Nekromanti "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

G

Guest

Guest
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Burning Wheel känns som ett väldigt välgjort spel ur flera hänseenden - dock så är det lite väl spretigt för min smak. Har inte spelat det än så jag kan mycket väl svänga i den åsikten vid ett senare tillfälle.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Mouse Guard/BW ... Nej, tyvärr.. gillar BW något mer än MG, men det är för förvirrat och onödigt komplicerat.

D&D4 ...det var kul i början, men sen blev det tjatigt. Striderna är även totalt ologiska om man vill förankra det man gör i fiktionen.. "hur sjutton gick det där till ...egentligen?"

Warhammer 3ed ..har jag inte prövat, men gillar det inte för att de förstörde nåt UNDERBART. Den känslan var unik, nu är den borta.

..och så det mesta i Vampire/Mage/sätt in valfritt-soppan. För att det blev FÖR MYCKET. Snacka om "jump the shark".
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,545
Location
Slätta
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Apocalypse world - Det är i alla hänseenden perfekt, asbra, fantastiskt och jag får inte ut ett enda skit av att spela det.

The mountain witch - Otroligt tight och bra spel som inte ger mig ett skit att faktiskt spela.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Ram said:
Apocalypse world - Det är i alla hänseenden perfekt, asbra, fantastiskt och jag får inte ut ett enda skit av att spela det.

The mountain witch - Otroligt tight och bra spel som inte ger mig ett skit att faktiskt spela.
Nån gång måste jag spela AW för att göra mig en uppfattning. Eller lästa det i alla fall.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Niklas73 said:
Det här vill jag veta mer om. Vad funkar inte om du gillar både system o värld? Är det för korvtårtigt?
Jag vet ärlig talat inte. Vi spelade kanske 3-4 sessioner, och i praktiken kändes systemet inte lika bra som på papper. När vi hade gjort karaktärerna var det liksom som att systemet inte längre kändes så coolt som det gör när man läser om det.

Vet inte, något sådant.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,705
Location
Värnhem, Malmö
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Mouse Guard ger mig inte mycket, men det verkar vara ett solitt spel för den som uppskattar den sortens spelande.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,795
Location
Göteborg
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Ram said:
Apocalypse world - Det är i alla hänseenden perfekt, asbra, fantastiskt och jag får inte ut ett enda skit av att spela det.
Jag är glad att jag inte är ensam! Spelet är som en väloljad maskin som spinner på friktionsfritt, men som inte gör något, liksom. Det bara står där och spinner.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,705
Location
Värnhem, Malmö
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Genesis said:
Ram said:
Apocalypse world - Det är i alla hänseenden perfekt, asbra, fantastiskt och jag får inte ut ett enda skit av att spela det.
Jag är glad att jag inte är ensam! Spelet är som en väloljad maskin som spinner på friktionsfritt, men som inte gör något, liksom. Det bara står där och spinner.
Lustigt, det är ungefär så jag tycker om MG, medan jag alltid blir inspirerad av AW.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,545
Location
Slätta
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Arfert said:
Ram said:
Apocalypse world - Det är i alla hänseenden perfekt, asbra, fantastiskt och jag får inte ut ett enda skit av att spela det.

The mountain witch - Otroligt tight och bra spel som inte ger mig ett skit att faktiskt spela.
Nån gång måste jag spela AW för att göra mig en uppfattning. Eller lästa det i alla fall.
Jag kan inte för mitt liv engagera mig i vad som händer med min karaktär. Det GÅR inte. Hela spelet skriker metaspel och metahistorieutveckling. Fast på ett väldigt bra sätt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Arfert said:
Mouse Guard/BW ... Nej, tyvärr.. gillar BW något mer än MG, men det är för förvirrat och onödigt komplicerat.

D&D4 ...det var kul i början, men sen blev det tjatigt. Striderna är även totalt ologiska om man vill förankra det man gör i fiktionen.. "hur sjutton gick det där till ...egentligen?"

Warhammer 3ed ..har jag inte prövat, men gillar det inte för att de förstörde nåt UNDERBART. Den känslan var unik, nu är den borta.

..och så det mesta i Vampire/Mage/sätt in valfritt-soppan. För att det blev FÖR MYCKET. Snacka om "jump the shark".
Svenska spel då?

Eon gillade jag inte för att jag aldrig orkat läsa färdigt reglerna. Så jag kanske missat nåt bra. Däremot är Mundana helt ok, bortsett från några lökiga namn som gav noll fantasy-känsla hos mig. Men det beror på att jag är anglofil.

DoD6 var väl relativt ok, men om man tog alla fantastiska bilder sen dess (och slängde allt annat, värld och regler) kunde man göra ett fantastiskt spel.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Men vad i hela friden är det som inte funkar?
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

ARGH! Mutant. Jag kommer få gängspö men jag kunde inte gå igång på muterade grävlingar. Jag måste missuppfattat hela kontexten på nåt sätt men DoD var så mkt coolare. Nu talar jag 84-boxen alltså. Nya Mutant i hårdpärm var för mycket text. Mutant 2 hade jag säkert gillat på den tiden men det testade jag aldrig. Vet inte om spelet helelr var så bra men BRP är enkla och funkar som Krille beskrev. Men de är ju trä.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Jag vet inte, några av mina absolut bästa spelupplevelser har varit i BRP: RQ, CoC, Elric!, Pendragon, Stormbringer mm. Har aldrig upplevt det som tråkigt, bara bra. Men det kanske har varit med spelledare som vet hur man utnyttjar systemet.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Men tennisfighter... nää....
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,795
Location
Göteborg
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Niklas73 said:
Men vad i hela friden är det som inte funkar?
Jag lider, liksom Ram, av en total oförmåga att bry mig om min rollperson. I AW får man välja mellan ett antal färdiga rollpersonskoncept som man får detaljera lite själv, som att bestämma vad de heter och hur de klär sig. När jag får välja tittar jag igenom de koncept som finns och sedan tänker jag "Jag vill inte spela någon av de här rollpersonerna. De är bara platta stereotyper utan själ." Och då är det redan förkylt. Spelet kan funka hur bra som helst, men om jag inte bryr mig om min rollperson kommer det inte att kännas kul.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Niklas73 said:
Men tennisfighter... nää....
Det blev det aldrig när vi spelade. Antagligen för att vi levde oss in i terrängen med mera. Och att vi rollspelade även när vi slogs.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Genesis said:
Niklas73 said:
Men vad i hela friden är det som inte funkar?
Jag lider, liksom Ram, av en total oförmåga att bry mig om min rollperson. I AW får man välja mellan ett antal färdiga rollpersonskoncept som man får detaljera lite själv, som att bestämma vad de heter och hur de klär sig. När jag får välja tittar jag igenom de koncept som finns och sedan tänker jag "Jag vill inte spela någon av de här rollpersonerna. De är bara platta stereotyper utan själ." Och då är det redan förkylt. Spelet kan funka hur bra som helst, men om jag inte bryr mig om min rollperson kommer det inte att kännas kul.
oj, låter inte bra.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,795
Location
Göteborg
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Arfert said:
oj, låter inte bra.
Notera dock att många tycker att rollpersonerna är det häftigaste i AW och hur inspirerande och intressanta som helst.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Genesis said:
Arfert said:
oj, låter inte bra.
Notera dock att många tycker att rollpersonerna är det häftigaste i AW och hur inspirerande och intressanta som helst.
Smaken är som baken.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Arfert said:
Genesis said:
Arfert said:
oj, låter inte bra.
Notera dock att många tycker att rollpersonerna är det häftigaste i AW och hur inspirerande och intressanta som helst.
Smaken är som baken.
Jag tror det har att göra med att jag gjort så väldigt många rollpersoner genom åren. För mig kan total frihet leda till total förlamning, eller till att jag gör en av "mina typer". AW-modellen ger mig en snävare ram att jobba inom, men samtidigt en starkare bild att utgå ifrån - ett klassiskt fall av att begränsning av kreativiteten hjälper till att utveckla den. "Åh, jag vill göra en SÅN - men med DEN HÄR twisten!"

För mig, alltså.
 
Top