Ett spel vars enda syfte är berättarvärde

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
963
Location
Hamburg
Något jag kom att tänka på bara. Kan man tänka sig ett spel, vilka regler som helst, och syftet är att ha något värt att berätta vid slutet? Ett exemple är från TV-serien Cupid från 90-talet, där ett gäng grabbar går ut på krogen. Spelet är att bli avvisad av så många kvinnor som möjligt under kvällens gång. Den som förlorar måste bjuda de andra på champagne. Det borde skapa många historier?

Lögner har förresten också högt berättarvärde. :)
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
963
Location
Hamburg
Det här har viss koppling till outrage addiction, click bait, fight-or-flight reaction som triggas av politiska memes, osv. Men det beror helt på vilken publiken är, såklart.

Bibeln är världens mest lästa bok, så den borde ha högt berättarvärde? Kan man göra ett spel som genererar liknande berättelser?

Jag minns när jag var tolv år gammal, och vi brukade prata om våra spelsessioner efter, om allt häftigt som hade hänt. Men tiden går framåt, som en kompis sa...

Risk och Monopol kan ha högt berättarvärde, eftersom det alltid är någon som blir förbannad på slutet.

Det behövs kanske ett batteri av spel. Eller ett spel som skapar spel. Synd att inte Rising är här, om man ska vara sentimental.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Jag fattar nog inte riktigt. En bra omgång rollspel, i princip oavsett rollspel, ger ju något att berätta om, kan jag tycka. Men ja, om du vill ha något som ger reaktioner hos den du berättar det för kan du nog slänga in valfri mängd extrempolitiska åsikter så kommer du säkert att få en reaktion.

Bibeln är världens mest lästa bok, så den borde ha högt berättarvärde? Kan man göra ett spel som genererar liknande berättelser?
@Zappelinas Ljuset och skräcken ger just sådana berättelser. Tre spelare: En spelar guden, en spelar folket och en spelar profeten, vill jag minnas.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag fattar nog inte riktigt. En bra omgång rollspel, i princip oavsett rollspel, ger ju något att berätta om, kan jag tycka. Men ja, om du vill ha något som ger reaktioner hos den du berättar det för kan du nog slänga in valfri mängd extrempolitiska åsikter så kommer du säkert att få en reaktion.
Jag tror spel som skapar ett narrativ som det är roligt att diskutera efteråt. Det behöver alltså inte direkt skapas i spel utan kan vara lite vad som helst. Schack ger exempelvis inget narrativ direkt, medan RISK gör det.

Om jag tolkar TS rätt?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Jag tror spel som skapar ett narrativ som det är roligt att diskutera efteråt.
Vad menar du med "narrativ" i detta fall?

För mig är ett medie lyckat om jag funderar på det efteråt. The Man From Earth är en sådan film, där jag funderade en hel del över möjligheterna i filmen. Hot Fuzz en annan, där jag och dåvarande gick hela vägen hem skrattandes från biografen. Några spel jag haft med Imagine lever kvar än idag - åratal efteråt - och även vissa historier vi spelat i Hantverksgruppen. Det kan vara känslor som gripit tag i mig, perspektiv som levt kvar eller lösa trådar eller alternativ som fått mig att fundera efter spelmötet.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Ett av koncepten jag fortfarande inte lyckats testa med min spelgrupp bygger på att diskutera ett ämne och endast använda olika logiska genvägar som konversationsunderlag. Skrev om det här: https://www.rollspel.nu/threads/spin-fallacy-tennis.75684/

Det bottnar lite i en session där vi spelade Conspiracy X och det utspelade sig på en internationell USO-kongress (Unidentified Submersible Object). Till att börja med suckade spelarna och himlade med ögonen inför föreläsningar om tankeläsande delfiner och paneler om märkliga undervattensljud. Men efter ett tag på kongressen satt de och diskuterade korrelationer mellan olika tokteorier och hade snart en idé om vad alltihop handlade om... En av spelarna utbrast senare, "det måste vara exakt såhär det går till när folk blir foliehattar", typ.

Jag tyckte det var väldigt intressant. Att sätta sig i en situation där enda vägen vidare är att använda ett synsätt som är främmande för dig som spelare. Det skapar en intressant diskussion efteråt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Vad menar du med "narrativ" i detta fall?
En begriplig berättelse. Spelar vi Kalaha får vi ingen berättelse. Att en kula hoppade till ett annat hål säger oss inget. Men om Australien leder sina arméer till världsherravälde så har vi något vi kan prata om.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
963
Location
Hamburg
Jag tror spel som skapar ett narrativ som det är roligt att diskutera efteråt. Det behöver alltså inte direkt skapas i spel utan kan vara lite vad som helst. Schack ger exempelvis inget narrativ direkt, medan RISK gör det.

Om jag tolkar TS rätt?
Nja, jag tänkte mer något som är värt att berätta för någon som inte var en spelare. Schack kan ju skapa väldigt mycket berättarvärde, eftersom det finns så många schackintresserad i världen. VM på Island, som det t.o.m. skrevs en musikal om. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Nja, jag tänkte mer något som är värt att berätta för någon som inte var en spelare. Schack kan ju skapa väldigt mycket berättarvärde, eftersom det finns så många schackintresserad i världen. VM på Island, som det t.o.m. skrevs en musikal om. :)
Isf gäller nog din fråga också alla spel som finns, så länge någon bryr sig :)
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
963
Location
Hamburg
Jag fattar nog inte riktigt. En bra omgång rollspel, i princip oavsett rollspel, ger ju något att berätta om, kan jag tycka.
Det beror på vem som är publiken. Om du får tre sexor i rad i Fia med knuff på ålderdomshemmet så blir det värsta snackisen, men försök berätta om hur du besegrade en drake och gick upp en level. :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Det beror på vem som är publiken. Om du får tre sexor i rad i Fia med knuff på ålderdomshemmet så blir det värsta snackisen, men försök berätta om hur du besegrade en drake och gick upp en level. :)
Okej. Då tror jag att de flesta spel jag spelar är grejen. De är ju till för att skapa intressanta berättelser. Jag brukar sammanfatta mina spelpass för min flickvän, och hon brukar säga "Du borde skriva en bok om det där". Andra har kommenterat att olika spelpass vi spelat skulle bli riktigt bra filmer, etc. Jag har nog breddat mig lite och leker med lite mer faktorer i själva upplevelsen av spelet numera, men min grund har länge varit att skapa berättelser som är lika bra som dem man kan hitta på bibblan eller bion.

EDIT: Eller ja, själva spelen är inte riktigt tänkta att skapa berättelserna. Spelen är bara verktyg. Ett spel som ger bra berättelser varje gång man spelar, även om man är nybörjare, är ett spel jag har noll intresse av. Det ska vara vår skicklighet som spelare som skapar berättelserna. Men målet är fortfarande att få fram bra berättelser.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Det beror på vem som är publiken. Om du får tre sexor i rad i Fia med knuff på ålderdomshemmet så blir det värsta snackisen, men försök berätta om hur du besegrade en drake och gick upp en level. :)
Skillnaden där är väl att när du berättar om din Fia-bedrift så berättar du om vad som hände på ålderdomshemmet när du spelade. Ingen fiktion skapas. När du berättar om din Risk-bedrift berättar du inte om vad som hände runt spelbordet, du berättar om vad som hände på den fiktiva världskartan. Det finns ett lager av fiktion, ett alternativt världskrig, som spelet skapar. I Fia representerar spelpjäserna och planen inte något annat än sig själva.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
963
Location
Hamburg
Okej. Då tror jag att de flesta spel jag spelar är grejen. De är ju till för att skapa intressanta berättelser. Jag brukar sammanfatta mina spelpass för min flickvän, och hon brukar säga "Du borde skriva en bok om det där". Andra har kommenterat att olika spelpass vi spelat skulle bli riktigt bra filmer, etc. Jag har nog breddat mig lite och leker med lite mer faktorer i själva upplevelsen av spelet numera, men min grund har länge varit att skapa berättelser som är lika bra som dem man kan hitta på bibblan eller bion.

EDIT: Eller ja, själva spelen är inte riktigt tänkta att skapa berättelserna. Spelen är bara verktyg. Ett spel som ger bra berättelser varje gång man spelar, även om man är nybörjare, är ett spel jag har noll intresse av. Det ska vara vår skicklighet som spelare som skapar berättelserna. Men målet är fortfarande att få fram bra berättelser.
Samtidigt är det få filmer och böcker som är framspringda ur rollspelssessioner, även om berättarvärdet är högt. Betyder det att

1) Det finns ett ännu okonstruerat spel som ger mer berättarvärde?
2) Vi har readan peakat med rollspel, och andra metoder - inte spel - ger högre berättarvärde generellt (ensamma författare eller team som fantiserar fritt, eller "fritt" inom ett visst ramverk, t.ex. en genger)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Samtidigt är det få filmer och böcker som är framspringda ur rollspelssessioner, även om berättarvärdet är högt. Betyder det att

1) Det finns ett ännu okonstruerat spel som ger mer berättarvärde?
2) Vi har readan peakat med rollspel, och andra metoder - inte spel - ger högre berättarvärde generellt (ensamma författare eller team som fantiserar fritt, eller "fritt" inom ett visst ramverk, t.ex. en genger)
Jag tror att väldigt få rollspelssessioner ger berättarvärda historier. De allra flesta har andra prioriteter när de spelar rollspel, och de som fokuserar på "berättelsen" har den ofta skriven i förväg, vilket tenderar att ge ganska dåliga berättelser, i min erfarenhet. Dessutom tror jag inte att rollspel är bättre på att generera berättelser än en ensam författare, eller en grupp. Så att anväda rollspel för att generera berättelser är bara onödigt krångligt. Att göra det "live" ger en extra utmaning, men ska man skriva manuset till en film vill man inte ha utmaning, man vill ha ett manus.

EDIT: Jag vet att åtminstone en spelare som återkommande dykt upp och spelat Anatman med Kim på konvent flyttade till USA för att jobba som screenwriter och sade att han lärt sig mycket av att spela det spelet, så visst inflytande kanske det ändå haft! :gremtongue:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
EDIT: Jag vet att åtminstone en spelare som återkommande dykt upp och spelat Anatman med Kim på konvent flyttade till USA för att jobba som screenwriter och sade att han lärt sig mycket av att spela det spelet, så visst inflytande kanske det ändå haft!
Ja, jag har haft en person som gjorde ett seriemanus utifrån idéerna som kom från Imagine.

 
Top