Nekromanti Ett uppsving?

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Är det bara jag som har fått intrycket att rollspelsvärlden är påväg in i en högkonjuktur :gremlaugh:? Kanske fantiserar jag upp detta då jag inte har någon statistik att påvisa, men det känns som att många nya produkter planeras och släpps kontinuerligt. Kanske främst här i Norden. Jag har även fått intrycket att dramapedagogisk verksamhet verkar vara the future inom utbildning, då ofta genom bland annat rollspel. Fast å andra sidan har väl rollspel aldrig haft en högkonjuktur, men kanske vänter det något väl bakom hörnet?

Till exempel, genom dataspelens och egentligen all digital medias ekonomiska svårigheter (dc++, våran räddare deras bane) har det banats väg än en gång för de klassiska skriftliga verken. Den materiella känslan av att hålla en bok i sin hand verkar vara ett otidsenligt nöje, även för den yngste eller mest tekonologiskt vinklade. Givetvis har detta att göra med att läshastigheten försämras genom att läsa på skärm. Mangans erövring av västvärlden leder oss in i en ny era av nördigheter, allmän acceptans ligger inte allt för långt bort. Likaså animens roll då liksom fantasin och böcker tecknad film erbjuder en nästan gränslös handlingsram i berättelser. Böckerna och kanske främst rollspelen har haft stor hjälp genom gratisnerladdningens utspridning till skillnad från andra underhållningsförgrenade branscher. Genom den fria nerladdning har vi stackare som föddes för sent för att inhandla godbitar som Drakar och Demoner och andra klassiska spel från Sveriges tidiga rollspelsperiod kunnat få en smakbit. Även lägger den ivriga inscanningen och spridningen en bevarande grund, här finns gammalt att hämta som nytt.

Kanske har rollspelets bristande allmänna acceptans legat i just det att fantasi har materialiserats på ett sådant torftigt sätt. Jag menar, Sinbads äventyr man tackar men samtidigt ser vi på de specialeffekterna som vi ser på en dockteater. King Kong kan man väl räkna därtill. Genom LOTRs utmärkta filmatiseringar har fantasy blivit något vackert och nu nått samma acceptans som star wars gav åt science fiction genren. Genom dessa nytillkomna företeelser har möjligen dagens samhälle nått till en punkt av förändring.
Jag kanske romantiserar mina egna tankar trots att jag försöker vara lite realistisk, men jag hoppas. Hoppas att en dag kanske slutligen rollspelsmakare kan leva på sin passion såsom konstnärer och författare kan klara av. Jag är kanske ute och cyklar, men det är i alla fall mitt ord för idag. Tack å hej!
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Egentligen så är min uppfattning att läsandet överlag har ökat och att det verkar som om det har smittat av sig även på rollspelen. Sedan har rollspelen blivit mer tillgängliga nu då man kan köpa spel på internet och få dem dirket hem, till skillnad från förr, då man var tvungen att ta sig ner i nån mindre känd leksaksaffär i närmaste tillräckligt stora stad eller liknande för att få tag på böcker. Det även min uppfattning att det har blivit lättare att trycka upp och distribuera spel (och produkter överlag) samt att vi, på gott och ont, fått en standard som folk lättare kan anpassa sig efter - dvs. d20.

Skulle bara vilja inflika med att fildelning gynnar företagen, åtminstone skivbolagen. Deras vinst har aldrig varit högre och ökar för vart år som går. Myten om att fildelningsprogram skulle vara skadliga för skivbolagen skapades troligen för att, just det, försöka sälja ännu mer! (För den som inte visste)
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Är lite tveksam

Tyvärr tror jag inte att det har varit något större uppsving de senaste åren (förutom 01/02 när D&D 3e var nytt). Det stora problemet är att nyrekryteringen sker i betydligt senare åldrar nu än förr - när jag var i tioårsåldern var det nog inte en enda kille i min klass som inte hade provat på Drakar & Demoner. På den tiden fanns det ju rollspel i varenda leksaksaffär, vilket ökade tillgängligheten väsentligt. Visserligen har kanske internet också haft en effekt av att tillgängligheten ökar, eftersom det är enklare att ta reda på information. På den gamla goda tiden hade ju Äventyrsspel/Target säkert 10 personer som var heltidsavlönade inom rollspel. För ett par år sedan hörde jag att C-J Ström var den enda i Sverige som kunde leva på rollspelsproduktion, vilket inte verkar orimligt. Rollspelsdelen på Wizards of the Coast är också väsentligt mindre nu än vad den var på TSR under rollspelens storhetstid. De mindre rollspelsförlagen överlever nog mest på att deras skribenter har hyggliga jobb på dagtid.

Däremot finns det en fördel för förlagen nuförtiden - rollspelare har en högre genomsnittsålder och är därmed mer penningstarka. När jag var yngre var rollspelssupplement något man fick önska sig i julklapp, medan jag handlar allt jag vill ha och lite till (problemet är snarare att hinna läsa igenom allt samt att alla böcker och tidningar inte får plats i min bokhylla). Även "fattigare" spelare har fördelen att kunna ladda ned grejer via olika fildelningsnätverk - därmed tror jag att folk i allmänhet sitter på betydligt fler supplement de inte hinner läsa än förr. Dessutom finns det ju en massa gratisrollspel- och äventyr upplagda av entusiaster. Så du kan ha rätt, men jag tror inte att så är fallet...

Om någon vet, får han/hon gärna svara på hur vanligt det är med rollspel på mellanstadiet nuförtiden. Är det Drakar & Demoner som gäller, eller är andra system mer populära?
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Är lite tveksam

Jag tror att du har rätt i att nyrekryteringen sker i betydligt högre åldrar än förr. Jag började när jag var tio och fyller tjugo nästa år, runt 95 alltså. Idag är min lillasyster 10 och inte en enda person i hennes klass spelar rollspel medan vi var ganska många (inte alla dock). Det borde ju betyda att det blivit ovanligare med rollspel i hennes ålder än vad det var för mig och jag kan slå vad om att det var ännu vanligare 85.

Hur det ser ut på högstadiet kan jag inte svara på, men jag skulle tro att siffrorna ligger närmare varandra där. Tror att fler som börjar med rollspel nu går på högstadiet, men jag vet ju inte säkert.

Det är ju helt klart att internet är ett bra verktyg för att distribuera spel, men för att köpa spel via nätet måste man redan ha ett intresse. När spelen gick att köpa i vilken leksaksaffär som helst är det självklart att fler upptäckte dem. Spelen borde tillbaka dit, men det blir nog svårt och jag har inga lösningar.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jaoo, visst så käns det som det kommit en del nytt på de senare år ja. Det måste jag ju hålla med ju & det gillas ju !
Man kan ju verkligen hoppas på att det kommer nya generationer i & med det kommer ut nya spel.

/ Johan k, som ser possitivt på framtiden !
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Ett sving i någon riktning

Är det bara jag som har fått intrycket att rollspelsvärlden är påväg in i en högkonjuktur ? Kanske fantiserar jag upp detta då jag inte har någon statistik att påvisa, men det känns som att många nya produkter planeras och släpps kontinuerligt. Kanske främst här i Norden.
Måste man inte tjäna pengar för att det ska kunna klassas som en högkonjunktur? :gremwink:
Jag tycker att du har rätt på sätt och vis. Rollspelen är inte inne i någon ekonomisk högkonjunktur, men väl en kreativ och kvalitetsmässig sådan. Det var länge sedan det producerades så många och så bra rollspelsprodukter, både i Sverige och utomlands. I Sverige beror det till stor del från entusiastiska hobbyarbetare som producerar bra material. Sedan finns ju Internet där man kan ladda ner spännande spel helt gratis. Jag har inte varit så entusiastisk inför, eller spelat så mycket rollspel, sedan slutet av 80-talet.

/tobias
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Re: Ett sving i någon riktning

Ja någon form av uppsving verkar vara gällande :gremsmile:

Måste man inte tjäna pengar för att det ska kunna klassas som en högkonjunktur?
Det var därför jag skrev något i stil med "Fast å andra sidan har väl rollspel aldrig haft en högkonjuktur, men kanske väntar det något väl bakom hörnet?" :gremlaugh:
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Re: Är lite tveksam

Det där har jag också märkt av. Plötsligt började 5 av mina vänner störtspela mutant trots att dem aldrig gjort det förut. Vilken ålder? 20-25. Det tycker jag är positivt, då rollspel imo ger en djupare bredd vid vuxen ålder. Det positiva måste vara det att om man börjar spela i en högre ålder, är chansen att man sätter sig in i spelet och fattar ett eget grundintresse större än när man är i "följa kompis"-åldern.
 
G

Guest

Guest
Jo... Det känns som om intresset för rollspel har återvänt, tack vare dataspelen, det är trots allt dom som spridit fenomenet rollspel till en yngre generation... Tror jag!

Jag ser dock ett problem... Kvalitén på dagens rollspel ÄR inte bättre än vad den var för 10 år sen... Visst, böckerna har blivit tjockare, men allt för ofta är dom bara fyllda med ren nonsens! Inga rollspel nämnda, likaså inga rollspelsföretag... :)

Hur som helst... Jag hoppas på fler rollspelsföretag inom våra gränser, jag hoppas att det ploppar upp något företag som vågar utmana neogames och gör ett BRA cyberpunkrollspel, eller varför inte ett Sci-Fi spel... Marknaden är mättad med fjantasy!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Ett sving i någon riktning

Måste man inte tjäna pengar för att det ska kunna klassas som en högkonjunktur?
Jag tycker att du har rätt på sätt och vis. Rollspelen är inte inne i någon ekonomisk högkonjunktur, men väl en kreativ och kvalitetsmässig sådan.
Oftast föregås den ekonomiska högkonjunkturen av en kreativ högkonjunktur. Det finns en viss eftersläpning, men vi kan i alla fall hoppas.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
Kvalitén på dagens rollspel ÄR inte bättre än vad den var för 10 år sen... Visst, böckerna har blivit tjockare, men allt för ofta är dom bara fyllda med ren nonsens!
Snick-snack. Det där var det dummaste jag hört på länge. Rollspelen har aldrig varit så bra som de är idag. Anledningent till att folk får för sig att det var bättre förr är ren och skär nostalgi (dumhet mao). Böckerna har visserligen blivit tjockare och snyggare, precis som du skriver, men de har också bättre innnehåll idag. Regler som har utvecklats under lång tid och framförallt en värld som det har lagts ned möda på att få trovärdig, underhållande, stämnnigsfull och genomtänkt. Det gäller i varje fall för de svenska rollspelen (bland de engelskspråkiga spelen har jag bara lirat D&D 3.5 och har ingen möjlighet att jämföra med tidigare utgåvor, men jag antar att den senaste är bäst).

Allvarligt talat;

Eon 3 är bättre än Eon 1 (enklare, snyggare, mer genomtänkt, mer pedagogiskt och slutligen mer utvecklat)

DoD6 är bättre än alla sina föregångare (snyggare, stämningsfullare, mer genomtänkt värld, bättre regelkärna)

Mutant: UA är bättre än alla svenska rollspel som någonsin givits ut (enklare, snyggare, bättre skrivet, roligare, underfundigare, trendigare, mer genomtänkt etc.)

Så nej, spelen var på intet sätt bättre förr. Möjligtvis hade du roligare med dem, men det var för att du var yngre och mer benägen att uppskatta ofärdiga produkter.

/Vulf
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
La det svinge

En stor bidragsgivare till den "kreativa högkonjunkturen" är det faktum att det är enklare och billigare att ge ut saker idag. Desktop publishing gör att layout inte enbart är förbehållet professionella layoutare. Amatörer är inte längre bundna vid papper och penna eller skrivmaskin, sax och klister. Ordbehandlare med stavningskontroll gör att till och med den mest dyslektiske kan ploppa ur sig läsbara texter. PDF gör att man kan förpacka allting på ett portabelt sätt. Nätet gör att man kan sprida sina alster, och skulle man inte nöja sig med det så finns copyshops och print-on-demand, och är man riktigt äventyrlig så är offset inte längre något oöverstigligt hinder. Den tekniska mognaden har helt enkelt nått oss precis lagom till den kreativa högkonjunkturen.

Nu får jag helt enkelt hoppas att det finns en marknad som hänger med och att man inte ska behöva vara frälst från början för att hitta de nya spelen. För det är det som jag tror är det svåraste: om inte folk hittar spelen så kommer de inte att skaffa dem. Och när till och med Tradition slutar med rollspel... nä, helt ljus tror jag inte att framtiden är, men i alla fall hyfsat ljus.
 
G

Guest

Guest
Snick-snack. Det där var det dummaste jag hört på länge.
Är du säker? :-(

Eon 3 är bättre än Eon 1 (enklare, snyggare, mer genomtänkt, mer pedagogiskt och slutligen mer utvecklat)
Kan jag iofs inte uttala mig om eftersom klåparna på neogames inte skickat ut min beställning, försökte 2 gånger och någon mer chans får dom inte. Men åter till rollspelen. När Eon 1 kom så tyckte jag INTE att det på något sätt var kvalitétsmässigt bättre än något annat rollspel som jag lirade på den tiden. Reglerna var inte kompletta, världen obefintlig, känndes inte nytt eller för den delen spännande. Bara ett rollspel i mängden! Då spöar fantasyklassikern Khelataar Eon med hästlängder!

DoD6 är bättre än alla sina föregångare (snyggare, stämningsfullare, mer genomtänkt värld, bättre regelkärna)
Ehhh... Skulle inte tro det. DoD6 är nu på marknaden kanske REGLEtekniskt det sämsta rollspelet jag stött på. Bristfälligt, inkonsekvent, stundtals idiotiskt och vansinnigt dåligt skrivet. Världen är iofs lite annorlunda än dussinfjantasy som typ Mundana, Ereb och allt annan hårdrocksfantasy, men fortfarande rätt tråkig. Men det klart, gillar man mjöddrickande låtsasvikingar så kan man ha sig en riktig rollspelsorgie! Jag uppskattar det inte! Föredrar exempelvis Geminis värld...

Mutant: UA är bättre än alla svenska rollspel som någonsin givits ut (enklare, snyggare, bättre skrivet, roligare, underfundigare, trendigare, mer genomtänkt etc.)
Mutant:UA är samma reglekärna som Mutant, ingen skillnad alls nästan, klart man fixat lite buggar här och där, men precis som alla andra rollspel så har man gjort missar. Dock måste man ge Järnringen lite beröm för sin djupdykning ner i Mutantskandinavien... Deras presentation av världen är något andra svenska rollspelföretag bör ta efter. Kampanjböcker på kanske 50 sidor som innehållar massa rolig läsing och framförallt så är den informativ och användbar! Men det är iofs inte första gången man läst en bra världsbeskrivning, ta fallet Khelataar igen!

Anledningent till att folk får för sig att det var bättre förr är ren och skär nostalgi (dumhet mao).
Nej, stämmer inte! Jag spelar "moderna" rollspel som regeltekniskt uppfyller bättre kvalité än äldre rollspel! Visst! Jag lirar inte äldre rollspel av nostalgiskäl... Hittar jag något som är bättre så använder jag mig av det. Som jag skrev oxå. "Visst, böckerna har blivit tjockare, men allt för ofta är dom bara fyllda med ren nonsens" Med andra ord, så finns det bra nya rollspel, men långt infrån att ALLA är bra bara för att dom släppts efter år 2000. Glöm det!


MVH
Lexx - Trött på idiotiska påhopp!
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Re: La det svinge

Nu får jag helt enkelt hoppas att det finns en marknad som hänger med och att man inte ska behöva vara frälst från början för att hitta de nya spelen. För det är det som jag tror är det svåraste: om inte folk hittar spelen så kommer de inte att skaffa dem. Och när till och med Tradition slutar med rollspel... nä, helt ljus tror jag inte att framtiden är, men i alla fall hyfsat ljus.
Sanning må detta vara. Men jag tror vi står inför en marknadsförskjutning, kalla det en näthandel-takeover. Mycket reklam görs över nätet, mycket försäljning och väldigt många diskussioner rörande hämter hålls numera här! Wow. Hade inte tänkt att internet var till så stor hjälp men det är helt uppenbart nu när svaren kommer in. Fast visst saknar man känslan av att släppa loss köplustdemonerna i en välstorterad rollspelsbutik :gremsmile:
 
G

Guest

Guest
Själv tycker jag framför allt att forumet är övermättat med folk som inte kan stava till fantasy...
Vadå, Fantasy är FJANTigt tycker jag!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Jo, men...

Med andra ord, så finns det bra nya rollspel, men långt infrån att ALLA är bra bara för att dom släppts efter år 2000. Glöm det!
Å andra sidan gjorde det bra mycket dåliga grejer förut också. Tro mig, jag har cirka 1500 rollspelsböcker fördelade på ett 60-tal spelsystem, gjorda under en 30-årsperiod. Och det har gjorts en massa, massa skräp under de 30 åren.

Själv håller jag med Vitulv, rent generellt har vi aldrig haft bättre rollspel. Visst kan man peka på enskilda exempel och säga att tex Star Wars d20 är sämre än Star Wars d6 eller att DoD 2 är bättre än DoD 6 (om man nu skulle tycka det), men som sagt, på det stora hela taget har vi väldigt mycket bättre rollspel nu än tidigare.

Tycker jag alltså. Och Cyberpunk v3 ska visst vara på gång... fast inte på svenska. Kanske det finns ett litet hål att täppa till i den svenska rollspelsmarknaden?

:gremlaugh:

Cyber-Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Så det verkar som om...

...domedagsprofetiorna kring de senaste årents utveckling kanske var lite... låt oss säga... förhastade?

M.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Så det verkar som om...

...domedagsprofetiorna kring de senaste årents utveckling kanske var lite... låt oss säga... förhastade?
Tja, å andra sidan så hade Tyskland ett blomstrande kulturliv innan Hitler tog över...

Kreativitet är liksom ingen garanti för att allt ska ordna sig, det är bara en viss indikation.
 
Top