Nekromanti [ExtraÅrsmöte 2018] Modul B: Förslag: Nerläggning

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Vicotnik;n293114 said:
Jag kan nämna att jag inte kommer fortsätta som kassör eller i styrelsen efter att min "tjänstgöringsperiod" har tagit slut. Med det sagt så kommer jag agera som det förväntas av mig som kassör fram tills dess.
Tack för allt jobb!
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Lupus Maximus;n293147 said:
Personligen har jag själv aldrig haft någon specifik anledning med föreningen, men varit villig att vara del av styrelsen så att formalia-arbetet sköts. Så att de som vill driva något kan fokusera på det, och att föreningen tuffar och går mellan tillfällena som det finns.

I och med att vi måste behöva betala avgifter till banken, om vi skall ha ett bankkonto (vilket jag själv anser är ett krav om föreningen skall ha en ekonomi), så måste vi minst täcka upp den kostnaden samt annat vi anser är kärnverksamheten.

Enligt min åsikt är Rollspelsdraken det enda som skulle hamna under kärnverksamhet. Så medlemsavgiften skulle behöva vara stor nog för att täcka minst bankkontoavgiften + Rollspelsdraken (vilket innebär sammanlagt någonstans mellan 1500-2000 kronor per år).

Så om föreningen skall fortsätta och ha en ekonomi, så kommer vi vid ordinarie årsmöte antagligen behöva höja medlemsavgiften. Om vi inte tappar medlemmar, så skulle det minst bli 150 kronor per år.

Om spåret är att skippa ekonomi, kan vi gå ner till 0 kronor i medlemsavgift.

Oberoende vilket, så kan vi inte ha en förening om det inte finns tillräcklig många som är villiga att ingå i en styrelse.

Eftersom jag själv inte har något specifikt jag vill använda föreningen till, och inte spelat rollspel en enda gång hittills under 2018, är jag inte direkt motiverad till att driva frågan för föreningens fortlevnad.

Men, så länge det finns intresse att hålla kvar föreningen på sparlåga, där styrelsens uppgift är att utföra det minimum av formalia som finns, och att vid nästa årsmöte justera medlemsavgiften för att täcka den nuvarande utgiften; så är jag villig att fortsätta ställa upp som styrelsekandidat.

Om ingen annan är villig... Ja, så finns det inte något att diskutera.
Jag är inte medlem men kan absolut tänka mig att betala för att hjälpa till om ni beslutar att ha kvar föreningen osv.

Jag har dock inte tid att göra något mer aktivt men kan kanske övertalas att vara med på nått möte om det behövs och jag inte jobbar eller så..
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Vicotnik;n293186 said:
Jag kommer fortsätta driva Indierummet oavsett om föreningen finns. Men som Lupus sagt så existerar roll up'en som står utan för Indierummet tack vare stöd från föreningen, det är inget jag skulle ha skaffat till Indierummet för egna pengar.
Finns det något annat du kunde använda föreningens pengar till att fixa?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
.113;n293202 said:
Finns det något annat du kunde använda föreningens pengar till att fixa?
Jag har övervägt att köpa in pennor med texten rollspel.nu på som man skulle kunna dela ut de som arrar olika saker runt om i sverige och på så sätt kunna marknadsföra forumet.

Men jag har inte velat använda föreningens pengar hur som helst då jag även haft rollen som kassör och det har inte kännts rätt för min del.
Så nej jag har inte använt dem till något annat.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Vicotnik;n293210 said:
Jag har övervägt att köpa in pennor med texten rollspel.nu på som man skulle kunna dela ut de som arrar olika saker runt om i sverige och på så sätt kunna marknadsföra forumet.

Men jag har inte velat använda föreningens pengar hur som helst då jag även haft rollen som kassör och det har inte kännts rätt för min del.
Så nej jag har inte använt dem till något annat.
Förstår det, skulle det kännas bättre sen när du avgått?

Jag tänker bara att det vore ju kanske bra, om föreningen ska vara kvar, att man vågar göra något av det som finns. Det är ju bra om det inte direkt hänger på föreningen att rollspelsdrsken, Indierummet och grottröj tex fortsätter, men om föreningen finns och har kvar en liten ekonomi så skulle det ju vara fint tänker jag att man kanske kan ha formulär, pennor eller liknande småsaker som föreningen står för? Kanske wrnu tärningar?

Alltså något som gör att man känner att föreningen hjälper till. Tycker även viss driftkostnad vore helt ok att använda, om Indierummet betalas av wrnu (jag spelar inte indie själv btw) som standard så känns det väl helt ok, eller en viss del av kostnaden, även om det är jättefint att det inte hänger på det så att om det nästa år blir grottröj som får pengarna istället så faller inte Indierummet på det.

Hänger ni med hur jag menar?

Ni som ordnar sånna saker gör det ju ändå, jag tycker ni kan förtjäna lite backup


Men det blir kanske mer jobb runtom (fast kanske roligare vara kassör om man får ge pengarna till något roligt)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Kan bara tillägga att jag förstår om det blir nedläggning, men som sagt, vill ni ha kvar det så går jag med och stödjer det!

Jag kommer inte, åtminstone inte i år, kunna hjälpa till direkt, men jag kan åtminstone stödja det och kanske vara med på t. Ex. Årsmöten.

OM den ska vara kvar så tror jag att ni som redan är aktiva måste ta för er, det kanske kan leda till att andra vågar också, och i värsta fall förtjänar ni det ändå :)

Jag förstår också att det inte räcker med idéer och förslag, någon måste ju genomföra sakerna, därför vill jag vara tydlig med att jag inte kommer kunna göra det åtminstone för tillfället, och därför föreslår jag också att ni som redan gör saker tar för er. Sånna saker som banderollen, har ni liknande tanke, slå till, låt föreningen stå för det!

Grottröj brukar väl bjuda på tårta, låt föreningen stå för det med! Eller det kanske inte är lämpligt egentligen, men ni fattar nog vad jag menar.

Grottröjstärningar som ser ut som krackelerad sten, kostnaden för rollspelsdraken osv, go for it. Vi vet att ni gör det ändå, inte för att snylta på föreningen.



I vilket fall så tack för att ni hållit föreningen vid liv så pass länge.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
Öht tror jag vi varit ganska fega inför att använda föreningens pengar. Grottröjs ekonomi är mycket mer lättrörlig; vi har inga fasta (eller nödvändiga) utgifter, men saldot på kontot pendlar rejält över tid. Där är det mer ”åh, vi har pengar! ThAC0s? Tärningar? Glass? Tårta? ????????????$$$$”

... Det är något av en gåta hur vi ständigt går plus...

Erhm. Men. Jo, föreningens pengar känns lite heligare på något sätt. Som att de måste gå till något ”riktigt” och välplanerat.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
Jag tycker styrelsen har gjort ett jättebra jobb med föreningen, för övrigt. All heder till er.

Som jag nyss sa till min fru så tror jag att föreningen har stor potential, och jag har massor med idéer på saker vi skulle kunna göra. Men min aktivitetsnivå är redan väldigt hög, så vi skulle behöva några fler som är villiga att dra lite i saker. Just nu lyckas vi knappt få folk att yttra sin åsikt ????
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Björn Wärmedal;n293233 said:
Jag tycker styrelsen har gjort ett jättebra jobb med föreningen, för övrigt. All heder till er.

Som jag nyss sa till min fru så tror jag att föreningen har stor potential, och jag har massor med idéer på saker vi skulle kunna göra. Men min aktivitetsnivå är redan väldigt hög, så vi skulle behöva några fler som är villiga att dra lite i saker. Just nu lyckas vi knappt få folk att yttra sin åsikt ????
Jag kan åtminstone gå med för att yttra min åsikt! Det är ju ett steg i rätt riktning ;)
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
"Styrelsen förslag är att vi donera våra tillgångar till grupper med liknande mål som föreningen haft, vilket är vad våra stadgar säger att vi ska göra. Exakt vem/vilka som bör få pengarna kan diskuteras på ordinare årsmöte, om vi idag röstar igenom nerläggningen." Citat Lukas eftersom forumet är sämre än vanligt på mobil.

Mina tankar i punktformat:
* Förlåt att jag inte yttrat mig i förhandstråden, den var en bra idé men fick inte tummen ur.
* Konkret vill Nordea ha 900 om vi ska fortsätta ha konto hos dem. Vi drar in i den storleksordningen i medlemsavgifter.
* Föreningens utgifter hittills är en rollup för runt tvåtusen och pengar till välgörande ändamål som kommit från en insamling och därmed är "externa" pengar. BW har nämnt i förbigående att han fått pengar till Grottröj, och det sägs att Rollspelsdraken fått pengar men det är inget jag ser i de ekonomiska berättelserna från årsmöten 2018 och 2017?
* Därmed skulle vi lägga den absoluta majoriteten av en eventuell höjd medlemsavgift på att ha ett konto att ha föreningens gamla pengar på, utan att dra in särskilt många nya.

Är det någorlunda korrekt uppfattat?

Edit: För i så fall är jag för en nedläggning, givet styrelsens uttalande ovan.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Hellzon;n293240 said:
* Konkret vill Nordea ha 900 om vi ska fortsätta ha konto hos dem. Vi drar in i den storleksordningen i medlemsavgifter.
Via Swedbank kostar det 500 kronor per år, plus visst extra per transaktions för vissa transaktioner. https://www.rollspel.nu/threads/62213/post-879470

Sedan fanns det någon Swedbank-ansluten bank som tydligen bara tar 350 kronor/år. Men då är frågan om vi kan utföra alla ansikte mot ansikte-aktiviteter på annan bank inom Swedbank.

Därav, om pengainflödet av medlemsavgifter uppgår till 2000 kronor/år så kan vi täcka vad jag uppfattar som kärnverksamheten; och eventuella övriga medlemsavgifter och donationer kan betala övrigt stöd (detta också eftersom vi har några tusenlappar för närvarande på kontot).

Ligger vi under 2000kr/år kommer vi "blöda pengar" ett tag.

Om vi kommer att fortsätta ha 14 medlemmar (ny och lämnande blir plus minus noll) så behöver vi en medlemsavgift på 150kr/år. Om det bara är fem som stannar kvar (miniminivån för att blockera en nedläggning) så blir medlemsavgiften på 400kr/år. Tillkommer fler, eller att några väljer att stanna, även om de sagt att de inte tänkte stanna kvar, så blir det mer i kassan, oberoende vilken nivå vi lägger oss på.

Omröstning om medlemsavgiften kan dock inte ske på detta möte. Men vi kan få fram vilket håll det lutar åt.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Rollspelsdraken brukar tydligen ligga mellan 1000-1500kr. Därav min kommentar i tidigare inlägg om "kärnverksamhet" på 1500-2000kr/år.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
8 medlemmar har hittills uttalat sig i frågan. Ni som hittills inte uttalat er, har ni några tankar eller frågor om saken?
 

Janke

Lagen
Joined
6 Feb 2015
Messages
35
Location
Skåne
Det skulle vara tråkigt att lägga ner föreningen. Vad är det som behöver göras för att hålla igång föreningen nu? Är det några styrelseposter som måste fyllas? Är det ett allmänt större engagemang som krävs? Vad kan jag göra?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
De saker jag kan komma på är:

Bankkonto, ska föreningen fortsätta ha en ekonomi så måste vi ha ett bankkonto och då måste vi täcka kostnaden för det.
Om föreningen inte ska ha ett bankkonto och vill fortsätta vara verksam, vad ska den då göra? Samt vad ska vi göra med pengarna vi har just nu?
Om föreningen väljer att fortsätta finnas så måste en styrelse finnas, jag kommer oavsett kliva av styrelsen (och rollen som kassör) då ordinarie årsmöte hålls.

Beslutet om bankkonto måste vara fixat innan oktobers slut, då nordea kommer stänga ner vårat nuvarande konto då.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,220
Jag är inte medlem, men har gärna åsikten att föreningen får vara kvar. Jag är beredd att hoppa in i styrelsen nästa vända om det behövs, som sagt.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
En förening med organisationsnummer förväntas deklarera inkomst hos Skatteverket, men vi skulle kunna befrias ifrån det eftersom vi inte har några beskattningsbara inkomster. En sån befrielse gäller i fem år, varefter en ny ansökan om befrielse måste lämnas in.

Men bankkonto är den stora knäckfrågan. Jag är övertygad om att vi kan hitta en bank där vi kan få konto gratis, men det kräver engagemang från föreningsmedlemmar över hela landet. Det behöver inte vara superbråttom ifall den tillträdande kassören är öppen för att lägga pengarna på eget konto under en övergångsperiod (men Sverok - som ändå inte ger oss några pengar - vägrar betala ut bidrag till bankkonton registrerade på privatpersoner), men det får inte skjutas på i onödan.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
Janke;n293274 said:
Det skulle vara tråkigt att lägga ner föreningen. Vad är det som behöver göras för att hålla igång föreningen nu? Är det några styrelseposter som måste fyllas? Är det ett allmänt större engagemang som krävs? Vad kan jag göra?
För att hålla föreningen flytande behöver vi en ordförande, en kassör och en sekreterare. Och gärna ett bankkonto. För att hålla föreningen aktiv, eller utveckla föreningen, krävs att styrelse och medlemmar vill lägga lite tid på det.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Björn Wärmedal;n293284 said:
Men bankkonto är den stora knäckfrågan. Jag är övertygad om att vi kan hitta en bank där vi kan få konto gratis, men det kräver engagemang från föreningsmedlemmar över hela landet.
I och med de nya reglerna runt penningtvätt, så finns det en massa krav på bankerna om "kundkännedom". Det arbetet kostar, så jag är tveksam till att gratiskonton kommer vara tillgängligt.

Det är dock inget som hindrar att vi tar det nuvarande mest prisvärda alternativet, för att sedan byta till annat om någon känner sig manad att jaga bättre alternativ.

Jag kommer inte att ingå i en styrelse, om beslutet är att pengarna skall ligga på privatperson mer än en 2-3 månader lång övergångsperiod. Det skall med andra ord finnas ett beslut klart att det läggs på befintligt bästa bankalternativ efter det tidsintervallet innan jag ställer upp som styrelsekandidat.
 
Top