Nekromanti Ett uppsving?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Och priset för sämsta liknelsen går till...

troberg! För att med gusto och dödsförakt använt en helt barock och orelaterad liknelse för att försöka framföra en obskyr och tvivelaktig poäng.

Det vinnande bidraget, mina damer och herrar:

Tja, å andra sidan så hade Tyskland ett blomstrande kulturliv innan Hitler tog över...
M. :gremlaugh:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Jo, jag vet...

troberg! För att med gusto och dödsförakt använt en helt barock och orelaterad liknelse för att försöka framföra en obskyr och tvivelaktig poäng.
Det var bara så att det var det enda riktigt bra exempel jag kom på just då kring temat att kreativitet och skaparglädje inte nödvändigtvis måste sluta bra. Dra inte längre paralleller än så, WotC motsvarar inte Hitler, de är på sin höjd någon halvpatetisk illbatting i stil med Moussolini.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Nu har säkert andra också svarat på samma sak som jag tänker svara på. Jag tycker absolut att rollspelen är bättre idag. Varför? Utbudet är fenomenalt mycket större tack vara nätet. Det finns en uppsjö av indie-spel som inte når hyllorna i butikerna (de flesta i alla fall, finns välsorterade butiker som har stora utbud) men som går väldigt lätt att köpa via nätet, både i bokform och via PDF. Sedan finns det även idag mycket fler rollspel som är komersiella, även bland dessa finns det guldkorn. Men det gäller ju att man inte begränsar sig till svenska företag eller en viss produktserie.

Många spel som finns idag fanns ju också för tio år sedan. Visst fanns det även då rollspel som inte finns nu. Men jag tvivlar på att de är lika många.

Just indiespelen tänker jag prata lite mer om. På The Forge finns det ett stort utbud av helt fantastiska spel. Dessa spelar vi väldigt mycket nu förtiden... Spel som The Pool, The Riddle of Steel och Sorcerer är värda att nämna. Men det finns horder av andra spel som också är råhäftiga (spel som Dust Devils, Kill Puppies For Satan, My Life With Master, Primetime Adventures (inte ännu utgivet) är spel jag har kommit i kontakt med, men det finns fler.)

Vidga era vyer!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag tänker inte skriva att jag tycker att du har fel, för det verkar snarare som att du hittat produkter som inte var skrivna i avsikten att behaga dig, och att du helt enkelt har haft svårt att finna det du söker. För, DoD6 var nog aldrig tänkt att locka Khelataar-publiken...

Jag tänkte istället rekommendera några spel som jag tror att du skulle gilla:

Dels har du Gondica, som jag rekommenderar åt alla som inte tyckte att Khelataar var snobbigt (vilket jag personligen anser). Dels tänkte jag rekommendera Västmark, som verkligen inte är fjantasy och som dessutom har ett väldigt konsekvent regelverk.

Jag skulle tro att de skulle falla dig i smaken.

Själv håller jag med om trådstartarens åsikt om att det har kommit många balla rollspel på sistone, och jag tror att det till stor del beror på d20. Allt som inte är d20, har helt enkelt slutat att försöka konkurrera om d20-spelarna och försökt vara fantasifulla och nyskapande istället. Det tror jag är en mycket viktig anledning till att det görs så bra spel idag.

/Rising
som just nu håller på med ett äventyr till Millennium.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,948
Tja, eftersom du verkar sätta någon typ av stolthet i att gå mot strömmen och tycka tvärtom mot vad såväl fans som etablerat folk i branschen anser så tror jag inte vi kommer längre i den här diskussionen. Det ger liksom inget att försöka hålla samtal på en vettig nivå med dig när du har som livsuppgift att ha slentrianmässigt fel.

Jag menar; du påstår att DoD6 bara är yta och inget innehåll och att världen är "rätt tråkig". Du har t.o.m fel på ett subjektivt plan.

Lexx - Trött på idiotiska påhopp!
Ja, du brukar börja lipa om påhopp när folk inte håller med dig. Det är självklart inte frågan om några sådana, utan snarare att folk behandlar dig som ett barn när du beter dig som ett sådant. Om du anpassar tonen i dina inlägg så kanske du slipper att folk svarar med samma mynt.

Är du säker? :-(
Nä, nu har du ju skrivit fler inlägg.

/Vulf
 
G

Guest

Guest
Tjena!

Att du inte ger upp. Var får du din energi ifrån? Är du någon form av social Ninja?

MVH
Lexx
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,675
Location
Uppsala
Till exempel, genom dataspelens och egentligen all digital medias ekonomiska svårigheter (dc++, våran räddare deras bane) har det banats väg än en gång för de klassiska skriftliga verken.

Ekonomiska svårigheter?

Vilken planet kommer du ifrån?

Visst, Direct Connect, Kazaa etc. bringar en hel del problem till branchen, men den har knappast så stora svårigheter som du verkar tro. För ett tag sedan hävdade några av jättarna (EA, Activision etc.) att spelbranchen gått om filmindustrin.

Konsollförsäljningen har idag nått sådana extrema höjder att spelmarknaden är på väg att gå om dito marknad för PC. Och PC-spelmarknaden ökar med så många procent varje år att det inte går att förutse vart den kommer hamna.

Så om detta skulle vara en anledning för rollspelens uppsving - knappast. Snarare att d20/Wizards, LARP och White Wolf gjort att rollspelen letat sig in i andra sfärer än tidigare.

Däremot håller jag med om att LotR filmerna och kanske Harry Potter nog har ett finger med i spelet.
 
Top