Nekromanti För gammal?

Joined
13 Dec 2000
Messages
17
Location
Malmö
När man tittar på de flesta rollspel så visar det sig att de är från 12 år och uppåt. Men vi rollspelare som är äldre då ? Vi är 20+ och detta innebär att det är ca 10 års åldersskillnad och dessutom förändras man ganska mycket i denna ålder. Om rollspelen ska rikta sig till så breda åldersgrupper så känner vi oss ganska exkluderade från rollspel, de motsvarar helt enkel inte våra krav men dock väl 12 åringars. Är vi då för gammla för att spela befintliga rollspel, eller är det för mycket begärt att kräva rollspel som riktar sig till en äldre målgrupp ?
Eller är det så att vår åldersgrupp inte är köpstark nog?

Vi vet mycket väl att rollspelsprodukterna går att ändra efter eget behov. Oftast måste vi ändra så mycket att äventyret blir oigenkänligt och det är inte värt pengarna och mödan. Givetvis blir andra ämnen mer relevanta desto äldre man blir, ämnen som kärlek, moral, livsmål och logik. Action och "skattletning" är inte uteslutet men det behöver inte bli ett självändamål i rollspel. Tex. vi spelar gärna actionäventyr, men vi tar även i åtanke de psykologiska aspekter som framkommer av att tex strid och död ( då inte endast i regelmässiga termer ). Detta gör det närmast omöjligt att spela genomsnittsäventyren på marknaden.

Det är bara att inse att 12åringar inte tänker som 20-25åringar. Inget sätt att spela är bättre än något annat, men det är tråkigt att känna sig utesluten från rollspels marknaden.

Mvh Den åldrande priorn

?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ja vi har vårat glada barnasinne kvar...

"Men vi rollspelare som är äldre då ?"

Och?

Hela det här raljerandet får en gammal scoutramsa att ploppa upp i huvudet på mig. Den går ungefär så här: "Ja vi har vårat glada barnasinne kvar, men har ni erat glada barnasinne kvar." Dela upp deltagande lägerdeltagare i två läger och tävla sedan om vem som kan omväxlande stegra volymnivån högst och sänka den lägst.

Handen på levern, det är en lektion som ni verkar behöva. Tar man sig själv på så mycket allvar att man inte klarar av att spela ett spel avsett för tolvåringar så har man nästan inte i hobbyn att göra, IMNSHO.

Dessutom har du fel. Det finns mogna rollspel. Sverige är bara för litet för att producera dem. Marknaden i Sverige är inte tillräckligt stor för att ett inhemskt producerat "vuxet rollspel" (bjäfs!) ska kunna bära sig. Eller rättare sagt, svenska rollspel måste omfatta både tolvåringar såväl som tjugotvååringar, och i många fall gör de det. Ett av de bästa exemplen är nog Western, som funkar lika bra om man är tolv som tjugotvå som trettiotvå. Westerngenren är snudd på tidlös och generationslös, och spelet i sig är så välproducerat att det funkar i alla ålderskategorier.

Jag fick själv en liten väckarklocka igår - här hade jag trott att Västmark var ett "vuxet rollspel". Trots detta har jag spellett det för femtonåringar som har haft skoj, och igår fick jag reda på att en mamma hade köpt ett ex till sina barn. Uppenbarligen är inte mitt "vuxna rollspel" så vuxet som jag trodde, och det var väl typ ena halvan av min trettioårskris (den andra halvan gick mest ut på "hur faen ska jag hinna fixa tårta till imorgon", men det löste sig). Nu sitter jag här, nyss fyllda trettio, och ska spelleda ett helt vanligt tunnelkrälaräventyr i D&D (svenska översättningen av Dungeons&Dragons röda box, alltså) imorgon, och tänker högaktligen skita i psykologiska aspekter. Vi har gjort det vid fyra speltillfällen, och tro mig, det var länge sedan vi hade så skoj! Uppenbarligen funkar pubertala rollspel för vuxna lika bra som vuxna rollspel för ungar.

Rollspel är inte enbart att tänka efter, analysera psykologi och spela en roll. Det är att bjuda på sig själv också. Och för att kunna göra det krävs det att man har barnasinnet kvar.

Så för att sammanfatta hela åldersångestinlägget:

Existensialistisk dynga!

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Det finns få spel som är skrivna så att de tilltalar oss äldre spelare. Ett av de få spel som jag vet gör det (i alla fall utomlands) är Gemini. Medelåldern för spelarna (de som är med i mailinglistan) ligger runt 28-30 år. Men du har helt rätt i att få äventyr och liknande är skrivna för äldre spelare, slakta monster och leta skatter är ett allt för vanligt tema.



/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Ja vi har vårat glada barnasinne kvar...

Du har rätt, Western är ett spel jag glömde. Och du har även rätt i att det passar alla åldrar.

" Rollspel är inte enbart att tänka efter, analysera psykologi och spela en roll. Det är att bjuda på sig själv också. Och för att kunna göra det krävs det att man har barnasinnet kvar."

Inte nödvändigtvis att man behöver ha barnasinnet kvar, men du har rätt i att man som rollspelare måste kunna bjuda på sig själv.

"Existensialistisk dynga!"

Må så vara, men det är en av sakerna som kommer med ålder eller hemska upplevelser. När man är ung så funderar man normalt inte på sådana ting. Faktum är att existensfrågor har utgjort själva kärnan i en kampanj jag varit SL för, och det var mycket uppskattat, även av de yngre spelarna som normalt inte funderar över liknande saker.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ja vi har vårat glada barnasinne kvar...

"Må så vara, men det är en av sakerna som kommer med ålder eller hemska upplevelser. Faktum är att existensfrågor har utgjort själva kärnan i en kampanj jag varit SL för, och det var mycket uppskattat, även av de yngre spelarna som normalt inte funderar över liknande saker."

Snarare, vad man får är ett annat perspektiv på saker och ting. Det är fullt naturligt. Inte heller ifrågasätter jag existensen av djup och existensiella frågor i äventyr. Vad jag däremot ifrågasätter är kravet på djup och perspektiv i hobbyn. Faktum är att det låter mer som någon slags för tidig trettioårskris när man plötsligt inser att man trots att man närmar sig de trettio faktiskt sysslar med reglerade och strukturerade låtsaslekar värdiga en sexåring, eller något i den stilen, och därför försöker konstruera ett högre kulturellt värde till hobbyn.

Vuxna rollspelare är ofta onödigt elitistiska i sin hobby - vi sysslar nog den enda hobbyn förutom amatörteater där det krävs djup, analys, mening och budskap. Det finns få andra hobbies där man anses som "oseriös" om man inte har något vuxet innehåll i sin hobby. Jag vet modellflygare som lika gärna sitter och pillar med en Spitfire för att få den så historiskt korrekt som möjligt (och svär jävel över att det inte finns en nerskalad Merlin-motor som fungerar på modellflygplan), samtidigt som de bara leker med skalpell, lim och balsaträ för att få ihop en manick som helt enkelt bara flyger. En gummibandsdriven moj för tolv å femtio avsedd för åldrarna 6-12 (det finns till och med tävlingsklasser för sådana) är för modellflygaren lika rolig som hans älskade Spitfire som han hittills slängt ut närmare 12000 spänn på exklusive nerlagd tid.

Men inte rollspelare. Så fort de ser siffran 30 vid horisonten så kommer en existensialistisk kris, där man försöker rättfärdiga sin lekhobby genom att konstruera ett djupare värde.

Glöm'et! Rollspel finns för att det är kul, punkt. Om det är kul att ha djup i rollspel, visst, stoppa in djup i rollspel, men försök inte ens att komma fram till att ni är "vuxnare" än oss som med sann glädje högaktningsfullt skiter i det. Vi har nämligen precis lika kul som ni (förmodligen roligare, eftersom vi inte har ångest över att vi är "mer vuxna än hobbyn"), och vi är inte sämre på grund av avsaknad av djup, vare sig vi är äldre, yngre, lika gamla, senila eller barnsliga. Och tro inte att vi inte kan ha kul med djup i rollspel. Det kan vi. Skillnaden är bara att vi även kan ha kul utan djup.

Verkligt vuxen är den som kan vara barn när han vill.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Ja vi har vårat glada barnasinne kvar...

<I>Existensialistisk dynga!
Må så vara, men det är en av sakerna som kommer med ålder eller hemska upplevelser.</I>

Och några år senare så försvinner den med åldern igen. (-:
Det där är bara en period man har, trust me.  Jag brukar kalla spel och scenarier som sysslar med sånt där för "postpubertala"; det ger en mer rättvisande bild av vad det är än "vuxna".

Just det som jag pratade om i den här, när jag tänker på't.
<A HREF="http://www.rollspel.com/humor/handbok/sve26.htm" target="_new">http://www.rollspel.com/humor/handbok/sve26.htm</A> -- Åke
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Re: Ja vi har vårat glada barnasinne kvar...

Hear hear! Krille, du är vis trots att du inte är djup. Faktum är att det som gör hobbyn så in i helvete kul är just bredden och möjligheterna. Jag säger som jag alltid gör: Varför begränsa sig?

/boddi - krigardrottning

"The Legend will never die"
- SoulCalibur
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Ja vi har vårat glada barnasinne kvar...

För egen del fick jag den existensiella krisen när jag var ca 20 bast...

Jag vet inte vilka kretsar ni umgås i, men bland de rollspelare jag känner till så finns de överspända ångestvältrarna som gärna vill tillskriva hobbyn ett högre kulturellt värde i åldersintervallet 20-25...själv har jag vid fyllda 28 en allt starkare växande fäbless för Hong Kong-film, actionrollspel, superhjältar, humor i rollspel, och är hemskt nyfiken på om All Flesh Must Be Eaten RPG är lika kul som det verkar.

Jag spelar rollspel för att det är kul.
Vill man lära känna sig själv och pentrera sitt psyke rekommenderar jag terapi. Sådan utförs genrellt sett av yrkesutbildade människor och är ingenting att skämmas för.

mvh
Örnie
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
medhåll

Jag är själv 25 år gammal och har länge haft svårt att identifiera mig med de kommersiella spelens målgrupp. Jag känner mig m a o för gammal för att upphetsas av "coola" spelkoncept.

Detta är ingalunda ett uttryck för någon "elitism" - jag spelar exempelvis med 15-20-åringar för tillfället och ser inte ned på mina spelare för att de är yngre eller mindre erfarna. Jag tycker bara att det är synd att det inte görs några rollspel för en något mognare målgrupp. (Jag är dock fullt medveten om att mognad inte bara har med ålder att göra.) Sedan är det en annan sak att det inte lär finnas några ekonomiska förutsättningar för spel som inte riktar sig till barn, men det är fortfarande synd!

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Jaja ...

"slakta monster och leta skatter är ett allt för vanligt
tema."

Jovisst, men det är ett klassiskt koncept.
Det går att göra en mer ... öh ... vuxen grej av att
jaga monster och gräva efter kistor eller hur ?
Själva grejen kan ju finnas där, men det går att skruva
till storyn till en grymt tjockare version.

En typisk nybörjare på cirka 11-12 år (jag mös av detta
bland annat) skulle göra så här: Det finns en drake som
vaktar en enorm guldskatt.
Spelarna får uppdraget på en krog av en man som tänker
lura av dem skatten efter utfört äventyr och smärre
brottning med draken.

Vad jag skulle göra (18-års version av samma koncept):
Spelarna ser en drake i skyn och intresserat valsar de
efter det flygande vidundret (förhoppningsvis), på vägen
stöter de på en by som är förgrymmade på draken som
just gjort en raid där, sen fortlöper historien med mer
invecklade inslag med kvinnlig sekt som smörjer kråset hos
draken och skyddar denne.

Alexander Gyhlesten
Korpiirs Fränder

"En nuke ! Han måste ha något emot dig !"
- Diplomat vid Dumskallarnas Hov
 

Tinboy

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
46
Location
Göteborg
Jag vet inte vilka rollspel du spelar, men de jag brukar spela passar alldeles utmärkt för vår rollspelgrupp som består av grabbar i 25-års åldern och uppåt.

Vi brukar spela, Deadlands, World of darkness (alla white wolf spel i ett), AD&D, Milleniums End och Wastelands.

/Pär
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Djupborrning ?

"Verkligt vuxen är den som kan vara barn när han vill."

Hemskt bra uttryckt, kommer jag nog citera för mina spelare
i framtiden ! Mycket kredits för den ska du ha.

Jag har försökt introducera lite deprission i rollspelandets
sagolika värld. I Vampire:The Masquerade har jag försökt
intala vampyrerna att det ÄR misär att vara odöd, att
deras karaktärer känner äckligheter över att suga blod
från oskyldiga människor.
Det fungerade ett tag tills det hela gick överstyr och
de började slakta av ren desperation över läget de försatt
sig i.

I första hand tycker jag det är spelarna som ska utveckla
sina karaktärers riktningar, med SLs varsamma hand i
bakgrunden som styr alla strängar.
Om spelarna är pubertala, blir det pubertalt spel.
Det är bara så ...

Alexander Gyhlesten
Korpiirs Fränder

"Horribelt. Sanslöst. Kräkreflexerna spänns"
- Recension av senaste Frida.
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Re: Ja vi har vårat glada barnasinne kvar...

He, He... Min enda erfarenhet säger:

En 12 åring som är nybörjare spelar på samma sätt som en 20-årig nybörjare. Jag spelar hellre med en 15-åring med 5-6 års erfarenhet än en 25 åring utan.. Spelarna utvecklas med tiden.

Dessutom håller de svenska spelen högre klass än de flesta konkurrenter..

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Re: Ja vi har vårat glada barnasinne kvar...

Själv väntar jag på att min son skall börja spela. Det skall väl inte ta så många år.

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Är man riktigt desperat...

Vill man lära känna sig själv och pentrera sitt psyke rekommenderar jag terapi. Sådan utförs genrellt sett av yrkesutbildade människor och är ingenting att skämmas för.

Kan man ju alltid ta hjälp av en dramapedagog!
:)


/Boena
 

Dougald MacD

Veteran
Joined
5 Jul 2000
Messages
104
Location
Stockholm
????

Själv är jag snart 33 o har hunnit på att prova det mesta, dom jag spelar med är alla mellan 25-36 utom Young Master Doomwalker som är 18 och vi har inte haft några problem med att använda oss av spel utbudet som finns o har funnits på marknaden.
Det bästa som har hänt under dom 2decenier jag har spelat är EON:1, Rolemaster/Merp:2, Neotech:3, Pendragon o RQ båda versioner:4 så visst finns det spel för oss gamla uvar oxå.

Håller med Krille om att ibland är djevligt rola att kobolda sig med nåt som Paranoid, TWERPS, D&D, AD&D, Stormbringer, Chivalry & Sorcery eller nåt annat skoj.

Dougald
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: Ja vi har vårat glada barnasinne kvar...

Själv väntar jag på att min son skall börja spela. Det skall väl inte ta så många år.

Hmmm, det där kanske är en anledning till att skaffa barn i alla fall. Jag hade tänkt låta bli egentligen men man vet ju aldrig...

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Re: Ja vi har vårat glada barnasinne kvar...

Du vet, Så fort de är över mat, bajs sov och tugga sönder allt stadiet, blir det lego, bilbanor, radiobilar & rollspel. Världens bästa ursäkt att glo på leksaker (hö, hö)

Wille - Som hoppas slippa Pokemon

Allt du inte gillar kan du göra om!
 
Top