Nekromanti Ett par frågor (Eon IV)

Terenor

Veteran
Joined
3 Jul 2015
Messages
27
Hej.

Har nyligen börjat med Eon IV och lekt lite med karaktärsskapande och de nya systemen. Har dock lyckats förvirra mig själv med ett par av reglerna och hoppas att några snälla själar kan hjälpa mig att klura dom.

Gällande resultat på skadetabeller som orsakar infektioner eller liknande skador som leder till att grundutmattningen ökar. Ökas den totala utmattningen då eller gäller det enbart för grundutmattning?

Min andra fråga har med handlingar i strid att göra. Nämligen om man behöver använda en handling för att byta eller dra vapen eller om det alltid forutsätts att man gör detta inom såpass kort tid att det inte spelar någon roll? Säg att man som mystiker vill byta från vapen och sköld till helig symbol och tomhänt tills nästa runda, hur skulle det fungera med antalet handlingar i åtanke?

Lite grundläggande frågor som antagligen är ganska klart besvarade i boken redan och jag bara missat dom, men skulle uppskatta svar.

Tack på förhand!
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Har bara PDF:en för tillfället så kan inte ge några referencer till specifika sidor men för att besvara din första fråga: grundutmattning adderas ju alltid till total utmattning, så ja, den adderas till den totala utmattningen men försvinner inte efter strid utan endast då skadan läkt.

Att dra ett vapen räknas som en sidohandling och det finns regler för hur sidohandlingar fungerar mer specifikt. Man får göra en sidohandling per runda generellt. Exempel på undantag är snabbdragna vapen som kastknivar. Drar du en kastkniv så kan du fortfarande göra ytterligare en sidohandling, som att sikta till exempel.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Deckard;n101910 said:
[- - -]

Att dra ett vapen räknas som en sidohandling och det finns regler för hur sidohandlingar fungerar mer specifikt. Man får göra en sidohandling per runda generellt. Exempel på undantag är snabbdragna vapen som kastknivar. Drar du en kastkniv så kan du fortfarande göra ytterligare en sidohandling, som att sikta till exempel.
Nja... Att dra ett närstridsvapen är ingen sidohandling, så vitt jag kan utläsa av sida 168. Däremot får man -1T6 på slag för nästa Huvudhandling eller försvar.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Nej, att dra vapen ger -1T6 på nästkommande huvudhandling eller försvar (se grå ruta sid 168).
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Det som är förvirrande är att det beror på vad man drar för sorts vapen.

Att dra ett kastvapen görs i avståndsfasen och är en sidohandling (vilket förhindrar förflyttning och siktande), men det ger inte -1T6 på anfallet.

Att dra ett närstridsvapen eller sköld görs när som helst, och är inte en sidohandling, men ger -1T6 på nästa anfall eller försvar.

Hur man drar till exempel ett armborst, en båge eller en slunga om man skulle ha sitt avståndsvapen undanstoppat finns det inga regler för, men -1T6 känns väl rätt rimligt.

Man bör rimligtvis få dra ett kastvapen som man gör med ett närstridsvapen med om man vill. De går ju att använda i närstrid, och det känns knepigt att särbehandla min zhandyxa bara för att den råkar gå att kasta.
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Gällande den andra frågan så har jag inte sett infektioner och dylikt som något som man känner av i stridens hetta, så jag skulle inte applicera grundutmattningen förrens senare när vanlig utmattning från striden redan har återhämtats. Men jag har inte lusläst eller reflekterat så mycket över det hela.
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Cieylor;n101942 said:
Det som är förvirrande är att det beror på vad man drar för sorts vapen.
Sorry, det stämmer. Ni andra har rätt där, bara avståndsvapen/pil räknas som sidohandling. Ceiylors infektionstolkning verkar också vettig, men jag kan inte minnas att det omnämns i reglerna.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Cieylor;n101943 said:
Gällande den andra frågan så har jag inte sett infektioner och dylikt som något som man känner av i stridens hetta, så jag skulle inte applicera grundutmattningen förrens senare när vanlig utmattning från striden redan har återhämtats. Men jag har inte lusläst eller reflekterat så mycket över det hela.
Det här låter vettigt.
 

Terenor

Veteran
Joined
3 Jul 2015
Messages
27
Tack för alla svar! Uppskattas.

Det där med att infektioner inte ger någon effekt förens efteråt verkar vettigt. Dock så tycker en av spelarna att utmattningen borde läggas till ändå (iallafall för mooks) för att ge lite mer mening till dom resultaten i stridens hetta så att säga. Han menar alltså att skadorna som ger infektion fortfarande är såpass svåra att de ger utmattning direkt och att dödslag och andra följder är det som bör vänta till senare. Vad tror ni om det?
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Jag tror faktiskt att det kanske finns regelstöd för den tolkningen Terenor om man gräver lite i reglerna om hur grundutmattning fungerar, men som sagt så är nog Ceiylors tolkning också fullt vettig.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
I boken, på sida 180, under rubriken "Att bli skadad", vid det sjunde steget i skade förloppet, "Efterverkningar" (Infektion är en efterverkning), så står det i sista halvan av sista meningen att "...och träder i kraft efter den aktuella fasen". I Eon IV så är ju en "fas" en del av en stridsrunda, så Avstånd-, Närstrids-, och/eller Mystik-fasen.

Det kan tolkas på två sätt.


Antingen så betyder det att effekterna av en efterverkning inte kommer börja gälla förrän fasen efter som man fick efterverkningen i (så om man t.ex fick efterverkningen i mystikfasen så börjar effekten gälle först i Avståndsfasen i nästa runda, eventuelt direkt efter striden om mystikfasen visade sig vara sista fasen i striden)... och om så är fallet så kommer t.ex effekten av en infektion, ökning av Grundutmattningen, inte börja gälla förrän nästa fas, vilket betyder då att ens döds/chock-slag kommer inte bli effekterad av det i samma fas som infektionen åsamkades en... men att alla följande döds/chock-slag kommer bli effekterade av det.


Eller... pga att sjunde steget i skade förloppet är där man ska bearbeta efterverkningar så kanske det betyder att man ska lägga till efterverkningen av en skada i slutet av den nuvarande fasen, men innan man då går till åttonde steget i skade förloppet... vilket ju är ens chockslag för att se om man håller sig vaken.

Så om vi tar ett exempel där personen har ådragit sig ett "Sår" på huvudet... ett sår på huvudet har effekten att man får minus 1T6 när man slår sitt chockslag... och eftersom efterverkningar enligt skadeförloppet bearbetas innan chockslaget så borde man kanske direkt känna av efterverkningen i samma fas som man fick såret. Så om vi då använder denna logiken på efterverkningen "Infektion", så ska kanske tillägget av grundutmattning läggas till innan ens chockslag i fasen slås.

Där är dock en konstighet med "Sår", där om såret är på ens torso så effekterar det ens Dödslag med ett minus 1T6 på slaget, men eftersom Dödslaget är sjätte skadeförlopps steget, och hanteras innan man börjar mixtra med efterverkningar så borde man inte få minus 1T6 på sitt dödslag förrän nästa fas, eventuelt nästa gång man måste slå ett dödsslag. Detta skulle möjligen kunna indikera att efterverkningar inte börjar fullt gälla förrän nästa fas, eftersom det strider lite mot vad denna varianten förespråkar om att efterverkningar händer innan ens chockslag i samma fas.

- - -

Någonting som jag har börjat undra över efter att ha läst denna tråd... och spenderat lite tid med regelboken pga det... är just om Grundskada som helhet. Hur exakt ska den användas? För där finns två varianter som jag har börjat se, och båda två verkar vara minst lika regelmässigt sanna beroende på hur man tolkar det.

Variant Nr 1: och den variant som jag och min grupp har kört med sedan början... vet inte varför vi började köra med just denna varianten, det blev väl bara så, antagligen bl.a pga att våran SL tolkade den så.

Denna variant som vi kört med används på så sätt att det är en mer eller mindre halv-permanent nivå av Utmattning.

Så om du har 10 i Grundutmattning, så har du automatiskt 10 Utmattning när din Utmattnings nivå är relevant. Och allt annat tillägg av Utmattning från handlingar och/eller skador m.m, läggs ovanpå dessa 10 GU. Så om du har 10 GU, och fick en skada som orsakade 8 Utmattning, så skulle du ha totalt 18 Utmatting som du måste slå Döds- och/eller Chock-slag mot.


Variant Nr 2: eftersom jag spenderat en del tid med att försöka komma på hur infektions efterverkningen skulle användas, där jag läste om de olika reglerna/exemplen/mm om och om igen, så började denna varianten sakta vissa sig för mig som en möjlig tolkning av Grundutmattnings reglerna.

Vad denna variant verkar peka på är att den är en... vet inte vad jag ska kalla det... en mjuk halv-permanent gräns? Jag vet inte... I alla fall... I grund och botten så kanske GU ska fungera som en minimigräns för ens Utmattning, på så sätt att om du har fått Utmattning från skador som är lägre än din GU (10 i detta fallet) så räknas det som att du har 10 Utmattning oavsätt. Och om du har skador som är högre än din GU, så har GU ingen igentlig effekt längre.

Om vi tar samma exempel som ovan, att du har 10 i GU, och senare får 8p Utmattning från en skada, så är din faktiska Utmattning 8, men Utmattnings nivån du måste slå mot är 10 pga din GU. Om senare tog ytterligare 5 poäng utmattning slutat Grundutmattning ha effekt, och värdet du måste slå emot är då 13 (U8+U5=13, och inte 23 (GU10+U8+U5=23) som du hade fått göra i Variant 1 då).

Vad som kanske talar emot denna variant är väl då att springa runt i plåtrustning inte igentligen har någon större effekt i det långa loppet på ens Utmattning, eftersom GU för en sådan rustning är endas 3. Och även om man då skulle ha en infektion också, så är det inte igentligen nog för att sätta allt för stora spår, och orsaka problem, i strid.


Men jag tänkte att det kanske skulle vara bra att ta upp det så att vi kan få en chans att få ett officielt ord från speltillverkarna vad deras tanke med GU är, hur den ska funka/användas m.m.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Rhodryn;n102032 said:
Så om du har 10 i Grundutmattning, så har du automatiskt 10 Utmattning när din Utmattnings nivå är relevant. Och allt annat tillägg av Utmattning från handlingar och/eller skador m.m, läggs ovanpå dessa 10 GU. Så om du har 10 GU, och fick en skada som orsakade 8 Utmattning, så skulle du ha totalt 18 Utmatting som du måste slå Döds- och/eller Chock-slag mot.
Detta gäller.
 

Terenor

Veteran
Joined
3 Jul 2015
Messages
27
Jo, håller med Big Marco att det är första varianten som måste gälla. GU är ju tänkt att representera faktumet att man alltid har någon form av utmattning som tynger ner en, tex. att man släppar runt på en massa tunga saker, och den tanken fungerar bäst om man lägger till värdet direkt till den totala utmattningen när det är relevant att göra så.

Går helt klart att tolka some den andra varianten, men skulle inte det göra GU meningslöst i de flesta fall och bara komma i spel om värdet är osedvanligt högt?
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Terenor;n102014 said:
Tack för alla svar! Uppskattas.

Det där med att infektioner inte ger någon effekt förens efteråt verkar vettigt. Dock så tycker en av spelarna att utmattningen borde läggas till ändå (iallafall för mooks) för att ge lite mer mening till dom resultaten i stridens hetta så att säga. Han menar alltså att skadorna som ger infektion fortfarande är såpass svåra att de ger utmattning direkt och att dödslag och andra följder är det som bör vänta till senare. Vad tror ni om det?
Det låter vettigt nog att jag kan tänka mig att ändra uppfattning. Frågan blir då bara om denna grundutmattning från infektionen kommer att leda till ett extra Chockslag (skall slås varje gång någon får Utmattning till följd av en skada), och i så fall när detta skall slås. Reglerna är inte helt tydliga tyvärr.

Finns det någon officiell ståndpunkt om när grundutmattning från infektioner och annat bör appliceras, och om det leder till extra Chockslag?
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Cieylor;n102161 said:
Det låter vettigt nog att jag kan tänka mig att ändra uppfattning. Frågan blir då bara om denna grundutmattning från infektionen kommer att leda till ett extra Chockslag (skall slås varje gång någon får Utmattning till följd av en skada), och i så fall när detta skall slås. Reglerna är inte helt tydliga tyvärr.

Finns det någon officiell ståndpunkt om när grundutmattning från infektioner och annat bör appliceras, och om det leder till extra Chockslag?
Officiellt kan jag inte ge, men det känns ju inte rimligt att en infektion ska påverka i samma scen som man får skadan som ger infektionen (då är det väldigt aggressiva och galopperande bakterier). Det enkla är väl att lägga på det efter scenen (så man inte glömmer av, återställa utmattning och räkna ut ny grundutmattning), men mest realistiskt vore kanske inom ett dygn/morgonen efter att man fått skadan för att det tar lite tid för infektionen att ge känningar.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Cieylor;n102161 said:
Det låter vettigt nog att jag kan tänka mig att ändra uppfattning. Frågan blir då bara om denna grundutmattning från infektionen kommer att leda till ett extra Chockslag (skall slås varje gång någon får Utmattning till följd av en skada), och i så fall när detta skall slås. Reglerna är inte helt tydliga tyvärr.

Finns det någon officiell ståndpunkt om när grundutmattning från infektioner och annat bör appliceras, och om det leder till extra Chockslag?
Att slå ett Chockslag är det sista du ska göra i skade förloppet. Hela skade förloppet finns att hitta på sida 180 i regelboken, under rubriken "Att bli skadad", åttonde och sista steget är Chockslaget. Vilket betyder att om du tar tillräckligt mycket skada för att råka ut för special skada, så kommer du hantera allt med grundskadan och specialskadan, efterverkningen (vilket är steg 7 i skade förloppet), i sig... innan du hanterar chockslaget.

Så ur min mening så skulle det inte betyda att du måste slå ett andra chockslag för den skadan pga t.ex Grundutmattings ökning från infektion. För Infektionen är inte en "ny" skada, utan är en del av skadan som du råkade ut för till att börja med.

Den enda gången du skulle tvingas till att slå multipla chockslag under en och samma strids fas är om du får många olika träffar och skador på dig från olika personer/grejer. Var på du hanterar varje individuel träff/skada för sig, och går igenom hela "Att bli skadad"-förloppet för varje enskild anfall/träff som orsakade skada.
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Tack för era tankar Phelan och Rhodryn.

Det som är speciellt är att det står att Efterverkningar träder i kraft först efter fasen. Och det står på flera ställen i kapitlet att man skall slå Chockslag så fort man får Utmattning från någon skada. Jag har till exempel alltid tolkat det som att den rundan man drabbas av en Blödning så måste man slå två Chockslag (som en del i steg 8 i "Att bli skadad", samt i slutet av rundan när blödningen inträffar).

Men meh, om vi inte får en officiell ruling så tror jag att jag fortsätter att köra med att grundutmattning från infektioner är något som appliceras efter att striden är avklarad. Det är inte skrivet så, men det blir lättare än att försöka lista ut vad som händer med chockslagen, och som Phelan påpekar så känns det rimligt utifrån vad en infektion är.
 

Terenor

Veteran
Joined
3 Jul 2015
Messages
27
Körde ett nytt test av stridsreglerna idag (bara på skoj och för att vänja mig med reglerna lite innan kampanjen börjar) och en av karaktärerna som deltog är mystiker. Naturligtvist så uppstod situationer där vi inte visste vad som gäller riktigt och trots att vi lyckades lista ut de flesta av våra frågetecken så är det fortfarande en kvar:

Första frågan gäller färdigheten förvränga och om karaktärer som inte har några tärningar i färdigheten fortfarande kan använda den för försvar mot mysterier eller om de inte kan det för att färdigheten inte har några grundtärningar?
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Terenor;n102219 said:
Körde ett nytt test av stridsreglerna idag (bara på skoj och för att vänja mig med reglerna lite innan kampanjen börjar) och en av karaktärerna som deltog är mystiker. Naturligtvist så uppstod situationer där vi inte visste vad som gäller riktigt och trots att vi lyckades lista ut de flesta av våra frågetecken så är det fortfarande en kvar:

Första frågan gäller färdigheten förvränga och om karaktärer som inte har några tärningar i färdigheten fortfarande kan använda den för försvar mot mysterier eller om de inte kan det för att färdigheten inte har några grundtärningar?
Jag förstår nog inte... Hur menar du att de skulle använda den utan tärningar? Tänker du att de spenderar Fokus?
 

Terenor

Veteran
Joined
3 Jul 2015
Messages
27
Umm...uttryckte mig lite knasigt. Det jag undrar är helt enkelt om det finns något vis för folk utan färdigheten förvränga att försvara sig mot mysterier? Känns lite konstigt att dom är helt chanslösa utan färdigheten men samtidigt så hittar jag inga svar själv.
 
Top