Nekromanti Expressen fördömmer rollspel

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,978
Location
Linköping
Det var det värsta... kan man ha minde respekt för andras intresse? Hon måste lida svårt av att det finns folk som gillar böcker och filmer hon inte förstår sig på.... stackars människa. Tycker lite synd om henne.

[color:6495ed]Det är en genre för ”snorungar som vuxit upp och inte vet vad de ska göra av med alla pengar de tjänar”, som en väninna irriterat kommenterade sin vuxne brors ivriga köande till premiärbiljetter.</font color=6495ed>
skriver hon. Jaha, en man vill se en film väldigt gärna och köar därför till denna. Vad är problemet?

[color:6495ed]Småtöntiga killar som lekt rollspel som ”Drakar och demoner” och lusläst Tolkien och annan fantasylitteratur om goda hjältar som alltid besegrar onda krafter och aldrig bekymrat sig om trovärdighet eller naturlagar.</font color=6495ed>
För att citera mig själv: "Vem fan vill ha verklighet när det finns fantasy?"
Jag kan gladeligen stå ut med att bli betraktad som en småtöntig kille (nörd kallade hon mig också /images/icons/smile.gif) av en tråkig ledarsidaskrivare som verkar gå in för att förolämpa så många hon kan, bara jag får spela rollspel och ha kul
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
ROFL!!!!

Kommentarer som bevisar att Sussane Ljung inte har en aning om vad hon talar om.

”Egwene” och ”Nynaeve”, som en av genrens populära författare Robert Jordan skriver om i en planerad långserie om ”Belgarath besvärjaren”

Behöver jag ge någon kommentar till det här? Belgarath Besvärjaren. Det är svårt att hålla sig för skratt.


"Terry Pratchett, som är en av fantasyvärldens populäraste författare, har exempelvis sålt sådär 25 miljoner böcker genom att hitta på och befolka en värld som består av en skiva som bärs upp av fyra elefanter som står på ryggen av en sköldpadda"

Och hon har fortfarande inte kommit på att Terry Pratchett gör en parodi på f(j)antasy?


"Killar som heller aldrig brytt sig nämnvärt om saker som party och brudar"


Och det där kom varifrån? Jag tittar på mig själv och undrar. Vad är jag då?


"Det är en genre för ”snorungar som vuxit upp och inte vet vad de ska göra av med alla pengar de tjänar”, som en väninna irriterat kommenterade sin vuxne brors ivriga köande till premiärbiljetter"

Jaha Jaha....


"För vad gör den här typen av killar när de kommit upp i positioner som kan påverka kulturlivet? Utvecklar genren? Utvecklar sig själva? Hittar på något nytt? Nej, de gör ännu en film på sina favoritböcker förstås"

Jag börjar faktiskt bli imponerad av denna Susanne. Det är svårt att kunna bli så inskränkt.


"För säga vad man vill om Tolkien, men sexiga är hans stories inte. Eller som någon skrev på salon.com – ”Hobbits seem to procreate through poetry”."

Vilket är något som är genomgående för Tolkiens litteratur och Tolkien som person. Inte något som är utmärkande för genren. Vi skulle lika gärna kunna säga att Deckar-genren är osexig baserat på iaktagelser av Conan Doyle.


Kort sagt. Ännu en artikel skriven av en skribent som inte har någon aning om vad hon snackar om. Undrar varför jag skrev detta inlägg eftersom artikeln knappast är värd det.
Vad som förundrar mig är att Artikeln överhuvud taget publicerades annat än på "Insändar" sidan tillsammans med pensionärer som klagar på att hundägare inte plockar upp efter sina hundar.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Expressen fördömmer fantasy

Verkar främst vara ett angrepp på fantasygenren som sådan - och med samma gamla utnötta argument.
Den gamla klyschan om "the bored girlfriend" verkar också vara en rätt stark faktor bakom kolumnen.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Okunnighetens experter

"Men Susanne Ljung kritiserar rollspel och Sagan om Ringen och klassar alla som "småtöntiga killar"."

Kul artikel. I vanlig ordning lyckas Expressen och Susanne Ljung stoltsera med sin okunnighet.

När hon anklagar Terry Pratchett för att ha friterat bort sin hjärna för att komma på skivvärlden så glömmer hon helt enkelt bort att sådana världsåskådningar faktiskt är tämligen jordisk. Det räcker med att läsa lite om världens alla religioner för att upptäcka att verkligheten inte bara överträffar dikten, utan till och med gjorde det för några tusen år sedan. Just sköldpaddan och elefanterna är indisk, och vikingarnas värld var ett träd. Vilket man hade vetat om man hade haft lite mer allmänbildning och vett och lite mindre vilja att angripa allt som inte är normalsvenssonskt.

Och när hon har problem att uttala Nynaeve (i ungefär samma mening som hon blandar ihop Eddings med Jordan) så kan jag bara kontra med den alldeles verkliga byn Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwll Llantysiliogogogoch (numera iofs förkortat till det bra mycket mer lättuttalade Llanfair PG, men jag betvivlar att Susanne Ljung skulle klara av det). Jag tycker synd om alla walesare i området. Vilket enormt tålamod de måste ha för att klara av att lära sig att uttala sina hembyar...

Nä, gud bevare oss för alla förståsigpåare som glömmer att kolla upp verkligheten innan de uttalar sig om den.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
*ROTFLMAO*

HON HAR JU INGEN SOM HELST KOLL!!!!

SKICKA PROTEST MEJL TILL HENNE!!!

NOW IM PISSED!!!!
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Sant, men ändå fel

"Och hon har fortfarande inte kommit på att Terry Pratchett gör en parodi på f(j)antasy?"

Det är inte fantasyn som sådan han gör parodi på, utan våran egen verklighet, som han bara flyttat till en påhittad värld /images/icons/wink.gif

Mvh
Riddaren
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Re: Sant, men ändå fel

Kanske både och?

Hublands är en extrem parodi på F(j)antasy med sin Hjälteexport till exempel.

Samma sak gäller med Rincewind.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Expandera svaret och krossa Ljung "in public"

....Med en motartikel. Man behöver endast expandera lite på Krilles svar här.

Fast o andra sidan vem fan bryr sig? Alla vilkas åsikt vi bryr oss om i denna fråga vet redan hur förbaskat fel Susanne Ljung har.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Sant, men ändå fel

Jag skulle vilja påstå att han parodiserar såväl vår verklighet som fantasyn.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Expressen fördömmer fantasy

The bored girlfriend, utan tvekan. Förmodligen inte bara en stark orsak, utan troligen orsaken själv.

Det finns ju faktiskt ingen anledning av offentligt ondgöra sig över en litterär genre. Hur skulle hon reagera om någon fördömde Harlequin-böcker?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: *ROTFLMAO*

Tja, varför är det så svårt att hitta deras mail-adresser på sidan? Jag mailade och frågade efter den, tänkte sammanfatta lite av godbitarna i den här tråden och skicka den till henne.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Eskapism (ett ovilligt försvar av Susanne Ljung)

Hela artikeln förefaller ytterst kretsa kring en kritik av den osunda eskapism som fantasygenren och rollspelshobbyn av många anses skapa bland socialt hämmade individer. Det är till viss grad även i mina ögon en berättigad kritik. Likväl är det fruktansvärt lätt att bli förbannad på artikeln. Själv började jag genast leta efter krönikörens mailadress innan jag snabbt insåg det meningslösa i att överhuvudtaget bry sig. När jag på så vis har funnit distans till artikeln inträdde följande funderingar: Hon har inte helt fel, för helt klar har hon faktiskt rätt vad det gäller många fantasyfantaster. Vari ligger då problemet? Finns det något som kan kallas "sagornas skyddade verkstad" eller är det bara elakt förtal? Helt klar finns sådana eskapistiska tendenser bland oss fantasy- och rollspelsfantaster och ingen kan någonsin påstå att eskapism är något i grunden nyttigt för en utvecklat och brett socialt umgänge. Att sedan Susanne Ljung sedan förefaller sakna all form av respekt för filurer som oss som gillar att läsa fantasy och lira rollis är en helt annan sak. Men jag tror att det är en brist på respekt dock inte kommer från ingenstans utan att den faktiskt finns en relevant punkt någonstans i hennes resonemang. Därför måste jag bita i det sura äpplet och erkänna att hon har rätt när hon skriver: "För vad gör den här typen av killar när de kommit upp i positioner som kan påverka kulturlivet? Utvecklar genren? Utvecklar sig själva? Hittar på något nytt? Nej, de gör ännu en film på sina favoritböcker förstås. Jag har frågat förrut och frågar ännu en gång. Var finns den verkligt nyskapande fantasylitteraturen? Var finns de rollspel som i grunden trotsar alla gamla invanda mönster och begrepp? Var sker en aktiv och kreativ utveckling av hobbyn som sträcker sig bortom alla nördighetskategorier? Är man som rollspelare dömd att vara nörd eller finns det någonstans en befriande ansats att trotsa nördfackets inbitna coolhetsplatityder?
 

Cyron

Veteran
Joined
19 Dec 2001
Messages
4
Location
Kalmar, Småland
Men man måste ju erkänna att hon lyckas med det mål hon försöker uppnå, att chocka och irritera halva världen om inte mer.
Dessutom kan hon inte hålla isär de olika fantasy eposen. Nynaeve och Egwene hör inte hemma i Belgarath besvärjaren som ju Eddings skrivit, utan i sagan om drakens återkomst som då Robert Jordan skrivit.
Så hon verkar inte så trovärdig heller.

RÄTT många känner sig nog förolämpade av denna artikel, men som sagt detta är antagligen precis det hon vill. /images/icons/shocked.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Svensson strikes back!

"Jag har frågat förrut och frågar ännu en gång. Var finns den verkligt nyskapande fantasylitteraturen?"

Läs Doris Lessings SF-romaner. Förmodligen hade tanten fått ett nobelpris om hon inte hade skrivit dem. Men nu skrev hon dem, och intelligentian slog ner som en hök direkt. På grund av hennes SF-romaner var hon inte en seriös författare, helt enkelt, oavsett hur välomtalad hennes övriga produktion har varit även i höga litteraturkretsar.

Vad jag vill angripa är det pragmatiska svenssonsamhället som inte kan tolerera att man då och då lämnar verkligheten med bilköer, fredagsfylla, för mycket månad kvar i slutet av lönen, pensionsfondval, islamistiska terrorister et cetera. Fantasy är trots allt i grunden reaktionärt. Det är en reaktion mot en våldsamt instängande vardag med normer som är omöjliga att uppfylla och triviala problem som blåses upp till ofantliga proportioner, och det är förmodligen därför som svenssonsamhället inte kan förstå det. Det finns ju ingenting som är viktigare än höstmodet eller julhandeln, eller hur? Och när senaste Robinson-Janne eller senaste inne-nallen får framsidesrubriker som det viktigaste i världen sedan Hitlers anfall mot Polen så får jag allvarligt talat kräkreflexer. Det är då jag är jefligt glad att jag har bakdörren "eskapism" att fly ut genom, om så bara för en liten stund.

In omnibus requiem quaesivi, et nusquam inveni nisi in angulo cum libro.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Vargen biter kärringen!!!

Nu jävlar, rent ut sagt! Sånt där blir jag förbannad på! Hon vet INGENTING om vad vi håller på med, men ändå uttalar hon sig och spyr galla på både oss och vår hobby. Fördomsfulla jävel...*säger han som själv har tonvis med fördomar*
Hon har rätt till en åsikt, ja, men hon har inte rätt att kasta skit på oss, för att vi har en hobby som vi gillar. Hon är säkert med i KDS, den jävla bitchen.
Jag skrev ett mail till henne, förresten, där jag sa ungefär det jag skrivit här, fast i mycket längre ordalag...får jag ett svar från henne, så publicerar jag det här på siten.

/Skuggvarg
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Det är skrämmande att se

Hur lite som krävs för att "alla" fantasy och rollspelsnördar skall gadda ihop sig, gräva ner hälarna och vända taggarna utåt. Måste man verkligen gå i sådan extrem "försvarsställning"???

Visst, artikeln är ganska ytlig och visst finns det en hel del ogenomtänkt och dåligt researchat i den. (Men vad hade ni väntat er, det är ju Expressen, en tidning som är t.o.m. mer kass än Pravda.) Trotts detta så tycket i alla fall jag att det fanns en hel del poänger i den, och jag måste erkänna att jag igenkännande drog på läpparna flera gånger.

Jag tyckte t.ex. att liknelsen mellan Fantasy (iaf av "Tolkientypen") och Symfonirock var helt klockren. (Men å andra sidan så gillar jag ju symfonirock).

De flesta (med lite perspektiv) torde ju också vara ense om att många jobb med väldigt hög andel "nördar" såsom diverse datajobb etc är grymt överbetalda jämfört med många jobb där "nördfrekvensen" är näst intil obefintlig. Trotts dett får man nog säga att utalanden så som ”snorungar som vuxit upp och inte vet vad de ska göra av med alla pengar de tjänar” mer handlar om avundsjuka än något annat.

Sedan så är väl problemet med att folk är nöjda med att gå i "mästarens" fotspår snarare än att kliva up på densammes axlar iofs inget specifikt för fantasy, men nog får man ibland känslan av att problemet är större där?

/Bjorn
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Det är skrämmande att se

"Hur lite som krävs för att "alla" fantasy och rollspelsnördar skall gadda ihop sig, gräva ner hälarna och vända taggarna utåt."

Det räcker i allmänhet med en grov förolämpning.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
RÄTT många känner sig nog förolämpade av denna artikel, men som sagt detta är antagligen precis det hon vill.

Vilket är varför jag är glad att expressen som publicerar sådant skräp snart är EX-pressen.
 
Top