DoD Följt reglerna på riktigt?

damogn

Hero
Har någon här spelat alla (eller åtminstone de flesta) versioner av DoD på riktigt och följt reglerna exakt som de presenteras? Händer det någonsin?

Jag spelade DoD i högstadiet och hade tillgång till expertböckerna, men jag mest hittade på allt, så jag har aldrig spelat DoD på riktigt.

Jag hade gärna hört era erfarenheter kring de olika versionerna om ni spelat dem exakt som de står. Jag är inte intresserad av vibe, nostalgi eller husregler.

Ja DoD -82/84/85/EDD/SDD spelade vi nog enligt reglerna nästan jämt.

I början kanske man inte fattade allt och vid olika tillfällen kanske det smög in sig nåt fel.

Men så gott jag minns spelade vi helt regeltroget. Mycket av det kan jag ju fortfarande utantill nästan 40 år senare.

DoD -91, Chronopia, Riots och Ligans har jag inte spelat så mycket så jag vet om vi kanske spelade fel.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Ja DoD -82/84/85/EDD/SDD spelade vi nog enligt reglerna nästan jämt.

I början kanske man inte fattade allt och vid olika tillfällen kanske det smög in sig nåt fel.

Men så gott jag minns spelade vi helt regeltroget. Mycket av det kan jag ju fortfarande utantill nästan 40 år senare.

DoD -91, Chronopia, Riots och Ligans har jag inte spelat så mycket så jag vet om vi kanske spelade fel.

//EvilSpook
Är de väldigt olika varandra eller ej?

Är de väldigt olika varandra eller ej?
ja och nej.
De har ju en BRP kärna som är en simpel grundkonstruktion i botten.

Versionerna från slutet av -80 s början av -90 har en hel del extra påhäng med kroppsdelar och att man köper grundegenskaper och färdigheter.

Riots DoD6/7/webbbaserade är väl egentligen en ganska habil BRP som de lyckades göra onödigt krånglig?

DoD2016 tror jag ingen minns?

Ligans är mer Neotrad och modernt regelverk bakom fasaden men med nostalgiska influenser för att det ska kännas som DoD.

Men vi pratar om mer än ett dussin olika regelversioner, så det går såklart att lista skillnader i all evighet om man vill.

//EvilSpook

Om "följt reglerna på riktigt" betyder ordagrant följa reglerna och aldrig lägga till någon husregel så har jag nog aldrig följt reglerna i ett rollspel på riktigt, DoD eller nåt annat för den delen😅 det känns lite som i hobbyns natur att alltid vilja pilla lite här, "förbättra" där osv

1993 gick jag med i en spelgrupp som i DoD -91 räknade på differenserna för anfall vs parad/undvika i strid. Exempel: om försvararen lyckades parera och slog 3 under sitt FV hanterades detta som en normal träff om anfallaren lyckades och slog 4 under sitt FV.
Detta är inte RAW (jag ser att det finns en tabell på sidan 17 i bok II i mitt exemplar) men jag vet inte var det kom ifrån. Husregel? Sinkadus? Splatbok? Det var hur som helst så etablerat i den gruppen att jag bara tog seden dit jag kom under alla år.

Back