Nekromanti "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Apocalypse World, Mouse Guard och Supergänget.

Alla tre är väldigt välkonstruerade spel med många entusiastiska fans som på goda grunder hyllar spelet. Jag har spelat dem och inget av dem har engagerat mig.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Alla spel i vilka spelarna spelar:

"4 tappra äventyrare med svärd och sköld som slaktar kräk i en dungeon"

Det är inte mitt kladd. Strid. Blä.

//Lallo -Folk kallar det d&d, mäh.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

unfair said:
Alla spel i vilka spelarna spelar:

"4 tappra äventyrare med svärd och sköld som slaktar kräk i en dungeon"

Det är inte mitt kladd. Strid. Blä.

//Lallo -Folk kallar det d&d, mäh.
Det inte är d&d lika mycket som det är dungeon crawls. Skulle säga att du ogillar en spelstil snarare än ett spel då.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Dr. Frankenstein said:
unfair said:
Alla spel i vilka spelarna spelar:

"4 tappra äventyrare med svärd och sköld som slaktar kräk i en dungeon"

Det är inte mitt kladd. Strid. Blä.

//Lallo -Folk kallar det d&d, mäh.
Det inte är d&d lika mycket som det är dungeon crawls. Skulle säga att du ogillar en spelstil snarare än ett spel då.
Ja, men tråden bad mig specifikt nämna ett spel. Och åtminstone jag anser att d&d återspeglar hela genren, och är dessutom ett "väldigt bra spel".
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

D&D4.

Det är egentligen inte så att jag ogillar det -- jag skulle bara vilja gilla det mer. Jag gillar ambitionen att göra striderna riktigt speliga, tyvärr hamnar de på en nivå av spelighet som inte riktigt fungerar för mig. Det blir för många modifikationer att hålla reda på, och det medför att varje modifikation spelar för liten roll. Dessutom bör man lägga ner mycket tid och energi på att hitta de perfekta kombinationerna av förmågor och vapen till sin rollperson. Det orkar jag inte heller.

Så D&D4 är ett bra speligt spel, men inte ett speligt spel av den typ jag gillar. Jag vill ha ett speligt spel med beslut och förberedelser på samma nivå som Carcassonne eller Settlers of Catan.

/tobias
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

D&D4.

Spelade det, men fick inte den rätta känslan. Blev dock imponerad över hur välgjort, fokuserat och smidigt det är.

Ren spelkvalitet.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Vitulv said:
D&D4.

Spelade det, men fick inte den rätta känslan. Blev dock imponerad över hur välgjort, fokuserat och smidigt det är.

Ren spelkvalitet.

Håller med föregående talare.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Vitulv said:
D&D4.

Spelade det, men fick inte den rätta känslan. Blev dock imponerad över hur välgjort, fokuserat och smidigt det är.

Ren spelkvalitet.
Sanningen. Oerhört välgjort, plastig känsla.

Förövrigt säger jag DoD: Trudvang. Älskar världen, intressant spelsystem, men... Ingenting FUNKAR för mig när det faktiskt plockas fram.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Burning Wheel är definitionen av den känslan för min del. Det är välarbetat, det är precis vad det vill vara, det har en bra community och stabil produktlinje. Men det är tydligen inte för mig, och jag är ärligt talat besviken över detta :C
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Eksem said:
Burning Wheel är definitionen av den känslan för min del. Det är välarbetat, det är precis vad det vill vara, det har en bra community och stabil produktlinje. Men det är tydligen inte för mig, och jag är ärligt talat besviken över detta :C
Samma här, så mina förhoppningar på Burning Wheel Gold är orimligt högt ställda …
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Nobilis, som jag finner svårt att faktiskt spela.
Warhammer Fantasy 3ed, som trots alla pluppar och roliga tärningar aldrig lyfter utan trälar runt i skuggan av det mycket mer inspirerande 2ed
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Håller med Eksem. Jag gillar BW som koncept, jag gillar många av lösningarna, men kan ändå inte riktigt få ordning på att spela det.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Det här vill jag veta mer om. Vad funkar inte om du gillar både system o värld? Är det för korvtårtigt?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Niklas73 said:
Hur är D&D 4 speligt?
Striderna (of which there are supposed to be plenty) funkar som ett väldigt komplicerat brädspel.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Niklas73 said:
Hur är D&D 4 speligt?
Du har gott om taktiska val att göra, om vilka krafter du ska utnyttja och vilka du ska spara till senare, hur du ska förflytta dig för att optimera din egen och gruppens förmåga etc. Alla dessa möjligheter ger resultatet att D&D4 är väldigt långt från BRPs hjärndöda rullande/hitpoints-nednötande där spelarens egentligen enda input är en stämningsbeskrivning. Du som spelare måste göra riskbedömningar av möjligheterna, väga dem mot varandra och göra ett val innan tärningarna ens rullar.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Dungeons & Dragons 3.5 och allt i den stilen.
Eon

Och kanske typ tusen andra spel som jag dock inte vill uttala mig om utan att läsa lite i dem igen, eller för den delen provspela dem.

Förövrigt skulle jag kunna säga detta om typ alla spel på över 100 sidor, eftersom jag numera varken har tid eller ork att bemöda mig med mer. Dom kan vara hur bra som helst, men om jag ändå inte kommer ha tid för att läsa igenom allt så blir jag sur och tycker det är sugigt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

solvebring said:
Förövrigt skulle jag kunna säga detta om typ alla spel på över 100 sidor, eftersom jag numera varken har tid eller ork att bemöda mig med mer.
Alla spel på över 100 sidor är "väldigt bra spel"?
 
Top