Nekromanti EVE Online + World of Darkness = Sant

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Idag tillkännagjordes att CCP Games köper upp White Wolf.

CCP Games skall fortsätta tillverka EVE Online, medan White Wolf fortsätter som tidigare med sina produktlinjer. Det nya är att WW får ansvaret för att utveckla rollspel och övriga produkter till EVE Online.

Samt att CCP Games skall utveckla World of Darkness Online.. :gremsmile:

Otrooooooligtg men sant.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Visst är det. ,-)

WoD Online ställer jag gärna upp på. Däremot ser jag inte riktigt affärsnyttan med att skapa konkurrenter till sig själv (gällande tid). Visserligen är det inte lika skumt som när GW ville ha onlinespel för sina tabletopvärldar, men jag utgår från att marknadsföringen och -breddningen räknas som den största vinsten.

Alltså, jag tror att GW tjänar betydligt mer per tidsenhet om deras kunder spelar Warhammer/WH40k, med inköp av figurer, terräng, WD, tilläggsböcker, färg, penslar, etc, än att dra in 150kr per månad under i snitt fem månader.

EVE-universat är coolt och det jag var irrterad på hela tiden är att den skitsnygga avataren jag gjorde aldrig fick synas i full glory under spel. Hoppas CCP gör en smart plugin så man kan skapa avatarer online och få ut dem som "foto" till sitt rollformulär. =)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Där ser man !
Ska bli intressant att se vad WW gör åt det där onlinespelet. Kanske en sdåan där icke-dataspealre får upp ögonen för att lira lite..
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Ska bli intressant att se vad WW gör åt det där onlinespelet. Kanske en sdåan där icke-dataspealre får upp ögonen för att lira lite..
WW kommer inte göra något med onlinespelet. Det skall utvecklas av CCP. WW skall ta hand om allt kring roll-, kort-, figur-, bräd-, samlarkort- och sällskapsspel. :gremsmile:
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
fast de är ju vansinniga om de inte lånar in folk från WW för att hjälpa till med manus, design och liknande fluffiga områden av spelet.

ungefär som THQ har gjort tillsammans med Games-workshop för deras gemensamma oäktingar.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
EVE-universat är coolt och det jag var irrterad på hela tiden är att den skitsnygga avataren jag gjorde aldrig fick synas i full glory under spel. Hoppas CCP gör en smart plugin så man kan skapa avatarer online och få ut dem som "foto" till sitt rollformulär. =)
De har utvecklat en ny grafikmotor för just det ändamålet de senaste månaderna. Under FanFest visades bitar av det upp i ett väldigt tidigt stadium och det såg riktigt bra ut. Ingen tidsplan eller något beslutat om det kommer komma in i spelet, men det var hela två föredrag om tekniska lösningar till det samt samtal om hur det kunde bli implementerat. Plus att det med all säkerhet kommer ligga till grund för WoD MMO't.

Och om inga bilder släppts på det, så kommer det bli oerhört vackert baserat på vad som visades upp.

WoD Online ställer jag gärna upp på. Däremot ser jag inte riktigt affärsnyttan med att skapa konkurrenter till sig själv (gällande tid). Visserligen är det inte lika skumt som när GW ville ha onlinespel för sina tabletopvärldar, men jag utgår från att marknadsföringen och -breddningen räknas som den största vinsten.
Det största som hänt MMO-världen enligt marknadsansvariga för CCP är att World of Warcraft släpptes. Det har flödat in spelare från WoW till EVE som har fastnat i EVE, men som inte spelade WoW mer än ett fåtal månader. Jag tror de ser likadant på det hela med WoD, eftersom de är väldigt starka varumärken och att det finns en hel ny spelarbas att locka in i spelandet.

Dessutom är det milsvida skillnader på innehållet i EVE-världen och WoD-världen om man säger så.. :gremsmile:.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
fast de är ju vansinniga om de inte lånar in folk från WW för att hjälpa till med manus, design och liknande fluffiga områden av spelet.

ungefär som THQ har gjort tillsammans med Games-workshop för deras gemensamma oäktingar.
Nej. Det är bra att inte göra det. WW har aldrig gjort ett datorspel, ännu mindre ett onlinespel. CCP har gjort det och är tämligen duktiga på det. De skall göra det, så kan WW göra det de är experter på nämligen rollspel & andra spel.

Spelvärld, plottrådar, beskrivningar och bakgrunder till själva spelvärlden däremot kommer ju självklart arbetas fram tillsammans så att det är sant mot originalet. När nu WW skall göra EVE-rollspelet, kommer de arbeta tätt tillsammans med de som är ansvariga för just storylinen, världen och bakgrunden till EVE för att få rollspelet sant mot onlinespelet.

WW-folket var väldigt förhoppningsfulla över framtiden. Och hade aldrig trott att alla anställda inom WW skulle ta sig till Island för att göra något sådant här. Nu har de finansiell backning, eftersom CCP köpte upp dem. Deras spellinjer kan fortsätta att utvecklas och de kan göra nya saker tillsammans inom flera olika nischade produktbranscher samtidigt. Win-win! :gremsmile:
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
Nej. Det är bra att inte göra det. WW har aldrig gjort ett datorspel, ännu mindre ett onlinespel. CCP har gjort det och är tämligen duktiga på det. De skall göra det, så kan WW göra det de är experter på nämligen rollspel & andra spel.

Spelvärld, plottrådar, beskrivningar och bakgrunder till själva spelvärlden däremot kommer ju självklart arbetas fram tillsammans så att det är sant mot originalet. När nu WW skall göra EVE-rollspelet, kommer de arbeta tätt tillsammans med de som är ansvariga för just storylinen, världen och bakgrunden till EVE för att få rollspelet sant mot onlinespelet.
tror vi talar runt i cirklar, för det är precis det jag menar :gremsmile:
CCP bör sköta spelet och konsultera WW folket när det gäller innehållet för att hålla det sant mot Rollspelet.

Jag måste säga att jag är rättså nyfiken på hur WW ska tolka EVE. Nu har jag dålig koll på det onlinespelet, jag är ju Evercrackare själv. Men det jag har lyckats utröna genom att surfa runt på hemsidan och titta på screenshots så verkar det rättså långt ifrån den gyllenetråd som man ändå kan finna i WWs spel och framförallt som Storyteller systemet uppmanar till.

WW-folket var väldigt förhoppningsfulla över framtiden. Och hade aldrig trott att alla anställda inom WW skulle ta sig till Island för att göra något sådant här. Nu har de finansiell backning, eftersom CCP köpte upp dem. Deras spellinjer kan fortsätta att utvecklas och de kan göra nya saker tillsammans inom flera olika nischade produktbranscher samtidigt. Win-win!
för dem måste det ju vara ett jätte lyft ja, förhoppningsvis får vi se ännu fler moduler och böcker pumpas ut på marknaden då :gremwink: Kanske tom något skräckrollspel för alla oss gamla oWoDare som inte föll pladask för nWoD :gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,204
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag häpnade mest över insikten att ett litet obskyrt isländskt spelföretag uppenbarligen var rikare än White Wolf. WW är liksom det näst största rollspelsföretaget i världen, medan CCP kanske som bäst kvalar in på dataspelsföretagens topp hundra? Eller har jag missat nåt? Jag fattar ju egentligen att datorspelsbranschen är gigantofantiskt mycket större än rollspelsbranschen, och att det är därför som CCP kan göra något sånt här, men det känns fortfarande jävligt skumt.

Jag antar att det här egentligen är positiva nyheter, eftersom det kan säkra WWs överlevnad på lång sikt och vara gynnsamt för båda företagen, etc, men det känns samtidigt sorgligt eftersom det är ytterligare en bekräftelse på att rollspelsföretagen inte längre klarar sig på egen hand. Sedan kan jag inte direkt känna mig positiv inför det faktum att ett MMORPG-företag köper upp ett bordsrollspelsföretag, oavsett hur bra EVE Online nu än är för att vara ett MMORPG.
Det är fortfarande ett MMORPG, liksom, och de suger per default. Inte ens WoD Online lär kunna ändra på det. :gremsmirk:

- Ymir, sedan är det ju kapitalismen som är den stora boven i dramat, men men
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Jag häpnade mest över insikten att ett litet obskyrt isländskt spelföretag uppenbarligen var rikare än White Wolf. WW är liksom det näst största rollspelsföretaget i världen, medan CCP kanske som bäst kvalar in på dataspelsföretagens topp hundra?
Ett obskyrt litet isländskt spelföretag som utgör mer än 33% av Islands totala IT-sektor. Ett företag som tjänar miljontals dollar per månad på sin enda produkt.

White Wolf som ryktats vara under konkurshot under en längre tid. Har hört detta från flera olika håll men har inga konkreta bevis på det. Ännu.

Med det sista i närminnet, kan man lugnt konstatera vart framtidens ekonomi ligger.. (Ha också i minnet att NCSoft som utvecklar flera olika MMO-spel ligger pyrt till ekonomiskt, så gäller det inte bara att ha ett MMO-spel. Man skall ha en bra organisation, sund ekonomi och en affärsplan som fungerar. Förutom ett bra spel..)


 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Jag häpnade mest över insikten att ett litet obskyrt isländskt spelföretag uppenbarligen var rikare än White Wolf. WW är liksom det näst största rollspelsföretaget i världen, medan CCP kanske som bäst kvalar in på dataspelsföretagens topp hundra? Eller har jag missat nåt? Jag fattar ju egentligen att datorspelsbranschen är gigantofantiskt mycket större än rollspelsbranschen, och att det är därför som CCP kan göra något sånt här, men det känns fortfarande jävligt skumt.

Jag antar att det här egentligen är positiva nyheter, eftersom det kan säkra WWs överlevnad på lång sikt (snip)
Glöm inte att pengar är en flyktig vara i den branschen. Det handlar om stora, dyra och riskabla projekt, och saker utanför den egna kontrollen kan floppa ett projekt på 100 manår totalt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
För stort

WoW faller helt enkelt utanför den angivna mätskalan, så det är inte ens med. Det är för stort.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Datorspelsindustrin omsätter ju mer pengar än filmindustrin numera och så finns ju Theos (som ju arbetar i båda världarna) kommentar om rollspel vs. datorspel: http://riotminds.blogspot.com/ (9 nov 2006) [men det förvånar väl ingen].

- Zire
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Nej. Det är bra att inte göra det. WW har aldrig gjort ett datorspel, ännu mindre ett onlinespel. CCP har gjort det och är tämligen duktiga på det. De skall göra det, så kan WW göra det de är experter på nämligen rollspel & andra spel.
Är det riktigt sant? Både Vampire the Masquerade: Redemption samt Vampire:Bloodlines är båda spel där jag tror att WW just stått för storyn och något spelbolag har gjort spelmotor och grafik osv.

Har bara spelat Bloodlines men det är helt klart bland de bästa PC-spel i rollspelskategorin som jag spelat.

Fast det är kanske det du menar med:
Spelvärld, plottrådar, beskrivningar och bakgrunder till själva spelvärlden däremot kommer ju självklart arbetas fram tillsammans så att det är sant mot originalet. När nu WW skall göra EVE-rollspelet, kommer de arbeta tätt tillsammans med de som är ansvariga för just storylinen, världen och bakgrunden till EVE för att få rollspelet sant mot onlinespelet.
C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Eller häftiga Requiem eller sugiga Masquerade?! :gremsmile:

Fast egentligen tycker jag att båda versionerna har sina för och nackdelar. Men regelmässigt är Requiem ljusår bättre :gremsmile:

Något OT kanske?
C.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
nu är frågan om det blir häftiga Masqurade eller sugiga Requiem..
Med tanke på att de just dödat av ena produktlinjen så kan man ju komma med en rimlig gissning om vad de satsar på.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: För stort

Dock tas inte de STORA mmog med alls hos mmogcharts.com. Lite beroende på hur man räknar har Kinas största mmog-system ca 480 miljoner(!!) konton.
 
Top