Få folk att läsa ens grejer

Har du testat att ta betalt? Då kanske folk förmodar att det är bättre grejer och blir mer intresserade...
Ja, jag håller med. Min bror gjorde konventstidningen Löken och den var gratis. Det brukade sluta med att Löken låg överallt på golvet på konventen så han bestämde sig för att ta en krona för dom och helt plötsligt värderades dom annorlunda och tidningarna behölls.

Dra iväg åtminstone en Pay what you want. Ge spelet lite värde.

Buddistiska kvinnor i medelåldern från Uralbergen som hejar på Hammarby klarar inte av att spelleda mina coola kampanjer!

Efter att ha läst kampanjen Fröken riddaren och Djävulen så förstår jag det verkligen! Det är skandal!

Det finns åtskilliga försvårande omständigheter som jag ser det:
  • En intrig som bygger på Kristna föreställningar om djävulen och de sju dödssynderna.
  • Riddarromantik av ett västeuropeiskt snitt. Och dessutom med djävulsdyrkande kvinnliga riddare.
  • Inga sportreferenser över huvudtaget utan en bakgrundshistoria som kretsar runt maktbegär och djävulens lockelser.
  • Beskriver ungdomliga nycker och förälskelser.
Dessutom är materialet så omfattande att en medelålders person som är upptagen med att heja på Hammarby kan svårligen avsluta kampanjen före pensionering.

Som något av en hoarder vad gäller data så införskaffar jag herrejössesmycket mer än jag ens har en chans att läsa när det kommer till open-source/abandoned-ip material. (Vadå, alla har väl minst en kopia av wikipedia nedladdat samt snapshots av gamla webbsidor och forum?!?? #detärnisomärkonstigaåjagsomenormal)

Det ligger mycket i att man sätter större värde i saker som man betalar för. Sådant tenderar jag att åtminstone skumma igenom åtminstone en gång för att "dyrt jue, nu ska dopaminet in en extra gång!", men kanske framför allt att jag försöker begränsa inköpen till författare/skapare jag vill sponsra med en peng, stor som liten. Större peng blir det kanske bara om det gäller material/fiktion jag verkligen vet att jag redan är ett fan av, men en tia i kostnad (eller PWYW) ökar markant chansen att jag läser något som är längre en än gratis A4.

Relaterat så tycker jag att vi alla kan bli bättre på att rapportera när vi läst (eller rentav spelat!) varandras grejor.
100% detta.

Jag har flera anledningar till att jag försöker skriva recensioner av det mesta jag ser/läser. Det hjälper mig att sortera intrycken, det hjälper mig att minnas grejer eftersom jag måste upprepa dem i huvudet – och det finns en chans att den som skapat vad det nu är uppskattar det.

Jag känner ofta att rollspelssläpp är lite som att kasta ut saker i ett svart hål. Man kanske får en recension i Fenix, men så mycket mer än så är det sällan. Jag har ändå sålt en hel del böcker vid det här laget, och då och då nämner nån här på forumet i förbigående att de spelar Kutulu eller så, men överlag har jag ingen aning om ifall nån spelar mina grejer eller ens läser dem.

Jag ger bort alla mina grejer gratis för det är äckligt att tjäna pengar. Men jag får vampyriskt liv från uppmärksamheten när folk läser mina saker så jag vill att det ska hända.
Man skriver ett inlägg på WRNU... ;)

Well, attention is also a trap, even if you get 10/100/1000 views/downloads, you will want 11/101/1001 views/downloads. It never stops. So be careful what you wish for.

One way to promote your games (free, pay what you want or commercial) is to offer them on conventions. I'm offering Mars to Stay and Death of Rapacus at LinCon this year.

Men det fick mig att tänka, vad kan jag göra för att få fler att läsa mina grejer.? Vilka tips har ni?

Gör du något som ingen annan gör? Vad tydlig med vad det är i så fall. Det tror jag är en bra början.

Själv fastnar jag ofta för produkter som innehåller nya (eller åtminstone elegant gjorda) lösningar på välbekanta designproblem. Eller kanske produkter med en helt egen vinkel. Eller bara gör saker väldigt effektivt. Eller kanske, i åtminstone en del fall, bara väldigt mycket (typ 1000 nya varelser istället för 30).

Att bara säga att man vill bli läst (det vill de flesta som skriver saker) tycker jag inte räcker. Det behöver vara något icke-generiskt, något som är tillräckligt originellt för att sticka ut ur mängden. Då blir det också begripligt varför vi ska lägga tid på att läsa.

Last edited:
Jag skrev den här recensionen just för att jag ville förklara varför man ska läsa de grejer som @God45 skriver och vad som gör hans grejer unika.

Okej, men det där med att strunta i korrekturläsning gör mig dock inte alls sugen på att läsa… Jag kanske är en präktig och tråkig pluggis eller något sådant, men för mig är det viktigt att texter är välskrivna och genomarbetade. Det kan de vara även om estetiken är punkigt rå.

Jag är fullt medveten om att det här är en impopulär åsikt, men den är också uppriktig. Att jobba med språket och därmed bry sig om dem som läser är viktigt om man vill nå ut. Allt är inte enkelt och bekvämt, även om jag emellanåt får känslan att det är vad en del här inne helst vill höra (eller snarare läsa).

Skrivande kan vara fantastiskt kul, men förr eller senare infinner sig någon typ av friktion och då får man försöka ta sig igenom det. Ofta genom att lära sig något nytt. Det går inte att komma runt att man får slita en del.

Jag tror inte att jag har några bättre svar på de frågor som ställdes i trådstarten.

Last edited:
Back