Nekromanti EVE Online + World of Darkness = Sant

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: För stort

Lite beroende på hur man räknar har Kinas största mmog-system ca 480 miljoner(!!) konton.
Hur många av dem har en dator?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Kina

Kontona har nog inga datorer alls. ,-)

I våras var antalet bredbandsuppkopplingar i Kina 120 miljoner. Sedan är caféspel rätt stort också, även om det inte är Korea-fanatiskt. Givetvis har vissa personer mer än ett konto, precis som det gäller i princip alla mmog.

De kör förbi både USA och Europa i ett nafs. De håller på att bygga Cyber Recreation Park, en komplett stad (med tillhörande tre kraftverk) vars mål är att ta kontroll på Internet till 2016. I första vändan kommer en miljard servrar att installeras. Vi får se om de lyckas med sina ambitioner.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,352
Location
Helsingborg
Re: För stort

Tja, jag vet inte om "Korean-style" MMOGs kan verkligen räknas på samma sätt som de MMOGs som finns med på mmogcharts.com. De har visserligen jäkligt många konton, men hur mycket varje användare både spelar och betalar är ganska radikalt annorlunda.


P.S: På Charten så ser du också varför NCsoft har fete problem. Deras flaggskepp (Lineage 1&2) har tappat massor av användare till WoW medans Autoassault floppade totalt, och detta medans Tabula Rasa fortfarande är under utveckling.
Det enda NCsoft MMOGn som faktiskt går som förväntat är City of Heroes/Villains.
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
tjaa Vampire: Bloodlines släpptes efter produktlinjens död och det spelet sålde multum om jag inte har mina siffror fel. Så det verkar ju inte helt vansinnigt att de vill fortsätta mjölka den Kossan ett tag till.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Kina

De kör förbi både USA och Europa i ett nafs. De håller på att bygga Cyber Recreation Park, en komplett stad (med tillhörande tre kraftverk) vars mål är att ta kontroll på Internet till 2016. I första vändan kommer en miljard servrar att installeras. Vi får se om de lyckas med sina ambitioner.
Det är därför som EVE Online nu finns med en server i Shanghai, dedikerat åt den asiatiska marknaden. Dock har de en helt annan kultur kring spelande och framförallt förmåga och vilja att betala, vilket gör att den inte alls är lika inkomstbringande som den serverpark som står i London som huserar resten av världen.

Ja. De har enormt stort antal spelare. Och ännu större potential. Men. Betalningsförmågan och tänkandet kring spel och dess innehåll skiftar också stort från oss i västvärlden. Därmed är det fullt logiskt att inte ta med dessa specifika spel för den asiatiska marknaden i graferna, då de skiljer sig markant från de som är med. Då dessa är västbaserade med västlig ekonomisk plan.

Men marknaden kommer växa. Den som lyckas slå igenom där kommer göra stora förtjänster under lång tid. Det svåra är att ta sig in på den marknaden.

Det är också därför som CCP har gjort ett försök, som går hyfsat ännu så länge. Plus att de nu med övertagandet av White Wolf kan få ut kringprodukter kring sitt onlinespel och bygga på det IP't för att till slut ta över världen! :gremwink: Däribland ett rollspel! :gremsmile:
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
tjaa Vampire: Bloodlines släpptes efter produktlinjens död och det spelet sålde multum om jag inte har mina siffror fel. Så det verkar ju inte helt vansinnigt att de vill fortsätta mjölka den Kossan ett tag till.
Den licensen ligger hos det företag som tillverkade spelet. Dvs inte CCP. Och det företaget har väl gått omkull också om jag inte minns fel. Båda företagen som gjorde V:tM-datorspel har gått omkull faktiskt.

Så den kossan är nog tämligen död faktiskt.

Men det går ju skapa en ny kossa. Nytt spel baserat på en rollspelslinje. Changeling t.ex som utvecklarna verkade vara förtjusta i :gremsmile:.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ahaaaa !

Tackar för svaret Yyy !
Då är det isåfall mer troligt at man kommer att bli ännu mer fast i brädspelsträsket.. Är inte anant än att man är fast där... :gremsmirk:
Hursomhellst, ska bli kul att se vad detta kommer att spotta ut i framtiden.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Frågan blir då, gamla eller nya Changeling?

Annars kan jag tänka mig att Exalted skulle kunna funka som bas för ett MMORPG, om man ändrar vissa av världens regler (till exempel antalet Exalted... men det gäller för de olika WoD-varelserna också). Det spelet har ju möjlighet att välja mellan distinkta stilar, göra feta "builds" och liknande.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
tjaa Vampire: Bloodlines släpptes efter produktlinjens död
Det beror på att det tar lång tid att utveckla ett datorspel, längre än den genomsnittliga framförhållningen i rollspelsbranschen.
 
Top