färdighetsvärden som spenderbar resurs

Joined
2 Jan 2016
Messages
28
Jag satt och funderade över en regelmekanik som skulle kunna simulera dueller i swashbuckling/kampkonst filmer när jag fick idén om färdigheter som poäng man spenderar som en modifikation till ett tärningsslag/mer tärningar i en tärningspöl.

Man har alltså poäng som man måste hushålla med, för när man har slut på poäng så har man nått nivån på sin kompetens. (man slår fortfarande sin tärning eller liten pöl för färdighetstest, men har motståndaren poäng kvar, för de är bättre, så har de naturligtvis en fördel)

Det finns två sätt att få tillbaka sina spenderade färdighetspoäng och det är först att helt enkelt sova och vakna utvilad nästa morgon. Då får man tillbaka allt.
Man kan även spendera en handling på att centrera och fokusera sig. Tänka över en ny strategi. Analysera situationen. Researcha. Ta en fika (lite kaffe att ge energi).
Allt beroende på vad för färdighet det är man vill återhämta.
Gör man så så kan man återhämta 1t6 spenderade poäng, men dessa poäng måste spenderas innan man får göra ett nytt försök till återhämtning.
Detta kan man göra näsrsomhelst, men man kan inte gå över sitt maximala värde. (så om du bara spenderat 2 poäng och slår en 6:a så för du bara tillbaka de 2 du spenderat.)
Så tar man det varligt och tar sin tid med pauser så är det fullt möjligt att man inte spenderar hela sin färdighetsbank förrän det är dags att vila och få tillbaka allt nästa dag.

Andra konsekvenser av det här är att man får diversifiera sina attacker. I en närstrid så varierar man sin svärdfärdighet med en spark eller ett knytnävsslag för att spendera poäng från Obeväpnad/kampkonstfärdigheten istället.

En annan sak som kan hända är att man inleder en strid med att "testa" motståndaren genom att inte spendera poäng men tvinga motståndaren att spendera sina poäng att modifiera sitt försvarsslag med. Väldigt vanligt att se i filmer. (det ska finnas en teknisk term för det här som jag glömt)

Så. Nu lämnar jag mig öppen för kritik.
Ni kanske tycker det här är stendumt eller kanske inte fattar varför man måste hålla reda på färdighetspoäng som om det vore hit points.

Eller så har ni frågor som "hur skulle det funka i den här och den här situationen?" som jag inte tänkt på, för i nuläget har jag bara kommit på ett koncept som jag gått och grunnat på i några dagar. Det finns saker som jag inte hunnit tänka igenom ännu.

mvh Mattias
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
GUMSHOE gör detta för den ena kategorin färdigheter. Om jag har Weapons 7 har jag sju poäng att spendera för att modifiera tärningsslag när jag slåss med vapen - sedan är de slut tills jag kan göra en refresh, och jag är inte bättre än någon annan.

Det är värt att nämna att många har svårt att ta till sig mekaniken, eftersom de resonerar "hur kommer det sig att jag har blivit sämre nu än jag var förr?"

Det som är snyggt med lösningen är att den ransonerar screentime - även om du är jättebra på att slåss kan du inte vara jättebra hela tiden. Om man dessutom (som i vissa expansioner till de mer action-betonade Gumshoe-spelen) har olika sorts manövrar, funkar det väldigt bra att man betalar för dem från sin färdighetspool också.

(Night's Black Agents har en annan superbra lösning för vapen - det finns en förmåga somheter "Technothriller Monologue" där du berättar hur bra ditt vapen är till det här (ungefär som Dirty Harry när han pratar om sin .44 Magnum), och så får du refresha fyra poäng i vapnets färdighet. Det gör att man inte behöver ha långa vapenlistor, utan den som har förmågan kan lägga fram vad som är så bra. :) Bästa vapenporr-lösningen någonsin!)

Refresh är också intressant, för att det typiskt sett händer antingen efter ett kortare äventyr, eller när man får en chans att hämta sig, oberoende av om det är att man lyckas ta sig till sitt safehouse eller om man får vila i alvvskogen (TOR gör det sistnämnda väldigt bra också).
 
Last edited:

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Utan frid har också för färdigheter som spenderar resurs, men inte så action orienterat.
Men där kan man inte lyckas med en färdighet när resurserna är slut, och man kan inte misslyckas så länge resurser finns kvar.

Men det låter ju som ett kul system för action och taktik också. Speciellt om man kan blåsa lite resurser för häftiga specialmanövrar
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,606
Location
Uppsala
Låter ju inte helt olikt hur The Riddle of Steel hanterar just strid, där du samlar ihop en pöl av tärningar (som representerar dina färdigheter i bråk) och sedan måste hushålla med dem en runda i taget. Finns mer att läsa om det här: http://www.rollspel.nu/threads/the-riddle-of-steel.78740/post-1110969.

Tycker hur som helst det är en intressant representation av uthållighet och även skapar en intressant dynamik med lite push your luck och andra effekter.

Går ju även att låna idéer från Poker och andra typer av spel som använder bluff och budgivning i öppen eller dold form.

Hur mycket är NN villig att riskera för sitt utfall?

Hur mycket har jag råd att förlora?

etc.

Gumshoe, som nämns av andra, är ju mer till för att lösa specifika problem kring spel med ledtrådar, och representerar ofta expertis istället. (Tycker personligen bäst om Bubblegumshoe, där du även distribuerar ut färdigheter i din sociala grupp och inte nödvändigtvis har alla svar bland rollpersonerna.) Poängen där är mer ett sätt att garantera inflytande och reglera spotlight.
 
Joined
2 Jan 2016
Messages
28
Jättekul att få så mycket positiva svar.

Jag får nog ta och kolla up Gumshoe och The riddle of steel, att det redan finns spel som påminner om min idé gör det inte sämre.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Det av spelen som har mest detaljerat taktiskt utförande är Night's Black Agents, särskilt med PG:n.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,989
Location
Ereb Altor
Jättekul att få så mycket positiva svar.

Jag får nog ta och kolla up Gumshoe och The riddle of steel, att det redan finns spel som påminner om min idé gör det inte sämre.
Jag tycker att du ska kika upp Solar System med. https://www.arkenstonepublishing.net/solarsystem

Det spelet bygger till väldigt stor del på att spendera den typen av resurser du talar om och sedan få tillbaka dem under vissa förutsättningar.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Känns som ett system där man ska sprida ut sina poäng så mycket som möjligt.

I InSpectres har spelarna ett företag och de kan spendera tärningar, från företagets fyra potter, för att boosta sina tärningsslag. I slutet av ett uppdrag får de tärningar till företaget som betalning för sitt uppdrag. Tärningarna var gemensamma för hela gruppen.
 
Last edited:

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Ett problem jag har med färdigheter som pölar man spenderar (förutom att vi hade tråkigt i vår Gumshoe-kampanj, på grund av systemet), är kopplingen till fiktionen. Igår kunde jag jättemycket Litteraturvetenskap. Idag kan jag ingenting (för poängen är slut). För meta för mig. Men som system tycker jag det är elegant, och tar bort problemet med att erfarenhet på sikt gör de flesta spel ospelbara.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Ett problem jag har med färdigheter som pölar man spenderar (förutom att vi hade tråkigt i vår Gumshoe-kampanj, på grund av systemet), är kopplingen till fiktionen. Igår kunde jag jättemycket Litteraturvetenskap. Idag kan jag ingenting (för poängen är slut). För meta för mig.
Jo, det är bättre att tänka sig det som sin screen presence eller en narrativ valuta eller något sådant, och det är oudgängligen meta.

En kul sak med det är att man kan göra en rollperson som lyckas med saker utan att egentligen vara kompetent på dem. Det är ett ovanligt lyckat system att göra en Jack Burton-karaktär i.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Jag gillar det som en pacing-mekanism. Ger en schysst rytm i spelet och många återhämtningsscener som bygger en välbehövliga långsamma scener i spel som annars riskerar att gå för fort fram.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Igår kunde jag jättemycket Litteraturvetenskap. Idag kan jag ingenting (för poängen är slut). För meta för mig.
Det är ju ett bakvänt sätt att se på det. Du har alltid dina grundkunskaper - för en investigative ability (som Litteraturvetenskap måste vara) får du alltid en massa information helt gratis, utan att göra spends. Men du kan inte formulera hur många banbrytande teorier som helst på en dag, din mentala energi tar slut efter ett tag - det är det spends motsvarar.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Det är ju ett bakvänt sätt att se på det. Du har alltid dina grundkunskaper - för en investigative ability (som Litteraturvetenskap måste vara) får du alltid en massa information helt gratis, utan att göra spends. Men du kan inte formulera hur många banbrytande teorier som helst på en dag, din mentala energi tar slut efter ett tag - det är det spends motsvarar.
Det där funkar dock sämre för General Skills, där man bokstavligen inte är bättre än någon annan när poängen är slut.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,989
Location
Ereb Altor
Ett problem jag har med färdigheter som pölar man spenderar (förutom att vi hade tråkigt i vår Gumshoe-kampanj, på grund av systemet), är kopplingen till fiktionen. Igår kunde jag jättemycket Litteraturvetenskap. Idag kan jag ingenting (för poängen är slut). För meta för mig. Men som system tycker jag det är elegant, och tar bort problemet med att erfarenhet på sikt gör de flesta spel ospelbara.
Jag tycker man ska se det som koncentration, energi, etc. Man kan ha en dålig dag, glömma saker man vet, misslyckas med triviala handlingar - och det kanske enbart för att man var i ett knivslagsmål dagen innan. Eller för att man gjort något annat utmattande. Så funkar jag iaf. Inte för att jag slåss med kniv så ofta, men ni fattar :)

Edit: Vilket @Bolongo redan hade påpekat :)

Däremot kan jag tycka att bokföringen blir lite för omfattande. Har egentligen hellre bara 1-3 pooler, snarare än 10 (eller hur många färdigheter man nu har)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Däremot kan jag tycka att bokföringen blir lite för omfattande. Har egentligen hellre bara 1-3 pooler, snarare än 10 (eller hur många färdigheter man nu har)
Antagligen betydligt mer än så.

Det krävs en lång färdighetslista för att något som Forensic Entomology ska kunna vara en egen färdighet…
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Det där funkar dock sämre för General Skills, där man bokstavligen inte är bättre än någon annan när poängen är slut.
Nä, det är oftast fysiska färdigheter, och jag tycker det är helt rimligt att de har en lägre lägstanivå. Fysisk utmattning påverkar din förmåga att slåss mer, än mental utmattning påverkar din förmåga att minnas basfakta.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,989
Location
Ereb Altor
Antagligen betydligt mer än så.

Det krävs en lång färdighetslista för att något som Forensic Entomology ska kunna vara en egen färdighet…
Ja, nu tänkte jag mer generellt som svar på TS fråga, och inte Gumshoe i synnerhet.
 
Top