Nekromanti Färdigheter och TD

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Nej

Det är enklare än erfarenhetspoäng.
Hur menar du då????
Erfarenhet som t.ex i Dod (Chronopia) fungerar enklare än förbättringsslag och går snabbare. Dessutom så blir det så att en som fått hur många slag som helst kan gå upp minre än en som bara fått hälften. Det tycker jag är KASS.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Va?

Ja, det stämmer att vissa lär sig lättare, vilket kan vara lite trist.. Men jag föredrar det faktiskt framför DoD där man avancerar "obönhörligt" /images/icons/wink.gif. Och vaddå enklare/snabbare? Om du har ett kryss i den där lilla rutan bredvid färdigheten slår du ett slag. Om det misslyckas går du upp. Enkelt och snabbt juh! Personligen tycker jag att det är lättare att hålla ordning på ett kryss. (Ibland glömmer jag ge EP, men kryss får man ju om man förtjänar det, dvs om det var viktigt.)

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Åkej!

1. Om man inte lär sig höga färdighetsvärden lika lätt som i DoD, Dvs du har FV 17. Du utför din färdighet 3 gånger. Du går upp. (Om man har lite svårare att gå upp på högre nivåer så slutar det inte med en gång att alla RP:na har 21 i sina vapen. Vilket är ett väldigt HÖGT nummer.)
2. Man kan använda Illerns motståndstabbel.
3. Slår du "20" och har mer än 20 i färdighet, slå om och lägg till 20. Detta gör att man fortfarande kan misslyckas, jag tycker att det till och med är ÄNNU bättre än Ob-systemet.
4. Man kan ju även lägga till en modifikationstärning, typ +/-Ob1T10. (Slöar nog ner och krånglar till dock.)

DÅ blir det party all day long! Som Ob fast riktigt snabbt!

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Va?

För det första så är det inte hyperenkelt att få ep, perfekt slag och så...
Sen så blir man j*vligt glad av ett perfekt slag så man lägger till ep me en gång vid sin färdighet. Det är lika lätt som ett kryss. För det andra så är det lättare att bara öka när du får tillräckligtmed ep. Att slå ett slag kanske inte tar så mycket tid men det tar ändå tid!
Med detta i tanke så behöver man alltså inte tänka på några slag om man bara använder ep och går upp när man får tillräckligt och slösar inte tid på slag.
Därför är det lättareoch snabbare.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Åkej!

Jo, Illers tabell känner jag inte till...
Det där med höga värden kan jag hålla med om, och det är j'vligt bra så på det viset är det som du säger bättre än Ob-tärningar.
Det där sista tror jag bara krånglar till, enligt mig ingen vidare idé...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ännu en variant

Pendragons system:

Slå 1T20, dels under ditt färdighetsvärde, men också över vad motståndaren slår. Skulle du ha ett värde på över 20 lägger du till den delen av värdet som överstiger 20 till tärningsslaget. Har du 25 så lägger du alltså till +5 till din T20.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: Var inte rädd

Med jag tycker det är trist när chansen att gå upp inte påverkas av hur mycket man använt färdigheten. Det är därför jag har erfarenhetspoäng i TD. Sedan måste man slå ett slag i alla fall vars odds påverkas av erfarenhetspoängen. Takten blir ganska förutsägbar men inte helt. Dessutom tycker jag inte att det blir väldigt mycket krångligare (i TD i alla fall) men säg gärna emot mig (gladast blir jag förstås över medhåll ;)

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: Åkej!

Om man har lite svårare att gå upp på högre nivåer så slutar det inte med en gång att alla RP:na har 21 i sina vapen. Vilket är ett väldigt HÖGT nummer.)

T. ex. i TD är det inte så lätt att gå upp. Man kan ganska lätt skapa en karaktär med högt fv men då måste man lägga tid på att underhålla färdigheten i spelet sedan.

2. Man kan använda Illerns motståndstabbel.

Mmm, det är alltid lika smickrande att bli nämnd som ett alternativ (åtminstone som ett positivt sådant...)

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Huh?

Man får ju EP för varje LYCKAT kast?
Iallafall är tidskillnaden mellan de två systemen
VERKLIGT minimal så därför rundar vi väl av det här nu?

/Såja, nu slutar vi debattera och är vänner. Saft, någon? /images/icons/smile.gif
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Tja

I EONs försvar måste jag säga att man inte får kryss så ofta, så när man får dom så har man antingen lyckats riktigt bra, eller använt färdigheten många gånger. Det första alternativet är ovanligt = Det händer oftast bara en gång/spelmöte och det andra.. Ja, då kompenserar man ju för antalet.

Men igentligen är det inte SÅ stor skillnad på systemen. Fast jag föredrar EONs. (Hehe)

/Såja, nu slutar vi debattera och är vänner. Saft, någon? /images/icons/smile.gif
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
VAAA?

DoD 5? Chronopia? Jag snackar Chronopia, mannen! Perfekta kast? Då måste jag ha MIIIIISSAT något..

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: VAAA?

Jopp, i chronopia är det perfekta slag man går upp på, annars skulle man ju gå upp hur snabbt som helst!
 
Top