Nekromanti Får folk boka lokaler i föreningens namn

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Frågan dök upp i chatten:

Ska en enskild medlem få boka lokaler hos Sverok i föreningens namn?

Nedanstående information gavs av den som frågade, så jag vet inte om det faktiskt stämmer:
Det som krävs är tydligen att minst en person som är medlem i en förening i Sverok Stockholm gör bokningen, men man får tydligen släppa in icke föreningsmedlemmar i lokalen.

Bokningen görs i föreningens namn, inte den enskilde medlemmens.

Detta skall enligt utsago vara gratis.


Så:
Någon som vet vad som gäller?
Hur ställer vi oss i frågan?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Är vi ens med i Sverok Stockholm?

Jag är inte paranoid vad gäller att just den här personen ska göra något dumt, jag skulle kunna säga "ja" utan att veta mer baserat på att snubben faktiskt tagit kontakt med oss. Däremot vill jag ha någon sorts begränsning på det för framtiden, för jag är lite paranoid om det skulle bli så att vem som helst registrerar sig hos oss för att direkt boka en lokal och sedan inget mer.

Allra helst skulle jag vilja säga att arret ska vara såpass öppet att det är meningsfullt att starta en tråd om det i föreningsforumet. Det behöver inte vara ett konvent för det - jag skulle vara okej med "vår DnD-grupp, sedan tidigare etablerad, kommer spela i Sveroks lokaler från och med nu. Hör av dig om du är intresserad av att gå med i gruppen (men dyk inte bara upp, för vi är liksom mitt i ett äventyr)."

Så, jag vill höra vad de ska göra och allra helst se en tråd om det i föreningsforumet, men mer än så tycker jag inte vi behöver kräva.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Lustigt att du säger det. Det är, som jag har förstått det, det här som är arrangemanget i fråga:
https://www.rollspel.nu/threads/59204
Av anledningar jag inte är säker på skulle de kanske behöva en alternativ lokal för kommande träffar.

Jag tycker Pilzemans tankar är bra! Så vem vet vilket distrikt vi tillhör?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Sveroks stadgar:
31§… Medlemsföreningar, med säte inom distriktets upptagningsområde, konstituerar distriktet, väljer dess styrelse och fastställer dess stadgar.
Så, vi hör nog inte till Sverok Stockholm.

Info om kansliet för Sverok Stockhom:
Vad ska kansliet användas till?
Kansliet är i första hand avsett för administrativ verksamhet. Här är man välkommen att hålla möten och planera arrangemang. Man kan också använda kansliet för att producera trycksaker eller annat material. Vill du hålla en studiecirkel eller mindre föreläsning är det också välkommet. Spela spel på kansliet? Det är helt okej ibland, men vi vill inte att kansliet blir en spellokal med regelbundna föreningsaktiviteter.
Detta gör att det inte heller känns så värt att gräva mer i, tyvärr.

Det finns ett kansli i Linköping också, men det är Sveroks egna administrationssäte och där gör de massa saker själva - jag ser inte att man kan boka det alls, och än mindre som spelare.

Om rollspelare här i WRNU letar efter spellokal borde vi skriva ihop en lista på saker att peka dem mot, typ… var inte Möller med i Vita Älgen? Krank & co. har Omega? Ta kontakt med dem, fråga hur läget ser ut… För tillfälliga spelträffar på Stockholmskansliet, eller för den delen om någon annan i framtiden vill boka kansliet till de saker som de hellre vill att det används till, kan man ju fråga sådana Stockholmsföreningar vi "känner" om man kan gå genom dem.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Alltså är frågan inte så relevant just nu. Vi hör inte till stockholm och det distrikt som vi hör till hyr inte ut lokaler för spelande.

Kanon, det var ju enkelt =)

Jag meddelar frågeställaren på en gång och nu vet vi var vi hör!
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Pilzeman said:
Om rollspelare här i WRNU letar efter spellokal borde vi skriva ihop en lista på saker att peka dem mot, typ… var inte Möller med i Vita Älgen? Krank & co. har Omega?
Varken Vita Älgen eller Omega har egna lokaler (även om Vita Älgen så smått letar efter sådana)

Här på södra sidan om Stockholm så har Unionen lokaler man kan spela i. Smash på Södertörns Högskola kan också vara ett alternativ, de har spel varannan torsdag och om man frågar snällt får man säkert ett bord för rollspel där då.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Däremot är ni bosatta i Stockholm, så om man nu har ett arr som är perfekt gjort för att boka Sverok Stockholms kansli så kunde man prata med Vita Älgen eller Omega. Men i det här fallet ska vi nog inte säga det, eftersom det gällde vanligt spelande vilket kansliet inte var så sugna på.
 
Top