Nekromanti Färdigheter

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Fördelen med rollspel.nu; det finns många olika spelstilar representerade och därmed stor bredd på förslagen och idéerna.
Nackdelen med rollspel.nu; det finns många olika spelstilar representerade, och därmed blir det lätt ifrågasättanden av det val man gjort.

Kult, Mutant och DoD tillhör mer eller mindre BRP-familjen, vilket har en del för och nackdelar. Exempel på engelskt skräckrollspel med den sortens regelsystem är Call of Cthulhu.

Vill man få en stämning så att spelarna känner skräck kommer BRP att fungera för vissa, medan det blir för mycket meck för andra.

Själv är jag rätt mycket för genre-simulering. Så är det mer verklighetsnära så ser jag helst att det inte är samma färdighet att köra bil som att flyga ett flygplan. Men om det är Buffy-verse, så ser jag inte behovet av att göra skillnad på dem.

I din lista har du för närvarande blandat väldigt breda, samtidigt som några är väldigt specifika. Det behöver inte vara ett problem i sig, men det kan vara värt att fundera på att byta namn på några.
MandaWall;n188708 said:
Här är de jag har nu:
Och deras fgrundvärde från ge:

Akrobatik SMI+PER/4
Astronomi BIL+PER/4
Automat vapen SMI+PER/4
Bluffa KAR/4
Diplomati KAR+BIL/4
Gömma sig SMI+PER/4
Hantverk SMI+VIS/4
Krav maga STY+SMI/4
Medicin & droger BIL+VIS/4
Musik KAR+VIS/4
Myter BIL+VIS/4
Närstrids vapen STY+SMI/4
Ockultism BIL+VIS/4
Rykten & Intrig KAR+BIL/4
Skjut vapen SMI+PER/4
Spel & dobbel KAR+BIL/4
Språk BIL/4
Stjäla SMI+PER/4
Teknologi BIL+PER/4
Undersöka PER+VIS/4
Undvika SMI+TÅL/4
Uppmärksamhet PER/4
Uthållighet SMI+TÅL/4
Överlevnad TÅL+STO/4
Krav Maga är en väldigt specifik stil. Så den kanske skulle kunna namnges som "obeväpnad strid", och Krav Maga används som exempel (själv tycker jag dock att det inte är tillräckligt stor skillnad på obeväpnad och beväpnad närstrid, så de skulle kunna slås ihop till en). Jag skulle också föreslå att inte ha automatvapen som en egen färdighet, utan låta det omfattas av skjutvapen. Eventuellt kanske en färdighet för kastvapen också.

En eller flera färdigheter för att framföra fordon kanske? Jag tror inte det skulle behöva en mer detaljerad än "landfordon", "luftfarkoster" och "båtar", och det skulle kunna räcka med en färdighet för att täcka alla tre.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Jag gillar hur rollspelet Noir hanterade specialisering av färdigheter i tre nivåer, ex:
1. Skjutvapen
2. Gevär
3. Mauser
3. Osv..
2. Pistol
3. Colt .45
3. Beretta M92
3. (Varje specifik vapenmodell)

Osv..

Specialiseringar är i generellt en bra väg att gå (tycker jag), där man får en bonus för sin specialisering (eller ett avdrag utanför). En färdighet som "Överlevnad" ger ju t ex en bas som kan användas i alla klimat, samtidigt som det är stor skillnad om man är specialiserad på Arktiskt- eller tropiskt klimat.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Det gäller ju att komma ihåg att ge tips utifrån Mandas utgångspunkt med ett BRP-liknande regelsystem.

För att fortsätta på Lupus tankar ovan:
Så skulle "Språk" kunna vara en färdighet som en rollfigur kan ha flera stycken av, men som byter namn till de språk rollfiguren kan. Dessutom skulle rollfigurens modersmål kunna ha Bildning som grundchans, men övriga språk som du har angett.
Liknande med "Hantverk".
Om "krav maga" ersätts av "Närstrid" eller "Obeväpnad strid", så kanske denna färdighet även täcker "Undvika"?
En del färdigheter kan eventuellt strykas eftersom de är lika en grundegenskap. "Uthållighet" är kanske så lik "Tålighet" att grundegenskapen kan ersätta färdigheten? Samma sak med "Uppmärksamhet" och grundegenskapen "Perception"? Jag noterar att färdigheten manöver, rörlighet eller liknande saknas, men att detta säkert täcks av grundegenskapen Smidighet.
 

mirandir

Veteran
Joined
15 Jan 2016
Messages
70
När jag började kompilera en lista med färdigheter till mitt egna hemmabygge så hade jag följande lista som utgångspunkt:

http://www.svenskarollspel.nu/wikia/Färdigheter

Ur listan plockade jag samtliga färdigheter som kunde tänkas passa in i regelsystemet och kampanjvärlden (Okult light-steampunk i cirkusmiljö).

Sedan så gick jag igenom den kompilerade listan med följande frågeställningar kring varje färdighet

* Är detta en färdighet som ö.h.t. kan tänkas komma till användning?

Om nej så stryk. Om den inte kan ha ett visst värde för karaktärsfluff. Isåfall kan den förmodligen reduceras till ett binärt ja/nej. (Se nedan).


* Behöver den ha flera nivåer eller räcker det med ett binärt kan/kan inte?

Om ja, så behöver den inte vara en färdighet utan kan flyttas till en annan del av karaktären. Typ förmåga eller expertis eller liknande.

* Finns det en annan färdighet i listan som kan täcka denna färdighets användningsområde utan bli allt för bred?

Stryk och låt den andra färdigheten ta hand om det.


* Är färdigheten relativt snäv och kan med fördel kombineras med en eller flera andra färdigheter.

T.ex samtliga färdigheter för enskillda närstridsvapen slogs samman till en enda färdighet "Närstridsvapen".
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
272
En sak jag skulle fundera på innan jag börjar lista färdigheter som behövs i ett spel är vilken typ av karaktärer som man kommer att spelai spelet. Ifall man spelar James Bond/ Lara Croft liknade karaktärer kanske man behöver dela upp tex stridsfärdigheterna i flera färdigheter men om man ska spela "vanliga" människor som råkar ut för konstigheter som kanske det räcker med en färdighet för avståndsvapen.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
La till Köra fordon och bytte Krav Maga till Kampsport. (Det är jag som hjälper till att göra regelsystemet)
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Jag och John (icarus dream) hittade på detta special färdigheter under helgen. Det är magi färdigheterna som alla karaktärrer kan men de själva väljer vilka de äör vra på.


Alkemi
Ande kraft
Astral projektion
Dæmonologi
Healing
Hypnos
Meditation
Ritualism
Telekensi
Teleportering
Pyro magi
Ængla kraft
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,155
Location
Lund
Du har redan fått ett gäng tips.

Jag hade kikat på ett (mer modernt, än gamla Kult dvs.) nutida skräckrollspel (mina tankar går till WoD) och vilka färdigheter det har och vad det täcker av dina behov.

Min känsla när jag läser den ursprungliga listan är att det är lite plåttrigt (i brist på bättre ord). Andra har t.ex. påpekat att 'Krav Maga' är väldigt snävt. Är det så du vill ha det? Eller kan du tänka dig att ha mer generiska och breda färdigheter (som täcker mer mark) men som kan snävas in med t.ex. någon sorts special-förmågor eller specialisationer. Tänker på att ha ex. bara Slåss eller Närstrid som kan snävas in på mer specifik vapen eller stridsstil (Krav Maga, MMA, Karate, Kung Fu etc.). Jag gillar detta bättre än att ha specifika färdigheter för varje småsak som skall hanteras i färdighetsväg. Det är också, eller brukar vara, lättare att lägga till en ny specialisation eller "feat" än en helt ny färdighet när du kommer på att du vill lägga till någon kampform bortom ex. Krav Maga.

En annan sak (som även någon annan kanske redan har nämnt) är hur väl karaktärer känner till hemligheterna i spelet med en färdighet som typ Ockult. Call of Cthulhu har ju Ockult som inte ger "sann" insikt utan det kräver 'Cthulhu Mythos' (vilket också gör en galen eller får det lättare att bli galen). Vid närmare eftertanke är detta kanske uppdelningen du har mellan Myter och Ockult. Vad är annars tänkt att skillnaden dem emellan?

Rent språkligt så är jag allergisk mot särskrivningar och det förekommer relativt frekvent. Skall du skriva på svenska så bör du kolla på dessa. Ex. 'Närstrids vapen' eller 'Skjut vapen'. Tycker jag såg några även på rollformuläret. Det är egentligen ingen jättegrej och beroende på din publik så kan du skita i det (om det bara är tänkt för dig och din egen grupp så kanske ni skiter i sådana saker).

En lista som jag siktat in mig på hade sett ut ung. så här tror jag (baserat på WoD):
- Bildning (här hade jag inkluderat specifika saker såsom Astronomi, högre matematik, ingenjörskonst av olika slag, humaniora av olika slag, språk med någon sorts specialisationer)
- Teknologi (inkluderar datorer men även annan lite ingenjörskonst med mer praktisk applikation såsom kanske ellära)
- Undersökning (inkluderar research på ex. internet)
- Medicin (praktisk applikation, lappa och laga. hjärnkirugi och liknande är inte direkt inom ramarna för färdigheten)
- Ockult
- Rörliga Manövrar (jmfr. eng. Athletics. Akrobatik känns mer som cirkuskonster för mig. Inkluderar ex. att rida men inte köra vagn vilket är Köra Fordon)
- Handgemäng (slåss i närstrid både med och utan vapen)
- Köra Fordon
- Skjutvapen
- Smyga och Gömma sig (en färdighet, behöver bättre namn men orkar inte tänka efter noggrannare)
- Stjäla (dyrka lås, ficktjuveri osv.)
- Vildmarksvana
- Övertala
- Ljuga och Bluffa
- Ledarskap (inkluderar både att ingjuta fruktan och mod i allierade och motståndare)
- Gatuvana (jmfr. eng. Streetwise)
- Uppmärksamhet

Bubblare:
- Undvika (detta kunde man kunna tänka sig gå på Rörliga Manövrar istället)
- Artisteri (spela instrument, skapa musik, konst eller annat. Själv tycker jag detta mycket sällan används aktivt i spel så jag hade inte själv haft med det)

Cog.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
cogitare;n190673 said:
Rent språkligt så är jag allergisk mot särskrivningar och det förekommer relativt frekvent. Skall du skriva på svenska så bör du kolla på dessa. Ex. 'Närstrids vapen' eller 'Skjut vapen'. Tycker jag såg några även på rollformuläret.
QFT
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Jag har en korrektur läsare som kommer fixa detta då jag vet att det är ett problem. Jag blev mobbad för det i skolan.. :(
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
MandaWall;n190970 said:
Jag har en korrektur läsare som kommer fixa detta då jag vet att det är ett problem. Jag blev mobbad för det i skolan.. :(
Det är lätt att det slinker med en hel del oavsett om man har problem med det eller inte, så oroa dig inte, de flesta verkar använda korrekturläsare, gärna flera eftersom även de kan missa en del ;)
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
.113;n190981 said:
Det är lätt att det slinker med en hel del oavsett om man har problem med det eller inte, så oroa dig inte, de flesta verkar använda korrekturläsare, gärna flera eftersom även de kan missa en del ;)
<3
Tack! Jag blir så glad att nån förstår mig och inte bara hakkar ner på mig som många gör.

<3 <3 <3
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,794
Location
Stockholm
MandaWall;n190986 said:
<3
Tack! Jag blir så glad att nån förstår mig och inte bara hakkar ner på mig som många gör.

<3 <3 <3

Det språkliga är bara en bagatell, bra spel är alltid bra spel ^_^
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
RasmusL;n190987 said:
Det språkliga är bara en bagatell, bra spel är alltid bra spel ^_^
Nåja, det krävs ju ett språk som får en att vilja läsa vidare med. Jag tar mig exempelvis inte igenom Trudvang för att jag tycker det är så tråkigt skrivet.
Däremot finns det ju alltid lösningar på de flesta språkliga problemen/hindren/utmaningarna. Korrekturläsare är en viktig del av det. Våga göra fel när du skriver, men var noga med att be om hjälp så att felen kan rättas till innan spelets släpps :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,794
Location
Stockholm
Guran89;n190989 said:
Nåja, det krävs ju ett språk som får en att vilja läsa vidare med. Jag tar mig exempelvis inte igenom Trudvang för att jag tycker det är så tråkigt skrivet.
Däremot finns det ju alltid lösningar på de flesta språkliga problemen/hindren/utmaningarna. Korrekturläsare är en viktig del av det. Våga göra fel när du skriver, men var noga med att be om hjälp så att felen kan rättas till innan spelets släpps :)

Jag är 100 % ointresserad av spel som läsupplevelse. Ge mig två till fyra A4 och jag skiter i hur det är skrivet så länge spelupplevelsen rockar ^_^
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,187
Sen har vi den där intressanta argumentationen från nån som menade att folk älskar att använda Lovecraft i allt för att han är inkomplett och ofärdig. Så kanske är fantasieggande men inte heltäckande rätt väg att gå? ;)

Skämt åsido, bra korrläsning är såklart ett måste, men det är ju egentligen inte det svåra - det svåra är väl snarare att engagera!
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
RasmusL;n190995 said:
Jag är 100 % ointresserad av spel som läsupplevelse. Ge mig två till fyra A4 och jag skiter i hur det är skrivet så länge spelupplevelsen rockar ^_^

Jag vill bara skriva mitt rollspel som jag tycker om utan att bli mobbad för att folk tycker jag skriver dåligt :(
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,794
Location
Stockholm
MandaWall;n191002 said:
Jag vill bara skriva mitt rollspel som jag tycker om utan att bli mobbad för att folk tycker jag skriver dåligt :(
Rollspel.nu är en tämligen (nåja...) vänlig plats men såklart finns det enstaka haters för alla spel även här. Generellt är nog crowden här stöttande för spelmakare (gud vet att vi behöver fler!) men om folk betalar för en konstprodukt så kommer "rätten" att recensera med på köpet, thats just life < 3
 
Top