Nekromanti Ett par frågor (Eon IV)

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,215
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Terenor;n102252 said:
Umm...uttryckte mig lite knasigt. Det jag undrar är helt enkelt om det finns något vis för folk utan färdigheten förvränga att försvara sig mot mysterier? Känns lite konstigt att dom är helt chanslösa utan färdigheten men samtidigt så hittar jag inga svar själv.
Det korta svaret: Det går inte att aktivt försvara sig mot magi utan färdigheten Förvränga.

Det långa svaret: I gamla Eon var magi omöjligt att försvara sig mot. I Eon IV måste effekter som påverkar en varelse på fundamentala sätt övervinna något av varelsens värden (i regel Kroppsbyggnad eller Självkontroll) för att ha någon effekt, så om du väver effekten Osäkerhet med magnitud 16 måste offret komma över 16 med sitt slag för Självkontroll för att undvika att bli påverkad. Men detta representerar inget aktivt motstånd, utan en naturlig resistans hos levande varelser mot att bli förändrade på plötsliga och onaturliga vis. Man har därmed inte denna typen av skydd om någon på magisk väg försöker trycka en eldsflamma i ansiktet på en, utan då är det Förvränga, om något, som gäller.
 

Terenor

Veteran
Joined
3 Jul 2015
Messages
27
Ett par till frågor som dykt upp sen senast:
1: Var finns det beskrivet hur mycket man kan bära på sig innan belastningen ökar? Det jag menar är hur övrig utrustning ökar belastning om alls.

2: Går det att öka attribut överhuvudtaget under spelets gång?
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Terenor;n105448 said:
Ett par till frågor som dykt upp sen senast:
1: Var finns det beskrivet hur mycket man kan bära på sig innan belastningen ökar? Det jag menar är hur övrig utrustning ökar belastning om alls.

2: Går det att öka attribut överhuvudtaget under spelets gång?
1) Det finns inga regler för hur/om utrustning ger Belastning. Antagligen förväntas man släppa annat tungt krafs om det blir strid.

2) Nej, men det finns diskussioner om att införa regler för det i kommande supplement.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Terenor;n105448 said:
2: Går det att öka attribut överhuvudtaget under spelets gång?
I min grupp diskuterades det för några månader sedan. Dock så kommer jag inte ihåg om vi kom fram till någon specifik variant för hur det skulle åstakommas.

På rak arm, och draget helt ur luften just nu... så kan jag ju tycka att det borde vara någonstans in närheten av att personen är tvungen att spendera X tid per dag på relevant typ av träning, och sedan efter tillräckligt lång tid (baserat på vad vet jag inte), så antingen blir man automatiskt bättre på det, eller så måste man slå någon typ av slag (kanske liknande typ av slag när man försöker höja färdigheter).

En grej som jag dock helt klart kommer ihåg från den konversation min grupp hade, handlade om max värde som man skulle kunna träna upp till... och jag tror jag kommer ihåg det för att det var jag som föreslog det i gruppen. XD

Vad jag minns så tyckte jag att ens potentialla max värde som man kunde träna sig upp till skulle var baserat på ens folkslags grundvärde + 3T6 + eventuella bonusar. Så, om vi går på t.ex styrka då, och vi tar en helt vanlig Jargier: då skulle max värdet som denne skulle kunna träna sig upp till vara 5T6+1 (2T6+1 är grundvärdet som Jargier har i styrka, + 3T6 för det är max antal tärningar som man kan lägga på en grundattribut vid karaktärsskapandet). Dock så tyckte jag att man kunde få ett högre max värde baserat på eventuella bonusar från backgrundsslag, händelseslag, och andra saker som ger en "Bonus" på grundattributen.

Så om du har t.ex slagit fram "Strid & Drabbningar" händelseslaget "Stridstränad", vilket get en bonus på +2 styrka, och du har hantverket "Gruvbrytare" där du valde +1 på Styrka som din bonus... så skulle då max värdet som din Jargiers kan träna sin styrka upp till vara: (2T6+1) + (3T6) + (0T6+3) = 6T6.

En annan grej jag minns att jag hade som förslag var att om man använde listan/reglerna för svårigheten att höja sina färdigheter som grund för att höja sina grundattributer... så kunde den biten med "lägre än Grundattribut = -2 i svårighet" vara baserad på folkslagets grund i grundattributen + (1T6+1) + eventuella bonusar. Så om vi tar samma exempel som ovan, så skulle värdet man jämförde mot för styrka för en Jargier vara (2T6+1) (+1T6+1) (för att där är 8 grundattributer, och man har 10 tärningar att lägga på dessa, 1T6 på varje, och sedan de sista 2 T6'orna blir då ett +1 på varje attribut (vilket man ju inte kan göra när man fördelar de 10T6'orna på sin karaktär, men efter som detta handlar om ett "medel/standard-värde" så tyckte jag det var ok)) + eventuela bonusar.

Så utan bonusar skulle en Jargier då jämföra sin nuvarander styrka med 3T6+2 för att avgöra om svårigheten att öka sin styrka är litte lättare eller inte. Medan Jargiern som jag beskrev ovan, Stridstränad + Gruvbrytare, skulle ha ett värde på (2T6+1) + (1T6+1) + (0T6+3) = 4T6+1, vilket då skulle betyda att så länge denna Jargier har lägre än 4T6+1 så har man -2 på svårighetsvärdet vid ökningsslaget. Så när man tittar på det så är det ju bara de som har lagt mellan 0-1T6 på en attribut som någonsin kommer ha det lättare att träna dessa attributer. För så fort man har lagt 2T6 på en attribut så är man automatiskt över "medel/standard-värdet" på den grundattributen (avsätt om man har bonus på den attributen eller inte).

Dock tycker jag inte att man ska kunna träna upp sina härledda attributer. De tycker jag att man bara ska kunna höja om de relevanta grundegenskaperna har höjts nog för att effektera de härledda attributerna (eller eventuelt om SL ger en spelare en permanent "Bonus" på en härledd attribut).


En sista grej jag tycker jag måste nämna också. Om man ska börja mixtra med att lägga till husregler, eller officiella regler, för att man ska kunna träna upp sina grundattributer, så ska man nog helst se till att alla spelare har kvar sitt "kladdpapper", eller se till att alla använder och sparar "Hjälpformuläret" från sitt karaktärsskapande. För jag tror det kan underlätta rejält när det är dags att börja mixtra med det.
 

Terenor

Veteran
Joined
3 Jul 2015
Messages
27
Tack för svaren!
Var lite som jag misstänkte att det låg till med dom reglerna. Men bra att få det bekräftat iallafall :)

@Rhodryn:
Låter som om det skulle kunna vara en fungerande metod för att höja attribut, eller iallfall grund till en. Lär va ett tag tills jag faktiskt "behöver" ett system för detta (min kampanj är fortfarande i planeringsstadiet) men jag kommer trots det att fundera lite på vad dina idéer. Mest för att jag vet att spelarna i min grupp garanterat kommer fråga om det.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Terenor;n105641 said:
Tack för svaren!
Var lite som jag misstänkte att det låg till med dom reglerna. Men bra att få det bekräftat iallafall :)

@Rhodryn:
Låter som om det skulle kunna vara en fungerande metod för att höja attribut, eller iallfall grund till en. Lär va ett tag tills jag faktiskt "behöver" ett system för detta (min kampanj är fortfarande i planeringsstadiet) men jag kommer trots det att fundera lite på vad dina idéer. Mest för att jag vet att spelarna i min grupp garanterat kommer fråga om det.
Jag kan inte nog trycka på vikten av att ni antecknar alla bonusar ni fått på Härledda attribut, annars lär ni få ett helsicke med att räkna om dem när ni höjt grundattributen. Men det har du säkert redan tänkt på.

Lycka till med kampanjen!
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
LordTengel;n105646 said:
Jag kan inte nog trycka på vikten av att ni antecknar alla bonusar ni fått på Härledda attribut, annars lär ni få ett helsicke med att räkna om dem när ni höjt grundattributen. Men det har du säkert redan tänkt på.

Lycka till med kampanjen!
Där av att jag föreslog, i mitt tidigare inlägg, användandet och sparandet av Hjälpformuläret vid karaktärsskapandet. Och se till att folk fyller i det ordentligt också för den delen. XD

Jag tycker om det formuläret nästan lika mycket som jag gör faktiska karaktärsblad till rollspel. XD Det är så pass viktigt, i mina ögon, att när jag plockar fram mitt Rollformulär för att spela, så plockar jag även fram mitt Hjälpformuläret. :)
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Rhodryn;n105711 said:
Där av att jag föreslog, i mitt tidigare inlägg, användandet och sparandet av Hjälpformuläret vid karaktärsskapandet. Och se till att folk fyller i det ordentligt också för den delen. XD

Jag tycker om det formuläret nästan lika mycket som jag gör faktiska karaktärsblad till rollspel. XD Det är så pass viktigt, i mina ögon, att när jag plockar fram mitt Rollformulär för att spela, så plockar jag även fram mitt Hjälpformuläret. :)
Samma här. Hjälpformuläret är briljant.
 

Terenor

Veteran
Joined
3 Jul 2015
Messages
27
Kikade lite på mysterier nu, specifikt Den Vandödes Förintelse. Är det bara jag som tycker att skadeverkan är ganska låg? De får ju fortfarande använda sig av deras grundrustning som är ganska hög, så att allvarligt skada en zombie med 2T6 är inte alls så lätt. Har jag missat något eller är detta meningen?

Helig brännmärkning från Renande Flammans mysterium är också lite konstig när det gäller attacker mot folk som bär helrustning. Reglerna för eld säger ju att heltäckande rustning av vissa material ger -1t6 skada. För plåt kan man liksom förstå det, de täcker väldigt bra, men med läder har jag svårare att tro att rustningen täcker kroppen såpass fullkomligt.

Vad tycker ni?
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
383
Location
Birmingham, UK
Allt startar med ganska låga värden, övertagen är det som kan göra mysterium riktigt fucking bad-ass. De funkar även bra för att göra skillnad på en amatör och ett proffs då båda kanske kan lyckas kasta spellen/or other men proffset kan göra det mycket bättre/läskigare/starkare/what have you.

Med värden som kanalisera 9/10 ökar man snabbt på skadan om man har 3-5T6 i färdigheten, så jag skulle inte bekymra mig jättemycket tbh :)
 
Top