Personligen har jag själv aldrig haft någon specifik anledning med föreningen, men varit villig att vara del av styrelsen så att formalia-arbetet sköts. Så att de som vill driva något kan fokusera på det, och att föreningen tuffar och går mellan tillfällena som det finns.
I och med att vi måste behöva betala avgifter till banken, om vi skall ha ett bankkonto (vilket jag själv anser är ett krav om föreningen skall ha en ekonomi), så måste vi minst täcka upp den kostnaden samt annat vi anser är kärnverksamheten.
Enligt min åsikt är Rollspelsdraken det enda som skulle hamna under kärnverksamhet. Så medlemsavgiften skulle behöva vara stor nog för att täcka minst bankkontoavgiften + Rollspelsdraken (vilket innebär sammanlagt någonstans mellan 1500-2000 kronor per år).
Så om föreningen skall fortsätta och ha en ekonomi, så kommer vi vid ordinarie årsmöte antagligen behöva höja medlemsavgiften. Om vi inte tappar medlemmar, så skulle det minst bli 150 kronor per år.
Om spåret är att skippa ekonomi, kan vi gå ner till 0 kronor i medlemsavgift.
Oberoende vilket, så kan vi inte ha en förening om det inte finns tillräcklig många som är villiga att ingå i en styrelse.
Eftersom jag själv inte har något specifikt jag vill använda föreningen till, och inte spelat rollspel en enda gång hittills under 2018, är jag inte direkt motiverad till att driva frågan för föreningens fortlevnad.
Men, så länge det finns intresse att hålla kvar föreningen på sparlåga, där styrelsens uppgift är att utföra det minimum av formalia som finns, och att vid nästa årsmöte justera medlemsavgiften för att täcka den nuvarande utgiften; så är jag villig att fortsätta ställa upp som styrelsekandidat.
Om ingen annan är villig... Ja, så finns det inte något att diskutera.