Nekromanti Färdigheter och TD

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jaja jag vet.. Jag har tagit upp Ålder, Familj, Grundegenskaper... Men ändå! Jag har laddat ner Terra Draconis och läst och läst.. En saker verkar /images/icons/smile.gifMUMS!/images/icons/smile.gif nämligen färdighetssystemet.. Att svårigheten är i propotion till motståndsvärdet och så vidare.. Men det står också att (Inte helt korrekt citat) en höjning med 5 när man ligger på 1 är en sexdubbel höjning, men en höjning med 5 när man ligger på 15 bara är en höjning med 33,33%
Är det? När man har 15 på en 1-20 skala så är det vid normalsvåra slag 1/4 chans för misslyckande. När man har 18 så är det 1/10 chans för misslyckande.

Alltså: Färdigheten höjdes med 25%, chansen att misslyckas minskades till 60% av den ursprungliga chansen att misslyckas. Strider inte detta mot uttalandet? Eller har jag missat något? Jag skulle verkligen VERKLIGEN vilja kunna använda ett system som är snabbt OCH har Ob-systemets flexibilitet. (Som detta verkar ha.)

Annars funderar jag på att slå färdigheten med 1T20, och om man kommer tillräckligt nära ett misslyckande måste man slå om på något sätt. Dvs, man kan fortfarande misslyckas även om man har färdighet 25. Kommentera tack! Och Illern, du kan väl förklara för mig?

Ondska är svaghet
-Var stark.

Med dom orden lämnar han er.
Krigaren Arvidos.
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
inte en massa t:6or med svårighets grad och skit..
använd T20:an i stället

...och hör sen!
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
En saker verkar MUMS! nämligen färdighetssystemet..

Tack!

Angående färdighetsslagen så skall det (om jag inte gjort någon miss någonstans) bli som så här:
fv 15 mot normalsvårt (4) ger att man lyckas på 1-19 (väl lyckat till och med) då färdighetsvärdet är så mycket högre, näst intill fyra gånger högre än svårigheten. Chansen att misslyckas blir alltså 1 på 20/5%. När man slår 20 misslyckas man alltid och riskerar att fumla vilket händer om man misslyckas med ett likadant slag igen. I det här fallet misslyckas man alltså om slår 20 två gånger på raken vilket ger 0,25% risk för fummel. Om man har 18 mot 4 blir det samma sak då man redan innan fv 15 (mot 4) uppnår största möjliga chans att lyckas nämligen 95% - väl lyckat, 4,75% - misslyckat och 0,25% - fummel.

Man skall inte slå lika med eller under fv X utan man går in i försökstabellen vid fv X och svårighet Y och där raden och spalten möts finns ett tal. Det är detta som man skall slå lika med eller under för att lyckas/få väl lyckat.
Det blir alltså väldigt lätt att lyckas med något normalsvårt med fv 15 (se ovan), 50/50 mot 15 och toksvårt mot t. ex. 32.

Citatet (från förordet?) syftar till kostnaden för färdigheterna. Varje nivå kostar lika mycket hela tiden. Om man vill fördubbla sin skicklighet, alltså klara sig 'automatiskt' mot dubbelt så hög svårighetsgrad måste man fördubbla sitt färdighetsvärde. Om man har fv5 måste man skaffa 5 nivåer till (5 p.), har man fv 15 räcker det inte med 5 nivåer utan det krävs 15 nivåer (15p.). Alltså blir det mycket kostsammare att bli t. ex. dubbelt så bra ju högre färdighetsvärde man har.
Om man har fv 2 klarar man sig 'automatiskt' mot 1, om det höjs med 5 nivåer klarar man sig 'automatiskt' mot 3 (egentligen 3,5). Man har alltså blivit 3,5 ggr bättre.
Har man fv15 klarar man sig automatiskt mot 7 (egentligen 7,5). Om man höjer det med 5 nivåer klarar man sig 'automatiskt' mot 10. Man har alltså blivit 33% bättre.

En kolossal massa text, hoppas att det blev klarare och att jag inte missförstod något...

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Terra Draconis

Nu är det här inga svar på frågorna, jag såg bara att det talades om Terra Draconis.
Jag har hört en del om spelet även om jag inte hunnit titta på det särskilt noga själv. Jag har hört att världen påminner om antikens Grekland, är det så? Vore ganska häftigt i såna fall.

Don Kennetho
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ah!

Åååkej! Fungerar det bra då? Är det lika nyanserat som ObT6 och lika snabbt som T20?

Ondska är svaghet
-Var stark.

Med dom orden lämnar han er.
Krigaren Arvidos.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: Terra Draconis

Om man skulle beskriva 'huvudkulturen' så hade den ett 'egyptiskt' ursprung och utvecklades till att bli mer 'grekisk' och sedan mer 'romersk', alltihop i antik tappning. Så den är nog i det 'nu' som jag beskrivit den mer lik Rom men jag har nog fler grekiska influenser eftersom kulturen utvecklats ur ett grekiskt stadie vilket den romerska inte gjorde på samma sätt.

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: Ah!

De flesta handlingar kan få utfallen; särskilt lyckat, väl lyckat, misslyckat, kasst eller fummel. Smaksak om man tycker att det är tillräckligt nyanserat...
Beträffande snabbheten så slår man i regel bara en t20. I t. ex. en strid, så slår inte bägge parter utan man jämför värdena och slår en t20.
Fungerar bra? Det skall du inte fråga mig, jag har ju konstruerat systemet och trivs med det. /images/icons/smile.gif

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jajamän.

T20:an är snygg, T20:an är snabb
Använd Illerns system för motståndslag
Och EONS system för erfarenhet
Så är T20:an stark.


Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Eh...

Jag gillar förbättringslag bara.. slå mig inte..

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Onyanserade ObT6 (ot)

Strikt sett är nog inte ObT6 särskilt nyanserat... visst har det en fin fördelning, men det är också allt. Svårighetsgraderna är väldigt grova och fummelrisken är rätt hackig.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ja! Mer makt åt T20:an!

Nu finns det ju sätt att göra T20:an mer nyanserad och då blir det party all day long! (Supertempo.)

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Var inte rädd

Jo, det är tycker jag är fördelen med förbättringslag:
1. Om SL inte tycker dom förtjänar erfarenhet -Då får dom inte det!
2. Takten är inte förutsägbar. (kan vara nackdel, men jag ser det som fördel. Man ska vara glad när man blir bättre!)
3. Det är enklare än erfarenhetspoäng.

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 
Top