Evolution i rollspel

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Jag förstår inte varför det är så viktigt att förklara en fantasivärld efter vår högst samtida förståelse av naturvetenskapliga sammanhang.
Och jag förstår inte varför det är så viktigt att just evolutionen, som grundläggande process, "inte finns".

Notera att mitt exempel överhuvudtaget inte berör arters uppkomst. Arter behöver inte uppkomma bara för att evolution finns. "Skapa arter" är inte det enda evolutionen gör, liksom.

Om en ölbryggare brygger tio sorters öl, och gör den lite olika, och tre av dem säljer bättre, och bryggaren då väljer att utgå från de där tre när hen skapar sin framtida öl… Då är det tekniskt sett evolution. Evolution finns alltså inte bara i biologi, utan i alla sammanhang där förändringar kan "ärvas vidare" och där förändring + urval sker.

Vilket är det som aldrig sker i fantasyvärldar? Att saker ärvs vidare? Eller att saker förändras? Eller att det sker urval? Har du alla tre så har du evolution, så någon av dem måste alltså plockas bort om evolution ska "inte finnas".


Man kan till exempel säga att i den här spelvärlden påverkas inte orcerna av evolution eftersom eventuella förändringar inte ärvs vidare – det finns ingen genetik, för en gud har bestämt att de alltid ska vara likadana. Till exempel.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
Detta finns som regel inte i fantasyvärldar.
Du sa det här förut vill jag minnas. Men KH är det enda spel jag hört talas om som haft starta uttryckliga åsikter i frågan. De flesta andra jag är bekant med nämner det inte ens vad jag vet. På samma sätt som de exempelvis sällan nämner gravitation.

DnD exempelvis har som sagts ovan sina halvorcher och halvalver, så uppenbarligen finns konceptet "nedärvda anlag från sina föräldrar" som koncept där. Dvs evolution.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nej, för förändringarna är för snabba och för obeständiga. Det skapas aldrig några arter. Svartnisse är bara vad man kallar en liten, knotig skogslevande småorch. Om han blir välgödd och får vara med på plundringståg kanske han, hans barn eller barnbarn blir orcher. Det är alltså inte evolution så som vi känner den :)
Jag är fruktansvärt obevandrad i biologi och evolutionslära skall jag vara den första att erkänna, jag har i princip grundläggande gymnasiekompetens när det kommer till evolutionslära.

Jag tänker såhär att tex svartnissen var en liten mobbad orchplutt som skaffade barn med en annan liten mobbad orchplutt och sedan fick deras avkomma barn som fick barn som fick barn och efter ett tag så utvecklades andra särdrag på grund av gener/miljö som särställer dom ifrån deras större orchsläktingar och genom evolutionens kraft bada Bing bada boom svartnissen är född.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Sedan är det såklart bara så att det är "viktigt" för mig personligen eftersom jag helt enkelt tycker mycket bättre om spelvärldar som kan förklaras i logiska och naturvetenskapliga termer. Det finns såklart ingen liksom allmängiltig "viktighet" i det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Och jag förstår inte varför det är så viktigt att just evolutionen, som grundläggande process, "inte finns".
Ah, men det är för att den förklaringsmodell som vi faktiskt har är viktig och bärande för spelet. Det är inte vi som inte gillar biologi. Spelets metafysik tillåter det inte, helt enkelt :)

Man kan till exempel säga att i den här spelvärlden påverkas inte orcerna av evolution eftersom eventuella förändringar inte ärvs vidare – det finns ingen genetik, för en gud har bestämt att de alltid ska vara likadana. Till exempel.
Ja, och det är exakt detta vi säger. Det finns ingen genetik. Det finns inga gener. Det finns inget DNA, det finns inga mutationer. Förändring sker av andra orsaker.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det du menar är naturligt urval. Detta finns som regel inte i fantasyvärldar. Möjligen finns närliggande evolutionsliknande processer, men det är vanligare att olika folkslag skapas av specifika gudar eller för specifika syften, eller präglas tematisk av sin miljö.

Jag förstår inte varför det är så viktigt att förklara en fantasivärld efter vår högst samtida förståelse av naturvetenskapliga sammanhang.
Jag skulle tro att Conan/Hyboria har evolution, men det är bara ett exempel.

Finns som regel inte: hur vet du att det inte finns bara för att inte någon varit där och observerat det?

Det är inte viktigt att förklara en fantasivärld utifrån naturvetenskap. Olika folkslag får gärna vara skapade, färdiga, av gudar och för syften.

Problemet är att föreställa sig att evolution inte kan förekomma bland några levande växter eller djur, i något tidsperspektiv, över huvud taget. För som jag tänker, så skulle det kräva aktivt gudomligt ingripande varje gång en mindre väl anpassad varelse håller på att få ta de negativa konsekvenserna av att vara mindre väl anpassad till sin omgivning än sina syskon.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Jag tänker såhär att tex svartnissen var en liten mobbad orchplutt som skaffade barn med en annan liten mobbad orchplutt och sedan fick deras avkomma barn som fick barn som fick barn och efter ett tag så utvecklades andra särdrag på grund av gener/miljö som särställer dom ifrån deras större orchsläktingar och genom evolutionens kraft bada Bing bada boom svartnissen är född.
Det kan man tänka sig. Men det var inte så det gick till i vår spelvärld :) Det finns ingen art som heter svartnisse. Det finns orchindivider som kallas svartnisse för att de är små och klena. Men det beror främst på att arten orch är synnerligen formbar och kan ändra färg och form beroende på omgivningen flera gånger under sin dock relativt korta levnad.

Dock ska vi tillägga att detta inte finns några tydliga beskrivningar av detta i spelet. Kopparhavets hjältar är inte den typen av spel. Men det är såhär vi resonerar bakom kulisserna. Och när vi filar på våra regler kring just orcher är det dessa tankar som är bärande.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
Ah, men det är för att den förklaringsmodell som vi faktiskt har är viktig och bärande för spelet. Det är inte vi som inte gillar biologi. Spelets metafysik tillåter det inte, helt enkelt :)
Fast Leon tycks ju inte prata om Athos specifikt alla gånger, utan om fantasyvärldar rent generellt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Problemet är att föreställa sig att evolution inte kan förekomma bland några levande växter eller djur, i något tidsperspektiv, över huvud taget. För som jag tänker, så skulle det kräva aktivt gudomligt ingripande varje gång en mindre väl anpassad varelse håller på att få ta de negativa konsekvenserna av att vara mindre väl anpassad till sin omgivning än sina syskon.
Som sagt, förändring kan absolut förekomma. Men inte pga av att gener muterar över generationer.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
Dock är det därför vi är här och pratar, för att vårt spel och spelvärld specifikt nämndes i TS :)
Mina svar gäller i första hand a) athos, vår spelvärld men är även i min uppfattning giltliga för många b) många andra fantasyvärldar, i allmänhet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Men evolutionsteorin formulerades långt innan genetiken var upptäckt. Det är inget argument.
Ok, jag är lite osäker på vad du vill ha ut av diskussionen. Jag är ingen biolog, men inte helt obevandrad i Darwin och evolutionsteorin. Jag är däremot inte speciellt intresserad av att diskutera evolution ur ett principiellt perspektiv. Jag har förklarat hur vi spelskapare ser på evolution (och avsaknad av den) det i det specifika fallet Kopparhavets hjältar, och varför, och känner mig ganska klar med det.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det kan man tänka sig. Men det var inte så det gick till i vår spelvärld :) Det finns ingen art som heter svartnisse. Det finns orchindivider som kallas svartnisse för att de är små och klena. Men det beror främst på att arten orch är synnerligen formbar och kan ändra färg och form beroende på omgivningen flera gånger under sin dock relativt korta levnad.

Dock ska vi tillägga att detta inte finns några tydliga beskrivningar av detta i spelet. Kopparhavets hjältar är inte den typen av spel. Men det är såhär vi resonerar bakom kulisserna. Och när vi filar på våra regler kring just orcher är det dessa tankar som är bärande.
Jag kanske är väldigt korkad men jag upplever att det är just evolution som du beskriver fast du säger att det inte är evolution , Orcher anpassar sig till sin omgivning och genom att leva i den omgivningen får dom olika särdrag (färg och form) , dom evolverar utifrån sin miljö ergo evolution.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
Om en ölbryggare brygger tio sorters öl, och gör den lite olika, och tre av dem säljer bättre, och bryggaren då väljer att utgå från de där tre när hen skapar sin framtida öl… Då är det tekniskt sett evolution. Evolution finns alltså inte bara i biologi, utan i alla sammanhang där förändringar kan "ärvas vidare" och där förändring + urval sker.
Stort tvek på den.

Om det bara funnes någon här på wrnu som kunde hjälpa till med en definition!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Jag kanske är väldigt korkad men jag upplever att det är just evolution som du beskriver fast du säger att det inte är evolution , Orcher anpassar sig till sin omgivning och genom att leva i den omgivningen får dom olika särdrag (färg och form) , dom evolverar utifrån sin miljö ergo evolution.
Alltså, evolution i biologisk mening är ju en specifik typ av förändring. Det jag beskriver har mer gemensamt med att byta kläder än att mutera sina gener över flera generationer.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Detta brister ju dock med jon Snow... . Han bär inte på något av dom klassiska valyriska targaryen dragen trots att han är en targaryen.
Ok, om vi ska gå in på individer i bokserien så absolut. Just Jon Snow är ju väldigt speciell då det inte blivit mycket till story om hans arv avslöjades så fort första boken beskrev hans utseende. Det är självklart en del av berättelsen och författarens vilja att dölja just vem Jon Snow faktiskt är. Men han bär uppenbart på de tydliga Stark-dragen och de är även de en aning speciella för berättelsen. Lyanna Stark tycktes definitivt ha burit på magiskt arv eller vad man nu än vill kalla det, kanske så starkt att de trumfar Rhaegar. Sen finns det en hel uppsjö Targaryens som inte själva såg ut som valyrier men vars barn sen ändock kom att ärva just de valyriska dragen.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ice and fire är väll den enda fantasy setting där en karaktär upptäcker arvsanlag under handlingen? Ned Stark lyckas lista ut att någon inte är barn till någon pga genetik on screen.
Ingen aning om det är den enda, men jag gillar det dock. Sen har jag förklarat att det inte nödvändigtvis är samma evolution som på jorden som jag efterfrågar och gillar mest, den får gärna och helst blandas med magisk evolution och gudar som försöker påverka arters utveckling etc.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
Dock är det därför vi är här och pratar, för att vårt spel och spelvärld specifikt nämndes i TS :)
Athos nämndes som en av flera världar där evolution, enligt Leon, inte existerar, efter att jag sagt att jag generellt alltid utgår från att evolution i nån form existerar i alla spelvärldar.

Dina inlägg må ha fullt fokus på Athos, men Leon drar ständigt in alla andra fantasyvärldar också. Jag får uppfattningen att viss dissonans uppstått för att du pratar specifikt Athos, Leon växlar mellan Athos och allt, och Krank fokuserar på fantasy generellt.

Så Leon skriver något i alla fall jag uppfattar som som väldigt generellt (som exempelvis att "evolition finns i regel inte i fantasyvärldar"), Krank verkar svara angående fantasy generellt, och sen bemöter du Krank med att "så är det inte alls i Athos".
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ok, om vi ska gå in på individer i bokserien så absolut. Just Jon Snow är ju väldigt speciell då det inte blivit mycket till story om hans arv avslöjades så fort första boken beskrev hans utseende. Det är självklart en del av berättelsen och författarens vilja att dölja just vem Jon Snow faktiskt är. Men han bär uppenbart på de tydliga Stark-dragen och de är även de en aning speciella för berättelsen. Lyanna Stark tycktes definitivt ha burit på magiskt arv eller vad man nu än vill kalla det, kanske så starkt att de trumfar Rhaegar. Sen finns det en hel uppsjö Targaryens som inte själva såg ut som valyrier men vars barn sen ändock kom att ärva just de valyriska dragen.
Just Jon Snow om jag inte missminner mig beskrivs som den av Neds "barn" som uppvisar dom tydligaste stark dragen.
 
Top