Nekromanti fönderar

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: När änglar dör.

Då måste han ljuga. "När änglar dör" är bibeln, fast skildrar ur Satans/Lucifers ögon. På baksidan av boken (ungefär det jag har läst hittills) mumlar Satan om att han gick till Jobs hus, slog ihjäl hans fru, brände huset, och hängde Job. Inte för att Job förtjänade det, utan bara för att han (Satan) var på taskigt humör och mådde dåligt...nåt i stil med det.
Det utspelar sig definitivt inte i Mundana.

/Skuggvarg
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: vilken av dem? [nt]

Jag tror han undrade om du pratade om a song of ice and fire eller minne, sorg och törne.

/Herr Balderk, informativ
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: När änglar dör.

Däremot utspelar sig hans andra böcker i Mundana. Dräparen och hela den serien i alla fall. Vet inte riktigt vad resten av böckerna heter...

Så det var förmodligen de böckerna hans kompis pratade om...

/Herr Balderk, utredaren
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Jordan... [Edit]

Förresten! Vad kan man läsa in? är de rasistiska eller något

Nej, men de är en rätt uppenbar allegori över nya testamentet (inte just Hästen och hans pojke, men åtminstone Häxan och lejonet och Den sista striden, i de andra finns det också spridda referenser). Det stör inte mig alls, eftersom jag faktiskt tycker rätt bra om kristendomen, men många irriterar sig efteråt (när de väl insett saken) på att Lewis på något sätt föfrsökte smyga på dem en religion medan de bara ville läsa lite fantasy...

-JPS- rekommenderar Neil Gaimans novell "One Life, Furnished in Early Moorcock" i novellsamlingen Smoke and Mirrors
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Jordan... [Edit]

Nej, men de är en rätt uppenbar allegori över nya testamentet

Äh, det skulle inte störa mig. jag tycker inget vidare om kristendomen eller religion över huvud taget (tänk bara så många krig som skett i religionens namn, det pågår ju fortfarande sådana...)... Men jag har inte läst ett ord i biblen så jag skulle helt enkelt inte tänka på det. Jag kan ju förvisso en del om saken ändå... men jag skulle inte känna mig "påtvingad" någonting.

i]-JPS- rekommenderar Neil Gaimans novell "One Life, Furnished in Early Moorcock" i novellsamlingen Smoke and Mirrors [/i]

Ja varför har ingen tänkt på det tidigare? Ingen har ju rekomenderat Gaiman! nu har du ju gjort det men inte tillräckligt. Tzam, läs American Gods och Neverwhere! Två svinbra böcker! Sedan har jag hört att stardust ska vara bra också, fast jag har inte läst den än. Stardust och neverwhere finns översatta till svenska, Neverwhere heter fortfarande Neverwhere och Stardust heter Stjärnstoft.

/Herr Balderk, helt förskräckt över att han kunde glömma sin favoritförfattare!
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Nu är vi tillbaka på ämnet igen

Ja varför har ingen tänkt på det tidigare? Ingen har ju rekomenderat Gaiman! nu har du ju gjort det men inte tillräckligt. Tzam, läs American Gods och Neverwhere! Två svinbra böcker! Sedan har jag hört att stardust ska vara bra också, fast jag har inte läst den än. Stardust och neverwhere finns översatta till svenska, Neverwhere heter fortfarande Neverwhere och Stardust heter Stjärnstoft.

Just den novellen handlar dessutom (delvis) om att "genomskåda" Narniaböckerna och bli besviken, så den passar extra bra i sammanhanget.

Stardust är mycket bra och klart värd att läsa. Eftersom Tzam dessutom frågade efter fantasy så är kanske Stardust den som är lämpligast att börja med. Jag har inte läst den på svenska (Stjärnstoft), men översättningen lär vara helt okej.

(jag är lite missnöjd med vad jag sett av översättningen av Neverwhere, men jag tror inte det är samma översättare. Dessutom försökte förlaget tydligen marknadsföra den som en skräckroman. Fast det försökte ju iofs originalutgivaren göra med American Gods också. Det här blev visst en onödigt lång parentes igen)

Dessutom är Gaimans senaste (?) bok, Coraline, också väldigt bra. Den finns nog inte i översättning, men eftersom den i princip är en barnbok borde den inte vara så svår att ge sig på (ifall någon som läser det här inte tycker om att läsa på engelska, vill säga. Jag vet att de flesta inte tycker att det är något problem)

-JPS- vill få tag på den illustrerade Stardust-utgåvan (originalet)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Jag rekommenderar Neil Gaiman och Michael Moorcock. Nackdelen med Moorcock är att hans "bättre" böcker inte är översatta, och att hans tidigare verk (IMHO inte fullt så välskrivna :gremwink:) enbart finns i Äventyrsspels kassa översättning från 80-talet. Om du inte vill läsa på engelska kan du hitta dem på Legend Hobbyspels spelantikvariat (till vilket jag glömt adressen).
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Nu är vi tillbaka på ämnet igen

jag är lite missnöjd med vad jag sett av översättningen av Neverwhere

Hmm.. Jag har hört det motsatta... En kompis tyckte den var lika bra på svenska som på engelska... Men han har inget emot översättningar över huvud taget så det kan ju vara en faktor...

Eftersom Tzam dessutom frågade efter fantasy så är kanske Stardust den som är lämpligast att börja med

Neverwhere och American Gods är ju förvisso också fantasy, fast kanske inte i den traditionella synen på genren... Nu har jag iofs inte läst Stardust, är den mer fantasyartad eller?

/Herr Balderk, vill införskaffa både Coraline, Stardust och Smoke & Mirrors.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Om du inte vill läsa på engelska kan du hitta dem på Legend Hobbyspels spelantikvariat (till vilket jag glömt adressen).

www.hobbyspel.com

/Herr Balderk, hjälper till
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Nu är vi tillbaka på ämnet igen

Hmm.. Jag har hört det motsatta... En kompis tyckte den var lika bra på svenska som på engelska... Men han har inget emot översättningar över huvud taget så det kan ju vara en faktor..

Ja, alltså, jag har inte läst någon av dem på svenska, bara bläddrat i dem, och det parti jag råkade läsa i Neverwhere (striden i labyrinten) var inte riktigt bra, tyckte jag. Jag har för övrigt ingenting alls emot översättningar -- hur är det annars tänkt att vi som studerar engelska men inte vill bli lärare ska försörja oss?

Nu har jag iofs inte läst Stardust, är den mer fantasyartad eller?

Jo, det kan man nog säga. Den är mer sago-aktig, åtminstone.

-JPS- har redan Stadust, Coraline och Smoke and Mirrors :gremsmirk:
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Nu är vi tillbaka på ämnet igen

Tolk? I övrigt så är väl engelska ett bra ämne vad man än önskar bli, ingen kommer ju någonsin att säga någonting i stil med "men va fan, du har ju läst engelska, glöm jobbet pysen!"...

Man kan aldrig läsa för mycket språk.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Nu är vi tillbaka på ämnet igen

ingen kommer ju någonsin att säga någonting i stil med "men va fan, du har ju läst engelska, glöm jobbet pysen!"...
Inte? Om han ansöker om ett jobb som marinbiolog eller kirurg då? :gremgrin:

/BD, onödig.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Nu är vi tillbaka på ämnet igen

Jag tror ändå inte på att de skulle slänga ur sig en sådan kommentar. De skulle nog fråga efter kompetensen i de mer framträdande arbetsuppgifterna...

Engelska (eller språk över huvud taget) är alltid bra, sådeså!
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Nu är vi tillbaka på ämnet igen

-JPS- har redan Stadust, Coraline och Smoke and Mirrors

Haha! precis tvärtom för mig! American Gods och Neverwhere här... plus lite Sandman...

/Herr Balderk, vars katt just dött :gremfrown: Lika gammal som Herr Balderk var han också...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Nu är vi tillbaka på ämnet igen

Jo fast språk är med undantag från svenska och engelska så jävla tråkigt! Det är ju det som är problemet... har läst spanska i elva terminer snart och jag kan knappt läsa, höra vad spanjorer säger är omöjligt och prata kan jag inte alls! Om det inte är någon text eller nått...

/Herr Balderk, skulle egentligen sitta på spansklektionen nu... :gremblush:
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Nu är vi tillbaka på ämnet igen

Jag har nog American Gods och Neverwhere också, men inga Sandmanböcker. Problemet med serier är att de är alldeles för dyra, så jag får nöja mig med att låna dem från biblioteket de få gånger de är inne. Tyvärr innebär det vissa problem -- jag har till exempel läst slutet men inte början, och någon biblioteksvandal hade rivit ut titelsidorna ur en av böckerna (minns inte vilken. Det var så traumatiskt).

-JPS- synd det där med din katt, förresten
 
Top