Nekromanti Färdigheter, hur många ska det vara?

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
Eftersom det system vi (Tomas "Harold" e hjärnan kan man säga) jobbar på är delvis inspirerat av FATE/Diaspora tänker vi oss något som liknar "aspects" som jag kallar Taggar som tillägg. Dessutom borde det gå att få in mer variabilitet med morfbyten.

Jag funderar på mer typer av handlingar i strid, men jag är osäker på om jag vill komplicera det hela.
 

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
Ja, några såna grupper blir det nog, även om det finns en massa annat i EP som måste med, men kanske delvis faller in i eller ersätter Magi och Vildmark.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Mitt enkla tillägg till tråden är följande:

Vilka färdigheter som ska finnas med ser jag som något som man kan utgå ifrån två saker:
Färdigheternas bredd och deras användningsfrekvens.

Bredden är hur mycket som täcks av färdigheten. Användningsfrekvensen är hur ofta en färdighet används. Den senare brukar det vara en idé att använda som underlag för den förra - om du har en hög färdigheter som används väldigt sällan, och de gör ungefär samma sak, smält ihopa dem. Om du har en färdighet som används till nästan allt, dela upp den i färre. Beroende på din designfilosofi förstås. Lite löst gissar jag på att en färdighet ska användas åtminstone en gång per äventyr, gärna mer.

Sedan går det här ihop med flaggor - RPs färdigheter visar ju också på vad de förväntar sig och vill ha - mycket stridsfärdigheter så bör det kanske bli en del strider, botanistfärdighet så kanske växter borde vara med på nåt hörn (förgiftning, människoätande, exotiska).

För systemdesignen, fundera över vad som lär dyka upp "alltid", plocka dem till din färdighetslista, lämna gärna utrymme för fler färdigheter.

Som några nämnt så är Geminis lista rätt trevlig med sina breda kategorier som kan specialiseras.
 
Top