Nekromanti Extraordinära gentlemän med en egen liga?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Strax innan X-men 2 så såg jag en trailer för "League of Extraordinary Gentlemen". Verkar vara en skum blandning av Viktorianska romanhjältar och skum teknologi. Vad tror ni kära forumiter? Kan detta vara en sevärd film?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Det finns en serie med samma namn. Serien är bra. Ergo: Filmen blir kass.
Men jag vill se den ändå, den och den nya Jorden Runt på 80 Dagar som de ska göra. Fram för kostymfilm, matinéfilm och musikaler! :gremlaugh:


Storuggla, champion of the minor movies
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,915
Location
The Culture
Läs serier!

Strax innan X-men 2 så såg jag en trailer för "League of Extraordinary Gentlemen". Verkar vara en skum blandning av Viktorianska romanhjältar och skum teknologi. Vad tror ni kära forumiter? Kan detta vara en sevärd film?
Som Storuggla sa är filmen (löööööst) baserad på en serie skriven av geniet Alan Moore. Konceptet är i princip superhjältar (typ) på 1800-talet. Gruppen består i serien av äventyraren Allan Quatermaine (som tydligen härjade runt i Afrika i olika böcker), Mr. Hyde (som i "Dr Jekyll och..."), den osynlige mannen (från HG Wells berättelse), kapten Nemo (från "En världsomsegling under havet" och "Den hemlighetsfulla ön" av Jules Verne) och Mina Harker (från "Dracula"). I filmen har de lagt till figurer eftersom hjältarna eventuellt är för okända för en amerikansk publik. Därför verkar Tom Sawyer och Dorian Gray ha tillkommit.

Serien är naturligtvis bra. För er som vill läsa den finns den första historien (om hur gänget samlas och hur de bekämpar Fu Manchu (?)) samlat i ett album. Den andra historien (om en invasion av HG Wells marsianer) håller på att avslutas just nu.

Filmen är jag skeptisk till. Den såg ut som all den andra actionsmörjan de gjorde reklam för innan "X-Men 2"*. Läs serien istället (eller se filmen också förresten, men läs serien!).

*Två saker jag höll på att bli vansinnig på: Att alla trailers innehöll samma gravalvarliga basstämma som i alla trailers sa orden "this summer..." och att alla (eller i alla fall många) amerikanska filmer måste ha en fånig bokstavsförkortning i stil med ID4.

/tobias
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Läs serier! (Spoiler)

Gruppen består i serien av äventyraren Allan Quatermaine (som tydligen härjade runt i Afrika i olika böcker), Mr. Hyde (som i "Dr Jekyll och..."), den osynlige mannen (från HG Wells berättelse), kapten Nemo (från "En världsomsegling under havet" och "Den hemlighetsfulla ön" av Jules Verne) och Mina Harker (från "Dracula").
Stämmer bra det... förutom att bruden heter Murray nu i serien (bytte alltså från Harker), men det är bara en petitess.

Serien är naturligtvis bra. För er som vill läsa den finns den första historien (om hur gänget samlas och hur de bekämpar Fu Manchu (?)) samlat i ett album.
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"]</font></td></tr></table>
Fu Manchu? Finns iofs en kines med, men de nämner aldrig det namnet iaf, men den verkliga skurken är ju Professor Moriarty från Sherlock Holmes. (vilket det tar ett tag innan man fattar, därav spoliervarningen)... Kinesen och Moriarty är iofs fiender inom Londons undfre värld, moriarty äger västrasidan och kinesen östrasidan.

/Balderk, gillade också serien
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,915
Location
The Culture
Spoiler här också

Fu Manchu? Finns iofs en kines med, men de nämner aldrig det namnet iaf, men den verkliga skurken är ju Professor Moriarty från Sherlock Holmes.
Jag tror att jag läste någonstans att copyrighten på Fu Manchu inte har gått ut ännu och det är därför han inte nämns vid namn, men jag kunde inte hitta någon bekräftelse på det nu när jag letade.

Visst är det Moriarty som visar sig vara den verkliga skurken. Jag lät bli att nämna det eftersom jag själv tycker så illa om när en sammanfattning av en bok eller film avslöjar något element som inte introduceras förrän halvvägs genom handlingan.

/tobias
 
Top