Nekromanti Expressen fördömmer rollspel

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,480
Location
Stockholm
Re: Eskapism (ett ovilligt försvar av Susanne Ljung)

Eskapism, ja det kanske det är. Jag vet inte. Personligen läser jag en hel del SF/F och gillar att spela rollspel. Jag har alltid trott att jag gör det för att jag tycker det är roligt, intressant och spännande. Men kanske är det eskapism? Eskapism från något tråkigt till något roligt, kanske? För inte fan kan någon påstå att vardagstramp som att betala räkningar, hanlda mjölk på konsum och tömma kattlådan. Får jag välja mellan att spendera en lördag med att storhandla på B&W och att spela rollspel, blir det rollspel 10 gånger av 10.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,480
Location
Stockholm
Re: Det är skrämmande att se

Så blir det när man kritiserar folk som gillar något väldigt mycket. Det blir inte bättre av kriktern visar upp en stor ukunnighet i det han eller hon kritiserar.
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Eskapism (ett ovilligt försvar av Susanne Ljung)

"Var finns den verkligt nyskapande fantasylitteraturen?"

Var finns den verkligt nyskapande litteraturen då? Hmn, nu skall vi se, deckare, skräckromaner, scifi, thrillers, teknothrillers, prosa, bla, bla osv. Kunde tyvärr inte hitta något som inte gjorts tidigare, sorry.

Pratchet har väl fört in något nyskapande? (Humor)
Jordan har väl fört in något nyskapande? (Gigantiskt persongalleri)
Tolkien...osv, osv
 

Nån annan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
93
Re: Det är skrämmande att se

Men vad hade ni väntat er, det är ju Expressen, en tidning som är t.o.m. mer kass än Pravda.

Kunde inte hållt med mer... /images/icons/wink.gif
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Men Susanne Ljung kritiserar rollspel och Sagan om Ringen och klassar alla som "småtöntiga killar".

Vad gör de inte för att öka upplagan??

/Honken
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Det är skrämmande att se

Själv har jag svårt att känna mig förolämpad, dels för att hon har en del poänger, dels för att hon har så många sakliga fel. Reaktionen är ungefär densamma som att höra någon sportfåne kalla mig "rollspelsnörd" eller höra en rollspelsnörd kalla mig "sportfåne", de har för det mesta ingen som helst aning om vad det är de pratar om så varför bry sig?
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

För säga vad man vill om Tolkien, men sexiga är hans stories inte.

<hr></blockquote>



I sådana fall har Susanne Ljung definitivt något gemensamt med nämnda stories. /images/icons/wink.gif
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
*lol*

Vet ni förresten vad lol ser ut som?

En tie-fighter såklart...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Vad säger hon egentligen?

Vad är det egentligen kvinnan försöker säga i sin debattartikel (eller vad det nu ska föreställa?) Om man sorterar bort alla perspektivmarkörer (ord som är medvetet valda för att uttrycka en åsikt gentemot någon, som att använda ordet "lekt" om rollspel istället för att skriva "spelat" och därmed försöka få rollspelande att framstå som mer barnsligt) säger hon följande:

1. Jonas Birgersson har haft nytta av att ha spelat rollspel.
2. Fantasygenren är tålamodskrävande.
3. Jag har inte gjort någon research överhuvud taget.
4. Någon snubbe på Aftonbladet ogillar Tolkien.
5. Fantasy är pompös, pretantiös och obegriplig.
6. Tolkien är osexig.
7. Rika människor i maktpositioner utvecklar inte kulturen.

Punkt 4 är i sammanhanget naturligtvis helt ointressant. Punkt 3 är bara pinsam för Susanne Ljung själv och att angripa den skulle antagligen bara ses som ett försök att leda bort uppmärksamheten från den poäng hon eventuellt har. Punkt 1 antyder att det är bra att spela rollspel. Punkt 6 är visserligen helt sann, men det är väl ingen som kan påstå att litteratur blir sämre för att det är för lite sex i den.

Då har vi kvar själva kärnan av artikeln:
* Fantasy är pompös, pretantiös, obegriplig och tålamodskrävande.
* Rika människor i maktpositioner utvecklar inte kulturen.

Eller för att använda författarens egen debattmetod:
* Jag är bara en söt, liten kulturbimbo, som inte klarar av att läsa böcker med många ord och små bokstäver
* De dumma, rika pojkarna leker med sina leksaker utan att låta oss vara med, trots att vi vet bäst, så det så!

Att fantasylitteratur är pompös och kräver ett visst engagemang av läsaren är inget nytt och det är upp till var och en att se det som något positivt eller negativt. Susanne Ljung beskriver det i så utstuderat negativa termer att man undrar om hon därmed fördömmer all litteratur som kräver den minsta insats av läsaren. Den mest pompösa och krävande bok jag kan komma på att jag läst är "Moby Dick". En bok om enbart män, som är ute på ett farofyllt äventyr i jakten på ett monster, som symboliserar ondskan. Det skulle alltså enbart vara en bok för "killar som aldrig brytt sig om party och brudar?" Bosch!
Det faktum att producenter av kultur inte är intresserade av att förnya någonting är väl heller inget nytt. De är ute efter att tjäna pengar! Punkt! Det som sålde förra gången säljer antagligen igen, så det finns oftast ingen anledning att förnya sig. Jag håller helt med om att detta är synd, men anser inte att det har någonting med fantasy att göra. Är det "återupplevande av trygga fantasivärldar" att göra en filmatisering (eller för den sakens skull en nyuppsättning) av en Shakespearepjäs eller en roman av Jane Austen eller av den där Moby Dick? Det tror jag inte att någon skulle våga hävda!

Fantasygenren förtjänar mycket kritik för sina formulistiska intriger och sin brist på förnyelse, men för att man ska kunna ta den på allvar bör den nog komma från någon som i alla fall ger intryck av att ha läst en enda fantasybok. Min personliga misstanke om artikeln är att det är ett pinsamt försök att göra sig till ovänn med alla fantasyläsare och därmed bli inbjuden till alla de debattprogram och diskussioner om filmerna som kommer att dyka upp i TV. Hoppas att jag antingen har fel eller att det inte fungerar!

Om det inte fick mig att låta som en storögd nörd skulle jag dessutom säga att filmen var fantastiskt bra!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Vad säger hon egentligen?

"Min personliga misstanke om artikeln är att det är ett pinsamt försök att göra sig till ovänn med alla fantasyläsare och därmed bli inbjuden till alla de debattprogram och diskussioner om filmerna som kommer att dyka upp i TV."

Jag tror att det korrekta uttrycket i en sådan här situation är: bullseye!

Det låter onekligen troligt.
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Re: Eskapism

Rollspel må vara ett sätt att fly verkligheten till trygga världar av fantasi. Men är det inte också det som alkohol och droger går ut på? Att fly, att glömma, lämna en trist och grå värld för en bättre. Så varför är vi helt plötsligt så patetiska? Resten av samhället försöker uppnå samma flykt, bara med andra metoder. Kanske försöker vi rollspelare fly, men vi gör det inte ensamma.
 

Adsinistratus

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
81
Location
Mitt kråkslott, Stockholm.
Re: Det är skrämmande att se

Självklart bör man inte bry sig om vad någon obildad mediafjolla tycker.

Problemet är att det tyvärr finns folk som får sin världsbild via krönikor i tabloidpressen. De människorna får nu ännu mer fördomar om rollspel och fantasylitteratur, vilket inte är vidare bra alls.
 

Herr Ågren

Veteran
Joined
5 Aug 2001
Messages
55
Location
Årsta, Stockholm
Skulle populärkulturen vara nydanande?

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

"För vad gör den här typen av killar när de kommit upp i positioner som kan påverka kulturlivet? Utvecklar genren? Utvecklar sig själva? Hittar på något nytt? Nej, de gör ännu en film på sina favoritböcker förstås.

<hr></blockquote>


Vafan, det där stämmer väl inte alls! Jämför antalet kända fantasyfilmer till dags dato (Sagan om Ringen har så vitt jag vet bara filmatiserats EN enda gång förut sedan böckerna skrevs för nästan 50 år sedan, och då som animerade filmer som aldrig ens färdigställdes!) med de oändligt många produktioner där konventionella amerikanska macho-hjältar befriar världen från de lika konventionella horderna av utländska skurkar och fundera sen över vad det är för sorts människor som innehar de där populärkulturella topposterna idag?! Knappast nytänkandets överstepräster om vi säger så!

Ärligt talat så var den där skamliga "artikeln" (den var egentligen inte journalistisk nog för att få kallas artikel) bland det mest IQ-befriade hopkok jag läst på mycket länge... Heligt förbannad blev jag på den nedvärderande attityden och det slentrianmässiga rynkandet på näsan åt allt vad kulturella särarter heter.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Skitblaskan Expressen, som snart kommer att gå i graven (förhoppnings följd av Aftonbladet), gjorde bort sig redan för 8-9 år sedan, då Annika Haggström påstod att Guldfynd gjorde pengar "rasistsmycken", då de sålde torshammare. Expressens krönikörer har sällan utmärkt sig för intellektuell pregnans eller övertänkta åsikter.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Re: Skulle populärkulturen vara nydanande?

SoR har "filmatiserats" (snarare animerats) inte mindre än 3 ggr om vi nu bortser från Peter Jacksons filmatisering. Den du tar upp men också två som är helt igenom tecknade men där ena är sång genom hela filmen (och blåa orcher).
Missade du filmkrönikan när de gick igenom det? /images/icons/smile.gif

/[color:448800]Han</font color=448800> som f.ö. bara kan instämma till Bjorns och Azagthoths bådas inlägg men även sista stycket i Gurgehs inlägg
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hmmnja.. Nja.

Likställa rollspel med droger och alkohol är ju inte heller så bra.. /images/icons/smile.gif
Intressant att så många ser rollspelsvärlden som en flykt från den verkliga världen, jag ser den mer som en.. del av den verkliga världen.. /images/icons/smile.gif
Varför kalla det eskapism när man kan kalla det utvecklande kreativitism?
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Re: Expressen fördömmer fantasy

"Hur skulle hon reagera om någon fördömde Harlequin-böcker?"

Hon skulle bara konstatera att de är sexigare än Tolkiens böcker :)

För att sedan berätta att de har en mycket mera realsitisk och logisk handling...
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Haha

"Vilket är varför jag är glad att expressen som publicerar sådant skräp snart är EX-pressen."

Måste erkänna att det var rätt fyndigt sagt. Men å andra sidan så kunde det lika gärna ha varit Aftonbladet. Jag gillar inte någon av dem...
Är det inte den ena tidningen som skrivet något dumt så är det den andra. Alltid!
 
Top