Nekromanti Evolutionens barn fick gott omdöme i Fenix 3/10 …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Såg just att färgversionen av Evolutionens barn fick en bra recension i senaste numret av Fenix.

Grattis Krank!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Bra och bra... Ja, det var den väl. Jag har väl ett och annat att säga om slutsatserna, men det blev över medel i varje fall, och överlag skrevs positiva saker.

Jag kan passa på att nämna, bara:

#1: Nä, man kan inte förlora. Eller ja, ens rollperson kan utvecklas i riktningar man inte är bekväm i. Är "att kunna förlora" ett krav?

#2: Den dramaturgiska strukturen tillför, förvånansvärt nog, en dramaturgisk struktur. Vilket gör att de berättelser man berättar blir... dramatiska.


Jag är väl överlag nöjd, men undrade när jag läste recensionen om jag varit tydlig nog med vad det är för slags spel. Det känns som att det lästes väldigt mycket som ett tradspel, och recenserades utifrån den principen...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Jag tänkte i liknande banor när jag läste recensionen. Funderade lite på om Fenix skulle behöva en indiespelare att recensera indiespelen istället för att lägga dem i Åsas knä. Det skulle ju ge recensioner som skulle vara mer talande för andra indiespelare.

Men... tja, kanske är det bra att hon recenserar dem då någon sorts förväntad slutmottagare av recensionen är en nybörjare på rollspel med erfarenhet av DoD och EON. Läser man texten med det perspektivet blir den mycket lättare att ta till sig.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Min tolkning av recensionen var ganska positiv. Man förväntar sig ju inte superhöga sifferbetyg för ett litet oberoende spel -- kanske man borde, men jag själv känner nog så. Dock upplevde jag en viss dissonans mellan de goda omdömena i texten v b illustrationer och grafisk from, jämfört med betyget i intryck. Det hade kanske kunnat vara snäppet högre. I övrigt upplever jag den som relativt balanserad, även om de ovan påpekade #1 och #2 nog är ytterst relevant invändningar.

Det jag också hade önskat i recensionen är en riktigt tydlig länk till var och exakt hur man köper spelet. Visst, det krävs inte så mycket för att leta sig dit. Men ändå. Alltså, en beskrivning av att 1) exakt url, 2) att det är print on demand, och 3) att det inte finns på andra ställen (för så är det väl?), och 4) prismodellen med "betala vad du vill" (det stod väl bara något pris?).

OT: Dessutom funderar jag på om det inte finns någon väg att få in spelet i hyllan på SF. Deras hylla med svenska rollspel här i Gamla Stan ser faktiskt ut att behöva lite tillskott just nu. (Och dessutom besök av någon som har åtminstone någon liten koll på hur produkter bör presenteras i en butik).
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Äh, what the heck. Köpte just ett ex, hoppas paypal mm funkar. Snacka här om att det borde vara "ännu" lättare och köpa och inte ens ha ett själv, hur skulle det se ut!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Hakanlo said:
Det jag också hade önskat i recensionen är en riktigt tydlig länk till var och exakt hur man köper spelet. Visst, det krävs inte så mycket för att leta sig dit. Men ändå. Alltså, en beskrivning av att 1) exakt url, 2) att det är print on demand, och 3) att det inte finns på andra ställen (för så är det väl?), och 4) prismodellen med "betala vad du vill" (det stod väl bara något pris?).
Det hade nog jag också sett. Allt sånt står ju på sista sidan i boken, men det kanske inte kändes viktigt nog...

Jag hade velat se:

- Länk till http://www.urverkspel.com.

- Åtminstone nånting om att spelet är släppt med Creative Commonslicens.

- Något om kostnadsmodellen

Menmen, man får hoppas att folk hittar spelet mha google eller nåt...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Hakanlo said:
Äh, what the heck. Köpte just ett ex, hoppas paypal mm funkar. Snacka här om att det borde vara "ännu" lättare och köpa och inte ens ha ett själv, hur skulle det se ut!
Ser ut att ha funkat finfint. Lade just in beställningen hos Publit. Du borde få spelet inom några dagar.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
krank said:
Menmen, man får hoppas att folk hittar spelet mha google eller nåt...
De som verkligen är intresserade gör det. Men hur "lätt" det är att köpa något har ofta extremt stor inverkan på hur mycket som säljs. Särskilt när det finns alterantiva produkter, och det inte är sådant som man måste ha för att överleva.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Härligt, ser fram emot att läsa det! Ett väldigt sympatiskt sätt att sälja ett spel för övrigt.

/Håkan (för gammal för att läsa PDFer)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Evolutionens barn fick gott omdöme i Fenix 3/1

wilper said:
Jag tänkte i liknande banor när jag läste recensionen. Funderade lite på om Fenix skulle behöva en indiespelare att recensera indiespelen istället för att lägga dem i Åsas knä. Det skulle ju ge recensioner som skulle vara mer talande för andra indiespelare.
Tror nog Åsa är mer än väl kapabel att recensera ett indie-spel, eller vilket spel som helst. Så jävla annorlunda är de inte.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Evolutionens barn fick gott omdöme i Fenix 3/1

Hakanlo said:
OT: Dessutom funderar jag på om det inte finns någon väg att få in spelet i hyllan på SF. Deras hylla med svenska rollspel här i Gamla Stan ser faktiskt ut att behöva lite tillskott just nu. (Och dessutom besök av någon som har åtminstone någon liten koll på hur produkter bör presenteras i en butik).
Krank kan göra som jag gjorde; gå upp med några ex och visa för Michael Petersen, och be att de köper in dem.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Re: Evolutionens barn fick gott omdöme i Fenix 3/1

Arfert said:
Tror nog Åsa är mer än väl kapabel att recensera ett indie-spel, eller vilket spel som helst. Så jävla annorlunda är de inte.
+1
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Evolutionens barn fick gott omdöme i Fenix 3/1

Matiné är väl inget indie-spel?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Re: Evolutionens barn fick gott omdöme i Fenix 3/1

Arfert said:
Tror nog Åsa är mer än väl kapabel att recensera ett indie-spel, eller vilket spel som helst. Så jävla annorlunda är de inte.
Om man recenserar ett cinematiskt indiespel efter förutsättningen att det "ska" vara mycket bakgrundsmaterial och att man måste kunna förlora, så känns det lite som att man ger Gilbert Grape lågt betyg för att det var för lite action och explosioner. Vettiga invändningar om det hade varit en annan genre, liksom.

Klart Roos är kapabel att recensera indiespel, förutsatt att man vill att indiespelen ska recenseras utifrån de saker som upplevs som positiva i tradspel, av tradspelare. Eftersom läsarna antagligen också är tradspelare är det säkert en helt OK recension för dem; men jag tar inte till mig kritiken eftersom jag upplever den som ganska irrelevant eftersom mina mål var helt annorlunda än det hon verkar ha velat se som spelets mål.


Men; kanske var jag otydlig i spelet. Jag kanske borde ha skrivit ut mer konkret och tydligt att NEJ, man kan inte förlora, det är inte heller poängen, och den dramaturgiska strukturen är där för att ge en cinematisk dramatugi och känsla. Jag upplever dock att ganska få spel ödslar tid på att förklara målet med varje regel.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,986
Location
Umeå
Re: Evolutionens barn fick gott omdöme i Fenix 3/1

-10

Recensionen av Mouse Guard i Sveroks egen tidning är ett lysande exempel på hur jävla illa det kan gå när man recenserar spel utan att bry sig om att sätta sig in i dem.

Jag håller dock förvisso med om att indiespel inte är så jäkla annorlunda, jag tror att man allmänt gör alla en stor otjänst att försöka framställa dem som helt radikalt wow superrevolutionerande annorlunda, för de är de inte. Inte alls. Men de kräver att man läser dem och försöker se dem som ett eget spel, inte som typ Drakar och med lite för lite setting...
 
Top