Nekromanti Färg eller svartvitt?

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Vi har hört en del önskemål om att övergå till att trycka Fenix helt i färg. Vad tycker ni läsare på detta forum?

/a & t
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Är ju en kostnadsfråga...väl? Om färgtryck är på bekostnad av innehåll (sidantal, artikellängd etc) säger jag nej tack. Om inte? Varför inte? Därmed inte sagt att det inte är bra som det är, dock.

- Ymir, utan klagomål
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Pengar är naturligtvis alltid en faktor;-) Frågan är hur mycket trevligare ni läsare skulle tycka att det vore, så vi vet hur högt vi skall prioritera det hela... Delvis handlar det väl om vilka förändringar som ligger närmast till hands;-)

Att dra ner sidantalet för att ha fler färgsidor är dock inte ens ett alternativ - vårt stora problem är att vi skulle vilja ha ännu mer utökade nummer än vi haft hittills,-) Det är möjligt att vi kommer att ha något rejält extratjockt nummer i år, som då kommer att bli något prishöjt som lösnummer (prenumeranter får dock, som alltid, de extra sidorna "på köpet*).

/a & t
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Svartvitt

Jag tycker inte att det är nödvändigt med fler färgsidor än vad ni har nu -- ni skulle t.o.m. kunna banta ned dem något utan att jag skulle märka det.

Jag tycker nog att de flesta illustrationerna gör sig bäst i svartvitt och när det är frågan om rena textsidor så tänker i alla fall inte jag på om ramen är lila eller grå.

/ Peter
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Färg som tema?

Slog mig bara. Varför inte ett färgtema i Fenix. Ge en färg dominarande inslag.

Artikelrubriker som:
Magins okända färger
Under Zonens brinnade himlavalv
Mundanas grönskande landskap
Blodröd Sol i Arizona
Synlighetstest av Painballkulans färger
Kulörens inverkan på tärningens slumpresultat
Bakom min färgglada spelledarskärm kan jag vara mig själv...

Eller ett helt nummer i svart/vit tappning. Även då omslag och annonser som kanske även ger annonsörerna en liten utmaning.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Personligen tycker jag att upplägget som det är nu är mycket bra (och säkerligen en hel del billigare än en tidning helt i färg) och fungerar utan större problem. Det skulle väl kunna krångla om allt fler artiklar kommer in med färgbilder...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Färg är ju alltid trevligt, men jag tycker det viktigaste är att se till att Fenix överlever och att ni inte drar på er en massa kostnader. Konceptet som det är idag fungerar bra. En idé som jag gillade från Sinkans tid kring nummer 30 eller så var att äventyr gjorde som en inhäftat bilaga i mitten av tidningen, med billigare papper. Jag säger inte att ni skall göra så, men kan vara en idé för att få in fler sidor till vettigt pris.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Jag ser inte riktigt poängen med fler färgsidor. Jag är rätt konservativ när det gäller layout och tycker att layouten i Fenix är bra som den är nu. Jag har dock ingen som helst kunskap i området - bara subjektivt tyckande. Jämför man med "nya" Sverox eller Dragon, de övriga speltidningar jag läser med någorlunda regelbundenhet, föredrar jag helt klart Fenix eftersom den är mest lättläst och inte försöker hotta till det med jobbig grafisk design som för vissa kan se cool ut, men som bara ger mig huvudvärk.

Så kort och gott - jag skulle nog se det som en försämring med fler färgsidor, eftersom det ger redaktionen större möjligheter att göra det jobbigt för mig att läsa, vilket är en risk jag inte vill utsätta mig för.

//Henrik
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Vartsvitt

Jag tycker, jo, det gör jag faktiskt, att det egentligen inte spelar någon roll. Det är bra som det är nu och är det bara för att göra av med lite pengar så utöka hellre numret med en sjuhimlarns massa sidor istället, är det inte för att göra av med lite extra slantar så ser jag faktiskt inte riktigt poängen. Typ. :gremsmile:
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Om färgen innebär någon slags kompomiss på något annat, till exmpel sidantal, så är det inte alls värt det. Sidantal går långt före färg enligt mig.

Jag skulle vilja se mer artiklar i fenix med samma eller större bredd. Man måste ju få ut något av varje nummer.

Endast i undantagsfall tycker jag att det blir någon betydlig skillnad med färg, ifall man har någon riktigt fin bild att lägga in (inget snabbt färglagt i dator). Dock kan jag tänka mig att annonsörerna gärna kör sina sakeri färg, och det gör inte mig något om det håller tidningen vid liv.
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Hehe, faktum är att just bilagor är en av de utvecklingsmöjligheter vi just nu sitter och labbar lite med inför framtiden:)

För övrigt uppskattar vi omtanken - vi vill också få tidningen att överleva;-)

/a & t
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,203
Location
Göteborg
Mindre icke-spelreklam, mer allmänrollspelsstuff

Vi har hört en del önskemål om att övergå till att trycka Fenix helt i färg. Vad tycker ni läsare på detta forum

Mer färg ökar intresset för (och den ekonomiska nödvändigheten av) irrelevanta annonser, som Clio. Nu var den tack och lov en bilaga, men det skrämmer mig att det finns icke-spelrelaterad reklam, jag vill inte se ett nytt Codex.

Nej, gör den tidning ni har råd att göra med prenumerationspriser, spelannonser och era anletens svett. Icke-spelrelaterad reklam vet jag inte veta av, men om det är som bilagor kan jag stå ut me't (snarare slänga't). Hellre en tjockare tidning med plats för lite Elimää-artiklar (jag har tjötat om generella rollspelsartiklar i Fenix förr ).

Mer färg är helt enkelt onödigt.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Jag tycker mängd innehåll med kvalitet går före. Det är trevligt med färgomslag och till en del illustrationer är det fint med färg (Birger Barbaren ser nog lite käckare ut i färg). Lite färg här och var livar upp tidningen men helt i färg är inte särskilt prioriterat för min del.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tja, om jag som kommande prenumerant får önska lite så skulle det vara trevligt med några färgfoton & resten i svartvitt.
För min del så kvittar det om det är färg eller inte, båda funkar lika bra !

/ Johan K, som hoppas på att inbetalningslappen till fenix kommer snart..
 

Azk3r

Veteran
Joined
26 May 2003
Messages
75
Location
Jönköping
Jag gillar när tidningen nästa känns som en rollspelsmodul istället för just en tidning. FlashigaCodexliknande artiklar är jag helt enkelt inte mycket för. Birger, rollspelsannonser, o en o annan bild är snyggt i färg. Men försök att inte kladda till det för mycket.
Som det va i senaste nr är ok, men inte mer.

För att svara på frågan. Som de flesta andra tycker även jag att mer färg inte är så nödvändigt. Om ni lägger på mer så gör det med eftertanke.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Mindre icke-spelreklam?

Jag tycker att reklam överhuvudtaget är i vägen i en tidning, alltså ska så liten andel som möjligt av sidorna vara reklam. Vilken reklam det sedan är struntar jag fullständigt i (så länge själva annonserna inte är så fula att man får gråstarr). Alltså, ta in den reklam som ger mest stålar!

/RipperDoc - IMHO
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Cool idé!

Jag gillar när tidningen nästa känns som en rollspelsmodul istället för just en tidning.
Det var en cool idé!

Vad tycker ni om att man ska ha en sida med en generisk karta med i varje nummer? Typ, Tempelruinen, eller Värdshuset?

M.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
ja tack !

Vad tycker ni om att man ska ha en sida med en generisk karta med i varje nummer? Typ, Tempelruinen, eller Värdshuset?
Det där är ju ingen dum idé alls !!
Jag skulle iaf uppskatta en sdåan idé välldigt mycket iaf !!

/ Johan K, som fixade prenumationen till Fenix idag
 
Top