Den kampanj jag pysslar med nu har ett dussin färdiga karaktärer som spelarna kan välja mellan. De som inte väljs kommer att vara kvar som bakgrunds-NPCs i besättningen, och jag tänker låta spelarna ta med en av dem på sina uppdrag, efter vad situationen kräver. Dör en karaktär, så blir en av dessa deras nästa.
Under kampanjens gång så kan den plocka upp några till.
Fördelen är att jag då kan skriva kampanjen med specifika events där deras historia kommer och biter dem i baken, och de funkar även när det är en NPC som berörs, eftersom det är ett problem för gruppen att lösa, och NPCn är någon de ändå arbetat upp något känslomässigt band till.
Ta tex den här story-arcen, som har bakgrund för tre av dem som samtidigt råkar ge problem (den är undantaget, normalt är det 0-1, men "temat" i just den här är "Oh shit, allt måste göras på en gång! Fuck, fuck, fuck!" med problem som inte kan ignoreras):
http://troberg.synology.me/generica/Generica/Heroica/2. Nations/Campaign/The Great Empire, Luminara.html
Utan färdiga karaktärer är det svårt att "play the long game" i planeringen. Sedan, visst, för att parafrasera Napoleon: "Ingen plan överlever kontakt med spelarna", men här, där jag har en lång kampanj med känslomässiga band, så vill jag åtminstone ha en grov färdplan.
Karaktärerna är väldigt olika, både i praktiska förmågor och personlighet/bakgrund, så det finns något för alla. Rent krasst, jag förväntar mig 4-5 spelare, så mindre än hälften av karaktärerna.