

Du har rätt i att de som skriver äventyren möjligtvis är lite "äldre", men problemet är att de skriver rollspel för 12-år och uppåt. Det var hela kärnan i ämnet.

?
 
Joined
13 Dec 2000
Messages
17
Location
Malmö
Träff !

"Min poäng är att det ni söker efter redan finns ute på marknaden, om man bara tittar förbi de spel som uppenbart är riktad till en åldersgrupp som är yngre än vad ni är. Eon och Neotech är riktade till folk under 20. Likaså DoD. Men titta förbi de där spelen med sina hyllmeter moduler så hittar ni en kasse trevliga, generationslösa (eller till och med "vuxna") rollspel. Jag nämnde ett förut."

"Det finns mångdubbelt fler konventsäventyr i det här landet än vad det finns köpeäventyr. Ladda hem och spela er blå!"

Där träffade vi lite konstruktivitet. Kan du inte ge lite fler exempel ( ur vår definition det vi söker i rollspel ) Och med tanke på att du är rollspelssveriges självutnämnda rollspelsguru, så kan du väl förmedla lite av dessa konventsäventyr som vi personligen har svårt att få tag i.

Vi tycker att det är lite tråkigt att det bara är Krille som rollspelskonstruktör, som tyckt att det har varit viktigt att svara på vårt debattinlägg. Men för övrigt så tycker vi att det fortfarande är synd att den svenska rollspelsmarknaden saknar det vi söker. Men vår annorlunda åsikt verkar endast uppta en promille av vad rollspelarna i sverige tycker, och därför ser väl marknaden ut som den gör?

Men med ordet äldre, som senare tolkades som vuxnare, menade vi äldre som i äldre än 12 år. Inte äldre som synonymt med "vuxen". Inte heller som i betydelsen bättre än någon annan.

Mvh

?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Träff !

"Kan du inte ge lite fler exempel ( ur vår definition det vi söker i rollspel ) Och med tanke på att du är rollspelssveriges självutnämnda rollspelsguru, så kan du väl förmedla lite av dessa konventsäventyr som vi personligen har svårt att få tag i."

Jag tror att det tidigare nämnda Western skulle kunna passa. I min spelhylla står även ett ex av Blue Planet, som jag faktiskt tror skulle passa er någorlunda. Om ni inte är för vuxna för att spela animorfa varelser (dvs talande djur) så skulle jag också rekommendera Usagi Yojimbo RPG och Albedo RPG, som är bland de mer seriösa rollspelen som jag har träffat på. Samtliga dessa har jag i min "odjupa" och "oseriösa" spelhylla (jo, det står även ett ex av första utgåvan av ståryteller-spelen där också, men de nämner jag inte ens) och skulle kunna tänka mig att spela allihop om dygnet hade fler timmar och veckorna hade fler dagar.

Vad gäller konventsäventyr... som jag sade tidigare är jag inte intresserad av majoriteten av de konventsäventyr som har släppts och således letar jag inte efter dem. En del av dem har dock letat sig in i Sveroks Scenariobank, jag vet att föreningen GothCon försökte lägga ut de äventyr som spelats på nätet, och Runan har en del äventyr som kanske skulle passa er. Länkar till dessa finns i länkregistret här på www.rollspel.nu. Slutligen tackar jag för utnämningen till självutnämnd guru.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: Missat poängen ?

Ett rollspel är som en bokhylla från IKEA. Det har vare sig mening eller innehåll förrän man själv fyller den. Det är inte IKEAs uppgift eller ens intention att fylla bokhyllan. Den uppgiften ligger hos köparen.

Men å andra sidan så brukar den där fasta mitthyllan kunna ställa till det lite så att det inte går att sätta in böckerna riktigt som man vill, så lite dålig flexibilitet är det allt i hyllorna. :)
Mer skämtsamt än allegoriskt men läs gärnas in undermeningar...

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: Träff !

Slutligen tackar jag för utnämningen till självutnämnd guru.

Folk lyssnar i alla fall på vad du har att säga med tanke på vilket skutt uppåt besöksstatistiken gjorde dagarna efter att du sade att du tyckte mitt spel var bra (vilket jag tackar för och tar som en komplimang).

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 
Top