Nekromanti För gammal?

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Jaja ...

Visst, det går att göra mer vuxna versioner av samma tema, det säger jag inte i mot.
Och som du säger, om man har en såpass enkel ide som du föreslog så bygger man ut den, tills man slutligen har något som mest liknar en hel kampanj där själva draken och skatten är slutmålet. Och så kanske man ser till att draken inte direkt är något monster som spelarna ska slakta, utan draken i sin tur kanske behöver spelarnas hjälp (undrar vad en drake behöver hjälp med ? :gremwink: ).
Nåja du förstår förhoppningsvis vad jag menar :)

*trött och förkyld*


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Ja vi har vårat glada barnasinne kvar...

Jo, jag förstår vad du menar. Och just den lilla seriesnutten var en av de stora garven jag fick när jag läste dem på nätet.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Ja vi har vårat glada barnasinne kvar...

"Glöm'et! Rollspel finns för att det är kul, punkt."

Ja, varför håller man annars på ? :)

"Och tro inte att vi inte kan ha kul med djup i rollspel. Det kan vi. Skillnaden är bara att vi även kan ha kul utan djup."

Hmm, tror det jag menade blev lite förvridet här. Jag menade inte att man inte kan ha kul utan djup i spelandet. Jag menade att det är inte bara spelare med 30årskris (eller som har råkat ut för hemska upplevelser IRL) som kan fundera över existensiella frågor eller uppskattar sådant i spelandet.
(Hoppas det blev tydligare vad jag menade denna gång :gremsmile: )


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Ja vi har vårat glada barnasinne kvar...

Ja, men att de svenska spelen håller en såpass hög klass i jämförelse med många utländska beror nog på att den svenska marknaden är mindre och ett spel behöver hålla en högre klass för att kunna överleva.
Eller så är det bara så rent ut att vi svenskar är suveränt bra på att skriva rollspel, och det hoppas jag verkligen är det som stämmer :)


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Kobolda kan man göra oavsett regelsystem :)
Där i mot så är det lättare med vissa än andra.

Minns en spelgrupp som hamstrade högexplosiva sprängämnen i 2300AD, tills de hade nog att spränga en kafer befästning med tillhörande naturområde...



/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Ja vi har vårat glada barnasinne kvar...

<I>Wille - Som hoppas slippa Pokemon</I>

Ingen risk; vid det laget är den gamla flugan ute och kass och stenålder för länge sen... och ersatt av nånting ännu värre. (-<

--
Åke
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
(Minns en spelgrupp som hamstrade högexplosiva sprängämnen i 2300AD, tills de hade nog att spränga en kafer befästning med tillhörande naturområde...)

Minns någon Twilight 2000 ??? Say no more!! Spräng allt som rör sig typ. (iaf på den tiden)

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Re: Ja vi har vårat glada barnasinne kvar...

Yekiii.... Värre än Pokemon???

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Dougald MacD

Veteran
Joined
5 Jul 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Vilket härligt ultravålds kobold lir, en polares karaktär sprang omkring med 2st M2HB på en ställning som om det var ett vanligt gevär och om en npc tömde sin AK-74 i en karaktär på PB hände inte mycket medans npc's gick åt som smör i solsken bara man tittade på dom.

Hmmm those were the day's :)

Dougald
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Tänk vad rollspelen utvecklats!!!

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Spelet dryper av amerikansk patriotism så mycket att man känner sig "kladdig" efter att ha läst igenom det.</I>

Har jag aldrig märkt av när jag spelat det... fast det är klart, våran SL var aktiv inom SSU också, så han såg väl till att tona ner just den biten något. (-:

--
Åke
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
När är man för gammal?

Herrarna Gygax med spelare är nu uppe i 60-70 år och de spelar så vitt jag vet samma stil som när de började i det tidiga 70-talet. Skillnaden är väl att de till skillnad mot många idag spelar mest egna verk istället för att köpa.

Just rollspelens styrka är ju att spelare och spelledare tillsammans kan bestämma stilen på spelen de spelar och även om det är gjort för en yngre målgrupp så är det lätt att fokusera på det man tycker är intressant. Så även om du nu anser dig utesluten från marknanden så hindrar det dig inte från att använda din egen kreativitet.

Själv ligger jag i övre delen av 20-åren och jag har inga problem med att spela samma spel som jag gjorde när jag startade. Skillnaden mellan mig då och mig nu är att då var allting nytt medan man nu är mer van vid allt från regler till världar. Spelstil och favoritgenrer har inte ändrat sig speciellt mycket. Jag har aldrig gillat grottröj, eller äventyr med många strider i överhuvudtaget. Däremot ser jag ett värde i att inte spela för mycket i en genre utan att tänka på omväxling.

Så jag känner mig inte ett dugg utesluten från marknaden, och nog tycker jag att en del spel riktar sig till mer erfarna rollspelare som t.ex. Ars Magica och Hârn.

Daniel Schenström
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Jag tycker inte det är värt att köpa äventyr hur det än förhåller sig. Visst har jag varit med och spelat kalssiker som Svavelvinter och några andra godingar. Men jag hävdar ändå att de mest lyckade äventyren är de man konstuerar själv. I ett av de bästa äventyren jag gjort för DoD snodde jag plotten från en Johan och Pellevin bok :gremsmile:

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Jo, kampanjer man konstruerar själv är ju alltid bäst på det sättet att man lättare kan anpassa det efter sin egen stil och sin egen spelgrupp. Men ibland kan det som SL vara skönt att ha en färdig kampanj att tillgå. Även den bäste SL tappar ibland inspirationen.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Re: Ja vi har vårat glada barnasinne kvar...

Världens bästa ursäkt att glo på leksaker (hö, hö)

Det kan jag tänka mig. Jag har en åtta år yngre syster som gav mig en anledning att ha nyrenessäns på leksaker o. d.

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Vadå minns?

Jag spelar det fortfarande.

Finns inget bättre MilitärRollspel att få tag i IMHO.
Faktum är att la man till en kasse färdigheter så skulle T2000 v1 vara ett riktigt bra "generiskt" modern tid RPG.


/Bjorn
 
Top