Nekromanti Extrainsatt årsmöte 3/9 2018

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Extrainkallat årsmöte, 3/9 2018
På grund av förändringar i lagar så kallar styrelsen till extrainsatt årsmöte.

Dagordning
Konto
Beslut om åtgärd
Ökad medlemsavgift
Lägga ner föreningen
GDPR
Konto

För tillfället har föreningen konto hos Nordea via Sverok. På grund av nya regler har Sverok tvingats avbryta samarbetet med Nordea. Detta innebär att föreningen skulle bli tvungen att öppna eget konto mot en bank på egen hand. Detta leder till förhöjda avgifter för att ha ett föreningskonto - från ingen avgift till runt 900 kronor. Detta innebär att nuvarande inkomst näppeligen överstiger den framtida utgiften. Föreningen har för tillfället en del men inga större besparingar (5315:)
Beslut om åtgärd
Ökad medlemsavgift

Ett sätt att lösa problemet med den ökade föreningskonto-avgiften är att öka medlemsavgiften för att kompensera för den nya kontoavgiften. Då vi har ont om medlemmar är styrelsen för närvarande tveksam till att detta är ett hållbart alternativ.

Lägga ner föreningen

Då föreningen inte verkar vara särskilt aktiv så är ett alternativ att lägga ner föreningen och dess ekonomiska aktivitet.

Om vi ska lägga ner föreningen behöver vi bestämma vart pengarna ska gå. Styrelsen föreslår att dessa går till någon aktivitet som främjar rollspel. Ett förslag som framförts är att bidra med pengarna till Rollspelsdraken. Fenix har även nämnts som ett alternativ.
GDPR

Föreningen WRNU har följande lagrad information om sina medlemmar:
Kontonummer
Personers riktiga namn

Dessa har inte använts i något syfte utöver att bekräfta medlemskap hos Sverok. För de som är medlemmar, vänligen bekräfta att vi får ha denna information. Om ni inte gör det så kommer vi ta bort informationen.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Har styrelsen undersökt om det finns någon billigare kontoform hos någon annan bank?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Vad gäller föreningens aktivitet så är den väl lika aktiv som förr? Indierummet, Grottröj, Rollspelsdraken, m.m.

Om föreningen läggs ned föreslår jag att föreningens tillgångar fördelas lika mellan de återkommande arrangemangen. Men skulle det bli en massa tjafs om hur det sker på bästa sätt eller om det är rättvist eller nåt så är det bättre att bara slänga pengarna på Rollspelsdraken.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
anth;n289604 said:
Har styrelsen undersökt om det finns någon billigare kontoform hos någon annan bank?
Ja det har vi gjort och kalelsen till extra årsmöte är pga att vi inte hittat något.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Måste föreningen ha ett eget konto? Kan inte kassören ha pengarna hos sig? Det låter kanske som en flummig lösning, men det är trots allt inga stora belopp vi pratar om, och kassören hanterar ju ändå alla betalningar.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
luddwig;n289645 said:
Måste föreningen ha ett eget konto? Kan inte kassören ha pengarna hos sig? Det låter kanske som en flummig lösning, men det är trots allt inga stora belopp vi pratar om, och kassören hanterar ju ändå alla betalningar.
Nej föreningen måste inte ha ett eget konto där enligt lag.
Vi i styrelsen har pratat om det och ingen av oss är särskillt positiv till att lägga pengarna på en privatpersonskonto pga att insikten i kontot då blir minimal.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Jag har Grottröjs pengar på ett av mina konton, och det är egentligen en ganska dålig lösning. Om skatteverket skulle vilja kolla igenom mina finanser, hur skiljer de då min ekonomi från Grottröjs?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Björn Wärmedal;n289652 said:
Jag har Grottröjs pengar på ett av mina konton, och det är egentligen en ganska dålig lösning. Om skatteverket skulle vilja kolla igenom mina finanser, hur skiljer de då min ekonomi från Grottröjs?
Chansen att Skatteverket skulle kolla dina finanser i sådan detalj är obefintlig, och om det trots allt skulle ske finns ju en rimlig förklaring så du behöver alls inte oroa dig.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vicotnik;n289646 said:
Nej föreningen måste inte ha ett eget konto där enligt lag.
Vi i styrelsen har pratat om det och ingen av oss är särskillt positiv till att lägga pengarna på en privatpersonskonto pga att insikten i kontot då blir minimal.
Personligen skulle jag kunna tänka mig en lösning där Magnus Seter ansvarar för föreningens penga?.
Han ansvarar redan för sajtens pengar
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
anth;n289662 said:
Personligen skulle jag kunna tänka mig en lösning där Magnus Seter ansvarar för föreningens penga?.
Han ansvarar redan för sajtens pengar
Då blir det ändå ett privatkonto som ingen i föreningen kommer ha insikt i, ska även nämnas att Seter inte ens är med i föreningen.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
anth;n289662 said:
Personligen skulle jag kunna tänka mig en lösning där Magnus Seter ansvarar för föreningens penga?.
Han ansvarar redan för sajtens pengar
Vicotnik;n289681 said:
Då blir det ändå ett privatkonto som ingen i föreningen kommer ha insikt i, ska även nämnas att Seter inte ens är med i föreningen.
Konto som inte kassören har tillgång till låter som en logistisk mardröm, både för att hantera utbetalningar samt för att upprätthålla bokförningen.

Sedan, mig veterligen så betalar Seter allt ur sin egna ficka, vilket innebär att han idag inte behöver bry sig om att hålla isär några pengar för forumet.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Från mig till Swedbank:
”Jag är medlem i en liten förening som behöver ett billigt konto. Vi är 10-20 medlemmar och omsätter upp till 2000 kr/år. Föreningen har endast behov av:
- internetbank
- kontoöverföring
- insättning via plusgiro eller bankgiro (kan klara oss utan detta, men det är bekvämt)

För ett antal år sedan var jag medlem i en annan förening av liknande storlek och behov. Den föreningen hade ett konto hos Swedbank som var gratis. Vilka priser kan ni erbjuda för det här i dagsläget?

Mvh BW”

Svar från Swedbank:
”Hej Björn!

Tack för ditt meddelande.
Ett företagskonto i Swedbank kostar inget. Internetbanken med direkt kontoöverföring är också kostnadsfri, men vill man kunna skicka till andra bank/plusgrio så kostar den tjänsten 500kr per år. Vill ni ha ett eget bankgironummer så kostar det 250kr per år.

Ni hittar även mer information gällande föreningar på: https://www.swedbank.se/foreningar

Med vänlig hälsning
Alexander
Swedbank AB (publ)”
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Björn Wärmedal;n289810 said:
Från mig till Swedbank:
”Jag är medlem i en liten förening som behöver ett billigt konto. Vi är 10-20 medlemmar och omsätter upp till 2000 kr/år. Föreningen har endast behov av:
- internetbank
- kontoöverföring
- insättning via plusgiro eller bankgiro (kan klara oss utan detta, men det är bekvämt)

För ett antal år sedan var jag medlem i en annan förening av liknande storlek och behov. Den föreningen hade ett konto hos Swedbank som var gratis. Vilka priser kan ni erbjuda för det här i dagsläget?

Mvh BW”

Svar från Swedbank:
”Hej Björn!

Tack för ditt meddelande.
Ett företagskonto i Swedbank kostar inget. Internetbanken med direkt kontoöverföring är också kostnadsfri, men vill man kunna skicka till andra bank/plusgrio så kostar den tjänsten 500kr per år. Vill ni ha ett eget bankgironummer så kostar det 250kr per år.

Ni hittar även mer information gällande föreningar på: https://www.swedbank.se/foreningar

Med vänlig hälsning
Alexander
Swedbank AB (publ)”
Enligt prislistan som fanns på den sidan tolkar jag det att 500 kronor kan vara rätt, men informationen om varför det kostar 500kr är fel och att det är Internetbanken som kostar 500kr/år. Överföringar till svenska banker är gratis, till bankgiro kostar 1,50kr/st över 500st och till postgiro 3kr/st från första betalningen.

Det är "Bättre paketet - Företagspaket" som kostar 900kr/år, vilket betyder att den som Vicotnik pratade med försökte sälja på tjänster vi inte frågade efter, antingen utifrån lathet eller förbättra sitt säljresultat.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Det ska sägas att jag ställt den här frågan till flera storbanker förut och aldrig fått ett så här tydligt svar. Jag blev rätt förvånad över att det inte bara var en hänvisning till den otydliga föreningssidan.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Björn Wärmedal;n289817 said:
Det ska sägas att jag ställt den här frågan till flera storbanker förut och aldrig fått ett så här tydligt svar. Jag blev rätt förvånad över att det inte bara var en hänvisning till den otydliga föreningssidan.
Måste vara en sommarvikarie som missat att man skall lämna ut otydlig och motstridig information :eek: Jag menar, lämna ut en sida men en faktiskt prislista så att kunden kan kolla upp faktisk information själv, vilket nybörjarmisstag :p
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Googlade på företagsprislista för SEB, Handelsbanken och Nordea

https://seb.se/kundservice/kundservice-foretag/aktuella-priser
Internetbanken - SEB, 700kr
Inbetalning via Bankgiro, över 500st, 1,50kr/st
Vet inte om det omfattar fler kostnader, men 700 är redan över 500, så...

https://www.handelsbanken.se/shb/inet/icentsv.nsf/vlookuppics/a_betalningar_prislista_informations-_och_betaltjanster__villkor_foretag/$file/p011.pdf
Handelsbanken, 500kr/användare för fler än fem användare (kan inte hitta för fem eller mindre). Verkar ta betalt redan från första överföringen.

https://www.nordea.se/Images/154-155917/priser-vanliga-tjanster.pdf
Kan inte hitta pris för Internetbank utanför företagspaketet.
 
Top