Ulf Lidsman
Veteran
- Joined
- 15 Apr 2023
- Messages
- 3
Alternativet att med poäng köpa sin karaktär istället för att låta slumpen avgöra tycker jag är bra eftersom det ger spelaren en viss kontroll över karaktären och man kan komma till karaktärsskapandet med en vision om vilken karaktär man vill spela. Slumpar man fram en karaktär kan ödet grusa denna vision. Nu tänkte jag inte diskutera detta utan att dessa köpesystem oftast inte är så realistiska.
Om vi tar ett av mina favoritsystem, Sword & Scoundrel så ser köpetabellen ut så här:

Problemet enligt mig blir då att om man vill spela sonen eller dottern till en mäktig adelsman så bränner man en tredjedel av poängen och kommer då att få färre poäng (i genomsnitt 2,5) att sätta på de övriga jämfört med en som väljer att spela en person från den extrema underklassen (T1 Serf or slave) som får 14 poäng att sätta ut och då kan få bättre värden. I verkligheten borde det vara tvärs om. En person från överklassen borde generellt ha bättre möjligheter till utbildning, vapenträning (profiencies), fördelar (Traits) och i viss mån bättre grundegenskaper (på grund av bättre föda och utbildning).
Lämpligaste sätt att komma runt detta vore att börja med social klass och låta den styra färdigheter, vapenträning mm. men frågan är hur man gör det utan att låta slumpen avgöra? I en perfekt värld borde man kunna låta spelaren välja social klass och därefter skapa sin karaktär med de poäng som klassen medför.
Är det någon annan som tänkt i liknande banor och kanske har en fungerande lösning?
/Ulf Lidsman
Om vi tar ett av mina favoritsystem, Sword & Scoundrel så ser köpetabellen ut så här:

Problemet enligt mig blir då att om man vill spela sonen eller dottern till en mäktig adelsman så bränner man en tredjedel av poängen och kommer då att få färre poäng (i genomsnitt 2,5) att sätta på de övriga jämfört med en som väljer att spela en person från den extrema underklassen (T1 Serf or slave) som får 14 poäng att sätta ut och då kan få bättre värden. I verkligheten borde det vara tvärs om. En person från överklassen borde generellt ha bättre möjligheter till utbildning, vapenträning (profiencies), fördelar (Traits) och i viss mån bättre grundegenskaper (på grund av bättre föda och utbildning).
Lämpligaste sätt att komma runt detta vore att börja med social klass och låta den styra färdigheter, vapenträning mm. men frågan är hur man gör det utan att låta slumpen avgöra? I en perfekt värld borde man kunna låta spelaren välja social klass och därefter skapa sin karaktär med de poäng som klassen medför.
Är det någon annan som tänkt i liknande banor och kanske har en fungerande lösning?
/Ulf Lidsman
Last edited: