Nekromanti fönderar

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
"Magins skepp" (Ships of magic) eller "Mördarens lärling" (Assasins apparantice) av Robin Hobb.
De är första böckerna i hennes två trilogier (en tredje finns också men än så länge bara på engenska men den är indirekt in fortsöttning på lönnmördar böckerna) som utspelar sig i samma värd och mer eller mindre samtidigt (lönnmördar böckerna ligger lite före).

Magins skepp hanslar om handelsfamiljen Veserit kulturen ligger ganska sent (hög kultur, 1500talet ungefär) för att vara fantasy mendan Lönnmördarböckerna ligger lite tidigare (trots att de utspelar sig samtidigt för att landet är mindre "civiliserat" och anses som lätt barbariskt) och handlar om den oäkteprinsen och kungafamiljens lönnmördare villken man får följa ända från barndomen.

/Elin
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jordan... [Edit]

Eller möjligtvis George R R Martin. På svenska heter Jordans böcker "Sagan om Drakens återkomst" och på engelska Wheel of Time. Martin tror jag inte är översatt till svenska än. Hans böcker heter "A song of ice and fire" och första boken i serien "A Game of Thrones".

En annan bra fantasy författare (Tycker jag) är Terry Goodkind och hans serie "Sword of Truth" på svenska "Sanningens Svärd(?)"... Han böcker finns i viss grad översatta, även om det är många kvar...

Om du inte är nöjd än kan du ju titta på Ursula k. leguins "trollkarlen från övärlden". hon har fler böcker översatta också...

Edit: kom just på lite fler böcker... Raymond E. feist skriver jättebra fantasy! kanske inte sådär väldigt nyskapande, men det är inte ett krav på att en bok ska vara bra enligt mig, den är däremot spännande som få. Nu talar jag om "Magician" och serien heter "Riftwar Saga" som den heter på engelska... på svenska har dom delat upp den till två böcker och det är bara den första som är översatt: "Trollkarlens Lärling" heter den och på svenska heter seien "Kriget om rämnan" eller nått sådant (rämnan finns med i alla fall...). han har även många andra böcker översatta på svenska...

Har du inte läst Narnia så gör det! Dom är riktigt bra! Bland det bästa jag har läst faktiskt....

/Herr Balderk
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Fantasy?

Det är ju lite en definitionsfråga vad som är fantasy, men den svenska författaren Andreas Roman har ju skrivit några bra fantasyböcker. Dessa har jag dock inte läst, men jag har nyligen införskaffat hans bok "När änglar dör", som i princip är hur Satan/Lucifer upplever det som bibeln skildrar. Säkert en intressant bok och garanterat annorlunda, jag har dock inte hunnit börja läsa den än.

/Skuggvarg
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
David Eddings, alla som är översatta.

Peter Morwood, Aldric Talvalin böckerna, finns översatta till svenska under Äventyrsspels boksamling.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
När änglar dör.

Min åsikt om boken är att den är trevlig, men inte speciellt nyskapande. Den lider av samma problem som de flesta nytolkningar av Bibeln lider av (i mina sekulariserade, ateistiska och cyniska ögon): de är för nära originalet. Jag hade samma problem när Kult kom med sin "revolutionerande" nytolkning av skapelsen. Det var ju bara Bibeln rakt av minus vinklingen att Gud är god, oavsett hur illa han beter sig.
Men åter till boken: den är klart läsvärd. Läs den!

/tobias
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
jag kan inte vara med i en disskusion om böcker om jag inte får nömna A song of ice and fire av GRR martin
sedan vill jag ge cred till Minne, Sorg och Törne av tad williams som nämns alldeles för lite på detta forumet!!!!!
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Fantasy?

Kanske, kanske inte...beror på hur mycket tid, energi och lust jag har överskott på. Boken finns annars att köpa i pocket (endast) för ca 59 spänn, men på SF-bokhandeln kostade den 50.

/Skuggvarg
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: När änglar dör.

Problemet är väl att Lucifers fall skildrat ur hans perspektiv var ganska nyskapande när Milton skrev Paradise Lost på 1660-talet, men sen dess har ingen kommit med något nytt. Visserligen har ja inte läst "När änglar dör", men jag har svårt att tro att den lyckas tillföra något till ämnet. Men den kan ju vara bra i alla fall -- "inte riktigt lika bra som Milton" är nog beröm snarare än kritik.

Angående Kult: det var väl ändå inte meningen att det skulle vara en "revolutionerande" nytolkning av skapelsen? Som jag uppfattat saken är Kults metafysik en blandning av gnosticism (demiurgen; Gud skapade världen av misstag/ren illvilja), kabbala och lite medeltida demonologi (det här är alltså inte kritik av kult, det hela fungerade ju uppenbarligen bra)

-JPS- vet inte riktigt vad jag vill säga med det här inlägget.
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Oh ja! Den serien var helt fantastisk. Om man klarar av den rätt tunga stilen han använder. Tyckte den var speciellt bra med åtanke till den totala stämning av misär och lidande som genomsyrar den. Inget kommer gratis till någon.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Fantasy?

personligen tycker jag att alla romans böcker suger pung...
iofs inte läst när änglar dör men hans mundan böcker är värdelösa
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Jordan... [Edit]

Har du inte läst Narnia så gör det! Dom är riktigt bra! Bland det bästa jag har läst faktiskt....

När det gäller Narnia så är frågan om du kommer tycka det i framtiden. Dels så kommer du att ha läst fler böcker och dels så blir du äldre och kan läsa in betydligt mer i Lewis verk än vad snittläsaren av Narnia är kapabel till (gissar att snittåldern ligger kring tio). Läs om Narnia när du är en tjugo år så förstår du vad jag menar...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Några tipps

Eddings är ju bra tycker jag.
Sen så har du ju Elizabeth Moon
Donaldsson är åxå helt ok att läsa..
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Re: När änglar dör.

det var väl ändå inte meningen att det skulle vara en "revolutionerande" nytolkning av skapelsen? Som jag uppfattat saken är Kults metafysik en blandning av gnosticism (demiurgen; Gud skapade världen av misstag/ren illvilja), kabbala och lite medeltida demonologi (det här är alltså inte kritik av kult, det hela fungerade ju uppenbarligen bra)
Min åsikt var en reaktion på en artikel i Sinkadus, där någon (jag tror att det var Åke Eldberg) kritiserade Kult för att det hade en förvriden syn på kristendomen. (Om jag minns helt fel här ber jag om ursäkt.) Min åsikt var att de hade ändrat för lite från den kristna skapelseberättelsen; bara ändrat "det här gjorde Gud för att han är så god" till "det hör gjorde Gud för att han är maktfullkomlig och skraj".

/tobias
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Jordan... [Edit]

Jo det förstår jag ju... Jag var nog tolv-tretton när jag läste den och var den det bästa jag hade läst och upplevelsen finns kvar än. Jag var heltjävla förtrollad om man vill uttrycka det så! Jag vet inte... Fick bara intrycet om att han inte var så gammal... Men jag kan ju ha helt fel... Om han är runt tretton tror jag att det kan vara eb väldigt bra bok för honom...

Tror jag har läst om vissa av böckerna nån gång men minnet är svagt av det (den bok jag vet jag har läst om var "hästen och han pojke", nästan den bästa boken tyckte jag då...)

Men i mitt gillande av Narnia är det alltså mycket nostalgi...

Förresten! Vad kan man läsa in? är de rasistiska eller något? :gremfrown:
Jag är 17 nu (fyller 18 i march) räcker det? :gremwink:

/Herr Balderk
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Re: vilken av dem? [nt]

Hela serien var bra. The Dragonbone Chair, och de andra som jag inte kommer ihåg namnet på. Det var fyra stycken, men två av dem var en del i två böcker, så den kallas triologi....

Om det är detta du undrar över?
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Fantasy?

Om det är hans sätt att skriva som enligt dig suger pung, kanske du inte ska läsa "När änglar dör". Men om det är hans sätt att beskriva Mundana som suger, tycker jag nog att du ska läsa den här boken.

/Skuggvarg
 
Top