färdighetsvärden som spenderbar resurs

Joined
2 Jan 2016
Messages
28
Ett problem jag har med färdigheter som pölar man spenderar (förutom att vi hade tråkigt i vår Gumshoe-kampanj, på grund av systemet), är kopplingen till fiktionen. Igår kunde jag jättemycket Litteraturvetenskap. Idag kan jag ingenting (för poängen är slut). För meta för mig. Men som system tycker jag det är elegant, och tar bort problemet med att erfarenhet på sikt gör de flesta spel ospelbara.
Jag känner igen hur du tänker här, så i det systemet jag planerat återhämtar du alla spenderade poäng på en färdighet nästa dag, så nästa dag har du lika mycket i literaturvetenskap igen. Dessutom kan man göra en handling (som kan ta mellan en runda till en timme) får att få tillbaka lite redan samma dag. Så även när man hamnar på noll är man inte helt körd.
 
Joined
2 Jan 2016
Messages
28
Jag tycker man ska se det som koncentration, energi, etc. Man kan ha en dålig dag, glömma saker man vet, misslyckas med triviala handlingar - och det kanske enbart för att man var i ett knivslagsmål dagen innan. Eller för att man gjort något annat utmattande. Så funkar jag iaf. Inte för att jag slåss med kniv så ofta, men ni fattar :)

Edit: Vilket @Bolongo redan hade påpekat :)

Däremot kan jag tycka att bokföringen blir lite för omfattande. Har egentligen hellre bara 1-3 pooler, snarare än 10 (eller hur många färdigheter man nu har)
5 per grundegenskap så.. öh, 30?

Men tanken är att man ska bara skriva ner de poäng man spenderat på ett löst papper och sudda nästa dag. Så det blir nog bara kanske max 5 pölar man drar från per tillfälle.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Det är ju ett bakvänt sätt att se på det. Du har alltid dina grundkunskaper - för en investigative ability (som Litteraturvetenskap måste vara) får du alltid en massa information helt gratis, utan att göra spends. Men du kan inte formulera hur många banbrytande teorier som helst på en dag, din mentala energi tar slut efter ett tag - det är det spends motsvarar.
Ja, men konstigt att jag har fokus och energi att fundera på Historia, men frågar du mig om Litteraturvetenskap är jag helt slut mentalt. Tycker det fungerar bättre som i Solar där färdigheterna är fasta, men man har allmänna pooler med spends.

Och det här är inte det största problemet i världen, men jag är lite allergisk mot regler som inte är sammanlänkade med fiktionen, i rollspel. Brädspel är så klart en annan grej.
 
Top